Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, March 22, 2011

bihun bebola

bihun ni dah tinggal gambar ..memang sedap walau pun tak ada daging atau ayam atau udang..tetap menarik ..bolih juga di hidang kan kepada tetamu..jangan lupa buat kicap dan cili api ..untuk membangkitkan keenakannya...makan semasa panas..minuman yang sesuai untuk dikawankan dengan bihun ni adalah teh o ais limau.....
kak b ni bila perut lapar dan malas nak keluar makan...selalu kak b akan tengok apa aja ada dalam peti ais..nanti kak b akan reka menjadikan makanan segar dari ladang..hari ni kak b penat duk p mengemas rumah yang kak b tinggalkan tak jauh dari rmah kak b duduk...penat duk p mencuci dengan abang aji..balik pun dah tak larat nak buat apa pun..nak p beli bungkus pun takut tak sedap nak makan ..olih kerana kak b ni rajin yang super kak b pun pasang gear 4 dan terus p dapur nak masak..ko mampu macam kak b ni..dah penat masih bolih pasang gear lagi....mesti ko tak mampu kan.....eh eh kak b terpuji diri ke??..
 
olih kerana kak b dah terpuji diri ini..denda nya adalah ....kena bagi resepi yang kak b nak masak ni...hari ni murid2  kita buat bihun berbola...bihun apa??murid2 ..bihun berbola...ok..semua orang yang nak masak bihun ni  sila ikut resepi ni...bismillah....jom masak...

secekak bihun direndam dalam air sejuk(bukan ais)
2 batang sawi di potong 2
sedikit kobis..cili api..bawang putih di tepuk sahaja..
dan aneka bebola,seperti..bola sotong,bola udang,bola ayam,bola ketam..dibelah dua..

bahan untuk rencah..kicap pekat,kicap cair,kicap tiram.minyak 2sudu..
lada sulah...

cara nak menyiapkan bihun tuuu..
panaskan minyak...masukan bawang putih..di goreng2 sampai kuning
masukan semua bebola,dan kicap2 rencah..masukan bihun..masukan sayur..dan lada sulah..
semua bahan digoreng sekali ..tunggu sehingga bihun lembut dan  bolih lah dihidang kan...selamat mencuba..dan jangan lupa ajak kawan2 mai rasa sekali,,gerrrrrenti sedap....

Monday, March 21, 2011

gigit kepala cicak

cek tak bolih bayangkan cek tergigit kepala cicak yang mata dia terbeliak  macam ni,,,,hi..hi..hi.. sumpah cek pengsan kalau la ni dia mai dekat cawan minum cek..
minum lah kopi tu cek oii..dah sejuk dah..lepas subuh tadi tokandak buat..tu makan lah ada tempek pisang...cek pun nampak tempek pisang dengan kopi o tu memang lah tak lepas...cek pun cubit la tempek tu suap kat mulut..cek duk kunyah2 sedap..tokandak duk perati aja ..dia memang suka kalau anak2 kecil macam cek p rumah dia..dia sunyi duduk sorang2 setelah kematian suami tercinta..anak2 tokandak pun berada tak jauh dari rumah ya...

tok andak suka bercerita jugak..dia selalu cerita dulu2..macam mana masa dia kecil..cerita zaman jepun..cerita dongeng orang tua2...cek selalu dengar dan bercerita balik kat kawan..tapi kadang cerita dia lain cerita cek lain..tapi tak apa kawan2 pun tak kisah..sebab depa pun bukan suka dengaq cerita cek...lepas depa dengaq selalu depa kata cek muhung...memang lah cek muhung kat depa..pasai orang tua2 pun muhung dekat cek....

lepas tokandak bercerita kat cek ..tokandak duk renung cek...la awat hang tak minum kopi tu lagi cek oii...satgi tercekek tempek tu...ha nak minum la ni...cek pun telan lah cubitan tempek pisang terakhir tu..dan cek pun angkat lah cawan kopi tu kat mulut aku...setelah cek tenguk kopi tu..cek terasa ada benda bergerak kat dalam mulut cek..cek cukup pasti cek  dah telan tempek pisang tu..tapi ni apa pulak?

..cek gigit benda yang bergerak gerak di dalam mulut cek...dan cek terludah keluar...cek menjerit bila cek  melihat ekor cicak terketar ketar..dan kepala nya berada didalam mulut cek...tokandak oiiii..cek tergigit cicak..macam mana cicak bolih ada dalam cawan cek?...tokandak pun heran..mana mai cicak ni...cek pun jadi fbi..cek pikiaq kiri..cek pikiaq kanan...dan cek dapat jawapan nya..cicak tu masuk kut muncung teko tokandak...dan terperangkap dalam kopi..dan tokandak tuang kopi tu kat cek,,tokandak tak nampak pasai dia rabun..dah tua lah katakan...sampai la ni ..bila orang idang kat cek kopi o..cek akan teringat cerita yang berlaku puluhan tahun dulu..Alfatihah kat tokandak...

