Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Friday, December 31, 2010

selamat tingal 2010

ya Allah ..ada 10 minit lagi nak masuk mai dah 2011..sat sangat setahun tak dan nak buat apa dah setahun..ni mai pulak 2011...pun rasa tak dan juga nak buat apa2..ashik tak dan saja..tu tak dan ni tak dan..apa yang dan..tapi walau macam mAna pun ..kak b nak berazam pada tahun depan yang tak berapa minit lagi ni..nak buat semua yang kak b azam kan...SELAMAT TINGGAL KUMBANG KU 2010.....BYE BYE...SEE YOU MY NEW DARLING 2011..SEMUANYA  BERJAYA...

kuah durian runtuh

dah lama juga kak b tak bagi resepi yang enak dan lazat....kak b asyik dok cerita hal kak b lah..hai anak beranak kak b lah...hai kawan2 kak b lah..hai orang yang kak b kenai lah..kawan yang rasa2 nak kenai lah...macam2..jadi adalah lah kawan2 kak b yang mulut tak kurang juga lah lempuk nya dari pada kak b ni..hantaq taligrem kat kak b...taligerem tu berbunyi begini...ooiii kak b .. duk ralit cerita hai orang tu..hai orang ni..tak mau bagi resepi ka sekali sekala...mengata tu megatalah juga..perut ni nak sumbat juga  makanan sedap2...baru lah bolih laju mengata...oooo perut lapaq tak bolih mengata ka???

hamboiiiiiii...sampai hantaq taligerem..awat tak hantaq talikilo  ka??...yang duk lorat kak b duk merapu pasai apa..?..hangpa pun tau blog ni blog mengata..tentu lah nak mengata dan merapu aja..tapi sebenaq nya ..banyak juga yang bolih di pelajari dari pengelaman kak b ni..kak b tak sorok apa pun..kak b cereta semua yang kak b tengok dan dengaq..bukan suka2..kalau ada yang kata kak b ni sorok belakang pokok kelapa tu..sah depa fitnah kak b yang manja ni...kesian kak b..ah aku di fitnah..putih lah darah ku....

kak b pun berterima kasih lah pada yang sayang kak b ni..sampai hantaq taligerem..olih itu kak b pun bagi lah resepi ni kat dia..dan kita pun kongsilah bersama...

resepi kuah durian runtuh

2 biji buah durian runtuh yang piaww

2 kotak santan yang kecil..
2 senduk gula pasir
2 cubit garam
2 kole air putih
2 helai daun pandan
campur semua bahan di atas ..kecuali san tan..dan rebus sampai mendidih..setelah mendidih masukan santan ..lebih kurang 2 minit  dan tutup api..sedia di hidang bersama pulut/roti jala/roti dan enak di makan begitu saja....

senang tak??..resepi kak b..semua orang bolih masak kuah durian ni..tapi kenalah tunggu musim..kalau tak durian ni tak piaww... mitak puas lah hati kawan kak b yang hantaq taligerem kat kak b ni..dia pun pandai masak tapi saja dia nak mengusik kak b lah tu....

Thursday, December 23, 2010

mak tak balik

mak b tau dak mak kami p mana?..ha?..mak hangpa p mana?..duk elok2 minggu lepas p makan kenuri sekali ..nidia pi mana pulak?..tak tau lah mak b oii..3 hari dah dia tak balik..dia tak talipon pun..kami adek beradek dah dok cari merata dah...kami p rumah tok.p rumah maknjang..mak su..mak teh mak long..pandak..pak tam..semua depa kata depa tak tau..

ok lah nadia..nadia balik dulu jaga adek2kat rumah...ayah hang mana?....ayah pun keluaq juga p cari mak kat rumah kawan2 dia...oooo..tak pa nanti mak b call ayah..mak b tanya ayah apa sebenaq nya terjadi...ok lah mak b..asalamualaikom...

kak b pun talipon sana..talipon sini...nak ambil hal si mak nadia ni...awat yang dia keluaq rumah sampai 3 hari tak balik2...ni mesti dia begaduh ngan pak nadia ni..mai kak b nak talipon sat.. hello aad...hang kat mana?..ada kat kampung kak b oi..mak nadia ada ka kat sana?...ada ni duk keriaw tak berenti lagi...kat kampung mana dia p..kampung kawan kami...dia selamat alhamdulililah kak b oii..anak hang dah tau belum..makdepa ok..belum lagi ..tak dan nak talipon...tak pa ..nanti kak b talipon depa..kak b bawak depa mai ruma kak b..hang jangan susah hati ...kak b jaga depa macam anak2 kak b..sendiri...

rumah elok2 tinggal ..orang baru mai duduk baru tau...tapi susah juga kalau tak dengaq nasihat...pasai tak beli kereta baru nak tinggal rumah....kesian kat anak2..penting diri sungguh...
apa lah masalah depa ni ..yang mak nadia pun buat style orang duolu kala pulak... tapi kak b tak mau tau lah hai depa..lantaklah...kepala kak b ni nak tenang dan nak rehat sat...pandai2 lah hangpa susun hidup hangpa...tapi kan ...kak b rasa pasai dia nakbeli kereta baru kut..tak dapat..laki dia dah janji 2 tahun...mungkin juga..tapi tak kan lari sampai 3 hari tak balik rumah..kesian kat anak2...kalau dia tak balik sebulan..mesti ada orang baru kat rumah dia...baru padan muka dia...

Tuesday, December 21, 2010

berebut parking

kab duk perati perangai dia..dia nak buat buta perut ka nak tersumbat kat situ
kak b bagi signal kanan nak masuk parking..lip.lip.lip...elok aja kak b nak koner ..kak b berek terkejut ..kalah beruk terkejut..ada kereta belakang ...dia terus masuk kat parking yang kak b bagi signal tadi..nasib baik tak accident ...kalau kena kereta kak b ..kak b nak p cubit mata kak terjah tu... tu..dia buta ka ? ..tak nampak ka ..kak b duk bagi signal nak masuk parking ni  ..elok saja dia masuk muncung kereta dia tak bolih reverse ..sebab belakang kereta dia rapat sangat,,jadi dia pun ...punya lah berpeluh.... kak b tengok akai dia....kak b pun tak mau begerak... pasal nak tengok macam mana berjaya nya dia buat magic..mr bean..
dan juga kak b make up..buh 2 bincu sapu bedak..sementara duk perati dia buat perangai ker....



 kereta belakang yang tak tau perangai buruk kak terjah tu.... duk bagi signal suruh kak b unduq..kak b tak begerak juga..kak b buat keras ketegaq...kak b buat tak tau aja.kak b bawa keluar alat solek dalam hand bag... kak b bersolek kat dalam kereta,,biaq dia rasa macam mana dia buat kak b terkejut beruk tadi..lepas 10 minit dia mai kat kak b..dia mai mintak mahap...dia minta kak b unduq kereta kak b...dan dia nak keluaq dari parking tadi..ooo hang tau mai mintak mahap no..tak pa ada juga budi bahasa harapan bangsa hang...
kalau ada 20 jari mesti penuh...tu pun duk keras lagi tak nak balik..depa kata baru p setingkat..nak kena p semua 8 tingkat..sampai lah tumit kasut tercabut...

kenapa adek?...iby  dah beli barang2 ibu..bila nak beli barang2 adek?


