Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Sunday, March 21, 2010

makan tengah malam



yang ni nasi lemak lokan..aku masak masa hari ulang tahun perkahwinan ku yang ke.......tak nak cakap
..............................................................................


kak '''' nasi tomato kat masjid tu sedap tau..tapi dia buka pukul 1 pagi sampai pukul 5 pagi...ya ka siapa yang nak makan nasi tomato tu..dah lah buka pukul 1 pagi..siapa pula yang celek lagi masa tu..dah lah pekan tak berapa besar..tapi aku begitu ingin nak pergi tengok dan rasa nasi tomato tu..

aku pun habaq lah kat darling aku..yang jom kita p makan nasi tomato yang depa cakap sedap tu..mai kita p test dia masak sedap ka cek masak lagi sedap..jom kita p..bolih lah darling aku jawab..esak kita p lunch..la ni mana ada dah tengah malam ni cik b oi..hantu p la kut makan tengah malam macam ni...

ada lah yang depa kata orang ramai duk beratur....b nak p jugak..kalau tak b tak nak makan malam ni..biar b gasteret..biar yang susah tengah malam tak bolih tidok..punya lah ketegaq aku ni..

dia baru bukak kedai dia pukul 1 pagi..heh kedai nasi apa yang baru buka..lain lah kalau dia buka 24 jam..jom lah yang ..kat mana kita nak gagau ni b oii..dah malam campuq pagi danh ni..jom lah yang..p..b nak makan lah..ok kita set gps kita..top pap top top..siap..jom kita cari nasi tomato tu..

masa tu perut aku tengah mendidih ..lapaq mengetaq tengah malam...pusing kiri..pusing kanan..pusing balik..aku tengok laki aku dah nak muntah dah..tapi tak jumpa lagi..

lepas tu aku bagi tau dia ..yang jom lah kita balik dengan perasaan hampa..dan singgah setesen minyak beli roti..kesian aku tak jumpa nasi tomato tu...

kesudahan nya aku kedarah roti..

esok aku nak p cari jugak tempat tu..aku dah suruh laki aku tidok siang pasai nak bejaga malam...tunggu lah kalau aku jumpa kedai tu aku habaq kat hangpa kat mana ok..sedap atau dak tak tau lagi...

Tuesday, March 16, 2010

hari tanpa plastik



bayang kan pinggan mangkuk ni tanpa bek plastik..bila sampai rumah mesti jadi abu...berderum derang..yang serpeh bolih buat mai jengket..jengket.oi.jengket


duk p mai..pi mai.. tak tau nak p mana?..memang manusia ni kalau dia ada duit lebih sikit ..dia mula lah nak keluar rumah nak p tengok apa lah ada kat luar tu ..yang bolih korek duit dalam poket dia..termasuklah diri ku sendiri..

aku round satu rumah..tengok apa benda yang aku nak top up..la semua ada apa yang aku nak p beli ni..kasut duk ada lagi.yang beli tahun lepas pun ada yang pakai sekali aja..pasal dia gigit tumit..pas tu tak pakai sampai la ni..tengok tudung..eh .eh.. aku bukan pakai tudung sangat..yang ada tu satu laci..pakai bila nak p kenduri kendara aja..hand bag..ni yang tak boih tahan ni..duk selak2..ada banyak lagi ..hand bag aku.campur hand bag anak2 dara aku..so tak payah lah masuk dalam senarai membeli membelah....

ok ,,,aku punya dah cukup..tak payah beli dah..aku jenguk dalam lemari laki aku pulak...aku jenguk dalam laci dia..dalam lemari dia..nampak macam tak kalah juga..banyak juga barang dia..bila dia beli aku puntak pasti..yang pasti dia pun banyak barangan bermutu...ni yang tak best ni ..aku kena keluar tanpa tujuan yang nyata..

