Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Saturday, January 30, 2010

buta teknologi...


tak payah pasang lah leha..oii..tiap kali nak tengok suruh sorang pegang pas tu p cari arah anak panah...sian hang awang oii..



cantik dah rumah dia dah kena kemas...tak jemu ke semua bunga aja....(jahatlah muluh Qb ni)...

minggu lepas aku p berjalan kat rumah kawan aku yang baru pindah..dia m lah.. aku ni kan casa impian..jadi aku pun dengan senang hati p lah.. rumah dia..nak tengok juga barang apa yang latest dia beli..furniture apa yang dia beli..itali ka..pakistan ka..melayu ka..siam ka..nak ambil hal lah katakan..lagi pun aku nak tolong dia susun bagi nampak cantik mata memandang..aku tak charge pun..bagi nasehat free aja..

aku sampai aja rumah dia aku tengok kaadaan sekeliling semua nya masih bersepah lagi.. dia pindah kan barang dia perlahan.lahan... aku pun sampai aja kat rumah dia aku pun mula lah becok..bagi adea tu..adea ni..dia pun bersungguh sungguhlah..mendengar..aku heret sana..heret sini perabut dia..nasib baik lantai dia tiles kalau kayu mesti bercalar macam harimau cakar...

tapi dia tak kisah kan apa aku nak buat kat rumah dia ..kerana dia pun bukan pandai sangat..kalau biar dia menyusun dia akan letak tepi semua..macam rumah orang dulu2..senang anak cucu nak berlari..
tapi tak pa lah ..sebab tu aku ada kat sini nak membantu dia ..best nya aku lebih cerdik dari dia..tapi bab mengemas la..bab lain dia tu masih bolih bertanding..

aku pun mula lah susun sana..susun sini.. rasanya dah siap semua ..lagi pun rumah dia condo..tak lah ambil masa seharian suntuk...lepas siap semua dia pun puas hati lah dengan kerja tangan aku yang berpeluh peluh..tapi aku masih maintain kecantikan aku..muka aku tak berminyak langsung..dan yang penting listik aku langsung tak kurang..senyuman penat ku masih menawan..hem ..hem..(perasan sesangat)

aku mulalah nak berehat kat sofa empuk yang dia beli harga dekat rm6k..aku pun melabuhkan pinggul ku yang labar kat atas sofa dia..nak tahu apa yang terjadi.tengelam dekat 6 inci..patut lah harga dia mahal..nampak pun cantik ...tapi sofa aku pun bolih tahan juga harganya.. lebih mahal(ce tak nak kalah)..tapi bila duduk tengelam 2 inci saja..aku nak tukar macam dia punya juga lah...
sambil tunggu dia buat air 3 in 1..aku pun ambil lah remote astro..nak tengok cerita melayu terkini..aku pun buka lah tv dan 'tet' aku tekan astro..tak dak..awat hang tak pasang astro lagi leha?...bukan aku tak pasang qb oii..aku dah panggil kontrekter mai pasang tapi kontrekter tu tak tau .. nak tala piring dia kat belah mana..dia dah buat tak bolih2 juga..aku dah give up dah...
ni aku nak tunggu konterekter lain..dia kata dia pakar..yang aku paggil tu kurang mahir..

la.. kan hang duduk kat condo..buat apa hang nak bubuh piring lagi..kan ka bangunan ni dah siap bubuh satelite kat atas nu,,besar langit.. hang tak p tanya orang ka..hang tengok kat luar sana mana ada piring..hang sorang saja pasang piring..ganjil lah...hang jolok ajalah wire yang nak connect tu kat lubang yang dia tulis'A' tu..mai aku nak tunjuk kat hang..ni.. hang nampak dak...ha..tengok ..dah ada gambar dah...hang p kensel kontrekter yang nak mai tu..dia pun lol..kalau dia tau mesti dia cakap kat hang....leha..leha..tak sangka hang pun kurang cerdik..walau pun ada master nu....

hang jangan cakap banyaklah qb oii..nanti aku buh racun tikus dalam kopi hang..baru berenti pok pek.....la awat ayak kopi hang tak sedap..kesian kat aku penat saja tolong hang ..pas tu hang buat kopi tak sedap...hang p buat lain leha...kalau tak aku punggah balik...

