Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Friday, December 2, 2011

nasi goreng sambal petai

nasi goreng sambai petai ni emang enak..kalau nak resepi pm aja kak b kat fb..terasa udang kering impot,,cabai bagla yang pedas sangat dan aroma rempah yang terpilih...isi ketam yang segar,,,auuummm...

2 minggu lepas kak panggil lah kawan mai rumah...tapi masa tu dah pukul 3 petang..kak b dah siap goreng karipap frozen..ada agaq2  santan kegemaran abang aji...pas tu kak b ada goreng cucuk2..ada berbola udang,bebola sotong.bebola ketam...kira cukup lah untuk 5 orang makan...kak b pun dah buat ayaq teh,,dan kopi o..sap seng..memang sedap kopi o dia...kak b buat juga ayaq aihs..kut2 ada yang dahaga.al maklum lah musim hangat pagi sampai petang..hujan malam...

depa pun sampai rumah...teruih depa habaq kat kak b...kak b oii kami ni lapaq ..belum lunch..lagi..tadi kami p sale dekat jaya jusco..macam ada..jom lah nak p ..esok pun kami nak p lagi...laa kesian kat hangpa..punya besaq jaya jusco tu ..punya banyak restoren..hangpa tak dan nak makan ka?...tak pa..kak b dah buat siap dah..mai kita duk kat taman kita makan2 dalam taman...seronok sikit...la kuih aja ka kak b..kami lapaq nasi...memang lah kuih ..nama pun minum petang...awat perut hangpa besaq mana sangat?..tak cukup ka 5 biji karipap sorang...ada cucuk2 lagi..makan lah dulu..tak cukup nanti kak b tambah lagi..

oii kak b nasi tengah hari tadi tak dak ka?...ada ...tak pa ...hangpa makan yang kak b hidang tu dulu..nanti kak kakb buat nasi goreng petai.. apa dia?..nasi goreng petai.?..tak pernah dengaq pun  kak b oi...awat takut pangsan ka?.. makan nasi goreng petai..dengaq nama sampai terbeliak biji mata hang siti oii..orang malas masak macam hang memang la..dengaq nama lain sikit..terkejut...hangpa duk sat na..

krieng kariang..kraung ,seriay/seriay...nah siap dah..ambil sat eda...p hantaq kat taman..tunggu makanan tu tau....takut kera buat buat kenduri kat luaq tu.... huiiiii huiiihs..enaq bangat ni..kak b ooii..bolih minta dak resepi pelek ni...amboi..dah masuk dalam perut hang 2 pinggan hang kata resepi pelek  pulak nu.. nah tambah lagi..pas tu hangpa sambung p soping kat uptown pulak..jangan lupa makan malam sekali tau...

Thursday, November 24, 2011

musim kenduri mai lagi....

banyak ni..kad jemputan..ni duk susun lgi..bila time orang mai memanggil..buka manis lagi mulut..duk jawab..hala..tak dak apa aral inshaalah kami sampai...tapi dalam kepala otak duk pikiaq..macam mana aku nak sampai..masa dia buat kerja kahwin anak dia tu ada kenuri selatan..depa kenuri kat utara..tu pun ada lagi terselit kenuri kat pantai timoq..dalam duk ayaq naik pun depa rengkuh juga nak buat kenuri....pening betui la..macam mana nak p ni..nak hantaq wakil pun ..depa pun sama..kalut juga..kenuri sana sini...tak p kecik hatilah mak chik tu,,sampai cucu no 3 tak habih lagi..


tu macam mana nak buat..telan tercekek  ekor.....luah tercekek  kepala...nak p mai p mai..tak larat dah..bukan nya umoq 20...kalau tak dak kenderaan bolih jalan kaki...ni kalau bejalan alamat tak p lah semua kenuri tu...tailor pun dah nak tutup pintu kedai..duk asyik buat baju kita saja..lepaih tu nak hantaq ari ni nak esok..dia tengok muka kita pun meluat..macam dia tak dak kerja lain ..asyik duk jait baju kita nak p kenuri aja....ni duk pikiaq lagi ni..kalau kawasan sewaktu dangan nya ok juga..bolih lah berarak dari pagi sampai pagi esok..ni bercabang macam ketapang...nak p dalam masa yang sama.....