olih kerana kak b ni akak yang perihatin kan...kak b pun unduq lah sikit nak bagi dia keluaq..kesian juga dia tersumbat tak bolih nak perbetui parking dia ..ingat ka dia dah terinsaf..rupa nya memang perangai dia cantik macam tu..lepas saja dia dapat keluaq dari parking tu ..dia tekan minyak konon marah..dia jeling kak b..yang lawa ni dan baik hati..
orang nak p shopping nak seronok2 bukan nak p bergaduh kat tempat parking....


pasal nya.. dia tak bolih buat suka hati laki dia..jadi dia memang kurang getah..dia langsung tak angkat tangan ka ..kaki ka..ketiak ka..untuk mengucapkan terima kasih cikgu..lantak hang lah kak terjah oii..hang memang ingat shopping mall ni sepupu hang yang punya ka???..tapi kalau sepupu hang yang punya pun hang tak kan nak korajaq kat orang tua2..macam tu kut...
orang nak shopping serono2 dengan mak orang dia nak buat mood habih...tak betui sungguh depa tu...



kak b nak pesan kat anak beranak kak b..hangpa jangan duk buat korajaq kat orang..takut dapat malu tak sangka2..buat baik sikit pun cukup,,kalau tak mau buat baik pun tak pa...tapi tok sah duk buat bagi orang benci........kalau orang mai mengadu..memulih hangpa...mami getu paha hangpa...jangan duk main2..dengan mami...
depa ni bila p shoppig tak pernah balik tangan kosong..semua jari penuh...

Tuesday, December 14, 2010

solek solek

punya banyak alat mekap tak berpakai kat rumah..buka laci.ada.buka pintu ada//buka peti ais ada.buka mesin basuh ada..tapi tak lah juga pakai..yang duk pakai bedak sejuk..yang tok bomoh jampi...bila bulan mengambang mandi bunga..bila bulan gelap mandi minyak...tradisional gitu...bila cukup bulan mandi spa..pompuan pompuan.ni .tak pernah nak puas dengan apa yang ada..termasuklah diriku ini..menci tau dengan perangai kita yang tak habis nak tukar produk..menciilah..........................................................................................................................     
   
hello kak..tengok2 lah dulu kalau suka bolih kasi harga murah...ini punya barang hah..dari taiwan mari
punya..dia punya barang semua pakai tumbuhan2 segar..nanti kalau kak pakai hari2 ha..kak punya muka bolih jadi serupa saya banyak licin..banyak manis.banyak putih..banyak tegang..banyak sehat....

aku  ni amati juga muka dia ..sungguh juga muka dia betui punya cantik..betui punya licin...sebab tu lah dia juai produk ni... kalau aku beli bolih ke jadi macam muka dia?..licin,tegang dan sehat?...atau pun mungkin muka dia dah memang licin dari azali lagi...tapi kalau aku beli ..memang aku rasa aku akan pakai seminggu aja..lebih pada tu aku  tak akan pakai lagi kalau muka aku tak berubah jadi lawa ....atau pun jadi naga...produk ini pun bukan calang2 harga dia...bolih beli cincin emas...ok..amoi kakak mau fikir dulu haa..nanti kalau mau beli kak mai ok...ok..kak mai tau nanti kak punya muka bolih jadi banyak cantik...aku pun raba juga muka aku ni..awat?....la ni tak cantik ke wajah ku ini...ah"""tak mungkin..tak mungkin...ah aku tak bolih terima kaadaan seketika...oh no..oh no...

aku nak pikiaq sat..aku nak beli ka tak beli...kalau beli dah tentu aku akan membazir..kalau tak beli nanti rasa macam kena beli...ok..ok..ok..aku nak pergi minum sat....lepas minum baru buat keputusan..bukan senang nak tukaq produk ni...tapi rasa aku ..eloklah aku stay kat produk lama aku...buat apa aku nak muka tegang2??...bukan nya  aku artis pun nak pakai muka...buat apa aku nak muka putih2??..aku bukan nya nak berlakon opera cina...buat apa aku nak muka manis2??..buat apa?..buat apa?..so yang penting  muka aku berseri...kalau nak berseri tak payah lah tukaq produk...tenang dan sehat dalam hati mesti terpancar sinar wajah yang asli..tak payah pakai produk yang terhangat di pasaran ...

jadi keputusan nya aku tak jadi nak beli produk tadi..dan aku setia pada yang satu...sebab sampai sekarang pun maitain aja wajah ku..berseri aja..tapi tak lah tegang macam anak dara umuq 20 tahun ....sesuai lah sesangat.....dengan usia aku yang sedang memanjat..ah tak bolih terima rasanya....tapi mak maintain nok...







Saturday, December 11, 2010

cuti2 kampuang

bila lama kita tak p berjalan ...kita rasa macam ada yang takkena...bukan saja rasa sakit badan..dia jadi sakit semua...hanya kerana ....kita rasa kepala hotak kita tak rehat langsung...kita akan cari alasan..nak p sana nak p sini..konon2 kita ni dah bengap la.dah tention lah..dah nak kiamat lah..hanya kerana tak p kertuk kuman yang dah sebakui duk melekat kat kita....
jadi sempena alasan2 yang tak bolih di terima olih orang yang tidak ada alasan..maka kak b pun buatlah alasan sendiri...alasan nak p bercuti cuti kampuang......kalau tak buat alasan rasa macam berjaln sia2 aja..kalau tak buat alasan pun bukan orang nak marah kat kak b pun..tapi saja la..nak bagi alasan...alasan ku yang hanya bolih digambarkan...
pedih bijik mata kena asap...abang aji ni pandai ka tengok ?dah masak ke belum?..
korban lembu...
ambik gambaq macam orang dulu2..bediri tegak
baru nak mandi..hujan pun nak turun..apa lagi cau la
dalam hujan pun nak makan juga..tapi duk jaga juga  takut petiaq..
sambil p cuti2 p kenduri juga rumah adek beradek..ni yang masak ni pakar sungguh2..tapi nampak dia goreng bawang aja dari tadi
ikan ni kami mengil tau..dekat 5 kilo..makan sampai bodoh..bpunya banyak isi dia..depa buat ayaq asamkerisek sedapppppppp

yang tunggu sat tau b nak alih ikan ni..takut dia tak masak sebelah lagi..

yan ni depapanggil beronak..buatkerabu sedap.tapi kak b tak berapa reti nak makan...

tengah pekena laksa,,,sedap hujan2 ni..tepi pantai pulak tu
takut nak turun dalam laut..ada obor2..dia ketit paha geli..tu yang lari naik tu..yang kecik ni lari naik atas dulu..

Saturday, December 4, 2010

nanti sat

sebenaqnya kak b dengan abang aji p cuti cuti kenuri malaysia...tengok bot tu kak b bawak seniri..kak b rempit dalam laut..kak b koner kiri koner kanan..kak b brooooooooomm brommmmm dalanm ayaq..kak b lupa daratan..tu yang kak b tak dan nak menulis tu...kak b meroyan sat...tapi dah ada kat darat dah..dah kena embuih..dah normal dah...

kring krang kring krang..sat gi kat email..sat gi kat fb..sat gi jumpa kat market..satgi jumpa kat rumah orang kawin..satgi..sat gi..merata mana2..semua tanya kak b bila nak update blog kak b ni..dah lama dah tak update..tak kan kak b raya aji cuti sampai 2 minggu kut...semua mai duk tanya..kami ni nakbaca lagi..kak b merepek lah cerita apa2 pun..kami tak kisah..kami suka kami ni peminat kak b.....

la ya ka....ok kak b nak bagi tau kepada semua peminat dan terminat kak b ni..kak b ni sebok sangat..tak dan nak buat baju baru(eh apa kena mengena dengan baju baru ni)..dak ...sebenaq nya kak b ni..kalut sangat..kak b banyak duk p kenuri ..sana sini..utara ..selatan..timoq ..barat..maklum kak b ni kan gelemer..kalau depa tak panggil kak b depa rasa tak cukup kong.....kak b pun nak lah p kenuri depa..kalau 20 orang panggil ..20 tu lah kak b nak p...badan kak b pun dah naik macam kuih pau dah....tapi kak b tak kesah..kak b suka..bolih buat baju baru lagi..(ada kena mengena dengan baju baru lagi ka?...)
TU LAH SEBABNYA...KAK B AKAN KEMBALI..EH MACAM IKlan  PULAK...kak b ada cereta seronok ni ....nak cereta....nanti kita jumpa ok....

