Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, March 31, 2009

2 dara lama berebut duda tua....

yang ni gambaran si kiah dan leha...selepas mereka bermasam muka demi saoran jantan ..yang duda dah 4 kali...yang pegang parang tu kiah pasal melepas abang leman..yang lawa dan lemah lembut tu leha dia tak kisah apa pun..pasal apa yang dia nak semua dah dapat...bulan depan abang leman nak beli rumah baru bagi leha..jengg jengg,,makan hati si kiah...rumah lama abang leman bagi kat bekas bini dia yang no 4....asah la parang tu kiah..p potong ikan..p masak nasi..jangan dok merengkam kat leha..dah nasib dia nak buat macam mana....
gambar ini hanya hiasan semata mata..tidak ada yang kena mengena dengan cerita kiah dan leha...tapi ada dua duda di situ..semua nya masih mencari idaman hati..masih kosong sehinga cerita ini di tullis...yang belakang tu pakngah hang jangan usik..takut nanti mak b pula pegang parang macam kiah...............
............................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
meluat kiah.. kat pak long leman.....pasai apa kiah oi.. pasai dia kata kiah anak dara tua ...tak sedaq diri dia tu dia yang duda tua... dia kata kita anak dara tua...hang tau dak leha..sebenaq nya dia yang bekenan kat kiah ...tapi kiah tak mau kat dia..dah lah tua... bekeredot pulak ..ada hati nak mai mengorat kiah.....tak mau cek.....apa dia kata kat hang kiah oii?..dia kata padan lah orang tak mau kat kiah...pasai mulut kiah ni capoi..mulut bisa..mulut macam@#$^%^&&..ha..tu lah dia kata kat cek ..kalau hang nak tau...
tapi dia tiap 2 hari semehes cek..kata cinta lah.sayang lah..nak meminang lah..nak tu ..nak ni..banyak lah dia punya nak...ni leha ....sebenaq nya kiah kadang2 suka juga kat abang leman tu.......kiah selalu bayangkan bila masa abang leman muda dia mesti hensem...anak tok pengulu pulak tu...tapi la ni dia dah tua ..gatai pulak ..satgi dia menikah dengan kiah dia pi pulak mengorat orang lain,,tak mau cek....

oii kiah tadi hang kata pak long leman ..pas tu hang panggil dia abang leman..aku rasa hang ada hati lah dengan orang tua bekeredot tu...
oii tolong sikit leha oii kiah tak mau kat dia aiih ..saja kiah nak tengok hati hang dulu..manalah tau kut hang pun ada hati katdia....
ok kiah oii untuk pengetahuan hang yang kurang garam tu.....aku ni memang ada hati dengan orang tua tu..aku panggil dia ayang,,dulu panggil dia abang leman....dia dah beli semua yang hang tengok kat aku..ni rantai ni besaq ibu jari kaki..2 utas..cincin berlian ni..4 bentuk..gelang ni semingg..(sambil menggobcang gelang minggu depan muka kiah kring.krang.kring.krang) subang tiga ,yang pakai satu,yang dua simpan dalam lemari kain...ni gelang kaki dia bagi macam yang pontianak harum sundal malam pakai..besaq 2..tu menunjukan dia sayang kat aku...
dia habaq kat aku yang hang tu perasan kat dia.dari dulu lagi..tapi mulut hang tu jahat dok jaja tak elok dia kat orang merata...tu yang dia reject hang tu,,terus masuk minang aku..hang tak tau ka....kami nak p menikah kat kololompor...pastu nak bulan madu kat genting helen..pastu nak p makan ikan bakaq kat melaka..pastu kami nak terbang ke langkawi..kami nak cuti 2 malasia.
oiiuu tak sangka orang secantik leha tu mata duitan...betui.la..tapi dia senang lenang..aku la dok macam ni lagi..yang muda pun tak mengorat aku..tapi aku lebih cantik pada leha...

rupanya selama ni aku perasan orang ada hati kat aku...perasan..perasan malu nya aku kat leha...leha dapat laki kaya ...aku dapat malu....dapat rasa dengki kat leha...aku nak rampas abang leman dari leha..tungulah aku nak santau dia....benci..benci..benci....patut abang leman tu jadi laki aku..bukan tua sangat pun baru 65....aku pun nak masuk 54....leha pun sama dengan aku...pasai apa dia pilih leha.....(kiah mula buka buku edres lama nak cari tok bomoh nak bagi leha bercerai berai.................kiah nak sumpah leha tak bolih beranak..........(halo ya limau.17biji,kemiyan 200gm..berteh 2rm..rokok daun secekak..kain batek 4helai ok..kiah p malam ni juga jumpa mak tam.)........................

Sunday, March 29, 2009

mak b mak b

mak b tengah bertapa di gunung daik bercabang tiga....tenganh nak kumpulkan banyak lagi erita mengata..
nak kumpul cerita bukan senang sebab lepas mengata kat depa..kita kena p minta maap..no...
bila lepas mengata tersandaq macam kenyang makan kan..mengata dan mengumpat adalah makanan orang perempuan...............siapa yang kata dia tak mengata atau mengumpat dalam satu hari..bermakna dia tu saorang manusia yang hilang daya sedar....sebab orang yang dalam kesedaran akan mengumpat berulang kali setiap hari..kecuali dia sakit mulut...tu pun dia akan semehes kengkawan....

kita kata orang..sat gi orang kata kita pulak...kita lebih orang kata..kita kurang orang kata..jadi biar lah kita lebih..dari kurang..biar lah kita kata ..dari orang kata...kalau kita kata lembut sikit telinga depa dengaq..tapi kalau depa kata rasa nya macam orang jentik teling kut nu....sakit la...