asalamualaikom...mona oiii...mualaikom salam kak b..mai la masuk..kami duk sebok buat bunga mangga..yalah kak b kan nak kenuri seminggu lagi..takut tak dan..macam 2 nak buat..yang pengantin tak cuti lagi..duk kalut kerja..kita suruh cuti awai depa kata..nak sep cuti nak p bulan madu..hhuueeuihh  lantak p lah kat depa....(hang ni tak tanya ka kat aku ni mai jauh2 dahaga ka dak..duk cereta hai hang dari tadi ..lidah aku duk terjelen dah..dah lah sesat cari rumah hang)dalam hati)....


tuan rumah pun spoting mengalun kan lagu lagi nok..kelass...dah bagi makan..bagi bunga teloq..bagi seronok lagi kat tetamu..caya lah bidin ngan nor..kak b suka lagu jangan pandang tu...depa ni pandai sungguh menyanyi..

tumpang pelamin nak duduk penat,,amboi zee posing lebih dari orang tua2..

kita make up simple aja..pembantu juru make up..mesti standby macam nurse...

jadi peneman pun bolih kak b ni..tak masalah..bila2 aja

ambil gambaq kat pelamin tu mesti..dah mesti dah..nak tunjuk bukti p rumah hangpa..

seronok juga jadi bidan terjun ..sekali 2..tak pa ilmu ada sedekah lah..janji semua meriah..

air asia duk hantaq kami saja ..kenuri sana ..kenuri sini...tak dak orang lain dah..nak p jalan darat takut tenggelam ,,duk banjir sana banjir sini..tapi kami kena nak p kenuri juga..tu yang duk rengkuh tu..tak p nanti orang buat muka bila jumpa..sat gi depa kata amboi tak dapat surat jemputan ka tak mai kenuri kita.....

hamboih kalah pengantin ..lepas tu pengsan 3 hari..nu bb

kalau rumah adek beradek buat kalut sikit..nak seronok..kalau rumah bukan adek beradek duk tengok kut jauh aja lah..

selamat pengantin baru chik dan pakcik..semoga berbahagia..
bergambag saja...bila lagi

.ni  mona oii..ambil lah hadiah ni untuk anak hang...yang ni untuk hang...la kak b ni ..kenuri minggu depan..awat bagi awai2...macam ni lah mona oii..minggu depan kak b banyak sangat kenuri..jadi kak b mai lah awai..yang jauh2 tu supaya sat gi hang tak lah perli kak b..pasai tak mai rumah hang..sama aja  mona oii.

..awai dapat lah bersembang dengan hang...masa kenuri dapat salam  aja.. kak b minta maaf lah no..ni kak b dah p 10 rumah dah ni yang jauh2...cover dulu..hangpa jangan marah na...kalau nak p hari yang sama ..hangpa kena lah kelon kak b  bagi jadi 20..baru bolih sampai dalam masa yang sama...ooiiii macam tu..ka..kak b oi....tak pa lah..mai kita jamah apa yang ada...kerbau takdak lah hari ni...tak pa lah mona oii..kerbau tak dak..ni badak adaa..tu lah cucuq badak ajalah kak b...tak pa aih...ni pun bersyukur dah..

Tuesday, November 15, 2011

Alhamdulillah habis dah dia pulun...

alhamdulilah dah selesai dah kakak jalan kan tugas kakak untuk membuat mummy terasa..setiap penat lelah mummy digunakan dengan sebaiknya..mummy doakan kakak sentiasa berjaya dalam apa saja yang kakak sentuh..aminnn..ni dah habis master kena menikah dulu tau..baru lah p buat phd..takut kalau lepas buat phd baru nak menikah...muka mummy pun dah tak bolih sapu bedak....
nak buat macam iku juga

habis dah  semua..tinggal nak menikah aja....



dia baik ajeeee

muahhhh

bobok bobok iku ....semua..jumpa aja iku..mesti kikih..sebab iku dah kerja...

bolok bolok cucu popo

sayang mummy

sayang papa

abang ,papa..kakak..adek duk jauh nu..
papa dan baba yang banyak membantu untuk kejayaan...best
nanti dah besar ikut macam iku diena tau
shey shey papa

Sunday, November 13, 2011

selamat jalan "AYAH"

