Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, July 28, 2009

shopaholic..(gila membeli membelah)part two


malas dah nak cerita pasal dia ni..kita tengok saja lah dah letih nak mengata kat dia..dia macam tu juga...tapi nampak dia seronok..kenapa kita yang tertekan...dia tak sakit..poket dia tak sakit..kita apa sakit...(kita sakit mata..tengok dia seronok..manusia kan tak suka tengok orang bahagia..kan..kan..anak2 ratu..


entah 2 kedai kasut ni dia yang punya...sebab tu dia bebas sangat...mungkin tok nenek dia tinggal wasiat kedai kasut yang terbesar di selatan Thailand...so dia pun kena lah jaga kedai kasut tu..kemungkinan sahaja..kita meneka..kan.anak2 ratu...kan kan..

ni macam kaki mak dia...memang sah kaki mak dia..tengok tirus saja depan.tuhan kurniakan kaki yang cantik lagi bistari...sebab suka berjalan..sampai kaki tu tak dan nak besaq...tu yang duk kuruih tu..kan anak2 ratu kan..kan..kan..

yang belakang tu kasut yang dia dah terai...kalau aku lah toke kedai tu ..aku dah bagi kebayan jari kaki dia(ketuk dengan tumit kasut yang paling tajam)..melampau sangat punggah satu kedai...(memang dia sakit kan.. kesian...)..jangan jadi macam dia..untuk mengubat sakit kita..kita kena tengok filem:::""SHOPAHOLIC"""".....kita mesti insaf...balik rumah untuk hari ni kita kira berapa helai t,shirt kita ada...lepas tu kita kali dengan 3 bulan..habis tak kita pakai satu hari satu...esok kita kira seluar pulak kali dengan 2 bulan dan seterus nya....

tak habis lagi cerita shopaholic ni...baru saja kita nasihat dia ...ada juga yang menangis masa kena nasihat tu..ada yang bertobat tak nak dah p shopping pasai nak ikut nasihat qb..tapi 3 hari lepas tu kita talipon dia dia ada dah ada kat Thailand..duk tengah angkut barang2 dia naik tut tut...dan dengan bangga dia berkata ....mai la mummy kat sini kasut murah2...kalau kat sana jual rm70 kat sini rm20 saja..dah la tu cantik2 pulak tu..hish tak bolih tahan lah,,geram la dengan barang murah 2 ni...budak ni baru saja bertaubat minggu lepas ..macam mana dia bolih ingkar ni...yang kami ni masih berpegang teguh pada janji lagi ni...tapi rasa macam nak terasuk juga dengan budak ni..kenapa dia jahat sangat..dah la dia mungkir janji ..lepas tu dia hasut pulak kami dengan kata2 manis menusuk kalbu...ya Tuhan jauh kan lah kami dari talipon kami..takut budak ni call kami dan memakai syaitan shopping untuk mengoda kami.....aku rasa terlalu longgar pagar yang memagar ku untuk pergi menyoping...tolong lah jangan kau goda diri ku wahai budak yang melanggar taubat dia....aku baik..dia jahat,,aku baik dia jahat....dia p shoping aku tak..dia beli barang aku tak..aku baik..dia jahat..aku baik dia jahat...(kita sambung cerita kita lagi dengan cerita orang jantan..jangan ingat orang jantan tak dak sakit shoppin ni..depa lagi teruk pada orang pompuan,,tunggu na..QB nak mengata kat depa pulak......)