mengata bukan saja yang negativ yang positiv pun banyak..mengumpat bukan saja yang tak baik ..yang baik pun banyak juga....jadi bila dengar saja perkataan mengumpat tu.jangan cepat melenting..mungkin banyak juga pelajaran dari umpatan orang bila kita take it positiv..so kita jangan terus melatah bila dengar orang mengumpat kita...yang buat kita faham apa umpatan orang kat kita ..ada lah diri kita sendiri...kita yang akan corak kan umpatan itu ..angaplah umpatan orang seperti ink yang bewarna warni..dan kita lukis lah apa yang kita kehendaki....tapi kita kena kontrol...
kita jumpa lagi ....tunggu..ni banyak cereta nak bagi tau kat cek semua...pasai jantan yang suka mengata...sampai herot mulut depa kalau mengata......nanti kita kata orang jantan pulak ok....biaq sampai berkudih mulut kita...ok...

Sunday, March 22, 2009

air pangsa durian...














durian durian..mai makchik..mai kak .durian ni ada khelass..makan mesti rindu dengan toke dia
harga patut punya....yang tak patut kalau kak tak boli..dokek den..hua..cakap nogori dio..owang minang yo...makan kat sini den buko kan ..tak sodap den tutup balik..janji pueh hati...huii ekau promot yo..tak sodap.. siap ko..den cakar ekau dongan kulit eh...dongar dak...
cantik juga durian dia ..mak b pun pilih lah 4 biji
suruh dia buka kat situ juga pasal nak makan sesangat dah...meleleh dah ayaq lioq..tap..tap..tap....ni lah yang di namakan durian musang mas....musang berbulu durian....lagi bahaya ....dari musang berbulu ayam...











yang hang ni aku suruh minum ayer dalm pangsa durian yang hang p gigit pangsa tu buat apa...tak cukup ka makan isi dia dengan kulit 2 pun hang nak telan cek oii...hang minum cepat satgi terbakaq perut hang panas berapi...tuang air dalam pangsa lepas tu minum..senang dan lenang..




mak b pulun ..mak b.. pulun..toksah duk ingat kami disini...makan macam tak makan nasi 3 hari...polok lah..macam sang?k...eh eh over pulak...sedap nya awat tak bawa balik kat rumah sekali...yang lebih bolih buat pengat durian.....tanak pulut ..sedapppp ..nak buat lah esok....tak berani nak komen takut kena cakar dengan kulit doroyan..'''''''''''''.oh teman doroyan udah bunga..jom kita minang anak dara..anak dara yang duduk di kota...pinang satu dapat lebih dua...''''''''''''''''''''nyanyi pasal dah kenyang....


ek..ek..kenyang ...hei bau lah...durian apa ni..punya ssedap macam ni ..yang ni durian musang mas..oii kaya lah makb makan durian musang mas..padan mahai macam mas....memang kena telan dengan biji sekali kalau durian mahal...tapi makan sebiji pun dah kenyang sesangat...ulas dia pula macam tom sleeping....(kucing tidor) rasa dia betul macam ais krem sejuk, sedap,lembut, manis, kau. dan bersari lemak macam2 lagi...tapi panas dia bolih rasa macam duk kat sauna....bepeluh mencerau.cerau...punya la meletik panas dia...
tapi tak ap ..dengar pesan orang tua2...depa kata kalau makan durian banyak sampai tak sedar dunia....kena minum air dalam pangsa durian..lepas baca selawat 3 kali..mesti jadi penawar panas badan..lebih berkesan dari eno....

Friday, March 20, 2009

huis..ikan sepat goreng...

nasi di panas berasap ,timun rangup,sambai belacan pedas sedap.kari sembilang,kari ayam kampung,siput lala dan ayam kicap pekat...ikan sepat tak siap lagi dok dalam belanga lagi...

aku nak pilih ikan sepat nak suruh depa goreng gareng..pasai nak pepak dengan tulang dia sekali..periuk besaq tu depa boh kari semua..macam macam kari ada...

tali air di tepi kedai tu cantik dan melegakan hati..teringat juga masa aku kecil aku pernah jatuh parit..ni lah parit orang utara panggil..kita kena lintas parit ni untuk pa ke kedai mat pau...dia tukang masak yang masakan dia macam mak kita...
seketui sudah lah badan ikan sembilang ni..pasai banyak lagi lauk lain nak makan..kalau bolih nak makan semua yang ada kat situ sebab sedap semua....dia buat kari ni macam mak aku masak lah...serupa..kut telinga pun bolih rasa bau dia...nasi hangat2 tuang dia kat atas..phuih mesti terangkat punya...
dia ni nak tidoq ka nak pilih ikan...ikan keli ,sepat,burung, ayam,pari dan masam macam lagi..bolih p gtill kat situ..semua cicah ayaq asam....yang kat piring aku pegang tu sepat..
ni nama dia juga mat..tapi tak tau mat apa...dia ramah duk melayan pelanggan kat situ..tapi malu nak ambil gambar...dia rajin dok keliting depan belakang kedai....dia salah saorang penyambut tetamu di kedai ..kari koner..
ni lah lauk kami untuk makan malam kat kari koner tu...ni mesti mengah..rasa macam untuk makan 4 orang tapi makan 2 saja...
ni yang buat aku kona patah balik ..pasai ikan sepat goreng saja..nasi hangat2 +gulai ikan sembilang +ulam sambai belacan+sepat goreng boh kicap lemak masin..phiuh..makan sam pai senak...sapa lalu belakang pun tak nampak dah...kalau hangpa nak aku tegur hangpa ..lalu kut depan ook..lapaaaaaaaaaaaq..nak makannn..

