Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Saturday, February 26, 2011

tak bolih terima...

kalau kita buat bisnes berpartner..kita kena lah bertolak angsur..lagi2 bila kita ada masalah...berat sama dijinjing ringan sama dipikul..baru lah kita kekal mencari rezeki bersama..
dari jauh kak b duk renung kawan baik kak b ni...nak tanya tak beranitakut kena fire..tak tanya tak sedap pulak pasal duk muncung macam itik..kalau tanya nanti dia kata kita nak ambil hal dia pulak..tapi kalau tak tanya tak seronok  la..kita kan keluar nak happy2..

kak b pun berani kan diri tanya dia ..cek bolih kah kak b tau ..apa pasai duk murung aja..dari tadi duk muncung kenapa?..kalau tak mau bagi tau pun tak pa kak b tak paksa...

la kak b perasan ka saya muncung...perasan lah cek oii dari tadi lagi,,awat nya?..macam ni lah kak b ..saya sejak 2 bulan ni saya jadi tak tentu hala dah..saya kan biasa hidup senang lenang tiba2 saya kena catu semua apa yang saya duk biasa buat..saya memang tak bolh terima..kepalla otak saya berserabut ,buntu,kacau,,tak tau nak buat apa...

saya sebelum ni belanja lah apa yang saya ada..nak buat perojek kat johor tu..projek tu besar lah juga..kami ada 4 partner..dua lelaki 2 erempuan..kami pun dah lama buat bisnes sama...tapi sejak kami dapat perojek tu.....kami macam asyik bergaduh aja..2 partner dah nak berpecah dah..ada saja yang tak kena..yang sorang tu orang rumah dia lari dah..tak bolih terima tekanan kurang kemewahan...saya pun dah nak naik gila dah kak b oii..lama2 pun siap juga lah perojek kami ni..tapi payment sangkut...yang banyak keluar duit saya lah..tu yang duk berserabut ni...kak b pikir lah tiap2 bulan kena keluar tu ,,bayar ni,,macam..tapi macam duk cangkul..tak timbul2..

tak tau lah kak b oii kat siapa lah saya nak minta tolong ni pun tak tau...macam ni lah cek oii..kalau nak minta tolong memang orang tak akan tolong senang2 la ni..hang kena lah bersabaq tunggu lah payment hang tu,,hang kena lah rajin p ligan..kalau hang malas memang hang susah...kita ni macam tu lah ..bila kita senang orang nak mai menumpang..tapi bila kita sesak sorang pun buat macam tak kenai...hang sabaq lah cek no..buat sembayang hajat..minta rezeki sampai cepat...kena terima susah dan senang datang dari dia yang maha esa..kak b doa hang murah rezeki..

Tuesday, February 15, 2011

bila badan membengkak

kak b ni lah kalau badan dah mula naik ..mula lah susah hati..nank makan pun duk berjaga jaga..nak ambil lebih takut naik sekilo selepas bertambah berkilo kilo..nak makan sikit sedap pulak..kalau makan sikit tak  sampai sejam dah berkerup kerap perut duk minta makan...

konon nak diet makan sayuq..buat lah 2/3 hari lepas tu balas dendam..bukan sayuq saja yang duk telan ..segala macam lembu ,kambing,gajah,,semua masuk ,,bila badan mengembang aja mula lah nak posa..nak posa nak posa..tapi tak buat pun..bila nak posa aja..adalah jembalang tananh duk call..oii b mai la makan ..kami masak sedap sangat..kalau hang tak mai makan hang rugi...tapi kalau kak b p makan lagi rugi..rugi kena beli baju baru..baju yang lama semua tak bolih pakai..

mana bolih tengok aja makanan yang sedap2 ni....bolih berdosa tak makan ..membazir..kena makan sampai licin lincau...baru nama makan sungguh..
susah juga kalau badan macam kek tak naik...dia jadi mankaq....tapi nak buat macam    mana ..badan langsing nkmat hidup ,,ringan sikit nak kesana kemari...tapi makan pun nikmat hidup juga..tumpang bolih makan ..bila tak bolih mkan susah juga..makan lah tumpang bolih makan...bila tak bolih makan dia akan kuruih sendiri...tak mau lah macam tu nak makan lah tapi agak2..jangan lebih..sampai jadi kuih pau..

Saturday, February 12, 2011

masak kicap sotong

masak kicap sotong ni sedap kalau makan dengan nasi panas2 tak payah lauk lain..sayur yang paling sesuai sekali adalah untuk di gandingkan ialah sayur kankung belacan..
bila kita rasa selalu sangat makan makanan yang berat seperti ayam ,daging sekali 2 kita nak makan makanan simple ..jadi kita bolih masak sotong yang ringkas ...masak kicap sotong ni tak perlu banyak lauk lain lagi untuk kita gandingkan ..cukup hanya sayur..bolih apa saja sayur ...

500gm sotong agak besar(dibesihkan dan dipotong bulat)
1 inci halia.,2biji bawang besar,5 ulas bawang putih.
2biji cili merah,1biji cili hijau,2ulas bunga lawang,5biji cili padi,setengah cawan air.
2biji tomato,,sedikit daun sup..
3sudu besar kicap masin,1sudu besar sos tiram,edikit serbuk perasa.2keping asam keping..
tumis halia ,bawang putih ,bawang besar,sampai naik bau..masukan sotong ,kicap ,tiram.serbuk perasa
bunga lawang,asamkeping...setelah 3 minit masukan cili merah,cili hijau,cili padi,tomato dan daun sup..biar selama 5 minit..bolih di saji..

selamat mencuba..akan banyak lagi resepi ringkas menyusul ...