Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Wednesday, June 29, 2011

seratuih resepi dereyan...

serawa dereyan yang pesen macam ni resepi biasa family kak b...makan hari ni..esok..esok lagi..sampai dereyan tu bau epal baru berenti

santan jangan buh lebih sangat..takut muak..pasai dereyan tu dah lemak cek oii

ni nama dia tempek..atau pek nga..dereyan kawin..kak b suka derayan kawin dia manih...kalau dereyan becerai dia pait...

roti jala..kalau kak b panggei..roti kerai..makan dengan kuah dereyan pun sama sedap dengan pulut...memang sedap...
bila musim dereyan ..sana sini bau dereyan ..apa tah lagi bila kita suka makan ...dereyan ni bau dia memangil betui..walaupun perut dah kenyang kita masih bolih sumbat dia...tu la arang selalu sebut .hang makanlah  dereyan tu cek oii sampai tekeluaq isi perut...pasai yang makan sampai tekeluaq isi perut tu orang yang dapat dereyan elok ..dan harga murah..jadi dia mesti nak sentai sampai tinggai bakui..tu lah kak b nak cereta kat hangpa..hangpa nak tau lagi dak...

bila depa tak habih makan..depa duk kira nak buat serawa pulak..makan lagi ...ada lagi tak habih buat serawa. buat cucok..kuih bengkang..pulut kacau..kek .lah...jadi depa sama lah dengan kak b pun..duk mereka nak buat macam2..selagi dereyan yang beli sebakui tu tak habih2 bolih mereka cipta.. buat macam2...tak habih lagi...depa buat tempoyak pulak..jadi dereyan ni bukan lah makan dia saja..bolih buat macam2 cek oii..kalau kak b tu ..bolih buat seratuih resepi..cek nak tau.....

Sunday, June 26, 2011

bila hari minggu

kalau ketam  macam ni kan.....kak b bolih habis 3 ekoq ..sorang2 aja..tapi abang haji selalu kacau..dia kata ...cek makan lah banyak2 ketam tu...nanti colestrol tau..mennnciiiiiiiiii lah////...
asalammualaikum kak b...mualaikum salam tina...kak b ada p mana2 tak petang ni?..nampak gayanya tak kuuut..pasai ada kawan abang haji hang nak mai rumah...jadi kak b ada lah k at rumah sampai malam...hang nak mai ka tina oii...dak la ingat nak ajak kak b mai rumah....p rumah hang?..ada kenuri ka?..dak,,,aih...tina nak belajaq kat kak b nak buat mee kuah daging campuq kentang dengan ketam...ooooooo.....elok lah kalau macam tu..hang mai rumah kak b..mai belajaq dengan makan sekali...

sebabnya abang haji suruh kak b masak mee kuah tu lah favourite dia... ..untuk kawan2 dia  yang nak mai petang sat gi...laaaa langkah kanan selalu tina ni kak b nuu...memangpun lah hang langkah kanan.tangan kanan..semua kanan..masak aja kiri..tak pa ..tak pa..mai..tapi mai makan aja la..kalau nak bungkuih ka.. nak buat kenuri ka....hang mai bawa bahan sekali..sebab kak b malas dah nak p kedai...mai lah......

Sunday, June 19, 2011

selamat hari babah

selamat hari bapa abang aji oii...semoga riang sentiasa..

dah rilek jadi bapa..la ni nak enjoy..jejalan

apa apa aje

cool

selamat hari tok wan..