Thursday, November 25, 2010

alah akak kawinkan aku dah selesai

duk gelak apa depa dua ni.....tu mesti duk mangata kat orang tu..apa lah depa  duk mengata...
kak b oiiiiii..lawa kak b ari ni...tapi kenapa muka kak b ni nampak tesion aja...kak b demam ka sakit kepala?...tapi walau macam mana pun kak b tetap maintain kan erni.....ya lah rima kak b ni dia kalau nak bercakap dia gelak dulu...tu yang kita nampak dia lain tu ari ni...pasai dia tak gelak dia senyum aja..ni mesti ada yang tak kena dengan dia ni.....

laaaa... hangpa dua orang ni lah selalu ngusik kak b...tak dak ..lah ..kak b biasa aja..cuma kak b pening sikit kena hujan semalam..kan la ni musim sakit..musim hujan lah katakan..... ni yang hangpa senang sangat duk ajak kak b mai minum ni...kedai hangpa tutup ka?..kak b pun lepas magrib ni ada dinner dengan kawan lama.....tapi petang macam ni tak pa aih...hangpa ni lah kak b suka tengok...orang lain bermadu juga.tapi dengaq nama pun tak bolih..ni hangpa ni macam kawan karib..p mana pun dua dua...suka kak b.....
apa dia..hangpa nak suruh kak b p minang sapa pulak ni..?...duda anak tiga nak kawin anak dara ?..bolih bolih.siap semua kak b p jadi emceee aja.....

kak b oii...badli p jumpa kak b kan?....dia nak menikah kan..? dengan janda tu kan..? kak b tau kan... ?
(dalam hati ku yang dah kecut ni...mampuih la aku ..ni depa ajak minum ka?..nak mai bagi aku sakit jangtung?..aku nak kontrol ladylike)....ya lah rima..erni..oii...pasai apa laki hangpa nak menikah lain?...apa yang hangpa buat sampai macam tu?...hangpa berdua ni kak b tengok lengkap segala..awat yang dia merela sangat nak p menikah janda tu?,,hangpa mai habaq sat kat kak b ni....ni yang kak b nak marah ni...((((  eh eh perlukah aku kata macam tu kat depa..lantak lah bukan laki aku laki depa..tapi sama juga..kalau laki aku..padan lah muka aku )))))

kami tak mau nak cerita apa pun kat kak b ni...kami tau dah abang badli dah cerita dah kat kami ...dia nak menikah dengan janda tu kan? ....
jadi hangpa setujulah?...setujuuuuuuuu kak b oiiiiii.....betui ka ni rima oiiiiiii?..betui kak b....kak b p lah minang..tak pa hantaran kami buat....kak b tok sah lah duk risau...duit hantaran pun kami bolih kongsi bagi..kami sayang abang badli tu kak b oii....((((  depa ni perli aku ka ?..lain macam aja..dak kut nampak iklas sungguh ))))))...
kalau macam tu senang lah hati kak b....tapi kak b tak nak p minang lah..nanti kak b p cari orang lain...laaa kak b ni....pasai apa kak b tak nak p?..tak mau lah..nanti lepas badli..harun..lepas harun... jiman..tak mau lah...nanti orang cop kak b..p minang untuk laki orang..tak mau lah..hang habaq la kat badli kak b tak mau tolong dia..maap na...cari lah orang lain yang lebih sesuai..hangpa pun bolih p minang kat laki hangpa tu..apa salah nye?....((((dalam hati aku senannnng sangat...tapi aku kontrol tunjuk muka tak suka..))))..
mai la kita minum ..ayaq kopi ni dah sejuk dah...

kak b ni bukan saja tukang p minang ..tukang masak pun bolih...
hang dua ni mai dari mana ?...kami dari hospital tadi..hantaq abang badli...p buat madical chek up...madical check up?...badli tu sakit apa?..dia kena penyakit mini market...semua cukup...tu yang nak bagi dia menikah  lain tu..supaya ada orang jaga dia..kami ni kan buat business ..kalut....tak dan nak layan dia....kalau ada orang yang sayang dia... bolih jaga dia ...baguih sangat lah kak b  oii... oooooooooooo...tak iklas la hangpa dua orang  ni..tak dapat payung emas tau....//tak pa lah kak b oii...kami tak mau lah payung payung mas tu...tak pa lah bagi aja lah kat janda yang dia suka tu..kami bagi free....mana bolih macam tu.....tak kisah apa lah kak b oii..janji kami dah buat keputusan muktamad..kami nak p sain ni..bagi dia menikah ...bagi dia seronok...

((((depa ni iklas kah?..nampak macam geram aja.janji tengkuk aku dah lepas tak kisah lah hangpa nak buat apa pun....aku tetap tak nak p minang kat hang badli oii walaupun dapat lampu hijau..aku tak mau..no no.no ...))))))













Wednesday, November 17, 2010

alah akak kawin kan aku part 2

pening kepala kak b dok pikiaq..ketaq habih kaki tangan..takut depa mai serang..aku benci kat hang badli oii
mualaikom salam....la cek..lama tak call kak b ni..ada hai apa?..kak b terus jadi ketaq kaki tangan terima panggilan yang tak terduga di akai dan fikiranku..ah macam tajuk lagu pulak..dengan hati yang risau...kak b pun control hemsem..dan menjawab panggilan yang agak maut juga...la rima awat lama tak call kak b ni yang..ni mesti ada hai ni..kalau tak ..tak kan nak call kak b...ni kak b oii..bila kak b free nak ajk kak b p makan sedap2...rima nak ajak kak b p mana makan?...kak b masak lagi sedap...

tengah bawa kereta duk pikiaq apa lah depa nak buat kat aku ni..ni semua pasai laki depa yang miang aku yang kena tanggung jawab..aku rasa nak tenyeh si badli ni..biaq dia tau..jangan duk mai menyusahkan aku...
mai la kak b oii..orang nak belanja ..asyik kak b saja yang duk ajak makan...bila pulak kami nak ajak kak b p makan belanja kami ?...dalam hati aku lagi la bertambah ketaq..kami?..kami ni bermakna dia bukan mai sorang.. haha ok lah..bila?...petang ni..oiiiiii mampuih aku...rima nak mai dengan sapa?..ha kami dua lah kak b oii..dengan adek saya ni lah kak b oii...lagi lah aku ketaq..dia nak mai jumpa kak b..dengan madu dia..mampuih aku..

aku tak salah apa pun..laki dia yang suruh aku p minang janda tu...aku tak mau dia nak putuih kawan lah,,nak p rumah orang tua lah..macam2 dia buat gila kak b benci lah...ok tak payah mai ambik kak b..kak b p seniri lah bukan jauh pun...