krohhh..kroh.. ..yang ..yang..mangkit..mangkit.kas...tidoq apa lah.sesangat dah nak sampai parit buntaq dah ni..nak kona ka dakni..kas la perut duk krup krap krup krap..sat gi kalau aku kona baring ..yang baring pun bolih tidoq.....
pasai apa dia tak mang kit lagi ni ...nak p makan ka dak..kat parit buntaq tu..aku nak makan ikan sepat goreng dengan gulai ikan sembilang..memang sedap.. sambai belacan dia pun kau punya....
tak pa sat gi aku sampai depan kedai tu aku brek mengejuk mesti pak ngah hang mangkit...dia pun lapaq juga..tapi dia letih sangat amat..biaq lah dia tidoq..sat gi aku gera lah dia mangkit..
sapa pulak duk semehes aku ni ..dok bawak keta... susah nak tengok...
huih..dah lepas simpang bandaq baru ni...masa kita nak kona..masa tu lah depa nak semehes...tapi aku nak p juga kat kedai yang nama dia tu "KARI KORNER"...sweeeeethkk...aku kona keta masuk kut jawi..lalu kut sugai bakap..terus p arah parit buntaq....lip lip lipp..bagi signal masuk kiri...berenti..op.op..celek pulak pak ngah hang ni...tau pulak bila dia bau gulai nu...

Wednesday, March 18, 2009

selamat pagi jom sarapan..

pagi ni mak b dok ralet makan mee sup senseh udang ni..sampai orang mengata mak b.kat sebelah pun mak b tak sedaq.....lepas kenyang perut mak b kan..mak b nak mengata depa sampai berasap....tunggu la....

resepi mee sup senseh udang..mee 2 senduk ...5 ulas bawang putih di tumis garing..stu setengah cawan air..perasa..garam suka hati..buh 3 ekor udang besaq...pas tu biar dia mendidih...pas tu kaut buh udang kat atas mee..bagi dia lawa..pas tu makan la..yang dalam gambaq ni habis dah mak b telan...kalau udang kecik dia jadi mee sup gerai tok wan...sebab tu kena buh mee udang besaq....

Tuesday, March 17, 2009

rebus2 dan ayaq asam...

l
yang ni makanan raja bersiung..bayam rebus..tepuk bawang putih...makanan kesihatan.............

ketam rebus..ikan bawal putih goreng garing dan ayaq asam mak b..yang enak...nasi mana?...nasi tak dak p masak sendiri...

Monday, March 16, 2009

betui punya kopi tiam lo...

cawan kopi tiam yang dah lebih 200 tahun ..dari keturunan tok nenek..tak tau sebelah mana..
cawan dia lebih tebal dari cawan kopi tiam yang ada bersepah di tmpat kita...selalu nya cawam ini akan di rebus dahulu sebelum di sediakan kopi nya...air didalam cawan ini akan tahan panas nya ..hingga kita habis hirup kopi....rot kapit akan di sediakan sekali..tapi di kedai apek tua ini ..dia punya sepesel ialah roti kukus..kaya buatan sendiri...mmm.sedap..air kopi tak payah tunjuk.pasal kat rumah kita pun ada...

o Opis apek yang di n perbuat dari kayu chengal yang juga..lebih dari 200 tahun..dok elok lagi..tu kalau orang gila barang antik dia p curi bawa lari..mesti punya..pasai dia nak buat pak poi..kat kuboq china.......jangan buat dosa tau...ras macam cereta p lamlee pulak....
apek ni adalah pak angkat aku...kalau aku p kedai dia ..dia tak nak ambil duit..dia kata ..aku bawa ong...dia buat kopi aku minum rasa..macam kopi o.lah...nampak tak teko yang dekat tangan dia tu..itu lah yang buat kopi jadi sedap...rasanya baju yang dia pakai tu..puluhan tahun kut..tak kan lebih seratus tahn..reput la..kan..lantai tu pun lama mungkin lebih lama dari cawan tu..tapi masih kuat dan utuh..panjang pulak tu..mungkin dulu2 pokok tinggi melangit.so depa dapat papan lantai yang panjang..apek tu umur dia 90 tahun lebih dah...

yang ni sepesel betui..air nanash yang di masak sendiri juga dari kebun sendiri..dan disejuk kan dalam peti aih..memang sedap tak terkata lah ada nya..gelas tu pun sepupu cawan kopi tadi ..panjang juga umur nya..pesyen nu gelas dia..macam orang dulu2 dia buh agar2 warna merah...uih sedap nya...

meja dia lagi lah pesyen..cukup lama ..cukup lama..marble dia mai terus dari negeri china..pada zaman tok nenek kita dahulu kala...kerusi dia pun di import has...semua nya dari negeri china ada nya....berapa kali di naiki air dia tetap utuh...untuk pengatahuan semua kedaai ni terletak tidak jauh dari kuala......pelangan yang p kedai dia kebanyak kan .tidak berbaju..dan kadang2 tidak berkasut...sebab dekat dengan laut...dan seluar pun bolih senteng tinggi.takut tengah minum banjir.....
t

Sunday, March 15, 2009

mw..mw..bmw7series..