Qb,,seronok juga sekali2 bergurau kasar dengan kawan2..tapi yang seronok tu dia berlajar sesuatu..yang dia tak tahu langsung..tak pernah terpikir kemudahan yang di sediakan olih pihak pemaju...dah modden dah leha oii....

Tuesday, January 26, 2010

gatai garu celah bedah....


hushis...tak sedap ka udang besaq ni?...masa tu mana nak ingat nak garu 3 hari 3 malam..telan ajalah..dah makan sendiri merana.......



hishs geram nya aku ..masa la ni lah dia nak gatal..macam mana aku nak garu ni...dah la tu.. gatai kat celah2 bedah ..pulak tu..betul la tak p sekolah gatal ni..masa tengah khalayak ramai lah dia nak merenyam ,,nak suruh kita rasa tak selesa..mestilah ... jari 2 yang sudah terlatih mahu mengeruk semua kawasan yang gatal tu....

aku dah bagi tau dah kat kawan aku hang jangan bawa aku p makan seafood..dia bawa juga..dia oder sotong..udang.siput lala...ketam.kerang..memang lah sedap ..kat mulut aja..elok aja lepas makan 1 jam..mula la ponggong .leher.. paha..kening..pinggang..dan tak tau dah nak sebut apa..semua macam semut melata..punyalah gatal.tuhan saja yang tahu..

tu ka kalau bolih duduk dalam bilik... buka semua..pakai hairdryer bagi panas aja..tak payah nak seruh seras,,duk garu merata..atau pun nak berendam dalam air garam suam2....

aku pun p lah buka laci tengok kut ada ubat alergi..cari punya cari ..jumpa lah ubat tu..sapu lah ..bagi kena semua tempat... yang dah naik merah2.mulut aku dah mula seksi..kak nita pun kalah...punya lah tebei..

hishs cerita bab gatai garu ni ..memang lah menyampah ..tapi mulut kan nak sedap badanlah binasa...
laki aku pun duk mengejek aku..mengusik..pasal mulut aku tebal dan merah..apa nak buat..aku nak makan sedap kan..sekali sekala..tapi dia pun alergi juga ..nampak dia relek aja.

lepas saja aku dah rada sikit..aku tengok laki aku pun dah mula naik bengkak dan merah..kat mulut dia pun jadi..dan dia lagi teruk dia gatal kat bawah tapak kaki..padan muka dia duk ejek aku sangat..dapat lah sumpah mahsuri...ingat senang ka..nak garu tapak kaki..mesti seksa hidup dia..kesian..kami laki bini..kena alergi dengan seafood..
lepas tu aku tolong dia garu tapak kaki dia...dia jadi macam anak keer..terlompat dan terkejut kejut..dan mengulung...tapi dia control hensem..

lepas tu kami sama2 ambil ubat tahan gatal..lepas aja 20 minit..aku ternganga zzzzzzzzzzzz..sampai esok nya pukul12 tengah hari baru bangun ..aku bangun yang malas sangat..apa lagi laki aku....dia tak bangun langsung..aku p tengok dia dekat2..kut2 tak bernafas..

tapi memang dia umuk pangjang...rupanya dia bangun dulu dari aku dan sambung tidur balik..makna nya dia lebih dahulu tengok aku ..kut2 tak bernafas....

aku bangun dan tidur lagi..menci lah..asyik mengantuk aja makan ubat gatal tu...aku tak nak makan lagi ubat gatal tu..dia buat diri aku lemah dan malas..

tapi aku masih nak makan seapood lagi..kerana memang makanan aku..memang makanan aku...

Qb..hangpa jangan ketegaq..kalau tak bolih makan jangan makan..jangan buat macam qb ..dia nak sedap mulut aja..badan dia merana.....zzzzzzzzzzzzzzzzzz..ubat tahan gatai punya pukulan....

