Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Friday, June 26, 2009

toke hardware part 2


yang ni bukan toke hardware..dia toke komputer..nama dia fariss kasim selamat..siapa ada masalah tentang komputer call saja dia.dia akan terbang pakai sayap..laju..tak dan nak mengucap dia sampai dah..cukup cekap..
(pic ini tak dak kena mengena dengan cerita toke hardware..dia cuma nak pose seronok2 aja)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>..
aku..sudah makan ka toke?
toke..apa pasai lu mau belanjaka...
aku..bolih lu mau makan apa?..
toke..wah... lu banyak baik hati ha..
aku..ya lah memang baik la kita kawan..
toke..kalau tak kawan .....lu hati tak baik ka?..
aku..baik juga..tapi bukan kawan apa macam ajak belanja?..
toke..bukan kawan ajak ajak ayam lah...
toke ..aso lu mau apa ini hari..
aku,,mau cat lagi 10tin..sama warna.
toke ..ada (dia p ambil kat belakang dan letak akat counter)
aku ..toke clear ada ka?..
toke..ada ..lu mau berapa?
aku ..(hallo pol hang nak berapa clear?..)
pol..beli 4botoi mami..
aku..ok..lagi hang nak apa?
pol...beli rokok he he..
aku..rokok cas 3 kali...
toke..oi aso lu mau berapa itu clear?..
aku..4 botol..
toke ..ok semua rm 72..
aku ..70 cukup lah..toke.
toke...ok..ok..lu punya pasal...wa lugi sikit..
toke..aso haa..lu apa bikin lagi tambah ini cat sembur hahh?..
aku..ada la wa mau bikin ..bagus punya..
toke..(apa ini pompuan bikin hah..clear pun ada>>)

(QB:::: la tak habis lagi ..apa la qb nak buat..siapa pol..kenapa dia beli clear?)
mai kita ikuti lagi cerita toke hardware...yang heran sangat dengan gb ni...bersambung....

Tuesday, June 23, 2009

toke hardware



ini aku....tengah bersembang dengan toke hardware....

aku..morning toke..
toke..morning..morning..lu apa macam aso..?
aku ..baik ..apa pasai lu duduk luar kedai pagi2..
toke..wa mau minta... wa punya... tok kong kasi wa rejeki terus wa punya poket....tak mau lalu itu bunbung..
aku..hai ya ini macam pun ada ka...?.apa pasai ha?..
toke...wa banyak rejeki....tapi kalau lalu bumbung dia melekat dekat siling..susah dapat oo...
toke... kalau lalu terus ..dia masuk semua gua punya poket..
aku..ooo itu macam..ka..
aku ..ooo lu mau utang tak mau bayar..ka..semua masuk lu punya poket...jangan ini macam oii.nanti tokong panah...lu..
toke... tak da panah punya ..wa bila ujan masuk dalam...
aku....(dia ni memang kejung la)
aku...toke lu kasi wa cat sembur putih..12 botol...
toke... lu apa bikin ha?..lu sudah beli cat sama saya 200 botol..lu cat lumah ka?.
aku..mana bolih cat lumah pakai cat sembur...wa punya tangan pun bolih sambung tulang oii..
toke...( sambil mata terkulat kulat..apa dia buat ha...?)

( QB::.. mai kita tengok apa Qb... buat dengan cat sembur putih yang dia beli kat apek tu.....kalau siapa tahu jawab kat comment..)(bersambung).....

Monday, June 22, 2009

happy aya's day...


ayah segala ayah..dia ni sentiasa happy dan relek sebab dah pencen..
minat dia baca politik semasa...dan kalau nak tau pasai pergolakan politik ..taip saja..unkel san .politik .com.. .maklum lah orang pencen...dia pakai baju pun macam apek toke kopi tiam..bayak orang akan suka kehidupan macam dia..kerja kuat masa muda ..pas tu rehat masa tua...tapi dia tak lah tua sangat...bolih panjat tangga 7 tingkat sambil menyanyi....