kesian mw mata dia bengkak lagi....menangis sampai teresak esak..pasal tak bolih terima dapat 7A...sebab dia target 10A...ok lah tu..orang lain dapat 3A pun dah buat kenduri satu kampung.....bersyukur lah sayang.....tu mata bengkak dah tak lawa nak pose.....

ha ...kan bagus macam tu ..makan kenyang2...toksah duk frust sangat....pasal apa yang kita target tak semesti nya kita capai..tapi yang lebih penting dalam hidup kita..ada lah ...masa kita yang akan datang..kita buat lebih baik lagi..jangan menyesal apa yang kita berikan kepada diri sendiri..seperti kia rasa kita dah buat yang terbaik... kenapa kita tak capai apa yang kita nak...sebenar nya semua yang kita buat untuk diri kita sendiri.... ada lah kejayaan kita...kita kena compare kita dan diri kita..jangan compare dengan orang lain..kita saja yang tahu apa yang diri kita mahu...dan orang sekeliling adalah macam iklan di tv..akan muncul kadang2 ..tapi diri kita sentiasa dengan kita...jadi kita kena adil dengan diri kita...beri segala galanya kepada diri kita...kita kena selalu berterima kasih kepada diri kita..dan sayang diri kita....selain nya kita serah kah kepada yang maha esa....


ibu adala segala galanya...dia ada di sekeliling anda..dikala senang.susah.risau.lapar.kenyang.sedeh.gembira..kecewa.dan apa lagi yang didalam dunia ni yang berlaku dekat anda...ibu lah yang akan jadi penawar nya...

senyuman adalah penawar duka alam semesta......bila miya tersenyum seluruh alam akan tersenyum.....terus kan perjuangan di taylors college...mami doa kan S.A.M.. miya .....mendapat keputusan cemerlang di akhir tahun ini.......dan akan meneruskan cita2 miya untuk menyambung pelajaran hingga ke tahap paling tinggi...sayang mami.....


comel nya kunniknore tu...cantik.... bolih lah nak manja kan dia diluar..tapi tak bolih di bawa balik kerumah......lepas tu pakai sabun samak tau..kalau tak pun... mami dah siapkan air tanah..
macam biasa...

tepak sireh

macam mana depa bawak tepak sireh nak p minang ni?..semua muda2..pastu bukan semua melayu pulak tu..tapi nak ikut adat melayu...dapat buat sekerat saja lah...kira halal lah...tok nenek kata anak dara tak bolih ikut p meminang..takut nanti kena kawin dengan anak raja ....anak raja gula....



ini adalah adat yang paling ringkas untuk peminangan...di antara..fikri dan intan...di Bemban Melaka..perjanjain di antara pihak lelaki dan pihak perempuan berjalan selama 20minit...dan kedua2 pihak bersetuju dengan iklas dan puas hati untuk mendakan pernikahan tahun depan..




dah nak sampai rumah pengantin pun dok susun lagi tepak sireh tu...tu .. tok po dok jampi apa tu..tok sah dok jampi la orang dah letak harga siap dah..tak dak depa nak bagi turun haeh..yang mak pengantin tu dok kalut juga nak pastikan yang hantaran dia semua perpek...pasai dia tu memang tukang dok buat hantaran orang..jadi untuk anak dia ..dia kena pastikan tak dak cacat cela...


pasai apa kena buat tepak sireh?..pasai apa nak buat macam orang dulu2?..orang dulu2,.tak dak cwingam nak pepak.sebab tu depa pepak sireh,gambiaq,kapoq dan pinang..tapi apa kena mengena dengan tepak sireh dengan pertunangan atau perkahwinan orang melayu?..mesti nak bawa tepak sireh..bila kita tanya kat orang tua2..nanti depa jawab ..kita kena ikut adat takut nanti tok nenek marah...kita tak bolih langkah adat..mesti kena ada tepak sireh..kalau tak tak beseri nanti...tapi kenapa kita tak letak gong sekali ..sebab gong,lembing,keris,tikakq mengkuang pun melambangkan orang dulu2 juga ..kepunyaan tok nenek juaga...
pasai apa yang p meminang tu tak pakai capal,tengkolok,seluar dan baju silat juga macam orang dulu2..lepas tu depa kena bawak sekali api jamu(api yang di buat dari batang buluh ada sumbu yang api dia tersangat cerah) juga api orang dulu2...yang bolih suluh dan bakar satu kampung..
mana bolih depa ambil tepak sireh saja..dengkilah yang lain2..tinggal kan depa..nak kata tepak sireh tu lemah lembut..ada lagi yang lemah lembut lebih pada dia..bunga meloq.bunga melati.bunga mawaq..bunga seroja..nak lembut lagi ..tepung talam,tepung bungkus,agaq2 mengetaq,semua lembut lembut...tapi depa nak juga letak tepak sireh di depan.
bila kita tanya orang tua2..depa tetap tak nak habaq yang lengkap..depa mesti akan kata ..tu adat..kita kena ikut adat..
ok lah kita ikut lah adat jangan dok tanya dah depa..nanti depa seru tok nenek mampuih kita,,kena sumpah..takut juga bila kita kena sumpah tok nenek nanti ...kita kejung...depa akan pakai sireh juga nak berubat kita..tok bomoh pepak sireh dan kengkawan sireh..pas tu semboq kat kita..TAAAAAAAAAK MAUUUUUUUUUUU....