Saturday, January 23, 2010

fheng sui


apa lah nasib kita...arnab...tak tahulah biawak..eh eh buaya...la zirapah ke?..


aku telek ,tengok.renung ,focus..atas ,bawah..aku baca..apa dia makna tahun harimau ni..aku dah kali , campur ,tolak..memang aku ni lahir tahun haimau lapar..
menurut calender cina pada tahun ni orang yang zodiac dia juga sama dia tak lah berapa bernasib...

aku pun termenung sejenak..betui ka tahun ni aku kena pantang macam2 lebih pantang dari orang dalam pantang?...
macam tak bolih buat tu..buat ni..bagi tu .bagi ni..eh aku tak nak ikut lah ..lagi pun ugama aku mengajar supaya aku tak bolih merenung nasib..mengenang nasib bolih..

tapi aku terasuk juga dengan kata2 fheng sui tu...aku baca lagi..apa yang dia kata tak bolih bagi aku..semuanya benda yang bagus2.. pasal apa tak bolih buat benda yang bagus2..itu betul menghairan kan aku.
.eh tak mau lah aku ikut..nanti aku jadi kejung..tak pasai2..lagi pun banyak benda yang di ramal untuk orang yang lahir pada tahun harimau termasuk aku dan anak aku..tak kena mengena dengan kami..
eh eh kenapa aku ni serios sangat..aku bukan percaya pun....

jadi kami hanya baca untuk suka2 sahaja..kalau yang baik kami nak ikut..kalau yang tak baik kami berdoa supaya dijauh kan dari kami.....

Qb...hangpa jangan p tengok nasib tau..nanti hangpa tak dak nasib..bila tak dak nasib..baik hangpa berdoa supaya nasib hangpa baikkkkkkkkkk....nasib baik berdoa...

Wednesday, January 13, 2010

blow rambut



Hangpa tengoklah sendiri macam mana dia nak buat rambut kita....dia lebih suka berehat dan menunggu pangilan talipon......
(gambar hanya hiasan sahaja}......

aku dah lama tak p blow ramabut..dulu tiap2 hari blow sampai rambut jadi.semeronyeh bila tak blow..aku rasa muka aku macam mak pekan dalam batu belah batu bertangkup...

bila saja nak p nblow mesti nak cari kedai yang senng parking,orang tak dak..pasal aku memang tak sabar dengan orang yang ramai dan kena tunggu macam orang bodoh...kena baca magazine lah..kartun ujang..kartun gila2..tu kalau kedai melayu..

kalau kedai cina kena baca kartun pak panjang daan pak pendek..pas tu" lu minum dulu ha..nanti 5 orang lagi baru u punya turn..ok ha"

huhs..hush..aku memang lah tak tunggu..kita nak cepat."sorry ha toke kita datang lain kali..lu kasi habis itu 5 orang nanti lagi lima orang mari"
setart kereta aku lagi p kat kedai lain..dari luar aku hendap kedai salon ni..

nampak kedai dia ok..orang pun ada 3 orang tengah buat ramabut..aku amati lagi dekat dari dalam kereta....oo ok ...kedai ni bolih masuk pasal pekerja campur toke ada 5 orang..aku pun park kereta aku dan masuk kedalam.

"asalamualaikom....bolih ke blow rambut sekarang saya nak cepat ni..nak p lunch dengan kawan baru.."
"ok bolih duduk sat na."aku pun duduk lah dah 10min tak dak siapa pun yang mai nak bubuh towel ke..bagi majalah ka..aku duk lah tunggu2..tak saorang pun yang datang..yang 3 orang tadi ada kerja yang tak pandai nak sambil..yang dua tu duk bercakap talipon...bila depa nak buat rambut aku ni....

dah genap 18 mint aku duk kat situ..baru terkedek2 mai nak bubuh towel..dalam hati aku dah menrengkam dah...
"kak nak blow jenis apa ni?"...

ni hang below jenis orang merengkam ..." "macam mana kak "..ni macam ni hang ambil balik tuala hang..hang p sambung cakap talipon".." hangpa ni tak akan maju ..langsung tak ingat pelanggan di utamakan ...aku pun keluar kedai tu ..dengan semangat tak nak p lagi...sampai sudah aku tak blow rambut aku.....

aku ambil jell bubuh sampai selepet..sikat cekang2 ...buat sanggul tet..lawa juga aku..tapi aku telah buang masa dekat 40 minit ..hanya pasal nak cepat.
buat senditi tak sampai 5 minit.............................

