Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Sunday, January 16, 2011

GARAM TAK NAIK????

ikan kering  ni pun naik harga ..tapi ikan kering ni tak payah lah goreng banyak2 sekor pun bolih kongsi 5 orang..save sikit ...kalau lebih darah naik sampai gunung....
kak b ni p mana pun lah duk dengaq benda yang sama...barang naik..barang naik ..yang kaya ka..yang sederhana ka..yang tak berapa ada ka..semua sama..naik..naik...semua naik..bila ada aja perjumpaan kat kenduri ka..kat padang ka..kat kereta api ka..kat kapal laut ka..kat kapal terbang ka..semua depa ni menrungut harga barang naik...kak b kesia kat depa semua termasuk diri kak b sendiri..

.bila jumpa orang yang tak berapa nak ada..depa duk bersungut ..kak b pikaiq la..macam mana kami ni yang makan nasi 3 kali sari ni nak hidup??..kak b bayang kan..pagi2 anak nak p sekolah kami dah masak nasi bagi bekal..tak mampu nak bagi duit..tengah hari anak yang sekolah petang pulak sama saja..pas tu malam pun kami makan nasi..pasal yang tu lah yang kami mampu nak makan..apa yang kamii mampu untuk makan  dan juga makanan orang miskin lah katakan kak b oi..yang tu lah yang naik harga...cuba kak b bayang kan..makanan kami bukan yang banyak dan bermacam ragam..kami cuma perlu kan beras.telur.kicap...tepung ..gula dan minyak saja ..makanan asas kami...tapi barang makanan ni juga yang kami rasa payah sangat nak beli...kak b tau ka kenapa barang ni naik harga?...kecewa betul rasa nya hidup ni...kak b oii....tak masuk barang lain lagi...kami ni bekerja tempat yang gaji kami duk macam tu lah kak b oii..tak naik2..
yang ni makanan kegemaran kak b..kalau kat negeri jiran depa kata 2 hengget aja sebakui..kat sini kan ari tu kak b beli sekoq 2hengget... tapi rasa nya lebih sedap yang sebakui tu...

tapi kak b pun pikiaq juga..depa yang susah tu tetaplah susah..sungguh juga kalau ada duit cukup2 untuk makan aja..memang lah rasa perit..sedih juga kak b dengaq luahan rasa perit nya depa kat kak b...setakat sedekah benda makan tu untuk tak ramai orang bolih lah kak b bagi ..tapi ramai2 tak mampu lah kak b..depa kenalah p mintak kat kebajikan...tapi kak b pun pikiaq juga..kak b yang mampu sikit  ni,,,nak beli barang2 tu pun terkejut juga..pasai apa barang2 beras,telur kicap tu naik harga sampai macam bas expres punya laju...itu kan makanan orang miskin..kalau lah depa ni tak dapat makanan yang cukup sehat..macam mana depa nak menjadi rakyat yang cerdik dan sehat...

jangan katakan kat depa ..kak b pun p beli barang berjalan merata kedai nak cari barang yang elok dan murah..tapi semua sama..depa habaq kat kak b ..kat siam barang murah banyak dari negeri kita...contoh nya sayuran,,ikan..kicap..ikan bilis..banyak barang dia murah pada barang kita..tapi gaji depa sama dengan gaji kita ...contoh..ikan bilis kat sini harga rm 30..tapi depa kata kat sana rm 10 saja..pasai apa macam tu..toke2 kat sini nak untung lebih lah tu..kalau kata pasal transport..petrol depa lebih mahai..dari kita..kalau kata gaji..gaji depa sama dengan kita..kalau kata sewa kedai..kedai depa lagi murah pada kita...kalau tak ada kalau..barang kita sama harga kut dengan depa...

kak b duk pikiaq juga..kalau kak b duk p merayap dua tiga kedai nak compare harga..bukan nak cari apa pun..kak b terkejut kicap harga rm4 botoi kecik..betui ka..kerajaan tolong pantau sat harga kicap tu..tu lah kuah untuk orang yang tak mampu..tak tau lah orang yang perit nak belanja macam mana..?/menitik air mata kak b...kesian depa mesti makan makanan yang biasa setiap hari..tak rasalah ikan ,daging,ayam,ketam,udang,sotong..makanan ni kalau depa teringin mesti nak tunggu anak2 besaq dan kerja baru bolih jamah..sebab yata depa tak mampu makanan yang mewah ni..(sebenar nya bukan mewah tapi mahal dan cekik darah..)