elok saja rima letak talipon..kak b pun mengetaq tangan call badli...oooi badli..hang kat mana ni?..mampuih dah kak hang ni..mampuih dah...pasai apa kak b oii ?..mau aku tak mampuih..bini2 hang panggil nak jumpa kak b..petang ni jugak..apa kak b nak habaq kat depa ni?...hang betui lah cari penyakit..pas tu jangkit pulak kat kak b ni..aku duk elok2..hang mai bagi masaalah...laki aku bela aku gemuk2 tak bagi susah hati..hang pi bagi aku susah hati....

kalau depa berdua marah kat kak b..kak b hantaq orang pukui hang..baru hang tau..samseng ka dak aku ni...ni senyap saja hang dengaq ka dak?....denngaq la ni sampai panas telinga kak b oii...hang panas telinga aku panas hati..//ok lah..kak b nak siap ni p jumpa depa..
takpa walau apa pun terjadi aku mesti masuk sebelah bini2 dia ..pasai aku kenai depa..depa baik dan sayang kat laki dia..aku tak perduli janda tu..aku bukan kenai dia pun..aku tak mau p minang dia..aku tak mau..aku nak bagi tau badli aku tak mau p..

aku nampak dah kedai tu..orang tak ramai sangat...mana bini2 badli ni...tak nampak pun...takpa aku tunggu sat...""pap"" belakang aku orang tampaq..punyalah terkejut aku...rupanya depa yang aku tunggu...salamualaikom kak b..mualaikom salam rima..erni...apa habaq hangpa?...habaq baik kak b...duk la..mai la kita bersembang...

memang kami nak bersembang dengan kak b ni...kami nak tanya kak b ..abang badli mai jumpa kak b kan....ha dia mai jumpa minggu lepas..apa cerita?...tak kan kak b tak tau cerita kut..kak b kan dia punya pakar rujuk....ya rima..erni..dia mai jumpa kak b..nak suruh p minang...tapi kak b tak p lagi..pasai kak b nak tanya hangpa dulu...kalau hangpa tak bagi kak b tak lapaq p minang janda tu..(selamat rasa sikit depa tak cengei dengan aaku)..

tu macam mana..hangpa setuju ka dak?...

QB////...kita sambung cerita ni ok....nak tau apa depa jawab kat kak b...haaa:::: depa dua jegei kak b dan cakap ?????????????????........................

Friday, November 12, 2010

alah akak kawin kan aku

cincin dah siap ada kat dia dah..nak menikah sungguh si badli ni..betui2 cai penyakit..
hang ni kan badli dah ada 2 orang bini pun hang nak p minang janda tu jugak buat apa?..pas tu suruh kak b pulak tu p minang..hang ingat apa?..kepala kak b ni besi ka?..orang tak bolih katok..hang ingat la sikit..kalau hang  nak cari penyakit..hang p cari sorang2..tok sah duk mai rengkei sekali tau dak?...

la kab b oii..tolong lah p minang dia ..cinta dalam hati ni terlalu kuat..tak mampu nak melawan tau kak b....oooooooootak mampu melawan ..bila hang kena cincang dengan bini bini hang... baru hang tau....kak b tak nak tolong hang....biaq hang busuk kat situ..nak bagi misi bagi yang langsung tak meriah....

kalau kepala kak b kena tekan macam ni macam mana?..hang nak tanggung jawab?..bini hang tu badan 2 kali kak b tau..tak pasai2 kak b kena duk hospital..kalau dia tekan kepala hang tak pa lah jugak>.
aku dok pikiaq juga pasai si badli ni....dia ada duit banyak..kalau nak kawin 10 pun dia bolih..tapi dia nak buat apa menikah ramai2..kan kah bagus dia p melanncung..senang2 hati..tak payah balik nak pikiaq nak berkelahi dengan bini bini dia...orang nya muda lagi....panjat gunung jerai tak ada masaalah..tapi kenapa dia p jadi bodoh nak tambah masaalah pun aku tak tau lah si ngok ni...


bini bini dia lawa macam ni pun dia nak menikah lagi..apa yang tak kena..kita pun tak tau..yang kak b tau semua kena..yang tak kena dengan jantan ni ja..dia memang gatai nak menikah..tak bolih tahan dah..ada pula tu orang sayang dia..heran sungguh lah kak b ni...
bini tua dia.... buat bisnes pinggan mangkuk dan macam2 asesori wanita..pendapatan dia memang banyak ..tak habis nak makan sampai pencen...bini muda dia buat bisnes produk jamu pun banyak pendapatan dia...dia sendiri buat bisnes macam2 duit dia pun bertimbun...(......eh eh ;kak b ni kira duit dalam poket orang lah macam dia tau sangat....)....semua dah ada kat dia..ni ..yang aku heran dia nak p menikah satu lagi tu nak buat apa?...

kak b.. saya cinta sangat dengan dia kak kak b oii....alaaah yang no 1 dan no 2 dulu pun hang cinta setengah mati juga kan..ni pun hang cinta setengah mati juga....hang ni nak bercinta dalam hidup hang berapa kali ni badli oii...?.. kak b oi kak b..kalau kak b tak p minang dia kan..saya tak nak balik rumah bini saya dua2..

hai pasai apa pulak hang letak beban kat tengkuk kak b ni badli oii?...kalau kak b tak nak juga hang bolih buat apa?..memanglah saya tak bolih buat apa kak b....tapi saya akan sedih dan nak lari..ooi badli hang ni umuq dah dekat 50 tahun dah..hang nak lari p mana?..saya nak lari p rumah orang tua2...hang jangan duk melawak kat sini badli oii..satgi aku katok hang dengan payung ni baru hangtau....

dah lah bagi tugas mengerunkan kak b..nak ugut pulak tu..memang orang jantan ni kalau dah miang semua dia bolih buat..gatai sungguh hang nu badli..badli oii..bolih dak kak b pikiaq dulu macam mana nak selamat kan kepala kak b ni..dari kena hempuk dengan bini bini hang...depa dua dua baik dengan kak b..hang pun sama..macam mana kak b nak buat ni.....??;''@@&%^(()& fhenin...

(.....  cerita ni kita bersambung na cek..pasai dia kak b tengah nak pikiaq..macam mana nak pujuk bini bini si badli ni..silap hari bulan kepala kak b depa hempuk..bukan senang,,nanti kita ingat nak mendirikan masjid..tapi tiba2 aja taufan 2 yang sedia ada ni melanda..makna nya sunami sudah tiba...takuuuuut..aku benci kat hangbadli..bagi aku susah..tapi( I L TRY)

Monday, November 8, 2010

deepavali

kak b suka saree macam ni lawa dan sexi kan..tapi tak berani nak pakai..perut tak cukup nipis...
pagi2 lagi kak b dengan kawan dah bersiap sedia dah nak p berjalan rumah kawan yang berugama hindu...kak b pakai sari..siap buh bunga meloq kat kepala..kat rambut sapu minyak lenga sikit..nak bagi sama saja bau di hari istimewa tu...kak b nak p rumah meena... kawan lama kak b..dia panggil mai raya kat rumah dia minggu lepas..

dia habak ... kak b mai tau.... mak saya masak macam2 nak jamu kak b dengan kawan2 lain..kita nak masak kari ayam sepesel bagi kak b makan...jangan risau ayam kampung kami beli kat pk ali...halal..nanti nak buat goreng peria yang kak b suka tu..mai tau.

semua dah siap dah ni..sorang lagi yang tak siap..dia buat apa ?..dah pukul 12 dah meena pun dah melisah duk tunggu kita...aku cukup tak berkenan dengan si leha ni ..kalau nak p kemanapun mesti dia lembab..duk make up apa la..susah sangat ni..hari ni kan hari depavali..hang tak payah lah nak buh bedak ..hang lumuq kunyit sudah..dah nampak beseri dah..hang pun dah lawa dah.