Friday, March 13, 2009

apa habak cek...mai kita berpesyen...

sempat tu mak b p pose kat keta pengantin..tu kalau ada kunci mesti dia bawa..p shopping...
orang bukan sedaq..semua duk adap pengantin..bolih lah mak belagak...
mak b tu mesti senyum geram ..pasai ada orang pakai gelang seropa dengan dia....

mak b pakai sepek mata hitam pasai tak nak tengok orang lain lebih berpeyen dari dia..tu sat gi dia balik rumah dia mengata lah kat orang...macam pesyen dia saja yang up to date.cakap omputih...yang belakang tu jalan punya laju lah..pasai lapak sangat.pesyen gelang dia tak dak orang kelon....mak b tengok dah lawa gelang dia...


kepada semua anak anak mak b.mak b mintak maap na.pasai tak dan nak bersembang ..pasai mak b ni kalut sangat...dok p kenuri sana..kenuri sini..sampai terlupa yang mana satu buat kenuri hari sabtu..dan yang mana satu buat kenuri hari ahad..mak b kompius dah..tapi mak b pesyen ..mak b dah susun baju..kasut..henbeg..selendang..asesori..macam macam lah..takut kalau p kenuri pakai baju yang sama..dengan jemputan yang sama..huihs..sat gi depa mengatalah..kat mak b ni..sampai sebulan...tu yang mak b tak suka tu..takut satgi mak b pe tenyeh mulut depa..
tu yang buat mak b sebok sangat ..sampai tak dan nak mengata sama2 dengant anak2 mak b tu....mak b pun la..ni.. badan bolih timbang kati dah...naik sikit..mak b la ni nak makan nasi ..mak b timbang dulu takut telebih..mak b makan dalam pinggan kecik saja..tapi tambah serupa tu la jugak..pinggan saja kecik nasi dia sama aja..tapi mak b rasa nampak macam sikit.pasai dia pinggan kecik...
ni mak b nak mengata... kat ada la... sorang tu..mak b geram dengan dia ..bukan pasai apa..tapi pasai dia pakai gelang ...sama dengan mak b...mesti dia p beli kedai yang sama..mak b nak p marah toke tu...pasai apa p tiru pesyen gelang mak b..pas tu p juai pulak kat orang yang nak p kenuri yang sama..dengan mak b..mak b geram la..mak b nak juai balik gelang tu..pas tu mak b nak habaq kat kawan2 ..tok sah duk p kedai toke tu..nanti dia kelon pesyen barang mas kita...
mak b ni nak bepesyen ...tak suka orang nak sama dengan orang..pasai kan ...mak b ni pereka pesyen yang terkenal di saentero dunia....tak kisah lah betui ka dak..tapi mak b yang nak macam tu...mak b buh la pangkat mak b seniri...orang nak.kata p lah...mak b tak kecik hati..yang penting mak b nak berpesyen...mak b nak reka baju seniri..nak reka kasut seniri.nak reka barang mas seniri.nak reka masakan seniri..ok nanti sapa2 yang nak reka apa2 habaq kat mak.b..nanti mak b buat satu set..dari cadar,kain tingkap.baju melayu..tutup meja..kasut.ka apa.lagi...satu corak..biaq kita nampak satu set....ok..mesti orang tak tiru kita,,jadi kita bangga lah..sebab kita saja yang berpesyen...kan...macam mana pun mak b geram dengan toke kedai mas tu..dia kelon pesyen gelang mak b..mak b nak p tenyeh muka dia....tapi kalau ada orang sabaq mak b tak p lah..pasai badan dia lebih besaq pada mak b..lengan dia pun besak tiang telegrap....mak b tak jadi lah p serang dia.....

Saturday, March 7, 2009

serawa labu dengan pulut...


la urut lah kuat sikit ..kak piah oii..sengkak dekat perut..tu...awat angin tak mau keluar lagi ni..la ..aku dah pesan dah kat hang senah oii..tok sah dok makan labu..angin dia tu lebih kuat dari puting beliung..kalau hang nak tau..hang ketegaq sangat..dah lah masak labu ..hang tanak pulut pulak sekali..memang nak bunuh diri....

la ni hang nak mati...sapa yang susah ..laki hang juga susah duk p ambik aku ..nasib baik tak dak orang tempah aku..la ni pun bisnes aku meningkat maju..ramai orang nak beranak..dalam kampung kita ni..orang tua2 dah habaq .dah jangan dok makan labu..labu tu berangin gear 5..memang bolih kembung 3 hari..5 malam.tau...kalau tak urut dengan minyak angin.keturunan tok nenek gerenti tak lega....bidan piah dok beletiak..pok pek.pok pek...
tapi depa kata kalau makan labu manis tu...bolih ubat kencing manis.. kak piah oii..sapa kata?..apek senseh..ya.ka?....pasai tu hang kena angin..pasai hang tak dak kencing manis..hang tok sah dok makan lagi senah oii...dengaq dak ?...dengaq la kak piah oii..(dalam hati senah..aku tak peduli aku nak makan juga..bila aku rasa nak makan..pasai sedap..).alah kerja hang memang bidan kan....aku kembong.. hang mai lah urut....ha dah siap dah senah oii..hang rasa lega dak?...haa.. cek rasa baru bolih bernafas di dalam lumpur...
kalau tak kan ..cek tak...tau lah kak piah oii..cek rasa nak sain dah surat kebenaran bagi laki cek .p menikah lain..cek rasa nak mati sesangat dah..
nasib baik kak piah mai..tema kasih la....kalau tak kan....kak piah ada adek beradek baru...hang jangan dok merepek senah oii...
oii sit..hang dah setat moto ka..ha la..kak piah.. duk merepek apa lagi..kat atas tu..laki senah dok kelui kak piah..siap dah ni.. jom hantaq aku balik... dah nak magrib ni.....nah ni kak piah ..apa ni susah2 ..ambik la kak piah oii... ni duit sikit...mengkeras..iklas ka ni hang bagi kat aku....ha..la.tak iklas tak bagi lah..mengada betui orang tua ni tau...tema kasih....salam malekom..malekom salam..