aku pun start lah kereta yang aku sendiri tak tau nak p mana..dan sesungguh nya tanpa tujuan..aku duk fikir pasai apa aku ni macam hilang akal..selalu aku akan keluar hanya dengan tujuan sahaja..ni hari isnin... mula minggu aja aku dah gelong keluar tanpa tujuan..aku malu pada diriku..

sampai aja kat tempat yang bukan sangat nak di tuju..aku pun mula lah berjalan jalan...aku lihat tu da..aku lihat ni..aku lupa yang tadi dalam senarai aku tak ada apa..tapi selepas aku berjalan satu jam ada juga benda dalam troly aku..aku tak rasa berdosa pun dengan ikrar aku yang mengatakan aku tak mau beli apa2 dalam minggu ni..tapi awal minggu aja aku dah start,,,tak adil sungguh diri ku ini untuk diri ku,,,tak pa lah,,aku yang buat janji untuk diri ku,,aku juga yang memungkirunya,,,eh,,ehe,,puisi pulak aku..

sampai aja aku kat counter...aku pun bayar lah barangan yang aku beli...lepas tu aku tengok aja cahier tu bagi barang kat aku..dengan senyum dia bersuara..HARI INI HARI BEBAS PLASTIK.....oooooooooooooooooo......so kak kena heret lah benda ni semua jalan satu supermarket ni ya dek?..aku pun bawa lah barang2 tu terkontang kanteng..cashier tu memnadang aku tanpa belas kasihan langsung..tapi aku bangga kerana menjadi warga yang menyanjung alam sekitar.......

Saturday, March 13, 2010

kad kesetian


nak beli pokok ni pun kena ada kad kesetian pelanggan..kalau tak pokok ni depa kerat setengah aja bagi kat aku....tapi sesungguh nya aku ada 30 kad kesetian yang membuncitkan dompet aku....

kak....berapa ni dek?
cashier....kejap ye..kak ade kad kesetian kami..
cashier......kalau ada ni harga nya cuma rm1.20 sen aje..
kak....nak buat kat mane ni dek?..
cashier...tu kat service counter...

pas tu aku lihat dari 2 pelanggan kedepan aku .. pelanggan tadi yang dah kena hasut untuk buat kad..dia bolih p berenti bayar separuh dan p buat kad tu dulu..yang kami di belakang ni nak buat apa ? duk beratur tunggu dia..yang cashier tak cukup ilmu tu pun relax aja..sambil tersenyun senyum..meminta pelanggan seterus nya menunggu dengan sabar...

kejap ye kak..kejap ye kak..aku duk fikir toke bodoh mana lah yang duk ajar cashier dia buat orang tak mau balik ke kedai dia..kerana service lambat....

dah dekat 5 minit dia p..tapi belum duk balik semula kat tempat bayar ni..ada 4 counter semua penuh..belakang aku pun ada orang lagi...aku duk jenguk 2..aku nampak dai jauh dia masih beratur untuk mendapatkan kad tu..

hush..hush..ni yang buat aku nak p cari ketua depa...
haloo dek..muka aku masih senyum kelat...mana ketua hang ..ada kak..tu kat sana dengan senyum yang langsung tak rasa bersalah..
excuse me..adek ni ketua kat sini ka..ye kak..adek tengok tak sesak kat counter tu..ye mungkin dia orang ni tak ada kad kami...
oooooooooooo adek pun tau la yang kat counter tu sesak pasal kad kesetian bodoh hangpa...
pasal apa menyusah kan pelanggan ni..ok ..opis kat mana?...tu ujung tu..toke ada?..ada kak..p lah masuk...aku pun tolak teroli aku dan terus masuk opis dia orang..

aku....halo selamat petang..
toke...selamat petang bolih saya bantu ..seyum sampai meleret...
aku....bolih ..tolong dengar saya mau cakap...
aku....you punya kad kesetian..betul2 kasi orang susah..yuo p tengok sana..orang Q,, ni petang tau orang semua mau cepat...you baru bikin business ka?..mau buat kad pagi la..orang tak ada sangat.... ini kasi orang susah. :"<>:?:<*&^%%$#@##.....

