Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Friday, April 30, 2010

mee goreng sotong



.....................................................................

1 kilo mee kuning klang
250gm isi ayam,100gm udang,100gm sotong kering,(bahan a)
5 batang sawi taiwan
250 gm kobis cina
bawang putih,cili mesin 1 sudu besar
sos tiram satu senduk(bahan b)
sedikit kicap pekat.sedikit sos tomato9bahan b)
serbuk perasa secukupnya(bahan b)

tumis bawang putih.masuk semua bahan A selepas 5 minit masukan bahan b..selepas 3 minit masukan sawi dan kobis.selepas2 mint masukan mee kuning..kacau sehingga 5 mint lagi dan bolih la di hidangkan..

silalah mencuba resepi ini sesuai di hidang bila bila masa..

Thursday, April 29, 2010

sok sek kak piah



rasa rasa kenal tak dengan grup ni? ini semua pakar langsir..lebih 25 tahun berkecimpun dalam memperagakan langsir2 terkini..

----------------------------------------------------------------------------

semalam aku ke kedai langsir mengambil langsir dah siap .sementara menunggu langsir yang di ambil dari store dia... sempat juga aku membelek belek langsir yang dah siap di atas meja toke tu..

sebelah aku ada 2 orang akak2 yang juga mungkin tengah tunggu langsir atau pun nak buat langsir..tapi aku tengok dia macam nak buat langsir..cara di menilik langkainyang di inportu bersungguh sungguh nampak nya..dia menegur aku..cantiknya langsir akak...bolih lah adek oi..kak buat langsir ni untuk bilik utama akak..saya pun suka warna ni tapi ia agak cerah malas nak jaga takut kotor..kak memang suka warna cerah ni sebab nampak ceria...

adek nak buat bahagian mana ni?..nak buat satu rumah kak..kain dia yang mana adek pilih?..ni ..cantiktak?..cantik ..tapi gelap sikit aku komen..ini untuk ruang tamu ke aku tanya..tak kak untuk satu rumah..oii..ok akak rasa lebih baik adek pilih warna berlainan untuk semua ruang yang ada dalam rumah adek baru nanpak eric..

dari kecil sampai besar rumah saya.mak saya akak saya..semua satu corak..nanti kalau saya ambil macam2 corak dia orang pelk lah kak..eh eh eh aku ni macam jual langsir kat dia pulak..tapi tak apalah aku suka bagi orang perubahan..ok adek cuba ubah dan bermula kat rumah adek..nanti adek akn berterima kasih kat akak kerana rumah adek macam casa impian..dan akak akak kepada eric roslan...ah leganya aku kalau dapat bersembang tentang hiasan dalaman..teringat suatu masa dahulu..

Tuesday, April 27, 2010

terigin kih lopes



untuk mengingat kan aku esok buat kueh lopes aku pakai baju hijau malam ni
................................................................................

tengah aku seronok tengok pelem pelem dari tv aku teringat nak makan lopes..jadi akupun bagi tau angkel san yang esok dia kena ambil daun pisang kat tepi rumah ..dia pun seronok pasal dah tentu mkanan kegemaran kami akan di nikmati bersama di pondok di depan rumah yang mengadap pandangan indah lagi menawan...

aku baru cakap nak buat kueh lopes..belum sungguh nak buat lagi dia dah nak p ambil daun pisang malam2 buta ni..kesian juga dia ..dah masti aku buat esok untuk minum petang..kalau tak mesti kepunan dia nanti..dan aku akan menjadi isteri yang bercakap tidak benar..bukan durhaka..

jadi aku pun pergi kedapur dan rendam pulut..sambil berdoa supaya kueh lopes aku menjadi..kerana aku suka ingat2 lupa macam mana nak buat kueh lopes tu..aku buka balik blog aku sendiri dan lihat macam mana ibundaku mengajar cara nak buat kueh lopes..
dan sesungguh nya aku dah tahu mesti tak akan silap untuk buat kueh lopes esok hari..bila aku turun kedapur aku lihat daun pandan siap di rendam olih ankel san..rajin betui laki aku ni..tu yang selalu buat aku masak sedap2 saji kat dia..