Thursday, March 5, 2009

takut tapi rasa selamat

bila sampai saja kat pulau tu..mak senah melangkah ke atas batu yang cantik2 tu..kaki kanan melangkah..senelum masuk kaki kiri mak senah ada merasa sesuatu..yang tak di undang,,di keliling mak senah..bulu roma nya merinding..tapi mak senah memang keturunan pendekaq...dia pijak kaki dia rapat2 .dan berseru..wahai penjaga pulau..aku orang baru di sini..tapi yang mengundang aku adalah anak cuu kamu...jadi aku memijak kaki ku disini adalah atas undangan..jadi tok nenek di sini kena lah menerima aku dan kawan2 ku sebagai tetamu di sini..
mak senah masih merasakan ..rindingan bulu roma nya masih menegak..dan mak senah merasakan mungkin tak di terima menjdi tetamu di situ...tapi mak senah melangkah juga ..mendaki satu persatu batu di situ..sampai lah mak senah sampai ketanah datar...bila saja sampai ketanah datar..mak senah sudah merasa rindingan nya surut..tahulah mak senah yang dia sudah di terima sebagai tetamu di situ..mungkin mak senah dah enter password..dan dah di terima sebagai member di situ....tetapi sungguh sunyi ..hanya kedengaran bunyi yang original dari hutan yang gelap gulita...sampai tak nampak apa..hanya pelita minyak tanah saja,,yang ada .di situ..
bila dah malam mak senah pun rasa nak pegi bilik air..katakan sajalah bilik air..bukan ada bilik pun..bolih pilih pokok mana nak p duk..lagi pun dalam gelap apa pun tak nampak..
jadi mak senah pun rasa seram sejuk..elok saja mak senah nak berlabuh..mak senah macam dengar suara yang aneh..dan rasa nya tu bukan suara biasa.tapi mak senah sekali lagi ..mengingatkan suara itu yang mak senah datang kesitu..berniat baik.dan langsung tak ingat benda yang akan membuat tok nenek di situ tak gemar...

memang kita kena bercakap dengan depa...supaya depa tau.. apa yang nak kita bagi tau..tapi lepas tu sekitar pukul 1 pagi mak senah tak dengar apa pun..semua orng dah mula nak tidur..jadi mak senah pun tidurlah dengan nyenyak nya..seperti ada orang menjaga keamanan disitu..tampa di usik..rasa begitu selamat....walapun pondok itu tidak ada pintu..dan dining dia berlobang lobang..dan bolih nampak apa saja dari luar dan dalam..malam tu pun hujan sangat lebat....jadi rasanya macam tidur dalam ekon lah juga..bolih tarik selimut..mimpi pun indah .tapi lup mimpi apa

Pulau Pisang yang tak ku lupai...

tengah siap meja makan .....untuk makan tengah hari...meja tu bawah pokok petai..kalau nak ulam rabut saja..tak payah p timbang...latar belakang.. memang macam rumah tok batin dan pengikut nya...jangan duduk kat batu yang 3 tu..pasai tempat tu mak senah buat lesung tumbuk cabai.. kalau ketegaq nak duduk juga..hang kena p berndam kat ayaq masin 2 jam..nak hilang pedih punggung...tapi kalau musim durian mej tu penuh dengan durian dan brmacam macam lagi...katanya...mak senah pakai baju silap....patut nya kena berkemban..supaya nampak betui macam bini tok batin...


ni lauk kami ..hari kedua..adaalah juga 3 macam..kalau masuk hari kelima..pinggan tu pun kami pepak buat nasi..tapi kalau tak bawa cukup makanan ..pandai reka macam manapun..tak sampai seminggu rasnya bolih jadi kepala besaq pinggang kecik ..perut boroi..pasai makan batu...


ha nak mai sngat mak senah ni ke pulau pisang..belum samapai 2 jam bekeredek nyamuk gigit dia..mungkin depa ucap selamat datang kut kat mak senah..belakang mak senah ayaq tengah pasang,,sat gi mak senah nak p berenang ..celah pokok bakau...tapi nak bawa pelampung juga..takut hanyut..pasai nak bagi masin badan .biaq nyamuk kena darah tinggi kalau gigit mak senah..baru depa tau..depa tu orang pulau... pikiaq dalam pulau tu sja..ingat kalau depa gigit mak senah ..mak senah nak tinas depa satu2 ka..dak aih mak senah spray depa macam depa buat demonstrasi..semua pedih mata..ha.nak melawan raja mengata...kena hangpa...



mak senah dalam kepayahan dia bolih p buat sambal petai ikan bilis....petai tu baru saja petik ...mana pernah bayangkan...yang bila saja nak makan petai.... bolih p rabut saja kat pokok..pokok dia rendah pulak tu..cabai tu mak senah tumbuk atas batu yang brsepah kat situ..teror dak mak senah kau..dalam pulau pun dia bolih buat ..resepi hari ini...hush..sambai tu sedap sangat..sampai semua yang makan nasi tu tambah 4 kali....memang lah makan apa pun kat pulau mesti sedap..pasai makanan tu sja ada..dok jenguk juga kut ada nasi kandaq pelita ka..kayu ka..zubaidah ka..bolih p singgah ...ni tak dak apa pun kat situ...kalau nasi habis..pucuk kayu pun kena pepak...