Friday, June 17, 2011

nasi arab

kak b ni kalau dah malas nak masak ..mula lah abang aji duk cari kedai mana lah nak makan..yang nu tak sedap..yang ni tak sedap..tak tau yang mana lah sedap...dia duk tengah pikiaq2 nak makan apa...kak b habaq kat dia ..jomlah kita p makan..nasi arab...ha?..nasi arab nak makan malam2 buta ni..ha la  abang aji oii..ingat arab tu makan pagi aja ka?..malam depa posa..adalah makanan dia malam2 ni..jom lah kita p makan..dulu pun masa kita kat arab makan nasi dia 3 kali  sari bolih pun...jom .lah yang..jom lah..b nak makan ..ni dah rasa kat mulut dah ni..jom lah..

oii anak dara oii hang duk siap apa sampai la ni tak siap lagi ni..cepat lah pak hang dah lapaq ni..jom la..nak p makan aja cek oii..bukan nak p minang tukang masak arab tu..cepat la..mamai dah lapiaq ni... anak dara mak b ni pun kalau siap ..bukan main lama..bukan nya pakai maskara pun..manalah tak lambat..tengah pakai bedak..kawan call..tengah pakai celak..nak jawab semehes..tengah nak lukih kenin..nak post fb..manalah tak lambat...heshii..cepat lah anak dara oii...

kak b kalau p pekena nasi arab mesti pekena dagin kambin..lembut tu depa masak sedap nya tapi tak bolih selalu dia bolih kembang kepala..

kena kongsi..kalau tak tak habis  nak sumbat semua...kalau kaka b ni tak dak abnag aji memang tak bolih habis..abang aji lah yang duk tolong peraih,,sampai merah biji mata...

tengok dia punya mengadap ..tu mesti lapaq sangat..tu..tapi mana bolih lawan kak b masak kat rumah..bukan kata masakan arab aja..masak kan seluruh dunia pun kak b tau..bukan sombong punya..eh lebih  pulak kak b ni..nanti abang aji suruh masak makanan nepalka..burmaka..mampuih aku..
ye lah dah siap mami oii..ni nak turun lah ni...yang mami duk tempek kuat2 tu buat apa?..ha lah kalau hang tak mau aku tempek hang turun lekaih..nu pak hang dalam kereta dah beku dah..duk tunggu hang..cepat sikit..mami pun dah nak kembung duk makan angin..... brummmmmmmmmmmmm....

Monday, June 6, 2011

ajaq anak2 na cek bila p tempat makan...jangan bagi orang meluat...

hujan lebat pagi ni..kak b terbangun pukui 3 pagi..mata tak bolih nak  pejam balik..ashik duk klip popo..klip..pop...apa lah kak b nak buat pagi2 buta ni..kak b buka pintu beranda kat bilik kak b..kak b tengok huja ayaq hujan duk duk melimpah merata..kak b rasa damai sangat..dengan sejuk pagi...kak b tau dah kalau dia hujam malam sampai pagi dia mesti terang benderang esok..atau pun panas terik...

olih kerana kak b tak bolih tidok kak b pun buka lah cerita video yang kak b beli belambak tak dan nak tengok...kak b pun pasang lah cerita tu..kak b tengok sorang2 nak kejut abang aji kesian tengok dia tidoq nyenyak...nak kejut anak dara sorang tu..nampak dia macam baru tidoq aja...tapi kak b sunyi pulak tengok sorang2..kak b pun gerak dia..tengok sekali...bila dah bangun awai ni ..perut pun keroncong awai lah....lepas subuh aja kami pun keluaq lah p cari sarapan..kami pilih lah kedai yang kami nak p sarapan..akhir sekali kami pun masuk  lah dalam kedai kopi tiam ni...

abang aji biasalah dia ni kalau ada roti canai dia dah ok dah..tapi ari ni kami sarapan bertiga ada anak sedara dari paris mai kat rumah..jadi dia nak makan makanan melayu..kami oderlah soto,,roti canai ,,nasi lemak..kami makan sambil duk bersembang lah pelan2..tiba dengak anak2 kecil bising berlari kesana ..kemari..tolak kerusi orang...menempek..bising sangat..kak b dengan abang aji tak bolih nak telan langsung makanan..kerana terlalu bising...ada kut kak b tolih dekat 5 kali kat mak ayah dia..depa buat tak tau..saja..sampai abang aji teguq anak kecil tu..:::adek..diam sikit sayang atuk nak makan ni bolih tak...budak tu macam tak kisah...