Tuesday, January 12, 2010

bakar ,bakar,bakar..

cakap saja pasal bakar ni..macam2 orang bakar..bakar sampah...bakar roti bakar ikan..bakar kuih..bakar hati..bakar perasaan....itu semua yang lembut lembut...

ini yang keras2..bakar rumah.bakar hutan.bakar orang ,laki bakar bini..bini bakar laki..bakar diri..bakar kereta,bakar rumah mak mentua..bakar rumah abang saudara..bakar gerai jiran pasal grai dia tak laku..bakar tanah haram..pasal nak dapat penempatan baru...bakar kilang pasal tak dapat bonos..bakar kedai runcit pasal barang naik harga.

itu semua bolih di selesai dengan kumpulan kecil sahaja..macam bakar rumah mak mentua..kita hanya perlukan ayah dan ibu kita dan mak mentua yang nak kautim ....selesai...

.bakar baju laki.kita perlukan kawan laki untuk mai sama2 laki kita memujuk dan menipu kita..dan kita tahu dia menipu ..tapi yang terbakar hanya hati kita..tapi tak apa..laki kitakan..selesai...

...kita bakar rumah setinggan..kita hanya perlukan hanya wakil rakyat untuk menyuarakan di parliment... dan kita dapat penempatan baru..dan ada toke yang sanggup buat rumah kecil bagi kita..toke dapat rumah besar banyak2...toke suka.. kita seronok..wakil rakyat buat kenduri...selesai.........

kita bakar gerai jiran..kita hanya perlu polis datang dan tangkap kita..mak pak kita akan menagis meraung dan datang ke lock up...jamin kita . gadi tanah kebun tapi bolih selesai... banyak lagi yang bolih selesai...

TAPI>>TAPI>>TAPI>>>>TAPI>>

jangan bakar masjid,surau,tok kong.kuil.dan gereja..ini semua susah nak selesai..pasal dia melibatkan isu ugama..walau kita nak selesai macam mana pun memang susah dan akan berlarutan..dan berbuku di dalam hati sanu bari.. kita sayangkan kawan2 kita yang semuanya berlainan ugama..kita selesa hidup bersama..jangan lah ada syaitan yang akan memecahkan ke iklasan kami bersahabat...

..islam sayangkan masjidnya walau pun buruk dan duduk di hujung kampung..kerana disitulah kita mengadu masaalah kita kepada yang maha esa... atau meminta sesuatu yang ada didalam hatinya bila dia bersembahyang di situ...

tokkong pun tak bolih di permainkan..walau pun penganut nya mata merah berair..kerana tok kong itu kecil.dan colok lebih banyak dari tingkap..tetapi memang tempat mereka beribadat..jadi jangan usik atau di bakar...nanti mereka bolih marah..kerana mereka sayangkan tokkoong mereka..

kuil juga jangan di sentuh..walau pun di bertenggek di celah pokok..kerana dari kuil yang bertenggek tu,,penganut nya banyak mendapat rstu dari sami..dan banyak yang berjaya jadi lawyer dan tauke surat kabar yang berjaya ,,hasil dari berkat nya doa tok sami....

terakhir sekali gereja..gereja..dari situ lah tempat yang menjadi ketenangan penganutnya..mereka meminta apa saja dari tuhan nya,,dan mereka sayangkan tempat ibadat mereka..jadi apa bila tempat sesuci salju tu di bakar..mereka menjadi sedih.