Thursday, April 22, 2010

sepentot



nape cakap pentot/..


po nak pentot..popo adek nak pentot..pening kepala aku apa budak kecil ni nak..duk sepentot sepentot...aku pun tak tahu sungguh apa dia nak ..aku pun bagi tu bagi ni..rupanya dia nak panties..ooooo panties..nape panggil sepentot..siapa ajar ?...iku diena yang ajar...iku diena?..

Monday, April 19, 2010

santai



oi santainye



enjoykan

bila kita nak p minumkopi selalu kita nak cari kedai yang jual kopi best kan..aku pulak bila nak minum kopi aku nak cari tempat yang dan pandangan yang best tau..aku akan cari keliling rumah aku.bila aku dapat tempat nak minum teh atau kopi baru aku .

nanti aku akan talipon kengkawan untuk membincang cerita semasa yang dah tentu lah seronok..mengatalah katakan...depa punada masa juga macam aku nak mai mengata kat rumah aku..mesti ada cerita terbaru untuk di perkatakan..gelak ..tak suka..menci..seronok..sedeh ? tak nak bincang pasal kami nak berkumpul seronok..jadi inilah masanya..untuk menikmati keindahan di keliling rumah kita,,mesti ada tempat yang seronok untuk kita minum2 petang kan..coba lah..

Wednesday, April 14, 2010

nok&tat



eh nok bila pulak beday ko..macam kek aku kan tat..



e eh soronok nye keramaian ke?.tak jemput pun..

nyah kau nak kemana?..aku nak p beli wig lah nak pakai dinner nanti..dinner tu ada menteri tau..ada vvip lagi..kau tak nak ikut ke nok?..boss aku ada beli meja jom la ..alah aku nak pergi tat ..tapi aku tak cukup bajet ni sebab belum cukup bulan kan...oh ye ke.kau bolih pkai aku punya dress yang aku hanya pakai sekali aja..nak ke nok?...ok lah..tapi ada ke jantan nanti kat situ..mana tahu kut aku dapat bawa balik sorang..kesuyianlah tat..

eh ko nikan selalu cakap macam tu.tak cukup jantanke nok?..kan ko ada 3 sekarang?..eh eh ko ni tat macam jeles pun ada..yelah nyah aku ni kan cantik lawa berbudi bahasa..tapi orang suka juga kat ko nok?..ko bukan nya asli pun nok...ye lah tat kita sama cuma godaan aku aja yang memikat dan khelas..aku bersuara merdu...pandai nyanyi lagi..

eh tat..bila pulak muka ko macam hindustan..terpacak hidung ko tat...yang ko pun sama bila pula ko macam doly parton?..eh khelaskan kita nok..yelah tat..eh ko ada kereta baru tat?..yelah tak kan aku nak pakai kereta yang setat 10 kali baru jalan..suka nya aku tengok ko tat..ko lah pon pon yang ada khelas..mai lah kita p minum kut ada orang bekenan ngan aku nok..dapatlah aku mengubat kesunyian aku ni...tu ko nak pasang jeratlah tu ye tat..eh ni bukan sebarang jerat tau..jerat ni ada getah ipoh tau nok...khelas khelas khelas...

Monday, April 12, 2010

kek teratai kek gunawan

kek teratai yang enak dan menawan gunawan belawan dermawan..tak gitu buboy?

hrhref="http://4.bp.blogspot.com/_waRvay_kGTo/S8M71rwsrJI/AAAAAAAABS0/nJHM3ETmTkk/s1600/kek48+012.jpg">
teratai amafura sampai tak datang makan tengah hari rumah qb kerana nak siapkan kek sepesel dia untuk qb..qb sesangat terima kasih kepada teratai ..kek dia sedap sangat nanti sesiapa nak order bolih lah cal dysabel..atau pun adeq buboy ..walau pun dah lewat 2 minggu teratai tetap hantar kek tanpa segan silu..Thank you ama..