Ya Allah ampunkan lah dosa ayah ..berilah ayah tempat yang istimewa..bersama orang2 yang engkau pilih untuk bersama mu...ameen.....
terasa kehilagan ayah yang tercinta..lama juga ayah merana terkena penyakit angin akmar..tapi ayah cukup sabar dan tabah menghadapi nya..semua nya ingin di lakukan sendiri..walau pun kami sentiasa ingin membantu ayah..kerana rasmi ayah memang  tidak suka menyusahkan orang dan anak2..kata ayah.. tak apa..ayah bolih buat.,sehinggalah ayah sudah tidak mampu seluruhnya..baru lah ayah benarkan kami adek beradek membantu ayah..untuk menguruskan keperluan ayah seharian..dapat lah juga kami adek beradek menjaga ayah sebelum ayah menutup mata...

hanya sedikit sahaja yang kami buat untuk ayah..berbanding dengan apa yang telah ayah  buat untuk kami semua ...selama ayah hidup......ayah mengidap penyakit angin akmar lebih kurang10 tahun..dan akhirnya di panggil pulang ke pangkuan yang maha esa..pada hari raya haji malam..kami melepaskan ayah pergi dalam keadaan sebak..tapi Allah lebih menyanyangi ayah..al fatihah untuk ayah..kami akan selalu merindui ayah..ya tuhan kau ampunkan lah segala dosa ayah..tempatkan lah ayah bersama orang2 yang beriman..aminnn....

Thursday, October 27, 2011

kenduri berkelah

seronok aja duk tepi pantai macam ni..tak payah buat apa pun tak pa..tenang aja..tengok ombak kan..kak b suka..pantai cenang ni..tambah lagi adek beradek ramai kat sana...makan ikan pun depa p tangkap..nak makan ulam depa p kutip ..jadi p kenuri 3 hari 3 malam..berkelah pun 3 hari 3 malam..bagi sama adil..
kak b duk siap la nak p kenduri kahwin adek sedara kak b...punya lah seronok nak p kenduri dia..sampai kak b buat baju 3 pasang..kak b sangup bayaq dua kali lipat kat tailor tu...janji siap baju kak b..kak b bawak anak sedara ..bawak cucu kak b//bawak kawan2 kak b..bawak anak kak b..ofkosla abang aji tak akan nak tinggal...

kak b pun talipon lah kawan2..habag sana ..habag sini...dailog dia senang aja...oii hanpa jangan cari aku na..untuk masa seminggu..tentu lah depa tanya..manalah nak p kawan mengata depa ni?....kak b pun habaq..aku nak p bercuti..hei kata nak p kenduri kahwin adek sedara..ni kata nak p bercuti pulak..apa ka b cakap ni?...heit..pasai apa hanpa marah kat kak b pulak.?..bukan lama pun kak b nak p bercuti/kenduri kahwin..sat aja seminggu..penuh la pahala hanpa dalam seminggu tak mengata kat sapa2...

depa duk heran kat kak b..kata nak p kenduri pasai apa pulak nak p bercuti....kak b pun biaq lah depa duk berimpun tanpa kak b..biaqlah depa mengata kat kak b..biaq la pahala depa dapat kat kak b..tapi pahala depa pun bukan yang fresh punya..ada lah sikit kut..macam pahala kak b lah juga..cukup makan...

kak b pun kesian juga kat depa ni..kak b ...duk ragu nak ambil hai kak b..kak b pun semehes lah depa semua...berbunyi begini..""" alah kenduri kawin adek sedara kak b tu kat pulau langkawi..mestilah kak b bercuti sekali..seronok2..dan makan daging kerbau fresh..lembut aja..suka kak b..puaih hati hanpa?..nak ambik sangat hai kak b...lepas tu depa balas balik semehes kak b..nanti kirim pinggan mangkuk na kak b..ha ya lah... hampa ingat kak b bolih bawa masuk lori ka..kalau bolih bawak masuk lori kerbau pun kak b angkut sekali....