Monday, July 27, 2009

shopaholic..(gila membeli membelah)part one

orang yang berpenyakit ni kan langsung ...dia rasa duit duk dalam dompet dia tu macam ada kaki pakai kasut roda..dia nak keluar saja..lagi lagi kalau ada sale ke ..tak sale ka..dia mesti nak p shopping mall...dia nak p tengok apa benda terbaru di pasaran ,,di mesti nak bawa balik kat rumah..kalau dia p cek betul2..kat alamari dia ..dia mesti dah terbeli 7 helai fashion serupa corak berlainan...apa nak jadi dengan orang macam ni ha..tak tau nak jimat duit langsung..dia nak sangat..buat store untuk kedai baju tu kat rumah dia...kalau tak percaya p tengok dalam almari dia ..mesti banyak baju yang dah tak di sentuh 8 bulan...duk tersangkutlah kat situ...bila dia nak pakai baju hari2..dia akan pegang semua baju yang di dalam almari tu..tapi dia masih tak jumpa baju yang mana satu nak pakai..tak hairan ka?....baju ada kat 8oo helai pun dia kata dia tak dak baju nak pakai....tu lah nama dia gila shopping..orang macam ni di kira sakittenat....yang tidak dapat di ubati lagi..kecuali bagi dia duduk jadi guard kat supermarket..baiar dia round sampai lenguh kaki..nak tengok baju,handbag..kasut..malas la nak cakap lagi..ada 4 ribu barang lagi tak masuk...
orang macam ni bolih design lay out supermarket..pasai semua dalam kepala hotak dia...dia tau penogram untuk susun barang2 yang menarikk..sakit sakit...sakit sungguh orang yang gila mnyopping ni kan..{aku pun termasuk dalam ketegeri tu juga..mungkin lebih gi la pada tu...
(Qb nak pesan ni jangan lah duk buat macam dalam cerita ni ...nampak huduh sangat jika di videokan..bayang kan kita tak perlu tapi kita nak juga barang tu buat apa kan...simpan lah duit kita untuk kegunaan masa akan datang,,kalau ada lebih panggil lah saudara terdekat dan bersedekah lah...dan buat lah benda yang tak payah bawa balik kat rumah buat semak saja..dan tak pakai...Qb pun nak nasihat diri sendiri jangan selalu membazir tak kira masa dan tempat...qb akan tanya benda yang qb nak beli,,perlu kah dia menjadi adek beradek qb..untuk ikut qb balik dan duduk di almari qb yang dah nak beranak..punya kembung....maaf kan diri ku,,dan keluarga ku ,,kawan2 ku..yang sakit menyopping ni..ampunlah dosa kami...}

sampai menyenget dia punya nak tengok barang nak shoppping....mesti dia tengah ingat kalau aku beli ni kan..akau nak sumbat kat mana..ok ok..aku buh dalam periuk nasi yang tak pakai..janji aku beli..nak puas hati..sakit..sakit..kesian dia ni...sakit sungguh...

dia cuba tu cuba ni..semua kalau bolih dia nak bawa balik...yang minggu lepas pun tak buka plastik lagi..skit sakit...kesian

yang jurujual pun nak jual juga kat orang ni...dia janji dia bolih jual..yang orang ni pulak pantang kena pujuk..sakit sakit..kesian..

tak cukup dia rekemen kat pelanggan dia ..dia panggil pulak kawan dia tukang pujuk yang mesti duit orang keluar dari poket punya...itu dah memang kerja dia orang...kan..depa ni mulut cukup manis melayan pelanggan...lepAS NI DEPA MESTI MAKAN BESAQ..PASAI DEPA DAPAT ORANG SAKIT MACAM MAKNGAH DIA.....

Friday, July 24, 2009

terasa nak minum satu kawah


dia ni tak buka puasa berapa hari hah?....banyak nya makanan dia...
(sorry ha..mrs Dahlan..melawak)oii nampaknya pakaian dia melayu.tapi makanan dia omputih,,baratan...

oh memang banyak dugaan bila orang lain tak puasa kita puasa..
pertama kita kena tolak banyak pelawan orang..bila dia ajak kita makan...tapi kita kena tolak iklas tau..pasal kita berpuasa...aku rasa hari ni aku bolih telan sekor kerbau masak kicap..bolih minum satu kawah ayaq sirap campur ais krim soda.....awat aku lapaq mengetaq sangat ni..semalam aku makan sahur macam nak puasa sebulan...tapi hari ni aku dah rasa lapaq mengetaq..seingat aku kan aku baca niat puasa ganti..tapi awat ramai sangat setan africa mai keliling aku..duk goda aku ."(setan)".hang minun lah..esok hang puasa lain"..(setan)"hang makan lah makanan yang hang masak kat laki hang..esok hang puasa .
lain.."
"astaufirlahulazim" aku mengucap..mana bolih aku ikut cakap setan yang mengoda aku...tak bolih jadi ni baru pukul 2 petang...aku naik atas aku ambil air sembahyang dan terus sembahyang zohor..dan lepas zohor mata aku rasa mengantuk..dan aku pun tertidur dengan tv memandang aku.
aku terbangun bila suami ku mengejut aku ."B.. o.. B..dah dekat buka puasa ni bangun cepat..nanti setan rasuk pula dah dekat magrib ni.....
aku pun bergegas bangun dan aku lihat jam dah capai ke pukul 7.20malam..la lagi 5 minit aku dah nak buka puasa...
aku pun turun kat dapur dan dan lihat makanan pun.. sudah terhidang untuk aku berbuka puasa ganti ku..di hari pertama berpuasa...rasa macam anak2 kecil sahaja..terima kasih suami ku....