ha?..mangkuk cantek ku pecah?..


peacah dah bowl kesayangan ku...

entah apalah yang aku fikirkan ..macam tak ada apa pun..tapi dalam 4 hari ini tangan ku macam ada sayap dan selalu tersentuh barangan cantik dan beharga yang menjadi koleksi ku pecah berkecai dengan tidak sengaja..aku menjadi hairan juga..mengapa ye?..

sehari bersama duyung gedik



Aduh aduh duh duh duh......kesian ikan duyung ni tak dapat dekat laut sreniea dapat pose duyung kat kolam ikan keli pun jadi lah...dari kanan teratai amafura,bby dysebel dan guada gendut...khelas kau nok..

Saturday, April 10, 2010

pecah kaca pecah piring


berkecai terpelanting di pagi hari yang aku rasa ceria sangat...tapi aku terus ceria nok.............................................................................

good morning darling..morning my qb..pagi yang indah lagi ceria untuk aku dan sang suami..aku rasa cukup puas tidur semalam ..sebab tu aku bangun segar..

lepas aku mengenjoy susana pagi dari beranda bilik ku..aku jadi lebih ceria melihat burung2 yang riang dan bermain main di atas pokok tua di depan rumah ku..aku jadi teruja dan rasa riang sekali..aku dan burung2 tadi berlumba lumba..untuk menyanyi..lagu dia dan lagu aku semacam sama aja..tetapi berlainan bahasa..

aku menoleh kebelakang dan terlihat sedulang barang makanan yang di tinggalkan olih suamiku di atas meja kopi di ruang tamu di bilik ku..eh eh nanti semut pula kalau tak di bawa kebawah untuk di cuci atau di buang sisa makanan ringan ..bukan apapun cuma roti dan jem.ada juga pisang..

aku terus ambil dulang tu dan bawa menuruni tangga ..dan tiba2 pranggggggggg,,pang pung praaaaaaaang prekcekk...piring yang aku bawa tergelincir dari dulang yang aku tatang..berkecai dan hancur..

akupun apa lagi..yaaaaaaaaangggggggg..b pecahkan piring...cepat turun tolong...nanti i tolong lah ..sekejap..kata suamiku..tak bolih jalan lah yangoi dia berkecai yang melibatkan semua ruang..YanG kena pakai kasut puchukang dan datang vacum dulu baru bolih jalan..please..please..

lepas suami aku vacum aku terduduk sekejap dan berfikir..eh eh orang dulu2 kata kalau ada benda di tangan kita pecah tak sengaja ada benda yang akan terjadi..tapi aku berkata kepada diriku.ini bukan sengaja tapi di sengajakan olih aku.kenapa aku tak angkut dua kali bawa dulang tu turun..kira aku sengajalah bukan tak sengaja..jadi aku tak payah risau ramalan orang tua tua..inshaalh semua ok..alhamduliah..

Saturday, April 3, 2010

pameran kasut



aku sebenanya berkasut..bukan berkaki unta...atau keldai..tapi berkaki ayam

......................................................................................
aku terbaca paper harian yang kurang pepulare..aku amati dan amati lagi..macam tak percaya pun ada ..ada pameran kasut yang terbesar akan di adakan di pwtc..aku terus buka kelender aku tengok ..sama ada aku bolih pergi ketak?...

aku buka aja kelender aku aku lihat 4april sudah bertanda ungu..ini bermakna ada orang yang aku sudah goda untuk bersama ku ..akan datang memeriah kan dirinya dan diri ku di kepulauan penengan...aku pun purak 2 tak nampak temu janjiku dengan dia yang selalu menipu janjinya kepada ku...

dan aku pun bersedia untuk memeriahkan pesta kasut sedunia itu...aku tak kisahlah kat dia kalau dia mai dia akan berselisih dengan aku yang mobil ku penuh berisi kasut.....aku pasti ngerti...aku telah membuat temu janji kepalsuan kepada 3 orang iaitu MW..adeq beradeq..dan kengkawanan adeq...aku gembira kerana dapat memalsukan janji ku kepada mereka bertiga...