ayah ayah yang penyayang..sedang bersendiri tanpa anak2 di sisi..pak long mee..pankdak lan langkawi..pak su azhar..paklang sahak..pakteh zul..



ayah yang menjaga anak2 nya bersendirian 13 tahun setelah kematian isteri yang di sayangi akibat sakit barah..dia begitu tabah membesarkan anak2nya sendiri ..hingga anak2nya berjaya berdikari dan mempunyai kehidupan selesa..


ayah angkat ..kepada anak si gemuk...




aku sayang ayah angkat aku..nama dia jazlan...




si gemuk ayah kepada 3 anak..walau pun dia gemuk dia tetap nak berjalan jalan membawa anak kecil nya sekali..yang depan si gemuk tu sang harun..dia pun mempunyai 3 orang ank juga..dan sudah besar semuanya..yang tepi tu epol belum menjadi bapa lagi...




ni nama dia mat jan.nama gelemer(mj)dia pun belum jadi bapa lagi..baru dok berangan..yang di belakang dia tu..nama salahudin al familinaduna...ahli fikir dari pekan siam,,dia pun mempunyai 4 orang anak yang comel 2..

yang ni pak long..dia pun tengah sms anak dia juga..sayang ayah..

yang ni yang tengah saja bujang....

yang baju ungu tu baru nak belajar jadi ayah..yang baju hitam tu anak dah bertunang..yang baju putih tu nak menikah kali kedua..dia ada 2 anak gadis yang comel2..

yang ni pun ayah kepada 4 orang anak yang maja2..dia suka makan dan bagi orang makan..semua kawan2 dia bulat2 macam dia...

Thursday, June 18, 2009

oopps meletup!!!!!


kat sini lah aku sedar tayar aku meletup...

kena punggah barang dalam keta .nak ambil tayar spare...

pas tu unkle san call hotline plus...minta tolong mai cepat sikit..

tayar depan tu plat habis..pasai apa kami dua buta sangat...pun tak tau..



mai la sorang hamba Allah...nak tolong..sungguh2 dia nak buat ..tapi badan dia tak mampu nak buka tayar tu...pasai dia haluih sangat..
akhir nya mai la peronda membantu kami ..pasang tayar spare tu ..dan kami pun meneruskan perjalanan kami dengan selamat.....

[QB..ingat nombor hotline plus mesti ada dalam henpon..takut kut bila kecemasan tak tau mana nak call..bahaya kat situ .bukan semua orang berniat baik nak datang tolong kita.. tapi kita minta semuanya selamat...Alhamdulililah...]



jom kita balik hari ni nak..dah 4 hari dah kat sini...kata darling aku..aku pun kata ok saja pasal aku pun ada hal nak buat esok kat kl....tepat pukul 3 petang kamai pun bertolak lah dari penang ke kl...biasanya kami banyak berbual..selalu tak pernah putus2..pasal politik lah.. pasal darama filemlah..family lah..kawan2 lah..pokok2 kat rumah pun menjadi bualan kami..apa lagi cucu yang manja dan petah..mesti menjadi tajuk bualan kami..
kami juga berbincang pasal tayar kereta yang rasanya macam tak betul aja ..tapi masaih yakin..sebab baru saja tukar minggu lepas..tapi bila bawa aja rasa macam tak sedap sangat..aku dah bagi tahu suami kesayangan ku..!!yang b rasa kita kena cek dulu kut tayar ni sebelum jadi apa2 hal kat hiway nanti...!!..!!!ah ah lah i think so..tapi sempat lagi kut .. esok kita hantar lah kat kedai tayar depan rumah kita tu...aku pun akur !ok lah yang!!
kami pun terus kan lah perjalanan kami..lepas kami menyanyi2.. lagu 2 yang menjadi siulan dimulut..dan selalu juga lupa lirik...tiba2 aku rasa kereta akau macam bunyi kereta api..!!bruih breh!!bruih breh!!...setereng dia pun duk nak p sebelah kiri..aku pun rasa mesti ada yang tak kena...kami pun exit lah lorong yang paling dekat...pas tu kami keluar tengok ..tak ada yang lain pun..dan kami pun meneruskan lagi perjalanan selama 5 minit..pas tu..!!pop!! ..dengar macam benda meletup...aku pun melatah..!!opps meletup!!....tiba tiba keta kami dah tak bolih jalan tayar dia pecah dari dalam..kami lang sung tak nampak...dua2 mata buta...


