Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Monday, November 16, 2009

cok kodok cempedak




Ha....sementara tunggu nak p mengumpat dengan kawan 2 yang cukup geng dengan qb..sempat lah qb bagi resepi dulu...
supaya dosa qb mengumpat jadi kurang sikit kerana membuat kebajikan memberi resepi untuk mak2 kat rumah gitu....sebenarnya qb hari tu nak makan cempedak masak ..tapi terlupa dan tak ingat bubuh kat mana cempedak tu..al maklum rumah berlaut..
qb pun hidulah bau cempedak tu..cari punya cari qb jumpa dia dalam tong yang penuh plastik yang tak pakai..
qb jumpa cempedak ni selepas 3 hari sepatut nya..siapa yang bubuh kat dalam tong yang penuh plastik pun tak taulah...tapi yang pasti memang tak sedap lagi nak makan begitu saja..tak seperti roti gardenia lagi...
qb pun merasa kempunan telur tembakul..kerana tak dapat makan cempedak mantah..tiba2 keluar bintang dari sebelah kanan telinga qb..seperti ada orang berbisik,,:hang buatlah cucok,,lagi sedap:..apalagi... qb pun buat lah cucok cempedak itu..;dan makan sampai lembab..enak bangat..

resepi cucok cempedak...

sebijik cempedak hilang dari simpanan
dua senduk gula
sedikit garam
tepung terigu
dan minyak untuk mengoreng.

cara nak buat cucok cempedak

buang biji cempedak.masukan tepung terigu ,garam dan gula..sedikit air suling..
gaul rata semua nya .dan panaskan minyak terus goreng tanpa henti....hingga habis...
selamat makan ditengah hari bersama teh halia..untuk membuang angin cemppedak yang menyesakan hidung...di nasihat kan makan sorang2...

Thursday, November 12, 2009

Ais krim



aku tak suka ais krim ..tak suka... tak suka....


tapi setiap kali aku ke kedai ais krim... walau pun setahun 3 kali..aku mesti oder ais krim pisang terbelah...(banana split)...


kadang2 aku oder ais krim rambut afro....tapi tak pernah habis aku makn..bukan tak sedap..tapi tak larat..pasal ais krim bukan makanan aku...



tak habis tak pa..ada tukang perabih...

Tuesday, November 10, 2009

sesat



aku tak tau la pasai apa..sejak kebelakangan ni kami bawa kereta asyik sesat saja..jalan yang telah kami lalui berpuluh puluh tahun pun masih sesat..yang tukang bawa duk tanya nak masuk kiri ke kanan..yang tukang jawab masuk lah sesuka hati mu...jadi kami selalu altawafi..dalam tempat yang kami tahu sesangat..pasal apa pun tak tau..selalu tak jumpa jalan kebenaran...


bila sesat kami akan gelak berdekah..kah dekah..pasai kami adalah mak adeh dan pak andeh yang sesat jalan..selalu sangat..yang menghairan kan tu ada gps..tapi tak pakai..pasal malas nak dengar cakap gps..aku cemburu dekat anak dara gps tu,,laki aku selalu dengaq cakap dia..tak mau dengaq cakap aku..tapi bila laki aku dengaq cakap aku kami sesat...
kadang2 aku ni memandai..rasa macam tau..tapi tak tau..tu la yang kami sesat selalu...



tapi tak pa lah sesat pun..kami bukan nak p mana pun..saja nak jalan2 tengok lampu..sesat tak jumpa lampu cantek kami tengok lampu jalan..janji kami seronok dan bahagia..walau pun tiap2 hari keluar tiap2 hari sesat jalan..nasib baik tak sesat ugama...aku rasa laki aku nampak jalan semua sama...dia ok .tapi bila aku kata "yang koner kiri..bila dia ikut saja cakap aku kami terus sesat jalan...pandai tak aku?....