Wednesday, March 16, 2011

tanah kapoq

masa nak tanam  pokok dulu dalm  anganan ku ..ingin taman macam ni..tapi apa kan daya anganan ku musnah..kerana tanah yang silap....tapi masih tak putus asa...
pagi petang..pagi petang ..depa ni siram pokok..bubuh baja lah..belai lah..sembur racun lah..tengok pokok depa sehat..bunga pun cantik2..yang kak b ni dengan abang aji pun sama juga nak tanam pokok yang subur macam depa juga..tapi kami ni hari siram esok hujan tak siram..dah tanam pokok dekat 5 tahun pun duk macam tu juga terbantut..

tanam bunga pun sama..lepas berbunga sekali dia terus mati..pokok buah pun tak jadi..frust rasa..macam2 buat kat pokok2 tu tapi tak jadi juga..pening dah kepala duk pikiaq..nak tanaman subur dan cantik..tengok orang punya lawa2 rasa geram juga..depa pun buat sama macam kami juga..tapi depa punya pokok 5 kali ganda subur .besar dan cantik...

kak b dah jemu duk pujuk pokok tu..ketegaq  sunnguh ..langsung tak dengaq cakap..kak b pun dah buntu,,tiba2 abang aji panggil sorang yang pandai pasai tanah taneh ni..eh eh panggil tok bomoh ka abang aji ni?..ya lah tok bomoh tanah..dia pakar pasal tanah..dia mesti bolih selesai masalah kita..mesti punya..
hui..yakin sungguh pak aji ni..jangan main 2 pak aji oii..nanti kena ligan dengan jin tanah pulak..

kak b duk perati orang yang pakar pasal tanah ni..dia buat lubang bulat..dia korek tanah tu..sampai berpeluh2..lepas tu dia ambil tanah tu..dia cium2..eh eh apa orang ni buat ni?..dia nak jampi bagi tanah tu suboq ka?..lepas dekat 15 minit dia teliti tanah tu..dia bagi tau..huiii..ni bukan main2 ni..bukan senang nak pindah ni..

ha pindah..dalam hati kak b ..nak pindah siapa ni..nak pindah jin ka?..hee seram juga kak b ni..pastu dia call...tanya berapa harga?..eh eh ni tanya harga pulak ni..apa benda yang dia buat ni..abang aji ni betui ke panggil orang ni mai cek pasal tanah ni....kak b pun dia aja ....saja tengok apa dia nak buat...

lepas dia selesai teliti pasal tanah tu ..dia pun cuci tangan dia dan kotoran yang melekat dekat kaki seluar dia..dia pun panggil lah abang aji dan kak b..nak bagi tau pasal apa tanah kak b ni tak suboq langsung...ce cite cecite..apa hai nya...macam ni kak b oii..tnah ni kena pindah atau buang..pasal tanah ni dulu ....ha?...tanah kuboq ka encek?..kak b mencelah..bukan kak b oii..tapi tanah kapoq..orang yang bagi tanah kat kak b ni dulu pekena kak b..dia bagi tanah yang campoq kapoq..sebab tu kak b tanam apa pun tak jadi...ooooooooooooo..pasai tu ka..ingat ka pasai  jin tanah...

kak b pun tengok la muka abang aji yang kecewa lara tu..dia lah yang nak tambak tanah sangat..konon2 nak tanam tu dan nak tanam ni..tapi bagi orang pekena aja..sampai hati depa makan duit kami macam tu aja..kalau depa sengaja buat naya ..depa terima lah apa saja yang nak datang kat depa..jangan duk beletiaq lah cik b oii ..yang sudah tu sudah lah...kita tukaq tanah lain..kata abang aji..dia pun pening langau  dah... dengaq kak b duk beletiaq,,,,pok pek pok pek....

Monday, March 7, 2011

awat la pagi2 dah sasau

kereta ni kak b dah tempah dah..senang nak p jalan 2..orang pun tak berani nak himpit..kalau depa himpit memang lah depa nak melekat...
awai nya pagi ni kak b keluaq..kak b selalu kalau keluaq awai..mesti ada kerja nak buat..kak b susun semua apa yang nak buat..kalau nak pergi office kak b pun akan pakai lawa macam tak mau bukak baju sampai seminggu..kalau nak p mesjid pun macam tu juga..kak b akan pakai jubah rasa tak mau bukak sebulan..punya lah bersiap sampai macam tu perangai kak b..tapi mana bolih tak salin baju sampai berhari hari..macam mana sekali pun kalut kak b ni..kak b mesti ada pakaian untuk setiap tempat..termasuk pakain untuk persiang ikan...berkebun,masak,berkemas..dan macam2 lah..

tapi kak b bukan nak cerita pasai baju persalinan ni..kak b nak cerita pasai mood orang pagi2 buta..semua mood herot..kak b bila pagi selalu segaq bugaq..bila kak b tengok orang mengantuk aja kak b mula lah tak seronok....lagi2  bila depa duk bawak kereta..naik mood tak seronok kalau depa duk mai duk himpit kita.....pasai apa pagi2 hang nak tidoq..malam tadi hang mimpi panjang ka?..duk melelong semacam.ni.
kak b tengah menyanyi nyanyi  soronok dari stesen sinar ..bolih terberek gajah ..punyalah terkejut..awat duk bawa kereta kekiri sat..kekanan sat..kalau hang mengantuk..p lah tepi jalan tu tidoq..selimut elok2..ni duk menyusahkan orang buat apa?..sampai pucat muka kak b yang manis ni..

kak b geram lah..kak b potong dia kak b hon dia kuat2 hati..kak b tarik muka kak b macam tepung roti canai..sakit hati kak b..dia bawa kereta macam sasau..tak ingat orang belakang dia..cerah lah kut biji  mata dia dah kena hon...kalau dia duk depan kak b .kak b  jentik biji mata dia biaq dia celek sampai lusa..geram kak b..

amboi..dia yang duk melelong dia nak jegei kita pulak..sat gi aku jelen baru dia tau..perangai sungguh sasau ni....dia dah kena hon bukan nak terima kasih kat kita...dia nak jegei kita  pulak... pagi2 buta ni..co buat perangai elok2..bagi orang sayang..bukan susah pun...

kak b nak pesan..kalau kita mengantuk jangan langsung pegang setering kereta bahaya  untuk kita bahaya untuk orng lain..hampa jangan duk buat tau...