Friday, July 17, 2009

suspennya part 2...habis...


ok suspen suspen...chak..chak..


oh ingat ke apa sangat yang duk jenguk macam suspen aja..rupa nya tolak cucu dia..naik keta lembu yang berumur 80 tahun...dulu keta lembu ni bawak padi la ni bawak lembu balik..tapi orang yang tarik...(anna dan elin betul2 buli tok wan dia..tapi tak pa tok wan pun seronok dan enjoy sangat bila dengan cucu2 dia..tak kisah lah buat apa pun..itulah kebahagian dia..)

seronok nya bebudak tu naik keta lembu tok wan...tok wan pun seronok juga tolak cucu dia pasai bersenam lah konon. perut pun dah naik...bagilah alasan kata yang cucu dia nak naik keta tu..

baru tolak tak sampai 30 kaki tok wan dah penat..mana ada suspen nya..buang masa saja baca blog ni..tak seronok langsung....

suspennya


apa yang dok renung sangat tu...macam ada sesuatu yang seronok aja

mai lah YG..sekali kita tengok..nampak tak?

la tambah sorang lagi ..dok tengok apa tah?

macam suspen aja..apa yang queen bee tengok tu..

apa yang dia dok renung tu....

((QB..kita tengok apa depa dua ni dok suspen sangat..dah lah semalam tak bolih masak kari kepala ikan.ni depa dok renung apa..macam seronok saja...tuuuuuuuggu...)

Wednesday, July 15, 2009

kari kepala ikan..

Aku memang lapar sangat..tadi p makan kat restoren mamak ..rasa macam makam jala..punya lah tak sedap.tapi aku lapar sangat dan tak ada pilihan masa tu..aku pu makan lah kat restoren tu..memang aku tengok pun dah tak sedap..dia ambil kacang bendi kegemaran ku pakai tangan..bukan pakai pengepit..awat pengotor sangat mamak penang ni hah..dah tentu aku tak makan bendi tu....aku maknn sikit saja nasi dengan daging...
lepas tu unkel san cakap jom kita p market cari kepala ikan..dia suka kalau aku masak kari..dia sanggup buat apa saja nak bantu aku..bila dia tahu aku nak masak kari...kami pun p lah market cari kepala ikan,,huiss..memang segar betul kepala iakn tu ..baru naik dari laut..aku pun pilih lah kepala ikan jenahak..eh toke..lu potong kecil haa..gua mau masask kari..ok ok..tak masalah..gua sekalang potong..
sampai saja kami kat rumah..aku pun mula lah mengemas barang yang aku beli tadi..dan cuci semua ikan ,sotong .udang...
aku potong bawang.belender cili.potong sayur..macam2 dah buat ..aku pun mula lah keluarkan periuk..dan kuali..ingat sebelah dapur nak tumis kari..sebelah lagi nak goreng sotong..
aku pun letak lah periuk.dan mula buka daapur gas tu..ciplap..ciplap.ciplap..
awat ni..tak bolih menyaala..ciplap.ciplap.ciplap..
aku pun panggil unkel san..Yang..Yang..mai sat buka dapur ni,,B buka dia tak menyala...
unkel san pun mai lah nak menolong isteri tercinta..ciplap..ciplap..tak bolih juga..lepas tu dia goncang tong gas,,,laaaa cik b oi,,gas dah habis...
Fuih,,frust nya aku masa tu..perut dah la lapaq mengetaq...aku pun berubah muka dari gembira nak makan kari kepala ikan..terus jadi hanpa..tak apa lah B..mai kita makan kat luar ok..B tak payah masak...
kempunan aku..tapi esok aku akan masak juga kari kepala ikan tu...

