Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Friday, December 31, 2010

selamat tingal 2010

ya Allah ..ada 10 minit lagi nak masuk mai dah 2011..sat sangat setahun tak dan nak buat apa dah setahun..ni mai pulak 2011...pun rasa tak dan juga nak buat apa2..ashik tak dan saja..tu tak dan ni tak dan..apa yang dan..tapi walau macam mAna pun ..kak b nak berazam pada tahun depan yang tak berapa minit lagi ni..nak buat semua yang kak b azam kan...SELAMAT TINGGAL KUMBANG KU 2010.....BYE BYE...SEE YOU MY NEW DARLING 2011..SEMUANYA  BERJAYA...

kuah durian runtuh

dah lama juga kak b tak bagi resepi yang enak dan lazat....kak b asyik dok cerita hal kak b lah..hai anak beranak kak b lah...hai kawan2 kak b lah..hai orang yang kak b kenai lah..kawan yang rasa2 nak kenai lah...macam2..jadi adalah lah kawan2 kak b yang mulut tak kurang juga lah lempuk nya dari pada kak b ni..hantaq taligrem kat kak b...taligerem tu berbunyi begini...ooiii kak b .. duk ralit cerita hai orang tu..hai orang ni..tak mau bagi resepi ka sekali sekala...mengata tu megatalah juga..perut ni nak sumbat juga  makanan sedap2...baru lah bolih laju mengata...oooo perut lapaq tak bolih mengata ka???

hamboiiiiiii...sampai hantaq taligerem..awat tak hantaq talikilo  ka??...yang duk lorat kak b duk merapu pasai apa..?..hangpa pun tau blog ni blog mengata..tentu lah nak mengata dan merapu aja..tapi sebenaq nya ..banyak juga yang bolih di pelajari dari pengelaman kak b ni..kak b tak sorok apa pun..kak b cereta semua yang kak b tengok dan dengaq..bukan suka2..kalau ada yang kata kak b ni sorok belakang pokok kelapa tu..sah depa fitnah kak b yang manja ni...kesian kak b..ah aku di fitnah..putih lah darah ku....

kak b pun berterima kasih lah pada yang sayang kak b ni..sampai hantaq taligerem..olih itu kak b pun bagi lah resepi ni kat dia..dan kita pun kongsilah bersama...

resepi kuah durian runtuh

2 biji buah durian runtuh yang piaww

2 kotak santan yang kecil..
2 senduk gula pasir
2 cubit garam
2 kole air putih
2 helai daun pandan
campur semua bahan di atas ..kecuali san tan..dan rebus sampai mendidih..setelah mendidih masukan santan ..lebih kurang 2 minit  dan tutup api..sedia di hidang bersama pulut/roti jala/roti dan enak di makan begitu saja....

senang tak??..resepi kak b..semua orang bolih masak kuah durian ni..tapi kenalah tunggu musim..kalau tak durian ni tak piaww... mitak puas lah hati kawan kak b yang hantaq taligerem kat kak b ni..dia pun pandai masak tapi saja dia nak mengusik kak b lah tu....

Thursday, December 23, 2010

mak tak balik

mak b tau dak mak kami p mana?..ha?..mak hangpa p mana?..duk elok2 minggu lepas p makan kenuri sekali ..nidia pi mana pulak?..tak tau lah mak b oii..3 hari dah dia tak balik..dia tak talipon pun..kami adek beradek dah dok cari merata dah...kami p rumah tok.p rumah maknjang..mak su..mak teh mak long..pandak..pak tam..semua depa kata depa tak tau..

ok lah nadia..nadia balik dulu jaga adek2kat rumah...ayah hang mana?....ayah pun keluaq juga p cari mak kat rumah kawan2 dia...oooo..tak pa nanti mak b call ayah..mak b tanya ayah apa sebenaq nya terjadi...ok lah mak b..asalamualaikom...