Wednesday, September 21, 2011

jangan duk lorat rumah tangga orang kak lijah oiii

baguih apa pagi subuh ibu2 dah buat activiti...anak pun tak mangkit lagi...bukan p mana pun p masjid aja nak beramai..kak b pun suka juga...kalau tak bangun awai2 tak tau nak p mana..tak kan nak p merkit kut..ikan pun duk tidok lagi...
p rumah orang tu..mai rumah orang ni..satgi p hujung tu..mai hujung ni...tak penat ka?...duk esok mangkit awai2 dah bersiap nak berjalan ..dah pakai lawa2 ..lepas subuh..nak p mana sangat ?,,subuh2 safie....siap bawak telekung bagai....ni sat gi mak duk p berjalan raya laki dengan anak2 takmakan kat rumah...yang mak dia dah kenyang montek perut...

yang laki pun tak terkata apa kat bini..satgi kalau kata bini dia ungkit pulak?..pasai laki pun suka balik malam2 buta...jadi depa shift la...yang anak2 pulak permanent shift..mak ayah duk keluaq masuk depa duk la kat situ dengan nenek dan bibik....pun kenyang montek juga nenek duk sumbat...yang kak  jijah ni duk loraat cereta hai orang buat apa?...biaq la kat depa macam tu...tengok depa bahagia aja...biaqla..

memang la som tu keluaq subuh2 p raya..kami dah janji kat mesjid nak p raya rumah pak imam tu lepas subuh..bini pakimam yang ajak..dia kata mai la rumah dia lepas subuh..senang tak dak orang mai..kalau  petang ka kawan2 pak imam ramai mai rumah...jadi elok lah ibu2 mai pagi..lepas sarapan  bolih p merkit terus
som balik pun sampai rumah anak dia pun tak mangkit lgi..dia siap bungkus roti canai lagi untuk rumah dia...mana ada dia keluaq tak ingat rumah?..dia balik siap gerak laki dia untuk p kerja...bini masali tu kak jijah oiii...yang kak jijah ni dukmengata kat anak sedara sendiri kenapa?...kak jijah pun dah 2minggu duk kat rumah som...laki kak jijah masak apa kat rumah sorang2 tu... dia masak apa b oii...makan luaq la..duit banyak duk simpan buat apa?....p makan sampai montek...la kesian kat dia kak jijah oii....mesti sunyi dia kan....macam ni lah b oii...sebenaq nya kak jijah ni merajuk..lari mai rumah anak sedara kak jijah..abang roslan menikah lain...

.haaaa? abang roslan menikah lain?....dengan siapa?..anak siapa..elok ka?.anak dara ka?..janda?..kak jijah kenai dia ka?..mai la habaq kat b kak lijah oiii....esok mai rumah na..kita cereta ..b masak mee bandung...mai tidoq rumah pun tak pa..mai tau...

Sunday, September 4, 2011

Bila raya badan jadi belon buh ayaq

 nak makan lemang tak prlu susah dah la ni tak raya pun ada..tapi bila makan aja mata mesti melekat punya..untuk yang nak bawa kereta di nasihat kan tidoq dulu...
Abang aji oii...hari ni berapa hari bulan?..dah berapa hari raya dah kita ni..la cik b oii..kita dah dekat seminggu dah raya....la...betui ka abang aji oii..ingat ka baru 3 hari raya..tuk tuk dah dekat seminggu dah kita raya...tu lah..duk berjalan sana sini ..mana nak rasa raya dah dekat seminggu....awat tak rasa cik b oii..seluaq dah tak bolih kancing dah..duk makan santan hari2..duk makan pulut..makan dagin.makan ayam..kesian kat ayam sampai tak dan nak jadi anak dara dah kena semeleh...ni semua menunjukan benda2 tak berapa sihat..makan sedap..badan sembab..
taun depan kak b nak suruh abang aji masak lemang pink..sapa mai rumah kak b bolih  hidang dengan ayaq bandun..agar2 bandung..semua bandung...
la ni susah dah nak cari ketupat..yang jumpa nasi hempet aja..pasai kera dah tak nak kerja ambil daun nyok....

. La abang ni raya kan setaun sekali..tak kan tak bolih makan kut...tak kan p rumah orang makan kena timbang kut..kecik la hati tuan rumah macam tu..mesti lah makan sungguh2...tunjuk kat tuan rumah yang kita ni hargai makanan lazat kat rumah dia...baru lah depa seronok..lain kali depa panggil lagi kita p makan kat rumah depa...pas tu kita panggil depa mai makan kat rumah kita pulak..depa pun makan macam kita juga...baru lah raya nama dia...tak kan abang pun tak tau...Tak pa abang aji oiii ..baju raya kita kan kita tempah mengelambiaq..supaya kalau kita naik badan orang tak nampak..kita bukan apa ..tak mau orang nampak kita mengelembung aja..kita nampak tak pa...cover abang aji..cover jangan tak cover...