bulat juga mata kak b..bila tanya harga ikan kembung..rm14 hengget..sekilo..beli juga lah sebab abang aji suka ikan tu...kak b masak buh bawang sikit pun tak bolih juga..pasai abang aji suka bawang banyak.. kak b bagi tau kat abang aji..yang,,,, makan bawang sikit tau pasai bawang mahai...ha? bawang pun naik harga?..ya lah abang aji oii..mana mahai bawang dengan ikan..b oii?..dua2 mahai..kalau macam tu beli bawang lah..pasai abang aji suka bawang...sanggup????....tapi ada barang tak naik abang aji oii..kita beli banyak sikit..apa dia?..GARAM..sat gi kita beli 10 kilo simpan...

Wednesday, January 12, 2011

masak kicap ayam bodo..

senang aja masak masak kicap ayam ni..tapi menarik dan lazat
1/2 kilo ayam.di greng garing
2 sudu besar minyak lebihan aym goreng..
3 sudu besar kicap masin...
1 cawan air putih
2 keping asam gelugur
2 biji cili besar
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
seinci halia....
2 biji tomato
daun sup buat hiasan
kulit kayu manis..bunga lawang..
tumis bawang besar,bawang putih,halia.kulit kayu manis.bunga lawang.
sampai masak..selepas itu..di masukan kicap..asam keping.masukan air..dan masukan ayam goreng.cili.tomato.dan di biarkan mendidih ..angkat dan hiaskan dengan daun sup..hidangan ini untuk 4 orang..'

ni lah resepi mak kak b..masa kak b kecil2 dia selalu buat masak kicap bodo ni..kami  adek beradek bukan main suka lagi dan bila  makan nasi bertambah tambah...cuba lah memang sedap... ..resepi akan datang kak b nak buat resepi daging pulak...

pagi yang cerah...azam azam..

awai nya bangun pagi ni....lebih awai dari subuh...nak p mana la pak cik ni...yang kak b ni..duk genyeh mata ..tengok jam dah pukul 5 pagi..kak b pun mangkit juga lah sekali..sebab dah terbangun...pas tu kak b duk perati abang hj.ni...pasai apa dia pakai pakaian sukan..bila pulak dia bersukan..selalu dia berkebun keliling rumah...ni nak bersukan kat mana pulak orang tua ni...nampak semangat dia berkobar2 pulak tu...mungkin azam tahun baru kut ..biaq lah kat dia..dia bukan ya buat benda yang pelrk pun...
sekali sekali suka juga p belek..kut2 ada serangga perosak..tu lah kerja qb ni...
cek pun jadi puntianak suka bunga wangi2..bunga ni abang aji yang tanam untuk cek...bunga kenanga..wangi kalah minyak esen...

lepas siap dia pakai pakaian sukan macam nak masuk stadium...kak b pun perati dia..ada kawan nak mai ambil ka ??...kut nak ajak jadi penjaga gol ka/..kut penjaga gol tak mai ka?..nak tau juga..pasai berkobar kobar sangat....pas tu..B..hang pi siap jom kita p exercise//ha?..p exercise?..ok lah... tanpa banyak soal...kak b pun pakai lah baju sukan dengan semangat berkobar kobar juga....lepas aja subuh..abang hj pun turun dulu...sementara kak b nak pakai bedak sat..biasalah kak b kalau tak pakai bedak kira tak mangkit tidoq lagi...
rajin abang aji ni..semua nak buat sendiri...nak berpeluh kata dia...kalau cek..cek hantaq kedai...
tapi kak b tak dengaq pun macam orang buka pintu...dalam 10 minit..kak b dengaq dia pangil nama kak b...kak b pun turun lah bawah..laaaaaaaaaaa...kalau macam ni tak payah la nak bersiap sampai sejam...nak jogging keliling rumah aja....pas tu nak tanam pokok bunga..tak payah la pagi2 abang aji oii...habih boreh ajo...tapi apa yamg kak b suka..dia ada semangat..tu yang penting...mungkin juga azam tahun lepas dia tak dan nak buat...tapi dan juga lah kak b buh baja pokok...konon2 tak rugi lah kak b..bersiap pagi2...