saya banyak benci ni derama...kalau you mau saya ajar you bikin business you call saya ..ini saya punya no...saya kasi ajar free aja...
panggil you punya kerani pergi bayar saya punya barang..saya tak mau beratur...

toke........bolih lah nyonya..sambil panggil kerani dia..dan tanya no ic aku sekali suruh juga mask kat keahlian ..Harun dia...

aku........memang lah aku kena charge dia ni bila dia panggil nak aku ajar dia selok belok mengjaga pelanggan setia.........

toke......nyonya nanti you lagi panggil you kawan ramai mari sain kad kesetiaan kita ok...you banyak baik lah nyonya...

aku...........mennnnnnnnnncccchiiiiiiiiilahhhhhhhh......

Sunday, March 7, 2010

bibik


bibik ni pun nama nya su..tapi di tukarkan kepada cu...sudah bekerja puluhan tahun..masih bekerja lagi...anakdara belakang tu di bela sejak lahir......olih kerana sudah bekerja lama dia di naikan pangkat bekerja di hospital ..sebagai penolong dr....

setiap manusia yang telah menjadi ibu yang bekerja mesti melaui kesukaran untuk menjaga
anak2 dia..ila ada anak aja mulalah dia rasa susah nak letak kat mana bila nak bekerja nanti.nak bagi kat mk yang duk kat kampung jauh sangat ..takut nanti rindu pulak almaklum kan anak2...

.nak bagi kat mak yang duk kat bandar pun susah juga..almaklumlah nenek yang duduk di bandar ni mana bolih nak jaga cucu sepenuh masa..sebab nenek di bandar ni penuh dengan aktiviti tersendiri...jadi fikir punya fikir sang suami dan sang isteri ni pun bersetuju nak ngambil bibik...

mula2 dia orang try yang haram punya....pasal nak ambil yang ejen punya mahal..tak mampu pasangan ni..dia orang call kawan yang tahu kat mana ada bibik yang bolih bantu jaga rumah dan jaga anak2..cal sana..call sini..depa dapat lah sorang bibik ni..yang di rekem kuat olih kawan lama depa yang sentiasa ada masaalah bibik..tapi dalam masa yang sama dia bolih lagi supply bibik kat kengkawan dia...dan bermulalah perinterbiuan bibik ni...

isteri........bibik nama kamu siapa?
bibik........su...
isteri........su apa...
bibik...........sumanthi
isteri..........sudah kahwin?
bibik.........sudah cerei..anak ku satu..suami ku...ada lain pacar..
isteri.........sebelum kamu bekerja disini ..kamu bekerja dimana?...
bibik.........belum buk.. belum bisa di mana2..rumah ibu ni pertama...
isteri.........kamu pandai jaga budak?
bibik..........ah biasa aja....gampang...
isteri..........pasport kamu ada?..katepe ada?..
bibik..........duh buk..pasport ku lagi hilang di perjalanan..katepe ku ada..aku dari jawa tengah bu..aku tidak nipu....
isteri..........saya bukan kata kamu nipu..cuma tanya aja pasport kamu di mana?...
bibik....bolih aku mula minggu depan buk...
isteri....kalau kamu mahu kerja ini ..kamu kena mula hari ini..dan gaji nya ibu mula kan dengan 450 sabulan..setuju..
bibik.........ya buk gajinya lumayan..tapi aku mahu pulang dulu ke kongsi,,nanyain kakak ku...
isteri..........ok kamu pulang dulu dan bolih datang besok....
bibik........sambil bersalam dan mengucapkan asalamualaikom....

tunggu punya tunggu sampai seminggu tak nampak muka bibik tu.....kalau diikutkan perbualan hari tu bukan main berbudi bahasa lagi tapi tak kotakan janjinya.....
setelah 2 minggu sang isteri ni dah dapat pengganti saorang pengasuh yang berhampiran dengan rumah nya...hantar pagi ambil petang....