Wednesday, June 17, 2009

mak cik lijah jual jamu..part 1


pic ini tidak ada kena mengena dengan mak lijah toke jamu..ni dia nak buka kedai dia sendiri..dia juga tiak ada kena mengena dengan minah rempit tu....

asalamualaikom....cik tom..oii cik tom..mualaikom salam..naik lah..tolak ja pintu tu ....tom tak selak pun...sambil nak naik tangga tu mak lijah sempat nampak ayam dara cik tom memerut kat tepi tangga.....dia pun mengomel juga .hishs hishs..ayam ni aku sembelih kang..barau dia tau...aku pun dah lama tak buat gulai korma ni.....(tapi biasa lah orang macam mak lijah ni memang ramai..orang buat silap tak bolih dia buat tak pa...)...
la ...mak lijah dari mana ni merah sangat listik u...tu la yang aku datang kat rumah kau ni tom..pasal listik ni la..kau tahu tak tom listik ni kalau kita pakai..dia tak cepat hilang tau..bawa mai sini air secawan...aku nak coba..nak tunjuk kat kau tom..mak lijah pun pok pek pok pek....tom pun tanpa banyak tanya... terus ambil air secawan dari dapur rumah tu..dan bagi kat mak lijah...nah minum lah...mak lijah.....
ha tom kau tengok ni..dia tak melekat pun kat cawan kau ni....ni menunjuk kan listik ni bagus dan tahan lama...kau beli lah satu..murah aja rm 15..tak bayar bulan ni pun tak pa ..bulan depan aku mai collect...
o o o kalau macam tu tak payah lah minta air secawan..mak lijah p cium aja pintu almari ....tom tu ..gerenti tak melekat....
kau nak tahu ke tom..tadi masa aku p rumah siah kan ,aku tengok mata dia bengkak..tu mesti begaduh dengan anak sulung dia tu..aku tengok kesian si siah tu ..menangis hari2 ..dia dah tak bolih bentuk dah anak pompuan dia tu...dok p merempit ikut anak leman yang baru balik dari johor tu...
hishs aku lah kalau anak aku macam tu ..aku dah kepak dah... patah lapan tom...
ya ke mak lijah..takut sedap sangat... kita mengata orang kan..kut tak nampak apa jadi anak kita nanti....sambil menunjukan gambar anak bongsu mak lijah di handphone nya...naik motor gaya terbangman....dia potong keta kancil tom...3 hari lepas...nasib baik tom tak terjunam dalam parit ....kerana mengelak kumpulan rempit anak mak lijah.....
awat mak lijah berpeluh .?..panas ka rumah tom ni?..tak lah tom ..mak lijah nak balik dah...jamu perapat kau aku bawa minggu depan ok....asalamualaikum....(jaga kau tina aku hempuk kau balik rumah nanti..buat mak kau yang suci ni malu..anak kera betui...)

(...QB....lainkali kita cek dulu kain kita ..jangan duk selalu mengata kat orang..macam kita semua nya tersusun..anak2 ni selalu depan kita dia elok semua ..tapi belakang dia jadi ketua gangter pun kita tak tahu...biar kita tahu apa saja dia buat ..walau pun kadang2 kita tak bolih menerima nya..tapi kita tahu di mana mereka setiap masa ..itu lebih penting ..demi keselamatan mereka...)