ni juriah  oii..hang call sat si leha tu... dia duk kelebek apa ? berejam dah tak siap ni..ok lah kak b oi..menjujunjung perintah...lekaih la duk junjung perintah apa?.perut dah mengedik ni lapaq.meena duk tunggu kita dah tu..nanti putu mayam dia rasa sama aja dengan tosai..masam semua..lekaih call..

oii best nya mandi dengan saree sekali...kak b nak buat lah ..benda yang sama dengan kawan2 nanti..
ha ni nak call lah ni...la kak b oii tak dak ceradit lah..hang ni juriah oii macam budak sekolah lah..duk pakai ceradit buat apa lagi..pakai line lah..murah..hang nak mengata ka? nak mengumpat berjela ka? pun tak berapa duit tau... tak pa..mai kak b nak call dia....oii leha oii..awat hang tak mai lagi...dah lambat dah ni..kita duk janji dengan orang hang duk melenggang apa lagi kat rumah tu...

dah mai dah... ondeway ni kak b oi..sat na sat na.. dari jauh kak b nampak dah kereta dia...elok saja dia parking ..dia keluaq aja kereta...terbeliak mata kami tengok dia...lawa nya dia ..ni leha oii.. kak b nak tanya hang ni nak p mana?..nak p beraya lah kak b oii...awat beberan sangat ni.?..kalah pengantin bolliwood...kan raya hindu....mestilah beberan ..baru lah meena suka..jomlah... lapaq dah ni kak b oii...tok sah duk beletiaq lagi...kak b  pakai sari juga..tapi takdaklah pakai gelang kaki sampai ke paha..tapi perut hang yang terkeluaq tu lawa lah .. macam tepung kuih pau yang dah kena uli..lembut sangat...

jom p la...sampai saja kat rumah meena..meena dah tunggu depan pintu rumah.."Selamat Hari Depavali Menaa" ...terima kasih ..mai semua masuk kita makan..kita raya..ok..seronok meena kawan2 datang...

Wednesday, November 3, 2010

hujan.hujan.

huee hueee huee mengeletaq kak b ni ...dari semalam sampai hari ni rasa macam duduk kat negeri sejuk2
masa kecik2 dulu kalau hujan macam ni mak  ngan ayah buat sampan kertas bagi kami main adek beradek..pandai depa tak payah keluaq duit .tapi kami adek beradek seronok sampai lupa nak makan...
aja...duit api dah save dah tak payah econ..tak payah kipas..tak payah ais batu...peti ais pun bolih tutup dah..pasai semua benda tak basi ..negeri sejuk la katakan..che che che ..kak b pun berangan lah yang air hujan tu macam salji aja..terbang melayag layang di ruang angkasa...tapi cayaq bila sampai kat depan kak b...
tapi bila hujan macam ni kan...kederat pun tak sampai gear tiga...buat benda semua ikut irama..longlai..lemah lembut.dan semua aktiviti jadi macam lagu mak inang...semua gemalai..yang laju bila makan..macam lagu disko..apa dak nya bila hujan perut kita sentiasa lapaq..makan tak sampai 2 jam lapaq lagi..satgi nak makan tu..satgi nak makan ni...tak kerin tangan duk masak makanan yang lazat2..masak seniri pasai tak bolih keluaq lah tu...tapi kak b memang suka masak seniri..sedap..semua secukup rasa...

laa..kawan2 mengata pun tak cal pulak pagi ni..ni semua rasanya pasai malas nak keluaq la tu...depa tak p merket ka?.. duk kat rumah duk masak macam2 lah tu....  tak habis lagi  ka barang2 dapoq depa? tak kan auto refill kut?..tak palah tak duk kacau depa..biaq lah dapa  menikmati musim saljan yang indah ni...tapi macam mana pulak kak b ni..takan nak duk sengap saja..makan dah nak meletup perut..nak buat apa semua dah siap..yang tak siap nak mengata saja lagi...

lepat pisang lah yang paling senang nak buat.. layoq daun,.belender pisang..masuk tepung gandum, gula,santan.balut dan kukus..senang sangat..
kak b pun kata tadi tak nak kacau kawan2 tapi ..tup tup ada semehes pulak masuk ni...dari mana pulak ni?..la dari jariah...semehes nya berbunyi begini..  " b oii aku nak masak mee kuah petang ni..hang mai la makan kat rumah aku..kawan kita adalah 3 ka 4 orang nak mai sekali...lagi pun aku nak terima kasih kat hang ..kerana tak marah anak aku gosok lengan baju hang sampai terbakaq mai la"

kak b nak jawab apa ni..kalau tak p tak patut sangat..dia dah sungguh2 panggil..nak buat majlis terima kasih pasai aku tak marah anak dia..baik juga hati dia..dia tak mau kita simpan hati...oklah .kak b pun semehes " tq..aku p lah ...hang nak apa2 dak ?..lepat pisang ada ni..aku bawaklah sekali.." dalam hati aku ingat bila hujan semua nak duk rumah..rupanya nak keluaq juga..tak dak program kita buat program....tapi tak nak mengata lah musim hujan..takut petiaq....

Sunday, October 31, 2010

kebaya siam

ni b aku nak bgi tau hang ..anak aku dah selesai habis dah diploma..diploma apa dia ambik jariah?...alah diploma pereka pesen dia pandai tau..hang suruh lah dia buat baju apa pun dia bolih..dia pandai jait sekali tau b...

la besaq dah anak hang noo..pandai pulak tu...baguih lah..bolih lah dia jait baju aku noo jariah...bolih hai b oii..hang suruh lah dia design baju terletes sekali..dia mesti pandai punya aku gerenti..nanti dia buat hang nampak muda b...betui ka..baju pun bolih nampak muda ka jariah?..

aku pun duk terpikiaq juga kain yang aku beli mahai lah juga..memang kena orang pandai buat baju aku ..kalau tak mesti tak berbalui..atau aku akan merengkam...aku sayang sangat dengan kain tu..bayang kan dah 5 tahun beli ..tak buat baju lagi..takut orang reka tak betui...

tapi nasib baik jariah mai promote anak dia yang pandai jait apa saja..aku percaya lah ..siapa tak kenai jariah..kalau iklan no wahid...tapi aku termakan juga pujuk dia...
duk esok..lusa..aku pun bagilah kain ..p jumpa liza anak jariah..dia pun rekka lah baju tercantik sekali untuk aku..aku pun senyum lah..duduk senyum..malam senyum..masak senyum.dukteringat nak pakai p kenuri kawan kat tempat mewah...
duk urut dada mak b ni..duk sabaq..nak kebaya nyonya jadi kebaya siam....depa duk suruh sabaq sabaq..nak buat apa lagi..sabaq ajalah..dah nak raya haji...sedihhhh...nak buat macam mana orang baru dapat lesen jait baju..tak palah ..bagi semangat kat depa..baju bolih cari..persahabatan penting

lepas 2 minggu..jariah call..b oii..baju hang dah siap mai la ambil..aku pun seronok lah..walau pun 2 minggu siap juga baju aku..nak pakai pun 2 minggu lagi...salamualaikum ..mualaikum salam mak b..mai la masuk..ni baju mak b..p lah trai...tengok lah apa kurang bagi tau..

aku pakai kain dia ..elok terletak..aku trai baju dia..elok juga terletak..tapi aku rasa tangan aku berangin..pasai apa?..rupanya lengan baju tu pendek..awat lengan baju ni pendek?..masa dia reka lengan baju panjang..mana elok kalau lengan pendek..bukan baju siam..baju kebaya...

muka aku dah merah padam ..nak menangis dah..muka aku dah sebek dah...aku pun keluar dari bilik salinan...bukan hari tu design dia lain ka?..awat ni jadi lain?...ni aku nak habag kat hang b oii..semalam elok lagi baju ni..hari ni baru jadi cacat..pasai apa jariah oii..tadi pagi liza gosok ..terbakaq sebelah lengan dia..minta maaf na b...tak sangka...

aku maaf kan lah anak hang jariah oii...tak pa lah dia baru belajaq..tak kisah lah..kain kat rumah pun masih banyak lagi...tapi dalam hati aku menangis..kecewa..baju kebaya aku jadi kebaya siam...aku tak patut  pikaq pasai baju tu... sampai lupa banyak lagi baju yang tak pakai..tapi pasai apa aku tak chengei..depa jampi embuih apa kat tengkok aku...aku baik aja ..tak marahhhhhhhh....