batu tu semua macam kek lapis indon..nmpak sedap sangat..rasa nak pepak satu2. kalau benda tu dekat mesti mak senah paksa laki dia bok balik rumah..pasai laki dia janji sanggup buat apa saja untuk mak senah..tak payahlah..renang lautan api...tak payah lah daki gunung berapi..angkut saja batu batan tu bok balik rumah..mak senah bolih buat land skap..yang lebih bolih jual..dapat duit bolih beli ubat sakit pinggang wak rasid...pasai patah pinggang dok angkut batu pulau....tapi tu semua anganan katun mak senah...tak mungkin akan jadi kenyataan..

mak edah tu dok pikaq macam mana nak buang air nanti....dia tu pelek.. tempat macam tu pun kerap nak buang...air kecik ..besaq..sekerat.panjang ..pendek..semua ada kat dia..sampai mak senah gempaq dia..kata ada orang jenguk.tapi macam bukan orang .biaq dia takut..biaq dia kunci tak jadi nak buang apa pun...tapi memang sungguh dia amat penakut..jadi berjaya lah mak senah kunci dia..dan tak menyusahkan mak senah lagi....


mak senah tu dok diam kat situ buat apa tu..belakang dia cantik sangat akaq pokok bakau...dia tengah puh kiri..puh kanan..berkat doa baginda ali...dia tengah jampi tok nenek..supaya jangan kacau depa semua..yang mai kat situ...mintak maap na..tok nenek yang menjaga kawasan pulau ni..kami anak cucu nak tumpag mai seronok 2.....jangan dok tegoq kami macam sang gedembai...na.... kami semua baik..tak dak rosak akhlak...


dapa ni makan tak sedaq dunia..mesti dok cereta masa kecik 2 dulu...pasai la ni depa dah tua...jadi injin otak lambat sikit nak pick up....jadi depa ambik masa lama sikit nak cereta pasai dulu2..tapi depa seronok sangat bergelak ketawa..batu yang depa buat bangku tu.. tu macam sofa dan meja yang memang di sediakan olih..alam semula jadi...cantik dan bersih...
rasa macam cameron higland pun ada..nampak macam tok batin nak ambik ubi kayu rebus...celah pelantaq pondok tu...macam mana dok elok2 kat bandaq p bagi menyusahkan diri..tempat yang tertinggal macam dulu2 50 tahun lepas...tapi semua bahagia kat situ hidup kami seadanya....buat lah macam zaman batu...

Monday, March 2, 2009

banana island...

wak rasid berdiri bangga di depan pondok datuk nenek nya..yang sudah melebihi 100tahun....tapi masih utuh dan masih bolih berteduh untuk hujan dan panas....yang heran nya dinding dia berlubang tapi hujan tak tempias..lebat pulak tu..kalau ia pun sintenglah seluar tu bagi sama...dah nampak sunguh dah betui2 macam orang pulau......





wak rasid tu tengah nak park bot pak sedara dia....yang sorang dok hujung tu tengah ikat tali bot kat


akar bakau takut nanti bot tu hanyut..kami jadi orang pulau selamanya..tak bolih balik.. jangan.lah macam tu no... kesian kat mak senah..tak bolih nak melaram baju lip lap...tak bolih nak p salon...banyak benda tak bolih..kecuali pakai listik.pasai kena makan sireh...merah mulut hari2...tak mau haih mak senah dok macam tu..mak senah sanggup nak berenang balik..hanya untuk dok p mengata ..dengan kawan kat kopi tiam..


tengok lah pasangan wak rasid dan mak senah bergembira di pulau yang cantik lagi aman ....
dan bercanda di tepi pantai...macam anita dan sudir....


yang langsung tidak tercemar ..dan juga tidak mempunyai binatang buas...dan juga manusia buas..langsung tidak berubah walaupun sudah beratus tahun







mereka sempat mengepost gambar sebelum hujan turun dengan lebat nya selepas 10 minit...nasib baik lah hujan turun ...maka mereka pun ada lah air lebih untuk bermandi manda...kalau tidak mereka kenalah bermandi manda dengan air masin....doa mereka termakbul untuk mendapat punca air tawar....hang selalu nasib baik mak senah oiu....aku jeles kat hang..


his his.. aku ni nak p ka..pulau pisang tu..dah sah tak dak kemudahan kat situ..lepas tu kalau aku p pun...dah tentu muka aku akn jelaga..kena sunburn.....p..tk..p..p.tk..p...ok aku kena p..tu lah yang bermain di fikiran mak senah..yang wak rasid tu duk la ajak bini dia..p dah lebih 13taun..tak p jugak..pasai dia senang saja ..mak senah tu takut nak naik sampan yang tak cukup.. acara2 keselamatan(ciri2 keselamatan)...la ..hai..tau saja lah sampan orang kampong..depa main pakai naik saja tak kira dah .nak kembung ka,nak medak ka..kalau tenggelam kat tengah laut tu..hish takut la mak senah nak ikut wak rasid hang..
tapi dalam dok takut2 tu..gatai juga mak senah nak ikut laki dia p ..kat pulau tu..yang kata nya..pulau tu tok wan dia punya..depa ada kebun kat situ..kalau dulu ada pokok durian berbuah sampai beribu ribu lemon..satu pokok sahaja..yang di panggil :galacheng; bahasa depa la bugis..