kak b pun talipon sana..talipon sini...nak ambil hal si mak nadia ni...awat yang dia keluaq rumah sampai 3 hari tak balik2...ni mesti dia begaduh ngan pak nadia ni..mai kak b nak talipon sat.. hello aad...hang kat mana?..ada kat kampung kak b oi..mak nadia ada ka kat sana?...ada ni duk keriaw tak berenti lagi...kat kampung mana dia p..kampung kawan kami...dia selamat alhamdulililah kak b oii..anak hang dah tau belum..makdepa ok..belum lagi ..tak dan nak talipon...tak pa ..nanti kak b talipon depa..kak b bawak depa mai ruma kak b..hang jangan susah hati ...kak b jaga depa macam anak2 kak b..sendiri...

rumah elok2 tinggal ..orang baru mai duduk baru tau...tapi susah juga kalau tak dengaq nasihat...pasai tak beli kereta baru nak tinggal rumah....kesian kat anak2..penting diri sungguh...
apa lah masalah depa ni ..yang mak nadia pun buat style orang duolu kala pulak... tapi kak b tak mau tau lah hai depa..lantaklah...kepala kak b ni nak tenang dan nak rehat sat...pandai2 lah hangpa susun hidup hangpa...tapi kan ...kak b rasa pasai dia nakbeli kereta baru kut..tak dapat..laki dia dah janji 2 tahun...mungkin juga..tapi tak kan lari sampai 3 hari tak balik rumah..kesian kat anak2...kalau dia tak balik sebulan..mesti ada orang baru kat rumah dia...baru padan muka dia...

Tuesday, December 21, 2010

berebut parking

kab duk perati perangai dia..dia nak buat buta perut ka nak tersumbat kat situ
kak b bagi signal kanan nak masuk parking..lip.lip.lip...elok aja kak b nak koner ..kak b berek terkejut ..kalah beruk terkejut..ada kereta belakang ...dia terus masuk kat parking yang kak b bagi signal tadi..nasib baik tak accident ...kalau kena kereta kak b ..kak b nak p cubit mata kak terjah tu... tu..dia buta ka ? ..tak nampak ka ..kak b duk bagi signal nak masuk parking ni  ..elok saja dia masuk muncung kereta dia tak bolih reverse ..sebab belakang kereta dia rapat sangat,,jadi dia pun ...punya lah berpeluh.... kak b tengok akai dia....kak b pun tak mau begerak... pasal nak tengok macam mana berjaya nya dia buat magic..mr bean..
dan juga kak b make up..buh 2 bincu sapu bedak..sementara duk perati dia buat perangai ker....



 kereta belakang yang tak tau perangai buruk kak terjah tu.... duk bagi signal suruh kak b unduq..kak b tak begerak juga..kak b buat keras ketegaq...kak b buat tak tau aja.kak b bawa keluar alat solek dalam hand bag... kak b bersolek kat dalam kereta,,biaq dia rasa macam mana dia buat kak b terkejut beruk tadi..lepas 10 minit dia mai kat kak b..dia mai mintak mahap...dia minta kak b unduq kereta kak b...dan dia nak keluaq dari parking tadi..ooo hang tau mai mintak mahap no..tak pa ada juga budi bahasa harapan bangsa hang...
kalau ada 20 jari mesti penuh...tu pun duk keras lagi tak nak balik..depa kata baru p setingkat..nak kena p semua 8 tingkat..sampai lah tumit kasut tercabut...

kenapa adek?...iby  dah beli barang2 ibu..bila nak beli barang2 adek?


olih kerana kak b ni akak yang perihatin kan...kak b pun unduq lah sikit nak bagi dia keluaq..kesian juga dia tersumbat tak bolih nak perbetui parking dia ..ingat ka dia dah terinsaf..rupa nya memang perangai dia cantik macam tu..lepas saja dia dapat keluaq dari parking tu ..dia tekan minyak konon marah..dia jeling kak b..yang lawa ni dan baik hati..
orang nak p shopping nak seronok2 bukan nak p bergaduh kat tempat parking....