Ha... ni cek nak tunjuk kat abang senarai rumah terbuka kat semenanjung..tak masuk sabah dan serawak dan internasionale punya jemputan...tak banyak lah sangat..adalah 40 jemputan..ni pun dah pilih..kalau tak pilih mau jadi belon kita dua...Tapi kalau abang aji nak cek peturun lagi angka jemputan bolih..kitanp 10 jemputan sudah la..kalau ...tapi abang aji jangan lah salah cek kalau kita jemput orang ...orang tak mai rumah kita....hu..hu..hu..cek merajuk..merajuk...ramai kawan mengata cek..cek tak dan nak p rumah depa,..tak kurang lah pahala cek macam tu...cek mintak mahap na..saja melawak...raya kan...jom siap nak p rumah kak kiah...

Monday, August 29, 2011

Esok raya ka?

Tengok kiri tengok kanan..depan belakang..semua orang kalut duk melilau nak cari barang2 untuk nak membuat persediaan di pgi raya yang mulia...kak b pun tak ketinggalan sama deras dengan orang ramai tu...duk selit sana duk selit sini...bila jumpa kawan2..depa duk tanya..esok jadi ka raya?...la macam mana kak b nak jawab ni..kak b nak p tengok anak bulan kat mana ni...tapi selalu kak b akan bagi tau.

.tap pa lah cek oiii..raya ka tak raya ka...kita masak aja..bukan nak basi pun kan ada peti ais besaq van sekolah..kita simpan ajalah..bila nak pakai bawak keluaq perangat..makanan pun fresh..bukan macam orang dulu2..kalau tak jadi raya depa masak esok tu habih semua basi..kesian kat tok nenek kita dulu2 kan..

La ni senang..kalau katakan esok raya takdan nak buat apa pun takpa...adek beradek mai kerumah.order aja.kentaki ka..piza ka..beger ka..tak dak nak susah apa cek oii..jangan supermarket tutup sudah..selagi supermarket buka ..dapuk kita bolih buat kat situ...tapi ni cereta orang tak dan nak bersedia ..
Tapi kak b memang dah siap2 bersedia..baju raya ka..kuih raya tu adalah sikit saja tak dak orang nak makan cek oi..tapi yang lain semua dah siap..kalau mai raya rumah kak b macam mai food court..macam2 ada..selagi
ada barang dalam peti ais semua kak b masak...jadi tak daklah masaalah sangat nak jadi raya ka dak....kak b raya hari2..kan ka baik kalau macam tu..takdak la kitau duk tunggu tengok anak bulan baru nak masak..ni duk hujan hari2 mana nak nampak anak bulan.
..

Thursday, August 18, 2011

rosak puasa aku dan dia...

surung aja kat tempat dia..dah tentu tak menyusahkan orang...
bulan posa ni toksah duk tajam sangat mata..duk tengok apa saja orang tak kena...kak b pun nak tutup mata takut tak boleh jalan nanti..takut radong habis benda depan mata..tapi nak tengok juga apa yang jadi di keliling kita ni...ni nak cereta sikit.....ari tu kak b p giant nak p beli barang nak masak buat buka posa lah..
kak b buh kereta kak b elok saja kat parking..kak b pun masuk lah dalam p beli apa yang patut..tak dan kut setengah jam kak b keluaq lah p kat kereta kak b...dalam kepala otak kak b sambil duk tolak troli tu.... sambil duk pikiaq nak masak apa bagi abang aji makan ni...sambil duk surung troli...tiba2 sampai dekat kereta ...kak b tengok ada tiga troli duk belakang kereta kak b....la macam mana kak b nak keluaq ni..awat depa buat macam ni..menyusahkan orang betui la..p lah buh kat tempat dia balik..macam mana dia ambil tadi...

awat lah duk buta perut sangat depa ni..kak b percaya orang yang buat ni mesti orang yang baik2..mesti orang yang dia nak cepat balik takut tertinggal sembahyang zuhur..mesti dia nak masak dan panggil orang mai bukak posa kat rumah dia..kemungkinan  kalau tudung dia terselak dia nak betuikan takut nampak aurat dia...mesti kalau dia dengaq orang duk mengata kat orang dia akan teguq.."jangan mengata  berdosa''..macam dosa dalam dunia ni satu saja..dosa yang lain tak dak...dia tak tau apa yang depa buat tadi..lepas isi barang dalam kereta depa.?.depa bolih ubah troli kat belakang kereta orang..dan depa tau orang punya kereta tu mesti nak kena ubah troli depa kat tempat lain supaya orang tu  bolih keluaq...awat depa buat perangai macam tu...