(QB..tulah lain kali jangan dok ingat gas tu macam ayaq paip duk berjalan saja pakai banyak mana pun..ingat bila dah lama kita tak masak kena goncang tong gas tu..dan mestia ada no talipon orang supply gas..macam kejadian cik b tadi..no talipon nak order gas pun tak dak..biasa unkel san duk angkut..kesian kat dia gas tu berat tau...jangan buat macam cik b tau..)

Sunday, July 12, 2009

toke hardware dah selesai....


alah....buat yang ni....ke..ok juga..

yang ni...siap pasang muzik ..rock..nak spray ikut rentak...konon..nak buat macam mat saleh..konon..konon..suspen orang saja..ceria sampai beripisod ipisod....


yang nii.tak seronok langsung...ingat apa kut..is only white furniture..no big deal lah..


yang ni ..yang sebok sangat dok p hardware...elok ka...nampak cantik juga..penat depa buat..mai la kita cakap it is so beautifull.....eeeeeeeeee..ad bunga rose...la....


yang ni..buat penat buat cerita saja..letih lah


buat ni ..euhg tak seronok langsung....langsung..langsung..tapi skill juga oku ni...kena buat elok2..kalau tak dia jadi kiat..

kita perihatin dekat OKU..kita memberi peluang untuk dia mencari rezeki dengan kepandaian dia..kita perlu membantu...dia saorang yang cukup mahir tentang..reupholstery..

OHHH..english furniture...............cantik juga..mai la tempah..dengan kumpulan OKU>>DADAU>>EPOL>>ENTERPRISE>>>>..
WATAMMATALKALIMATURAB>>>

Thursday, July 9, 2009

ikan caru bakaq sumbat daun lengkuas...



dah siap untuk di hidang..mai lah makan sekali..wahai ank2 2 ratu ku yang di sayangi..


lepas sumbat bahan dalam ikan cecaru..bakar selama 20 minit...



saekor ikan cecaru....bawang besar,,serai..bawang putih..cili merah ..asam limau..garam .semua di belender..lepas tu sumbat dalam ikan..pas tu bakar..dengan daun lengkuas...

Wednesday, July 8, 2009

toke hardware part 4


macam nak buat sesuatu ..tapi apa dia ????
////////////////////////////////////////////////////


aku punya lah tunggu saipol..balik rumah sampai malam..dia tak balik ..dia pergi beli cat apa/..lama sangat ni...kedai tak sampai pun 4 km..jalan pun tak jam...dia pergi mana budak ni?..aku pun talipon dia..pasal nak siap kan benda yang kami nak buat ni...bila aku talipon dia ..dia kata dia on the way sugai way...budak ni kan aku bolih simpul tangan dia ni..tak sampai2.on the way..n the way..
bila aku talipon sekali lagi..aku dengar suara orang lain yang angkat...heloo.ha kak..saipol tidoq sini..esok kami p sekali kat rumah kak..kita habis kan kerja ..gerenti cantek punya..
besok pagi kami p terus kat hardware beli peluru stepler..pas tu kami terus bagi siap..kata si gemuk...
ok lah hangpa jangan lambat tau...
(QB..entah lah apa depa nak buat mai rumah aku ni...mai lah kita sama2 tengok....siapa pula si gemuk tu...sambung ke toke hardware part 5...)

Thursday, July 2, 2009

gulai nangka...


ualam yang menyihat kan badan..yang dah sihat...



gulai nangka yang menyiksakan hidup ku..lepas makan kira perut mesti kembung punya..