pasal nya.. dia tak bolih buat suka hati laki dia..jadi dia memang kurang getah..dia langsung tak angkat tangan ka ..kaki ka..ketiak ka..untuk mengucapkan terima kasih cikgu..lantak hang lah kak terjah oii..hang memang ingat shopping mall ni sepupu hang yang punya ka???..tapi kalau sepupu hang yang punya pun hang tak kan nak korajaq kat orang tua2..macam tu kut...
orang nak shopping serono2 dengan mak orang dia nak buat mood habih...tak betui sungguh depa tu...



kak b nak pesan kat anak beranak kak b..hangpa jangan duk buat korajaq kat orang..takut dapat malu tak sangka2..buat baik sikit pun cukup,,kalau tak mau buat baik pun tak pa...tapi tok sah duk buat bagi orang benci........kalau orang mai mengadu..memulih hangpa...mami getu paha hangpa...jangan duk main2..dengan mami...
depa ni bila p shoppig tak pernah balik tangan kosong..semua jari penuh...

Tuesday, December 14, 2010

solek solek

punya banyak alat mekap tak berpakai kat rumah..buka laci.ada.buka pintu ada//buka peti ais ada.buka mesin basuh ada..tapi tak lah juga pakai..yang duk pakai bedak sejuk..yang tok bomoh jampi...bila bulan mengambang mandi bunga..bila bulan gelap mandi minyak...tradisional gitu...bila cukup bulan mandi spa..pompuan pompuan.ni .tak pernah nak puas dengan apa yang ada..termasuklah diriku ini..menci tau dengan perangai kita yang tak habis nak tukar produk..menciilah..........................................................................................................................     
   
hello kak..tengok2 lah dulu kalau suka bolih kasi harga murah...ini punya barang hah..dari taiwan mari
punya..dia punya barang semua pakai tumbuhan2 segar..nanti kalau kak pakai hari2 ha..kak punya muka bolih jadi serupa saya banyak licin..banyak manis.banyak putih..banyak tegang..banyak sehat....

aku  ni amati juga muka dia ..sungguh juga muka dia betui punya cantik..betui punya licin...sebab tu lah dia juai produk ni... kalau aku beli bolih ke jadi macam muka dia?..licin,tegang dan sehat?...atau pun mungkin muka dia dah memang licin dari azali lagi...tapi kalau aku beli ..memang aku rasa aku akan pakai seminggu aja..lebih pada tu aku  tak akan pakai lagi kalau muka aku tak berubah jadi lawa ....atau pun jadi naga...produk ini pun bukan calang2 harga dia...bolih beli cincin emas...ok..amoi kakak mau fikir dulu haa..nanti kalau mau beli kak mai ok...ok..kak mai tau nanti kak punya muka bolih jadi banyak cantik...aku pun raba juga muka aku ni..awat?....la ni tak cantik ke wajah ku ini...ah"""tak mungkin..tak mungkin...ah aku tak bolih terima kaadaan seketika...oh no..oh no...

aku nak pikiaq sat..aku nak beli ka tak beli...kalau beli dah tentu aku akan membazir..kalau tak beli nanti rasa macam kena beli...ok..ok..ok..aku nak pergi minum sat....lepas minum baru buat keputusan..bukan senang nak tukaq produk ni...tapi rasa aku ..eloklah aku stay kat produk lama aku...buat apa aku nak muka tegang2??...bukan nya  aku artis pun nak pakai muka...buat apa aku nak muka putih2??..aku bukan nya nak berlakon opera cina...buat apa aku nak muka manis2??..buat apa?..buat apa?..so yang penting  muka aku berseri...kalau nak berseri tak payah lah tukaq produk...tenang dan sehat dalam hati mesti terpancar sinar wajah yang asli..tak payah pakai produk yang terhangat di pasaran ...

jadi keputusan nya aku tak jadi nak beli produk tadi..dan aku setia pada yang satu...sebab sampai sekarang pun maitain aja wajah ku..berseri aja..tapi tak lah tegang macam anak dara umuq 20 tahun ....sesuai lah sesangat.....dengan usia aku yang sedang memanjat..ah tak bolih terima rasanya....tapi mak maintain nok...