lepas tu katanya kalau mempelam memang tersangat la sedapnya...kalau kuinin tu tak akan ada ulat langsung yang berjalan macam kereta api..dan kalau petai tu makan bila buang air ..tidak berbau petai langsung..dan kalau nak makan lauk..tak payah la susah payah sangat nak tangkap ikan..kita bolih p masak nasi dulu..pas tu.p lah mengail ikan.nescayalah kita akan bawa balik sebakul adanya..

maka bila saja mendengar cerita yang macam dongeng tapi benar itu......mak senah pun bersiap sedia lah untuk berlayar ke pulau itu....wak rasid pun p lah kedai tayar untuk mencari pelampung hitam ..dan dapatlah dia tiga bijik..jadilah untuk menyelamatkan mak senah dan rombongan nya jika terjadi bot karam adanya.....jadi pada hari yang mulia lagi cerah dan bijak sana itu..mak senah dan rombongan nya seramai 7 orang itu pun memulakan lah pelayaran ala2 tun teja..tetapi menaiki bot yang cukup laju..mak senah tu pula telupa lah nak bawak sun block ..maka tersangat lah susah hati nya kerana takut rupanya bertukar menjadi dayang senandung adanya..kesusahan hati mak senah bolih di rasakan olih wak rasid suami kesayangan mak senah..jadi dengan pantas wak rasid menghulurkan kain pelekat nya untuk menjadikan sun block mak senah...apa lagi gembiralah mak senah menutup seluruh mukanya seperti zoro..kerana takut matahari yang betul2 tengah hari...kesah nya...

beeeruuuuuuuuuuummmmmmmmm bot wak abas pak sedara wak rasid meluncur cukup laju..sampai topi wak senah terpelanting kedalam laut....macam kena angin helikopte adanya..mak senah ,wak rasid,wak mamin,mak edah,wak abas..dan dua orang lagi bodi gad wak abas kelihatan cukup seronok...
mngkin di dalam fikiran 2 bodigad tu ingat ..padan muka depa ni .dok elok2 kat pekan nak p pulau..buat apa tak tau ..nak cari susah saja..kut la dalam fikiran depa macam tu..mana nak p tau..tapi muka depa baik..depa gelak dan seronok sepanjang perjalanan..mungkin juga depa ingat macam pelek juga ..mak senah ni..nak bawa dia p.... sampan sampai penuh dengan makanan..nak p pulau yang kurang kemudahan tu ..p simple2 sudah la..ni bawa satu dapoq makanan...bila dia nak masak?..bila dia nak enjoy..hish..mak senah ni pelek lah..nasib baik dia tak bawak peti ais ka,periuk nasi karan ka..mungkin juga depa pikiaq macam tu..tak kisah lah depa pun niat baik sebab tu depa nak p jadi bodigad sepupu depa ..wak rasid hang lah..

tapi sungguh juga yg mak senah pun...heret bayak makanan tu nak buat apa..kata nak idup macam orang dulu2..ni bawak makanan sampai berampun sampan..dah lah dia bawak bantai,tilam,tikaq,kelambu..nasib baik dia tak bawak kipas angin sekali.kalau tak ..tak tau nak cet karan kat mana....
dalam perjalanan tu mak senah dan rombongan nya bergurau senda dan bersuka suka lah..banyak lah cerita2 dulu yang di ceritakan olih sepupu wak rasid yang juga lebih 40 tahun tidak kesana..abang min dulu duduk kat sana bertahun tahun tau...seronok..tapi masa kecik lah..tapi abang min tak pergi sekolah..abang min mengaji quran saja..ngan nenek...
abang min ni memang tangang la di tinggal pulau tu terus tak balik..dasar..rupanya dia kesana hanya musim buah buahan....
tapi memang tinggal nya kat pekan benut..pontian johor...baik orang nya..yang sudah menduda lebih 15 taun..kerana kematian isterinya...
wak rasid pun ada kenangan tersendiri..dia juga tidak pernah menjejaki tempat itu setelah dewasa adanya...juga sama lah taun nya seperti abang sepupunya...masa kecil nya terlalu indah di pulau itu.yang sekarang terliur lah sangat singapura akan pulau itu..setelah mereka menawan pulau batu putih adanya...dan di pulau pisang milik negara kita itulah jugalah terletak rumah api milik pulau singa itu...di atas puncak bukit d pulau pisang... minta2 jangan lah mereka menawan pulau yang cukup menawan itu...pulau itu kelihatan cukup pulau kerana tidak di sentuh langsung olih arus kemodenan atau kekampungan...
setelah mak senah dok mengelamun ..apa ada kat pulau tu nanti..tiba2 injen bot telah d perlahan kan olih wak abas......kerana di depan bot itu kira 300m ada orang pasang pukat tunda...yang lingkaranya terlalu luas,,kira2 sebesar mid valley....dan dia terpaksa mengelak takut terlanggar...selepas 40minit perjalanan ..nah sekarang terbentang luas pulau pisang di depan mak senah.....oi..oi...oi..ye..ye..yehh.dah sampai wak rasid bersorak...so welcome to banana island my love...dan menghulur tangan kat mak senah isteri kesayangan nya...

mak senah pun dengan senang hati memeganglah tangan wak rasid nya..dan mereka berdua.bersama rombongan mak senah pun turun lah dari bot sarat yang di nahodakan olih wak abas ....dan juga tuan punya kebun..yang juga anak kepada tok wan wak rasid itu...


...bersambung ....cerita wak senah menyesuaikan diri di pulau yang serba kekurangan itu...susah juga dia ...padan muka nak p sangat..............tunggu tau..lagi seronok...