kak b dalam kaadaan panas2 terik  tu pun..tolak lah troli depa satu persatu...hari tu dalam keadaan tak sedar..posa kak b rosak pasai duk beletiaq kat depa...posa depa pun rosak pasai duk buat perangai penting diri...
kak b nak pesan nu kat hangpa semua toksah duk buat perangai yang menyusahkan hidup orang na..bayangkan kalau orang yang kurang upaya macam mana?..kesian kat depa..buat apa pun mesti pikiaq orang belakang cek na...

Sunday, August 7, 2011

happy beday abang aji..baba..

nasib baik tolong tiup..kalau tak terbakar kek

terima kasih mak cik ita ..p cari kek untuk beras...

ni pisau sayang..lepas tiup potong..

miya ni bedagak lah..macam kek dia pulak..tu kek baba lah amoi..miya punya 9/8/11..is coming...

anak manja baba ni ..selalu nak sibuk2 ..

selagi tak penuh screen ..selagi tu tumpang sekaki..semua natural beauty tak pakai mek up tajaan...

baba muda lagi lah baru 29 tahun..pusing kan no 2..

Sunday, July 31, 2011

selamat menyambut ramadan al mubarak

masih cantik..terima kasih kepada penderma budiman

semua barang di kenal pasti supaya senang nanti nak di bagi2

tekun sungguh kak nor kita ni..datang sama2 beramal bila ada masa lapang..

sesiapa pun bolih datang untuk membantu..

ibu linda memang bekerja keras untuk menjayakan kerja amal ini..dia langsung tak rasa penat..shabas ibu..dan kawan2 lain yang turut membantu untuk badan kebajikan amal used to use charity ini....
la lama nya kak b tak masuk up date blog ni...tak jenguk langsung pun..kak b duk p sini..p sana..p merata rata nak bagi tau...ikut kawan duk p bebagi barangan terpakai...duk kalut sangat..ni tadi selepas masak untuk sahur kak b ..mai la sat nak update..
sempena kita menyambut bulan ramadan yang mulia ni kak b nak ucapkan kepada semua kawan2 kak b..di malaysia dan di seluruh dunia ini selamat berpuasa dan beramal di bulan yang mulia ini...kak b sambut puasa dengan anak2 kak b..biasa2 aja..tak lebih..tapi janji meriah..walau pun tak berbelanja lebih sangat seperti yang lalu..pada kak b ala kadar adalah lebih baik dari berlebih lebih..kak b kesian sangat bila kak b p kampung ni..depa semua susah..kak b rasa macam nak bagi kat depa apa saja yang kak b ada..tapi kak b tak mampu lah nak buat semua sorang2 pasai depa ramai..sikit2 bolih lah kak b bagi..banyak2 kena lah kak b bersama kawan 2untuk menghulurkan sedikit bantuan..

tapi alhamdulilah dapat lah membantu depa ni..kak b dan kawan2 pun jadi seronok dan puas walau pun tak seberapa yang kami hulurkan tapi banyak membantu orang2 yang memerlukan...kak b rasa seronok juga buat sedikit kerja2 amal..bukan memerlukan wang ringgit yang banyak atau masa yang berbukit..semua nya hanya sedikit dari masa terluang  kita..kak b tak rasa pun masa kak b di curi untuk tujuan amal ini..mari lah sama2 kawan2  kita membuat kerja amal untuk membantu yang kurang...p lah masuk kat blog ni kalau ingin sama2 membuat amal...
http://used2usecharity.blogspot.com/ ..kak b ni duk tengah mengemas tak habis lagi..baju,tudung,seluar.beg,semua cantik2 lagi semua terpakai..semua ni nak hantar kat depa2 yang memerlukan...jom kita buat sama2...

Tuesday, July 19, 2011

Sedap tekak dan sakit tekak

Lama sungguh tak jenguk kawan2 kat sini..sebab kak b satu keluarga kena serang hemdap.. Kami semua tak bolih bercakap..apa lagi kak b ni..rasa terseksa sangat ..bila tak bolih nak bercakap..bayangkan kak b ni kalau tak bercakap ..rasa dunia ni gelap sangat..kak b ni berenti bercakap masa tidok aja..selagi tak tidoq selagi tu bercakap...tapi dAlam kak b tak bolih bercakap tu..kak b rengkuh juga nak bercakap walau pun suara dah macam itek tertelan ubi dedak..kuap..kuap..kuap..