.kerana mereka orang yang berugama..jadi mereka hanya bersedih.dan tidak memberontak.mereka semua nya berserah kepada tuhan mereka..bila tempat ibadah mereka di bakar olih orang yang juga ada agama dan sayangkan ugamanya....seperti mereka menyayangi ugama mereka...

tetapi mereka juga tahu hanya segelinter sahaja yang jahat macam jin afrid,,sebab itu lah mereka cool...aku sangat menghormati mereka dan ugama mereka yang mengajar bertenang dan menerima dugaan..

.......>>>QB>>>>>mereka tak pernah mengkeristian kan aku..walaupun aku lebih berpuluh kali mengikut mereka ke tempat ibadah mereka..walau pun fikiran aku masih muda suatu masa dahulu..semuda 10 tahun..mereka memberi tempat duduk untuk aku..dan aku bolih tunggu kawan aku bersembahyang hingga selesai...dan aku masih penganut ugama islam sejati....terima kasih ALLAH.....tapi aku sedih bila kawan aku tak bolih masuk kedalam masjid bila ikut aku pergi mengaji..di hanya bermain di tangga masjid...

Thursday, January 7, 2010

bontot besar...


ini bukan ayam yang aku goreng..ari ni tak bolih goreng ayam pasal demam ..bontot aci punya pasal..besar sungguh bontot dia...macam kawah gulai...

lambat nya nak siang..la ni baru pukul 6.30 pagi..tak pa..aku rasa nak p market ari ni.rasa nak makan ayam kampung goreng...

ok ...aku mesti p kat kedai pak chik tu ..walau pun harga dia tak bolih kurang tapi ayam kampung di p sekolah..sebab isi dia lembut walaupun ayam tu di goreng garing.

.tapi aku nak p pasar kejap nak p beli sayur2..nak kawan kan dengan ayam goreng nanti...

masih duk ingat2.. apa aku nak kawan kan dengan ayam kampung goreng ni,,,ok aku terpandang sayur taugeh,,

aku...toke bagi taugeh 50sen.tahu.2..kucai tak mau..

toke.....lain sayur tak mau ka?..ini sawi tak mau..timun tak mau.

aku....ok kasi cili api sama daun sup.

elok aku pusing nak ambil duit aku dalam beg..tiba2 aku terpusing dekat separuh badan aku..
aku zip balik beg aku..aku nak tau ..siapa yang macam ribut melanggar aku.. tak tau dari arah mana.tapi dia bolih buat aku terpusing..sakit nya hati ku ini..

ya Allah ..awat dia ni jalan ikut lorong kecil ni..tak tau nak cari lorong besar sikit k?..lain kali nak mai lorong kecil macam ni..ukur dulu punggung tu..dah la punggung dia bolih duduk 2 orang kat atas macam bangku..dia main redah aja...

aku rasa nak cucuk dia dengan buah nanas..itu lah senjata yang paling dekat dengan aku..tapi itu aku rasa aja ..bukan nak buat pun....
tapi aku nak cakap juga kat dia..

aku... hallo aci you jangan jalan macam tu ..kasi langgar orang..saya skit tau..

aci.. ... sorri lah saya selalu ada masaalah..saya mau pegi tempat kecil selalu tak boilh..banyak susah..saya bontot banyak gemuk...

aku.... tau pun yang punggung hang gemuk..tapi duk redas juga celah 2 orang..

aci... saya minta maaf ok..selalu saya mau lalu..orang ada tepi..ini you langsung tak mau tepi...

aku... nak kena tampar aci ni...aku tak nampak pun dia nak lalu..kalau aku nampak tak kan aku nak biar dia langgar sampai aku terpusing....tapi hati aku menjadi lembut kerana dia cukup senang meminta maaf...

aku... ok lah aci..lu pergi sengseh cari ubat kecil bontot..

aci.... ada ke..ini macam baik la...banyak penant la.. bawa ini bontot...tq..

aku.... aku pun kena makan penadol ..rasa nak demam kena hentak dengan punggung aci ni....