Thursday, October 28, 2010

tak pakai kena zakat

sibuk juga kak b pagi ni....tak sat ni kawan call nak mai rumah nak makan tengah hari...dia dah habaq dah...ooi kak b..kami nak mai makan tengah hari ni rumah ka b...kami nak makan ikan bakaq ayaq asam tau..siap bagi resepi lagi....

kak b pun seronok lah sangat ..pasai orang nak mai rumah kita..paa lagi nak mai makan besama kita..rezeki tu...bukan susah pun barang semua dah siap ada dalam lemari es..ambil , masak,makan..3 step aje..
orang minta nak makan ikan bakaq aja..tapi kak b biasa lah..kalau bukak lemari es tu..mula lah merepek..nak masak tu lah..nak masak nilah..last2 makanan al pembaziirun....
pedekan cerita yang pendek ni..kawan pun mai lah makan..sampai kenyang ..maklum lah kak b masak lazat lazizun..dah depa kenyang baru depa nampak bunga pinggan kak b....
la kak b oi..beli pinggan baru ka..padanlah sedap sangat makan tadi..

kak b pun dengan senyum kambing menjawab..hangpa dah lantak sampai nak tebeliak biji mata baru nampak pinggan aku yang mahai ni...sebenarnya pinggan ni dah lama dah duk sembunyi dalam cabinet..kak b bawa keluar lah pakai..kata orang tua2 kalau kita simpan lama2 nanti kena zakat...jadi kak b pun bawa lah keluar pakai...

nasib hangpa lah nak dapat makan pinggan mahai kak b ni...tapi bukan pasai pinggan yang buat masakan kak b sedap..ayer tangan kak b ni..tadi masak pakai belanga tanah aja..bukan periuk 5 ribu hengget pun...
set ni kalau nak basuh kena bismillah dulu..takut terlepas berkecai.mahai saja...lambung gerenti tak pecah tapi kalau terhempas mesti berkecai...
kak b duk pikiaq juga..kalau kena zakat..mestilah bagi sebahagian dari set pinggan tu..macam mana pulak kan? tak  cukup lah set dia nanti...tapi kalau kak b nak bagi zakat ..kak b bagi lah satu set..lawa sikit...kan..buat apa duk bagi tak set..kesian kat si penerima zakat..

Wednesday, October 27, 2010

senja permai

angin duk sepoi2 bahasa dan gila2 bahasa....aku cukup selesa di tepi pantai yang cukup indah...tapi dah petang..dah dekat nak senja dah...punggung aku makin berat nak angkat ..nak bergerak ke kereta yang tak jauh dari tempat duduk aku..

kerana angin sepoi2 bahasa tu lah buat aku makin nak duduk dan tak mau bangun....tapi aku pegang juga cakap2 orang tua2 dulu...hangpa jangan duk kat luar rumah bila senja..taku hantu sorok hangpa dalam hutan...masa tu aku kecil lagi..tapi terfikir juga aku masa tu..macam mana hantu nak bawa p dalam hutan...kuat ka dia nak angkut aku..sedangkan kita tak nampak dia...tapi aku kan budak masa tu ..tak nak lah aku fikir kan yang tak sampai dek otak aku..

tapi ni lain pulak senja menghampiri lagi setengah jam..aku makin seronok ni...tapi aku tak blih melepasi senja..jadi aku pun pun betul2 menghayati keindahan pantai dan bendang ketika mata hari nak terbenam....dalam siulan angin yang begitu merdu...aku juga terdengar siulan kecil ..rasa nya suara budak kecil...aku toleh kekiri aku..aku lihat budak berumur sekitar 5 tahun...

datang menyapa aku...makcik ni datang sorang ka?...makcik dari mana?...dah makan ka?..kuih kat situ dia menunjuk salah satu gerai yang ada..sedap mak yang buat...
banyak nya soalan dia...aku pun menjawab satu persatu dengan soalan yang di ajukan.....aku lihat budak ni macam teratur juga pakaian nya..tapi anak siapa?..dah dekat senja... kenapa masih di tepi pantai..mana mak dan ayah dia?.....

aku pun tak kisah sangat lah tentang dia..kerana pada aku anak  kecil ini mungkin anak2 yang sudah biasa bermain di pergigian pantai..
hampir 10 minit nak senja ...aku pun bangun untuk meninggalkan pantai yang indah tu kekereta aku...10 langkah aku berjalan aku melihat saorang ibu muda menangis di tepi pantai tadi teresak esak...aku pun dengan perasaan nak ambil tahu tentang keadaanya..menghampiri ibu muda itu....adek kenapa menangis kat sini...dah nak senja dah...jom lah kita balik....dia tidak menjawab..dia hanya memandang aku dan terus menangis teresak esak....

aku jadi cemas ...dan ingin meninggal kan tempat tu...sebelum aku melangkah sebanyak 3 langkah...dia bersuara..Kak !...ada nampak anak perempuan saya?...dah 3 bulan saya kehilangan dia di sini.....aku pun berfikir eh! eh!..anak kecil tadi ka?...tapi dah tak nampak dah.....aku diam dan tak jawab soalan dia...aku pun tak tahu kenapa....

gambar budak comel ini tak ada kena mengena dengan cerita QB....ini comel sangat yang ni pun ramah juga...
aku terus berlalu kekereta...dan bergerak keluar.....dalam kepala aku teringat cerita 3 bulan lepas.... ada anak kecil dan ibu muda lemas di pantai yang sama...aku tak tahu ada kena mengena atau tidak dengan cerita anak kecil tadi dan ibu muda itu....tak nak fikir..masih nak menghayati keindahan pantai ni...