biar mereka di tipu olih ku yang kejam lagi jahat dan tidak menepati janji...lepas tu mereka akan marah kan diriku..dan lepas itu mereka akan marahkan sesama mereka..aku akan jadi siyatanung sekejap..dan ketawa berdekah dekah kerana kerana memungkiri janji palsuku adanya...

ting tong..tin tong..tin tin tin tonooooooooogggg...hui siapa pulak pagi 2 buta ni mai ting tong rumah aku ni..aku nak tidur pun tergangu...
aku pun buka mata aku sikit dan lihat jam sebelah katil aku..la baru pukul 6.30 pagi dah mai dah orang kat rumah aku....ni mesti mek tu nak mai ajak mengata lah tu..tapi tunggu lah orang pergi sembahyang subuh dulu...

buka lah pintu ni kak oii..ita bawak gulai ikan puyu...la pasai apa dia bawak gulai ikan puyu subuh2 buta ni?...elok aja aku buka pintu dia menegur aku...awat hang tidoq senja2 ni kak oii...aku pun tersentap aku ingat sungguh2 subuh..rupanya senja..

so yang niat jahat aku kepada 3 orang tu hanyalah mimpi ku di senja hari..jadi memang aku tak dapat pergi ke pameran kasut tu lah 4 april foolol tu....nasib baik mimpi aja kalau tak memang aku kena baling botol kicap kat kepala..kerana adeq susah2 mengmbil cuti untuk bersama ku... aku akan mimpi lagi malam ni untuk ke pameran kasut tu....he he he

sesungguhnya aku berpegang pada janji ku...kepada mereka ..mai lah .walau pun aku tak pakai kasut terkini..yang penting tetamu di dahulukan....

Thursday, April 1, 2010

selamat hari lahir untuk aku



cantik nya kek aku..ada kasut ada hand bag..ada yang bagi kek pingan mankuk..ada yang bagi kek carpet benggali,,tapi semua nya aku ucap kan terima kasih....

......................................................................................

hepi beday hepi beday...yepy beday..semoga panjang umur murah rejeki...dan di harap tahun depan bolih tiup lilin dan bolih bakaq meja sekali pasai banyak sangat..

itu lah ucapan2 manis bermadu dari ibu,ayah anak.abang,adik,kakak.saudara mara dan rakan taulan....lagi tua umur kita lagi ramai yang mendoakan kita..

selepas aja orang ucapkan selamat panjang umur ,,aku pun p lah depan cermin..aku tarik pipi aku..aku tarik hidung aku..aku bulat kan mata aku..aku senyum lebar2..aku kerobek rambut aku..aku tengok kulit kat tangan aku..aku lihat kuku aku..aku kereyeh gigi aku..aku buka almari pakaian aku ..aku tengok punya banyak baju yang tersangkut..aku pegang satu 2..aku pilih satu 2..

aku tutup mata aku..dan tangan aku terus gagau aja baju yang ada dalam almari tu..aku tersentuh baju yang cukup lembut dan pastinya baju tu lumayan harganya suatu masa dahulu...jeng jeng aku buka mata aku dan aku lihat baju yang aku sentuh tadi rupanya baju anak dara aku..padan lah aku rasa tadi macam ramping aja.

.punya lah berangan aku ni nak jadi anak dara balik..tak sedar rupanya aku ni dah tak blih sapu bedak rata...hua hua hua.......aku tak suka sambut hari jadi...sebab muka aku tak cekang lagi..kaki aku tak merah lagi..kulit aku dah kena iron..mata aku dah kena jege untuk nampak cekang...

kuku aku dah tak berkilat..bibir aku dah tak semerah sirap..badan aku dah tak macam hiway dah jadi macam jalam p cameron dah..rambut aku dah tak macam dakwat sotong dah macam warna papan reput..hua hua hua hua......aku menangisi untuk diri ku sendiri ..hua hua..padan muka aku...aku tak nak sambut hari lahir aku nak ubah hari lahir aku tahun ni....huaa huaaaaa huaaaaaaa...