Tuesday, January 5, 2010

atuk nikah dara19...wau..


moga aku bahagia selamanya...bersama dara pujaan hati ku..

moga aku juga bahagia selamanya bersama suami tercinta....


di restui semua sanak saudara...



manja nya si gadis disamping suami tersayang..


masih ada peluang bersanding di pelamin .walaupun sudah berumur 66 tahun..dapat pula gadis remaja19 tahun..bersama anak menantu tersayang....nyonya.dan ton tong..nama manja mereka...

bersama anak saudara yang tersayang....rasid dan melah..



alahh..alahh. busyuk.. busyuk..eh eh..pegang kuat2 sudu tu wak tengok mengeletar aje..yang pengantin dara tu gigit sudu tak nak lepas ke,,takut nye...


hah .tuan tuan..silat bukan sebarang silat..ni silat pulut kuning bin kompang..ada angin dalam badan tak bolih buat punya..mesti goncang...seronok nya pengantin ..di hidangkan dengan silat pulut olih anak 2 buah..


eh eh .dah tua2 pun ada resedung ke wak...?..meriah nya kat belakang tu ..anak dan cucu..dan cicit..


ha ..macam tu lah jadi pengantin..tersenyum memanjang..comei lah sikit...kut 2 wak nak bersilat sama kut..tak percaya anak buah bolih buat dengan betul..jangan wak ini hari wak menjadi raja 3 hari 3 malam..


meriah majlis ..yang buta datang bertongkat,,yang capek datang berjoget..yang sombong datang mendada,yang miskin datang kenyang..yang kenyang datang muntah..yang bujang datang jeles..begitulah punya ramai nya tetamu yang menghadiri majlis datuk yang di sayangi...


yang baju biru ni... cemburu tengok orang makan bersuap..dia pun gatai nak bersuap juga..jeles lah tu.. kat pak sedara dia..nikah gdis remaja....kalau dia ada hati ..mesti sanggup mati ...tau ka....gua warning lu ha...

makan lah abang..tadi abang tak lalu makan..ni ayang suap..bukan senang nak makan nasi minyak sendiri tau bang..tak tau bila tahun lagi...


rasid....
melepas lah kita mamin..yang engkau tu dah duda berzaman belum ada orang nak meminang tu lah memilih sangat....padan muka engkau tak ada orang pilih engkau..walau pun kau lebih hesem dari pak sedara engkau..

mamin....
yang engkau pun sama rasid ..aku tau kau pun jeles..tengok pak sedara kita dapat gadis remaja..

rasid...
aku tak bolih lah mamin..harimau duk ikut aku..tak dak can langsung tau...

mamin..
nasib kau lah wahai sepupu ku...



apa depa duk mengata atas kepala aku ni...tak pa janji aku makan kenyang..nasi beryiani dia ada ummph...

tumpang seronok anak2 buah..yang dah penat membantu..almaklumlah..3 hari 3 malam..kalah p.ramli dalam madu 3..


olih kerana terlalu gembira.pengantin pun sama2 membuat kerja."rewang"..(perkataan bugis)

tukang masak yang hebat2 belaka..sama2 gembira menerima mak sedara dara jelita...tak penat rasanya bekerja..janji dapat tengok makchik lawa...


lapar nya terasa kembali bila aku lihat lauk pauk ni..tak ada di jual di kedai..kalau nak tempah ..bolih runding..tapi memang sedap tak terkata..


nasi dia ..kau yang teristimewa... sedap sungguh..
rasa bolih habis seperiuk bok...


rata2 mereka semua gembira...macam atuk dia juga..dapat nenek kebaya..nenek muda...

kring sana kring sini..semua nak tau wak abas pukul berapa nak bersanding...

anak2 kecil pun nak membantu ..kerana seronok sensangat...mereka merasakan majlis itu.satu pesta yang mungkin akan di adakan 100tahun sekali...

dah pukul 2 pagi pun masih celik kerana nak membantu menyiapkan kerja..cenderahati kepada tetamu...yang akan berkunjung esoknya...



wau ..wau..ada inai di jari pengantin...ikut ajalah wak..bukan nya rugi..anak cucu,,nak tumpang seronok..wak seronok ke?.....