Mula2 abang aji yang kena..pas tu kak b..pas tu anak dara kak b..semua kena sakit tekak.dengan batuk.tapi alhamdullilah dah sembuh dan dah laju dah kak b duk bersembang..ni semua angkara makan durian sampai lupa dunia..bayang kan durian balik pulau ni memang kaw..satu biji nak makan sorang mengeret nak habis..dah lah murah kita pun beli lah 8 biji nak makan 4 beranak..konon2 bolih lah habis sorang 2biji.tapi.rupanya buka tiga biji pun tak habis nak makan..bila dah tak habis..buat pula pengat durian makan dengan pulut..mana lah tak terkunci mulut..habis semua bengkak dek kerana sedap makan sedap jugalah tekak kami duk berkokok...

Wednesday, June 29, 2011

seratuih resepi dereyan...

serawa dereyan yang pesen macam ni resepi biasa family kak b...makan hari ni..esok..esok lagi..sampai dereyan tu bau epal baru berenti

santan jangan buh lebih sangat..takut muak..pasai dereyan tu dah lemak cek oii

ni nama dia tempek..atau pek nga..dereyan kawin..kak b suka derayan kawin dia manih...kalau dereyan becerai dia pait...

roti jala..kalau kak b panggei..roti kerai..makan dengan kuah dereyan pun sama sedap dengan pulut...memang sedap...
bila musim dereyan ..sana sini bau dereyan ..apa tah lagi bila kita suka makan ...dereyan ni bau dia memangil betui..walaupun perut dah kenyang kita masih bolih sumbat dia...tu la arang selalu sebut .hang makanlah  dereyan tu cek oii sampai tekeluaq isi perut...pasai yang makan sampai tekeluaq isi perut tu orang yang dapat dereyan elok ..dan harga murah..jadi dia mesti nak sentai sampai tinggai bakui..tu lah kak b nak cereta kat hangpa..hangpa nak tau lagi dak...

bila depa tak habih makan..depa duk kira nak buat serawa pulak..makan lagi ...ada lagi tak habih buat serawa. buat cucok..kuih bengkang..pulut kacau..kek .lah...jadi depa sama lah dengan kak b pun..duk mereka nak buat macam2..selagi dereyan yang beli sebakui tu tak habih2 bolih mereka cipta.. buat macam2...tak habih lagi...depa buat tempoyak pulak..jadi dereyan ni bukan lah makan dia saja..bolih buat macam2 cek oii..kalau kak b tu ..bolih buat seratuih resepi..cek nak tau.....

Sunday, June 26, 2011

bila hari minggu

kalau ketam  macam ni kan.....kak b bolih habis 3 ekoq ..sorang2 aja..tapi abang haji selalu kacau..dia kata ...cek makan lah banyak2 ketam tu...nanti colestrol tau..mennnciiiiiiiiii lah////...
asalammualaikum kak b...mualaikum salam tina...kak b ada p mana2 tak petang ni?..nampak gayanya tak kuuut..pasai ada kawan abang haji hang nak mai rumah...jadi kak b ada lah k at rumah sampai malam...hang nak mai ka tina oii...dak la ingat nak ajak kak b mai rumah....p rumah hang?..ada kenuri ka?..dak,,,aih...tina nak belajaq kat kak b nak buat mee kuah daging campuq kentang dengan ketam...ooooooo.....elok lah kalau macam tu..hang mai rumah kak b..mai belajaq dengan makan sekali...

sebabnya abang haji suruh kak b masak mee kuah tu lah favourite dia... ..untuk kawan2 dia  yang nak mai petang sat gi...laaaa langkah kanan selalu tina ni kak b nuu...memangpun lah hang langkah kanan.tangan kanan..semua kanan..masak aja kiri..tak pa ..tak pa..mai..tapi mai makan aja la..kalau nak bungkuih ka.. nak buat kenuri ka....hang mai bawa bahan sekali..sebab kak b malas dah nak p kedai...mai lah......

Sunday, June 19, 2011

selamat hari babah

selamat hari bapa abang aji oii...semoga riang sentiasa..

dah rilek jadi bapa..la ni nak enjoy..jejalan

apa apa aje

cool

selamat hari tok wan..