Sunday, November 8, 2009

ikan cerahu bakar



ikan cerahu bakar yang dah siap di hidang....kenapa Qb panggil dia ikan cerahu..kerana dia di bakar dengan taufu....jadi nama dia cerahu..memang sedap dan lazat..makanan tengah hari Qb.




resepi ikan cerahu bakar..pergi market beli ikan cencaru 2 ekor..suruh toke ikan pesiang siap2..
suruh cuci bersih2.dan bawa balik rumah basuh dengan asam keping..dan tos kan..
lepas tu ambil 2 keping tauhu yang kras sedikit..dan di bakar bersama ikan cencaru...
ikan cencaru itu di bakar tampa bahan perasa .kerana kita akan siat dan makan tampa belas kasehan..dan cicah bersama air asam cili padi banyak ...yang sekor lagi jangan bakar takut tak habis..simpan minggu depan....selamat mencuba......

Tuesday, November 3, 2009

bakaq2


depa ni keluarga uluq sentap yang setiap bulan pergi berkelah di kawasan rumah tuk batin durian burung
depa juga hampir di rebus oleh tok batin kerana tidak ikut adat istiadat orang2 original di situ..
tetapi depa sudah pulang dengan selamat...kita gembira..

bila kita rasa tak selera..kita jangan susah..kita panggil anak2 saudara mai makan sekali..kita buat macam pegi bekelah,,kita buat bakaq segala haiwan yang berkaki satu sampai berkaki sepuluh,kita makan puas2..kita makan banyak..

lepas tu kita rasa masih ada yang lebeh lagi kita panggil pulak jiran kita mai berkelah dengan kita.kita masak nasi banyak2 .tak cukup beras kita suruh dia bawa mai sekali..tak cukup belacan kita suruh dia singah kedai..kita nak seronok 2..bukan nak dera.

kita buat macam dulu..orang dulu kalau p berkelah.depa mesti buat behoon..buat sandwich ala kampungan yang perah asam limau tu...depa buh sardin ,bawang ,tomato,timun,cabai dan lain2 lagi..
pas tu depa kepit roti...bawa p berkelah..depa masak nasi lemak..buat ayaq kopi buh dalam plask ayaq panas..bila sampai ayaq kopi panas jadi ayaq kopi ais..

emak2 dulu kalau nak p berkelah depa mankit tidoq pukui 4 pagi nak prepare barang2 yang nak bawak.tikaq, kain ,nak adang masa salin baju..depa bawak parang kut2 nak tebas kayu atau kut jumpa durian orang jatuh ka, tengah jalan senang nak buka..
nak beli tak dak tuan .. kira halai lah..

lepas tu anak2 pula bila nak p berkelah depa tak bolih tidoq malam..tapi tak berani nak p dapoq,takut kena katok dengan senduk,,pasai depa mesti p menyebok..

tapi depa tau walau macam mana seronok sekali pun nak p berkelah....depa mesti melalui perjalanan yang tak seronok dan tak selesa..kerana sepanjang perjalanan tu..depa terpaksa berhimpit himpit..macam ikan sardin juga..bayang kan satu kereta bolh sumbat 11 orang...
siapa pun tak berani nak komplin...sebab takut kena tinggal..pasal cakap pandai sangat..

tapi bila sampai tempat berkelah..selalu lupa dunia.tu la ada yang banyak tenggelam sampai kembung..atau sesat sampai berejam dalam hutan..atau termasuk dalam perangkap beruang...atau banyak lagi yang tak seronok akan belaku jika tidak dengar cakap mak pak....

selalu nya lepas berkelah mak pak akan siapkan duit sedikit untuk di sedekah kan kepada doktor..dengan iklas...kerana anak2 yang lupa diri.... pasal pergi berkelah setahun sekali.....





sama juga walau pun berkelah di kawasan rumah(meriah mak)yang baju merah tu baru habis baca doa..amin amin ..ayam...


di sini pun boleh bbq...tak payah di hutan kan..kalau kat hutan di panggil berkelah..kalau macam ni di panggil berenak enak....dah tentu tak sesat..atau kembung dalam tasik..


bolih jadi penari inang sambil berbbq..yang depan tu orang burma sesat..tapi dah masuk islam...

makanan untuk 50 orang tapi dimakan oleh 20 orang...budak gemok yang kita nampak ni boleh menghabiskan ..saekor ayam pencen dan sekilo daging kerbau...dan dia masih lapar...anak siapa ni?..........