pada suatu hari minggu yang mulia..sang isteri ni teringin nak buka pintu belakang rumah..selalunya dia akan buka sebulan sekali..dan dilihat nya orang tengah berkemas dibelakang rumah jiran nya..di amati dekat..dah sah lah bibik yng mai interbiu dengan dia dah bekerja dengan jiran nya....

oooooooooo..bibik pun pandai p interbiu kerja..dan pilih2 mana dia nak duduk..dasar....dan bila kawan2 sang isteri berkumpul..mereka dapati semua bibik2 ni akan menjjawab soalan yang sama bila di soal..dan nama dia orang mesti ada su..kalau tak di depan ada di belakang...

semua yang datang kat malaysia ni ..di cerei..anaknya satu..tidak pernah bekerja..kerja kat rumah jiran pun bolih dang interbiu lagi...

Qb/ kalau qb interbiu qb nak tanya kamu sudah bercerei 7 kali ya ..nama kamu susanti kan..kamu sering ke malaysia kan...buka pertama...kebanyakan dia orang ni bercakap semua terbalik..jadi kalau kita nak soal pun kena terbalik juga...almaklum..yang datang tu merantau...masa interbiu cerei..lepas bekerja 3 bulan nak balik ..bagi tau laki dia sakit..nak hantar duit...menyampah....

Saturday, March 6, 2010

kerat sayur kerat jari



kalau tukang masak ni depa mesti kerat tangan bukan kerat jari...

aku duk syok tengok cereka rama ..cerita orang kampung..dah pukul 12 malam dah..perut terasa lapaq sangat..kalau orang2 biasa..dia akan capai apa saja..pasal dah tengah malam siapa yang nak masak bagai..

tadi aku rendam bihun dan sotong...tapi malas nak masak.semasa magrib tadi..aku makan benda lain dulu..tapi sekarang dah rasa nak makan pulak..apa lagi aku pun ajak lah ankel san..jom yang turun bawah kita masak bihun sepesial punya..jom tolong i ..

aki aku dengan semangat tinggi dan aku rasa perut dia pun lapaq sama .. dia pun tolong lah aku..yang aku pulak memang terkenal selalu buat kerja pantas macam mamak ..kalau aku potong sayur ke apa sahaja mesti aku buat macam mamak ..maknanya pisau tak angkat punya..memang pantas dan laju...belagak akukan

kobis dah potong..sawi dah..kailan dah.bung kobis dah..sotong dah..udang dah..fish cake dah..ok..ok.

sekarang aku nak potong bawang.. nak buat bagi manis bihun goreng aku.. elok saja aku capai bawang.dan kupas dan basuh..aku pun potong lah macam biasa..tapi kali ni aku rasa bawang yang aku potong tu keras sedikit..apa lagi jadi tukang masak raja bersiung lah aku malam tadi..darah bersembur..aku pun panggil lah diena dan ankel san..depa pun panic .

tapi dalam panic tu ankel san sempat jumpa minyak buah pala..dan di beri kepada diena untuk ubat luka aku..aku tanya diena..ni ubat ni mesti pedih kan ..dia cakap tak ubat ni tulis memang untuk luka ..

aku pun pejam lah mata aku dan angkel san tuang ubat tu ke jari aku..aku menjadi hairan kerana langsung tak pedih..dan selepas 1 jam luka aku tertutup dan aku langsung tak rasa sakit dan bengkak..
jadi aku rasa minyak gamat kalah dengan minyak buah pala..walau bagaimanpun bihun aku tetap maintain sedap..nasib baik luka aku jauh dari perut..kalau tak semua orang yang mengnali aku kena baca yasin....

Monday, March 1, 2010

model bolok bolok



kongsi kong si..mis wong..


ahlan wah sahlan..berjnak2 dengan purdah..



topeng keselamatan....


g bolok bolok ....ratu kebaya tahun 1963 dari kg ban pecah ....anak toke wong baja padi...yang orang kampung semua hutang kat pak dia..sampai sekarang masih ada yang tak bayar lagi...