aku ni perut suka lapar..selalu sangat makan benda yang sama..macam selera duk tertumpu kat benda makan yang terasa sedap saja kat mulut..aku duk tengah pikiaq nak makan apa..tiba2 talipon aku berbunyi..kring .krong..kruang..kampuang.....
aku pun angkat..hello..hang ada kat rumah ka ..tengah hari ni...ada ..hang nak mai ka julia...ya lah kalau hang ada ..aku nak bawak gulai nangka..mak aku bawak nangka dari kampung...dia buat gulai campur udang kering..sedap sangat cik b oi.......ohh..apa lagi.... aku yang duk tengah lapaq mengedik ni..terus jawap kat julia..ha..hang mai la..aku goreng ikan masin..ulam timun,kacang botoi..pucuk janggus macam2 la..mai la cepat.....mai la ..mai la..nasik aku dah masak dah...sambai belacan semalam ada lagi dalam lemari es..
mai kita berkelah kat rumah aku.....tapi hari tu.. kan.. cik b... hang kata tak bolih makan nangka....angin la.. medu la..semput la..alah aku dah lama dah tak makan benda yang buat aku siksa julia oi..sekali2 apa salah nya..memang tak salah cik b oi..cuma aku tak dak masa nak hantar hang p sepital..bila hang menggulung..tu ja...
la mai la lekaih aku dah lapaq ni...

Wednesday, July 1, 2009

Toke Hardware Part 3


?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
La... aku suruh dia p harware... p cari kertas pasiaq ...rupanya dia p menerai spek mata hitam ..(yang pakai spek tu ialah sang saipol,,,)dengan kawan dia..
kenapa dia p beli spek mata hitam..dan siapa kawan dia tu rasa macam nak kenai..mai kita ikuti kisah toke hardware part 4...
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
epol..mami""" apa pasal mami tak beli kertas pasiaq..
aku..la hang ni kan jadi manuasi ..suka menyusah kan orang..
aku..tadi tak mau pesan siap2..ni yang tu tak dak.yang ni tak dak..
aku..mami malas dah nak keluaq....hang p lah pulak..
epol...ok..mai renggol(rm) dengan kunci kereta...
epol..epol nak balik lambat sikit ...tau mami...
aku.... pasai apa.?.tak kan beli kertas pasiaq pun 8 jam...
pol..dak aih mami epol nak p jumpa kawan sat..
aku..hang mana ada kawan..aku jumpa hang pun masa kecik celah pokok getah..
pol...la dulu mak menoreh..tu la dia buh kat pokok getah..kalau dia menjaja pol duk celah meja makan...
aku..ha p lekas jangan dok menjawab..mentang2 lah hang dah jadi toke besaq la ni lupa diri..
(sang saiol pun sampai lah kedai hardware tu..ini cerita saipol yang di ceritakan dekat aku..)

Toke..haiya lu punya mak tak mali ka?..
pol..tak mali dia sakit kaki...
toke..tadi dia mali jalan pakai kasut banyak tinggi...
pol..ya lah..itu sebab dia sakit kaki..
toke..lu punya mak banyak baik oii.dia banyak cakap kasi kita hepi2..
pol..ya lah lu satu hari duduk sama dia ..lu bolih pening oii,telinga pun bolih sambung..serupa saya..macam2 dia mau buat..
toke..eh adek apa lu sama lu punya mak mau bikin hah?
toke..hari 2 mari saya punya kedai..beli itu cat sembur hah?...
pol...itu sebab lah gua cakap sama lu... gua punya mak ha..banyak( pelek )heran oi..
pol..saya punya badan pun sudah sakit angkat banyak berat..
toke..lu mau cat batu gunung ka...angkat banyak berat...
pol..saya ingat la..
toke..lu ingat ka?,,jangan main2 oi,,batu gunung ada penunggu..
toke....sekalang lu apa mau..
pol ...kertas pasir..10 keping..
toke..kertas pasir 10 keping ha..lu mau gosok satu rumah ka ,,haiyo banyak la...
pol...cepat la toke lu sudah sembang sama saya..20 minit..saya punya mak mesti tunggu..
pol....mesti marah punya kalau lambat...wa mau cepat sikit..
toke...adek lu mak mau cat apa hah?...
pol...lu sendiri tanya wa punya mak,,apa dia mau cat..wa peningg...
toke...ok sepuluh ringgit..
pol..sembilan lah..sudah banyak beli barang..
toke..ok cincai la..lu punya mak punya pasai...
pol...ok kamsia lu...
((QB...la ada watak epol pulak..mai mana budak epol ni..yang dia nak beli kertas pasiaq tu buat apa?..mai kita tengok pukul berapa epol balik selepas jumpa kawan2 dia..dia p hardware pukul..satu tengah hari..bersambung)