kak b pandang lagi emak ayah dia..dia masih buat tak tau..macam mana ada manusia macam ni..ni?...dia buat kedai orang ramai macam kat rumah dia...kalau kat rumah dia nak buat padang permanian ka..tadika ka..lantak lah..ni tempat orang nak santai makan..dan nak rilek...awat dia tak belajaq ka cara nak jaga  anak2 dia...ni main belasah aja... meluat kat b ..geram pun ada...rasa nak p rotan mak dia..pasai tak reti nak ajaq anak dia...

bila kita p makan kat luaq macam ni anak2 kita kena jaga ..jangan sampai menggangu orang lain..

jangan mak ayah ashik nak tumpu makan aja ..anak2 tak kisah nak buat apa

orang yang p makan kat kedai makan ni semua nya..nak selesa dan tenang..

orang akan menjeling kita ..kalau nak2 kita tak duduk diam..orang menyampah..

ajar adab makan..biar dia bersopan selalu

biar dia enjoy sama kita...asal kan dia faham di mana dia berada,,

kita jadikan dia kawan ajak dia berbual bersama kita ..supaya dia tak boring..

sebelum kita keluar ..kita pesan kat anak kita ..dia mesti behave..mesti dengar cakap..bila di kedai makan atau di mana2 aja..

dalam kereta sebelum sampai kedai makan ..tanya siap2 dia orang nak makan apa...dan pesan lagi supaya dia orang beradab di kedai mkan...

sebelum sampai kedai makan..buka menu kesukaan anak2 ni..supaya dia orang tahu kat mana dia otrang nak pergi..dan tak akan tanya kita banyak2 kali..

depa berdua ni..dah besaq panjang dah..dulu depa cukup behave....kalau tak memang lebam kak b cubit...bershukur lah depa tak buat perangai tak tentu hala ..masa kecik2 dulu...
kak b pun pernah beranak kecik..kal;au dulu anak kak b tak duduk diam..atau pun bercakap yang mengarut..yang bolih mengangu suasana orang lain..depa mesti dapat ketam batu...bershukur lah depa tak buat macam tu dulu..dan garang kak b pun bertempat...

Saturday, June 4, 2011

madu lebah asli...

honey ni selalu kak b makan dia waktu bangun pagi....bila dah makan honey ni..kak b dapat tenaga sampai malam..kak b dah amalkan honey ni puluhan tahun dah....sebab tu kita kena cari yang original..jangan yang campuran  takut kena penyakit lain pulak...madu yang elok macam ni hanya akan jumpa kat hutan2 aja..kak b selalu p kat   cameron higland...atau pun kat mana2 yang kak b dengaq depa cari madu dalam hutan..nanti kak b tempah lah...

sarang ni pun kita bolih makan...sebab bukan senang lebah nak buat sarang..susah untuk depa..kak b hanya makan sarang dari lebah hutan aja..yang lebah bela kak b tak pernah rasa...tapi sarang dia pun dedap....
dari utara ujung nuuuuuuu...kak b duk gelisah nak pi cari madu..nak beli kat kedai biasa takut depa pekena..sesetengah orang ni kalau depa nak untung lebih ..bukan depa kira haram halai nya...main godam aja...bukan lah kak b nak  mengumpat  dekat orang yang jual madu ni..tapi kak b dah tekena banyak kali dah..depa ni suka duk pemuhung..depa campuq gula depa kata madu asli..ada ka betui macam tu..duk muhung memanjang..pada orang yang tak tau rasa madu macam mana tu..memang lah dia main belasah aja.... tapi jangan  lah depa nak muhung kak b..pasai kak b ni rasa madu dari kecik kenet lagi...kak b tau macam mana rasa ori dia...kak b kalau beli madu kak b masukan  dalam peti ais ..kalau madu tu tukaq rupa..kak b tau dah ..tu memang lah palsu....