Friday, June 12, 2009

lepat pisang


ha p kukus kas..nanti masak popo buat kopi O kampung.kita p minum kat pondok..

ha ""hang lipat macam ni..pastu hnag kepak kanan..pastu hang kepak kiri..jaga jangan sampai pecah perut dia ok..popo tengah menurunkan ilmu kat karipap...tapi karipap tu..cerdik2..lupa...

depa ni buka kilang ka?ramai sangat dok buat kuih tu... dok mengacau popo buat kuih..tapi nampak nya depa bekerjasama ..dan tekun untuk belajar buat lepat pisang..tu..cuma macam orang berlakon lah..bila camera nak ambil gambar..depa capai lah apa padan patut..melekat lah gambar tu yang depa semua sedang tekun buat kerja..muhong lah depa ni...

tekun nya karipap memerhatikan..tok guru popo..buat lepat pisang..ramas pisang..masuk gula sedikit..masuk tepung gandum 3 senduk besar,,untuk sekilo pisang..pas tu balut dalam daun pisang hang p.kukus..pas tu makan..kata popo..sambil membalut lepat ppisang


lipat pisang..lipat pisang...3 sehinggit.


bukan senang orang dulu2 nak makn kuih..semua kena buat sediri..tu nasib baik dalam kawasan rumah sendiri..kalau dalam hutan tentu payah nak p..dah tentu tak payah buat kuih..kokak lah apa yang da...karipap sudah berjaya mengait daun pisang untuk popo buat lapat..

macam mana susah payah nya karipap nak mengambil daun pisang tu..nampak gayanya..dia ni tak berapa cerdik..tengoklah.. galah dia 3 kali panjang dari diri dia sendiri..yang tu galah kait nyok karipap oii..yang hang p ..kait daun pisang tu buat apa..?..

Monday, June 8, 2009

renjis renjis dipilis...di tepungi lah tawar



selamat menjadi suami isteri yang sah..Firdaus Dan Zura..

kami semua ..mendoakan kebahagian.keceriaan..ketenangan fikiran. dan dijauh kan dari simpang siur yang tidak ada penanda jalan..supaya kamu berdua bolih mengikut jalan yang tidak banyak berbelok..dan meneruskan hidup sebagai...suami isteri dan berkeja sama ..senang..susah..muda..dan tua.. di samping anak2 yang menjadi amanah Allah kepada kamu...bersyukur diatas rezeki yang Allah limpah kan kepada kamu..sekarang dan akan datang..terima dugaan dari Allah..bila2 masa sahaja..jika di duga..selalu beterima kasih kepada Allah..semasa berada..dan berkurangan...Aminn.Aminn...YarabbulAlamin..

terima lah ayang sedanya..

hadiah gelang tangan emas kepada isteri tercinta...


cincin kecik sangat ..abang bagi gelanglah kat ayang...


tekun saksi 25%..duk sebelah pengantin..pak teh.dan anuar

next in line...mengapit pengantin cik siti wan kembang..


dok sengap2..na cek..pak hang nak menikah sat...

ramai nya depa p menikah..macam p rombomgan..

anak kedera(bby)..mak belanak..(teratai).burung belatuk...DW

jom kita hantar papa p bersanding...papa segak lah...

hidangan dah di sediakan untuk raja sehari ...lauk dia sedap semua..

ramai nya rombongan pengantin lelaki..sampai tak cukup rumah..

datin seri nina riang bersalam dan memberi hadiah peribadi...kepada dua mempelai

putri gunung ledang.hang lina.dengan hang miya...menikmati hidangan yang di sediakan..

unkel san gembira menerima menantu..mek kelate..mak b dengan unkel san macam ice cream bandung...Bk..melanggar adat duk depan raja sehari sambil makan .seronok2..

bahagia menjadi raja sehari.....depa buat masak kicap ka? semua lauk ni ayang,,nampak hitam semua....


jahat betui budak kecik(BK) ni..dia bolih melanggar adat..makan makanan raja...tak bolih bawa dah lain kali...

restu popo sangat di hargai...popo seronok bersanding sekali dengan cucu sulung dia...yang pengapit belakang tu nampak dak?. ..depa yang lebih dari pengantin...

ayam bermacam ayam....jangan makan leher ayam nanti bersanding kepala teleng...

comel nya flower girls....sangat cute..bila anna dan elin menghantar papa nya kerumah ibu baru mereka...betuah sungguh zura..hantaranya ..hantarnya.. ribu2..serba satu...termasuk anna dan elin...