Wednesday, October 20, 2010

tua saja

ni hang duk sini sat na..makngah nak p beli makanan..iya nak makan apa biar makngah p beli....tapi iya dengan kakak kena duk kat sini tau tunggu mak ngah...aku pun p lah beli makanan yang dia orang nak makan...meja untuk 6 orang tu tak jauh dari gerai yang aku beli makanan....

selepas dapat makanan aku pun bawalah makanan tadi dalam talam untuk di beri kepada anak saudara aku...elok aja aku sampai kat meja aku lihat anak saudara aku berdiri di tepi meja... yang sorang lagi masih di kerusi ...dan meja yang aku ambil tadi di penuhi satu keluarga ...rasa aku sopan juga dari pakaian nya...

aku pun letak talam dan ..bagi salam kepada keluarga sopan tadi...dan aku tanya anak saudara ku...macam mana tadi dia duduk dan sekarang dia berdiri ......anak saudara tu bersuara..makcik ni kata kamu dua p lah duduk kat situ...dia suruh kami bangun....

dengan mulut manis ..aku pun berkata kepada keluarga sopan tadi..kalau cik nak duduk selesa anak beranak ...duduklah  makan kat rumah ...macam mana cik sampai hati menghalau anak kecil yang berumur 6 dan 7 thun ni ketepi..semata mata nak selesa sekeluarga,,,,

apa cik rasa ?..sekarang saya nak halau cik p duduk kat mana2 ..........cik suka tak?....tapi ..saya manusia yang berakal...tak akan termampu nak halau macam tu ...walau pun cik ni orang dewasa....cik duduk lah tempat ni ..bayak lagi tempat yang saya bolih bawa anak kecil ni duduk....

sedih hati aku melihat perangai manusia yang buta perut ni..buta hati...tak salah aku ..aku tadi nampak dia baru saja keluar dari pintu surau....tak sempat doa dia tadi nak sampai  kelangit...dia dah buat bagi sakit hati orang.....lepas saja aku dapat meja yang lain ...dan makan dengan anak saudara aku...aku lihat keluarga sopan ni malu2 lalu depan aku...kasian juga aku rasa orang yang penting diri ni...sekarang dia buat depan anak2 dia..lain kali anak2 dia buat depan cucu dia....


Tuesday, October 5, 2010

bila silap masuk majlis

lekas la yang oii..b dah siap ni..yang tengok ...lawa dak b pakai..b alim sikit ari ni ..kan kita nak p majlis doa selamat dan jamuan raya...dalam duk bersiap nak pergi ...cek terlupa langsung yang sekarang ni duk peturun semua..kurang2 pun satu saiz...amboi ...awat abang lawa sangat macam orang nak p menikah..kita nak p doa selamat aja..lawa kalah pengantin..cek kerling aja kat laki cek...
ala sekali2 aja...mana ada sekali2 ..bulan ni dah 6 kali abang pakai lawa..bukan ka bulan ni bulan raya..baiaq lah abang pakai lawa..nanti kalau orang tengok ..orang kata ..pandai dia jaga laki dia....
tu ka abang..ha ok lah ..malam satgi nak tidok pun abang pakai lawa2  ok..pasai kalau abang tak pakai baju abang bila lagi nak menerai..umuq bukan semakin singkat..kita enjoyyyyyy...

ok dah siap semua ..kami pun nak bertolakla..gps pun dah set dah..tali pingang keledar pun dah tarik elok2 takut baju kerdut..maklum nak kelihatan sentiasa elok ....yang cek sebelum duduk punya susunlah baju biaq bila bangun nanti nampa kejung aja...eh abang .. mana bekai yang cek nak bawa bagi sahabat kita ni..abang tak amabil ka kat tepi pintu tadi...cek tak nampak pun dalam kereta ni...abang dah ambik dah  buh kat belakang bonet..ooooo..ok bismilah..kina nak bertolak..cek pun tet..buka radio..sambil denganq lagu sambil bersembang..cek nyanyi lagi deras daripada radio tu..kadang2 cek tutup ..konon2 suara cek lagi sedap..janji laki cek tak mengantuk duk bawa kereta....

bila amy dari gps cakap...ariving at distination...cek pun tengok kut luaq...oiii besaq nya dia buat tahun ni..tak kata pun nak buat besar besaran...sampai 5 khemah...kenuri kawin ka...kalau habag nak buat besaq cek hantaq hadiah pakai lori....abang parking la kat situ bang..teduh sikit..pas tu senang nak pusing....tak payah lah sampai masuk dalam khemah....

kami pun keluaq lah dari kereta..sambil duk pebetui bajulah..tudunglah.ketayap lah..jamlah.barang kemaslah...cek p belakang bonet ambil lah bekai yang nak bagi kat sahabat ni...cek dengan laki cek..melalui stu khemah..ke satu khemah..tapi cek tengok semua orang tu  tak kenai cek..laki cek pun... depa tak kenai walaupun dia pakai lawa...cek jalan lagi..smbil senyum manis campuq kelat..sampai depan pintu cek bagi salam..salam mualaikom..ni rumah siti nurhaliza ka?....depa jawab salam dan kata...ni rumah siti juga..tapi siti nurbayah...ooooooooooooo...mana rumah siti nurhaliza?...ni belakang rumah ni...tak payah patah balik pi terus aja....tapi kan kak..masuk kak.. kan ..seawai ni..dah 17 orang dah silap mai rumah kami....ya ka dek..sambil pandang bekai kat tangan dia...tak kan aku nak ambil balik kut....kak ambilah  balik bekai ni ..bukan saya punya...tak payah lah dik.adik simpan lah bekai tu..dan selamat berkenalan....
macam tu lah bila silap rumah selalu rasa tebai muka.....
abang oiiiii yang abang duk bersalam tu abang kenai ka..nampak ramah duk bersembang...ya lah dia pun silap rumah macam kita....ooooooooooo ya ka......menciiiiiiiiii lah...macam kita mana bolih silap dah mai 7 tahun lepas.....

Saturday, October 2, 2010

salah bajukah? salah cek?

ni baju baru mustahil cek tak bolih pakai..mustahil..ah ah ...tak bolih terima akak tau...kenapa baju cek yang baru saja dua bulan tempah tak bolih pakai .tunggulah.. ahso yang buat baju ni..cek nak p hingaq kat dia..nak tanya ..
ukuran  anak dara mana yang dia tukaq bagi kat cek?..cek merengkam sangat ni..mesti nak p subuh2 sepiee...dah lah kain cek datang dari africa..renda dari cina..tak masuk kancing baju lagi..kenapa dia buat bila cek pakai nampak perut...mennnnnnnnnciii......oh oh memalukan diriku di depan cermin yang terseregam indah.....
cermin yang tidak di photo shop...ah..cek menagis tersedu tanpa irama..duk esok cek p jumpa ah so tukang jahit..tak kan hang tak tau jait baju aku ..dah 30tahun dah duk buat...awat hang dah rabun ka..tua pun tak jauh lah sangat dari cek..cuma almaklum die tak mengebat macam cek..jadi cek terserlahlah..eh eh terpuji diri sendiri....

ini dailog dia..den gan cek...kir cerpenlah...

cek....ah so lu apa bikin wa punya baju?..silap ukur ka.?
ah so..mana bolih silap ukur..wa sudah lama bikin lu punya baju...
cek....lu tengok wa sudah taruk dia punya kancing..sampai perut sudah tak bolih kancing....

ah so..ooooo ya lah..apa sal ini macam.aa?..itu hari lu ada try ka..mari wa kasi ukur sekali lagi..hai ya semua sudah naik 2 inci oii ..ini bukan gua punya salah..lu punya salah..lu makan banyak...

cek... dengan hati luluh dan sedih ..cek pun tengok lah ukuran tu..dan sesungguhnya memang badan ku yang naik...cek seha tak pakai awai awai..sebab nak tunggu raya.
tapi kalau cek duduk sebelah gajah cek rasa kecik aja....
kenapa kat kaki tak nak gemuk..yang gemuk..pinggang ..punggung..perut...menciiiiiiii tau...
lepas raya cek tak bolih pakai..sedih nya cek..mulut cek jahat makan tak berenti...cek kena tunggu 1 bulan lagi nak perturun lemak lembu...mennnnnnnciiiii..pakai lah t,shirt...nak lindung perut.....mennnnnnnnnnciii.... ..ya tuhan kau jangan lah menjjadikan napsu ku kepada makanan sahaja..cabangkan lah ia beraneka ragam...supaya aku bolih meringankan berat badan ku...aminnnnn...