Saturday, December 11, 2010

cuti2 kampuang

bila lama kita tak p berjalan ...kita rasa macam ada yang takkena...bukan saja rasa sakit badan..dia jadi sakit semua...hanya kerana ....kita rasa kepala hotak kita tak rehat langsung...kita akan cari alasan..nak p sana nak p sini..konon2 kita ni dah bengap la.dah tention lah..dah nak kiamat lah..hanya kerana tak p kertuk kuman yang dah sebakui duk melekat kat kita....
jadi sempena alasan2 yang tak bolih di terima olih orang yang tidak ada alasan..maka kak b pun buatlah alasan sendiri...alasan nak p bercuti cuti kampuang......kalau tak buat alasan rasa macam berjaln sia2 aja..kalau tak buat alasan pun bukan orang nak marah kat kak b pun..tapi saja la..nak bagi alasan...alasan ku yang hanya bolih digambarkan...
pedih bijik mata kena asap...abang aji ni pandai ka tengok ?dah masak ke belum?..
korban lembu...
ambik gambaq macam orang dulu2..bediri tegak
baru nak mandi..hujan pun nak turun..apa lagi cau la
dalam hujan pun nak makan juga..tapi duk jaga juga  takut petiaq..
sambil p cuti2 p kenduri juga rumah adek beradek..ni yang masak ni pakar sungguh2..tapi nampak dia goreng bawang aja dari tadi
ikan ni kami mengil tau..dekat 5 kilo..makan sampai bodoh..bpunya banyak isi dia..depa buat ayaq asamkerisek sedapppppppp

yang tunggu sat tau b nak alih ikan ni..takut dia tak masak sebelah lagi..

yan ni depapanggil beronak..buatkerabu sedap.tapi kak b tak berapa reti nak makan...

tengah pekena laksa,,,sedap hujan2 ni..tepi pantai pulak tu
takut nak turun dalam laut..ada obor2..dia ketit paha geli..tu yang lari naik tu..yang kecik ni lari naik atas dulu..

Saturday, December 4, 2010

nanti sat

sebenaqnya kak b dengan abang aji p cuti cuti kenuri malaysia...tengok bot tu kak b bawak seniri..kak b rempit dalam laut..kak b koner kiri koner kanan..kak b brooooooooomm brommmmm dalanm ayaq..kak b lupa daratan..tu yang kak b tak dan nak menulis tu...kak b meroyan sat...tapi dah ada kat darat dah..dah kena embuih..dah normal dah...

kring krang kring krang..sat gi kat email..sat gi kat fb..sat gi jumpa kat market..satgi jumpa kat rumah orang kawin..satgi..sat gi..merata mana2..semua tanya kak b bila nak update blog kak b ni..dah lama dah tak update..tak kan kak b raya aji cuti sampai 2 minggu kut...semua mai duk tanya..kami ni nakbaca lagi..kak b merepek lah cerita apa2 pun..kami tak kisah..kami suka kami ni peminat kak b.....

la ya ka....ok kak b nak bagi tau kepada semua peminat dan terminat kak b ni..kak b ni sebok sangat..tak dan nak buat baju baru(eh apa kena mengena dengan baju baru ni)..dak ...sebenaq nya kak b ni..kalut sangat..kak b banyak duk p kenuri ..sana sini..utara ..selatan..timoq ..barat..maklum kak b ni kan gelemer..kalau depa tak panggil kak b depa rasa tak cukup kong.....kak b pun nak lah p kenuri depa..kalau 20 orang panggil ..20 tu lah kak b nak p...badan kak b pun dah naik macam kuih pau dah....tapi kak b tak kesah..kak b suka..bolih buat baju baru lagi..(ada kena mengena dengan baju baru lagi ka?...)
TU LAH SEBABNYA...KAK B AKAN KEMBALI..EH MACAM IKlan  PULAK...kak b ada cereta seronok ni ....nak cereta....nanti kita jumpa ok....