Thursday, September 30, 2010

lenguh lutut

ni hangpa nak tau dak..makcik ni kan kalau tak lenguh lutut mak cik boliih p belari p mai... p mai,,,2 kilo meter tak daak hai punya..makcik dulu kalau berjoget tak berenti 10 lagu...makcik dulu kan makcik naik turun tangga macam kucing aja punya laju....

cek dengan  laki  cek ....ternganga lah duk dengaq makcik ni duk cerita,,,nampak nya dia sihat lagi tapi lutut dia lemah..umuq dia dah capai 70 tahun dah..tapi dia mungkin bercita cita macam yang dia duk cerita kat cek ni..cek bolih bayangkan kalau makcik umuq 70 thun naik turun tangga macam kucing...mesti dia makan jamu campuq  tuak apa?..kalau tak macam mana dia bolih kuat kan..

tapi apa saja cerita dia cek bolih tengok dia bersemangat nak berubat...yang cek ni pun tak la sampai umuq dia ...tapi duk beratuq dengan dia sekali..pasai dia pun sama lemah lutut...nak kata tak cukup kalsium..rasanya cukup..tapi mungkin juga ,,nanti nak p check....dari luaq bilik  shipu senseh..cek tak dengaq orang menjerit pun..apa yang shipu tu buat..

dia memang pakar urut..yang cek tengok orang yang masuk semua nya retak tulang lah..sendi lari lah..bengkak urat lah..mesti lah sakit kalau di sentuh...tapi kenapa depa senyap aja..bila selesai ...semua keluaq dan senyum....ni yang nak buat cek tak sabaq dan  rasa takut nak p sua lutut ni..yang cek ni pun jalan tak mau nak jalan elok2..dah lah lutut lari...cek terglinciaq...

ya tuhan aku berjanji kepada mu ..jikalau tok bomoh sengseh ni pegang saja lutut aku sakit..aku akan menjerit kuat2..sesunguh mya aku akan menjerit....lepas makcik yang power ni giliran cek pulak..belakang cek ada 10 orang lagi.....hangpa tau no..kalau cek masuk cek menjerit ..hangpa semua lari tau.....
 haloooooooo kakak mai masuk lu punya turn...cek pun masuk dan melalui bilik yang ada makcik tadi..nampak dia relek aja..cek lagi kuat pada makcik tu..mestilah jaga water face...tapi cek tak peduli kalau sakit cek menjerit kuat2....sebelum cek masuk cek nampak laki cek control maco..dia lagi sakit urat dia lari macam hiway....tapi tak apa hang tunggu nu..turn hang akan sampai....

lepas setengah jam cek keluq cek pun senyum macam orang lain..sesungguhnya dia memang pakar dan tak sakit langsung.. lega lutut cek..dia dah kunci supaya lutut cek tak belari dan merayap..Alhamdulilah....

Sunday, September 26, 2010

wantan mee udang

ni lah wantan mee yang di makan dengan sup wantan...

x
Bahan nak buat wantan mee ni..senang sangat..selalunya kalau kawan2 cek nak makan mee wantan ni depa p kat food court..pasal depa tak tau nak masak..kalau p restoren cina yang biasa ada domoi,,dah mestilah tak halal..so jadi bila mee ni depa kenalah cari tempat yang halalan toyiban...

mee ni juga mee kegemaran Qb..kalau p mana2 yang ada mee ni mesti order ..mesti punya..tak gagal..walau pun ada lauk yang sdap untuk di makan dengan nasi..tapi nak juga mee ni...suka dengan kehalusan mee telur ni..
cuma qb ni bernasib baik kerana pandai masak mee ni..dan kalau tak keluar makan pun qb masak kat rumah..semua family qb suka..sedappppppppp..ok ni dia ilmu kepandaiiiiiian qb nak tunjuk cara memasak mee wantan ni..Jenng jenngg jengg...


3 sanggul mee wantan..di celur dan di cuci dengan air sejuk..
10 ekor isi udang  sebesar ibu jari  di kopek kulit..
3 batang sawi gemuk di potong sepanjang 3 inci..
 10biji fish ball
10 keping tepung wantan.. (masukan udang dan dibuat bonjut)
daun bawang untuk hiasan...



untuk kuah sup wantan..
  6 ulas bawang putih di tepuk bersepai..sedikit halia...
...serbuk perasa secubit..
 1 sudu besar minyak untuk menumis...semangkuk air(mangkuk sup untuk 2 orang)
panaskan minyak..masukan bawang putih. halia. masukan air dan biarkan dia mendidih..masukan sawi..masukan fishs ball ..lada sulah...masukan sedikit garam,,sedikit serbuk perasa...bila mengelegak masukan tepung wantan..3 minit tutup api.

kicap mee

 ambil mee yang dah siap di celur tadi..masukan kicap pekat..kicap cair.tiram..lada sulah.tiram..dan sesenduk sup...dan di gaul rata...di letak didalam pinggan ..di hias dengan daun bawang..dan di makan bersama sup wantan..sedapaaaaaaaaa..cubalah...

Saturday, September 25, 2010

kepala pusing pusing

buka aja mata pagi2..rasa macam melekat aja..eh macam pesen dulu aja..mana ada orang mata melekat lagi sekarang ni..p tengok cermin tak nampak apa pun,,tenang dekat2 pun tak nampak apa pun ..nampak cantik aja..tapi kenapa berat sangan mata ni
 ni tak bolih jadi ni..tak apa ....rasa ringan sikit...kenapa ni..?...ooohhhhhhhh baru teringat..sebab makan banyak kambing..jadi mata pun naik pitam..
masih ada dalam freezer...kuat kan azam tampa niat ku...kolest kolest..
.ni nak kena pergi pharmacy ni..tempat biasa lah..nak p soal siasat..apakah yang menybabkan mata ku yang segar bugar rasa melekat...dia cek dan...kak ini pil kak makan 3 kali satu hari tau..eh alex makan satu kali satu hari ada ka?...ada...satu hari makan 3 pil..ayooo..ok lah kasi 3 kali punya...aku berlalu dengan azam  nak segar dan bugar......dan sesungguh nya aku segar pagi esoknya..aku berazam tampa niat untuk tidak makan kambing,udang,ketam dan bermacam yang akan mengibatkan kolestrol...dalam masa 1 bulan.....

Friday, September 17, 2010

raya lagi

 pak aji ni kerja dia makan tidoq,,,makan tidoq...
 l
 hamboui..belum mengaku nak jadi besen dah gelak sampai ke telinga...



tetamu yang hadir semua pakai lawa2..tuan rumah pun masak sedap

 pak aji oi kenyang makan kuih raya ..sampai nak terjelen...




pakcik ni tengah duk bbm  ngan anak jantan dia..nak tanya yang mana satu depa berkenan nak buat menantu..
yang pak aji  ni pulak tengah letak syarat untuk tuk besan..hang dengaq betui2 na cek....kalau depa tak dak 7 biji kapal korek ..kita kira tak jadi..
bila p jalan raya aja..soalan yang tak berapa seronok nak jawab..bila anak hang nak kawin..dah besaq nu..hang duk simpan buat apa..nanti tak laku..baru hang tau..
makan dan gambaq macam adek beradek kembaq...tuan rumah warna sedondon dengan tudung meja....terima kasih tuan rumah makan sedap......

























popo pun tumpang sekaki p raya raya...bila tanya,,penat ka popo..dak lah...popo sikit pun tak penat kalau meriah...