Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Monday, June 28, 2010

menyampah

aku nak tulis macam macam..tapi nak upload gambaq tak bolih..dah habis jampi serapah dah aku buh..tak juga muncul gambaq yang aku nak upload..hiss geram ..mendidih rasa nya..

dari semalam tuk kaduk .. dah duk upload tak juga bolih..awat tak tau. sampai esok kalau tak bolih upload juga..kawan2 pembaca..hangpa p tempat lelong ..aku nak lelong komputer aku ni..ketegaq..melawan tuan..benci akak tau..very the..

Wednesday, June 23, 2010

mai merempit toksah ingat apa

aku rimas betul bawa kereta kat negri ni..aku elak tepi depa elak tengah,,aku masuk kanan depa masuk ikut kiri aku,,aku lihat rata2 mereka ni semua nak bunuh diri...tapi aku masih ingat logo ,,sayangi lah keluarga mereka...

tapi mereka tak sayang kan keluarga mereka...bawa kereta tak bolih llangsung leka..kalau leka saja..mesti degumm degam ,,duk sesnereh kereta lain........

kita nak potong dia dia nak potong kita....dia macam memberi isyarat keratlah aku,,geselah aku..tanduklah aku..sebab aku tak sayangkan emak dan ayah aku...yang tua pulak aku tak sayang kan cucu cicit aku..

yang nak p ambil gaji pulak..sondolah aku aku tak nak duit gaji aku..rasnya yang perangai macam ni semua tak ada insuran,,kalau ada insuran depa mesti berperangai elok..kalau tak insuran pun tak nak mereka jadi ahli..

nasihat Qb ..ingatlah emak ayah,,abang kakak..adik beradik..tok nenek..kawan taulan..yang masih menunggu kita untuk menjadi tetamu di hari raya nanti..jangan lah bila mereka berkumpul..mereka akan berkata..bila aku ingat nak makan ketupat kacang ni..teringat kat arwah tu...lepas tu pakat duk menangis ramai ramai...

Wednesday, June 16, 2010

menyesal aku tak p tegur dia.....



ni warung pakndak kat sungai burung..tempat ni tak payah cari parking kalau nak makan..bolih park sampai dalam warung dia.drive in.....aku suka p warung dia..dia ada benda yang kita tak selalu maksak kat rumah....kuih pau kampung dia sedap..mee kari ..laksa..nasi lemak daun pisang...hu hu iklan..

.....................................................................................

mai kita p minum dulu zana..jom p minum yang tempat dia ada makanan yang bila kita makan... kita jadi puas dan kenyang untuk 4 jam...bagus juga cadangan kau tu ..aku pun tengah mendidih perut ni..tadi kat kedai mamak tu tak sedap langsung..tapi kita p juga makan ..tak tau pasal apa..duk tak sedap ..tak sedap pun kita p juga masuk kedai dia...mandrem apa yang dia pakai pun tak tau..

eh eh kak b tu dia parking kosong kat sebelah kiri...aku pun belok lah kereta dan dapat lah parking dekat dengan kedai makgn tu....kami masuk kat dalam kedai tu pakat duk mintak milo ais..sebab lidah dah terjelen dah...dahaga macam nak habis umur...la ni pukul 5 petang kita nak makan apa?..aku tengok ada laksa..mee rebus..bihun sup..nasi lemak tetek lauk sotong...macam macam...

dek mai bagi laksa satu..bihun sup satu...ok kak laksa nak cili api tak?..nak nak bubuh banyak sikit..ok dan dia terus pergi minta kat kitchen..
sampai aja makanan yang kami pesan..kami pun sambil bersembang sambil duk suap..sampai lah habis ..walaupun sembang tak habis lagi..dari pagi tadi..

dalam aku duk bersembang tu aku nampak kelibat sesaorang yang aku kenal..dia pun masuk dalam restoren tu..lama dah aku tak jumpa dia...aku rasa dekat 3 tahun..tapi dia tak menoleh pun ke arah aku..rasanya aku nampak dia dan dia tak nampak aku..aku tunggu kut kut dia nampak aku..aku nak pergilah tanya habaq.

tapi nampak gaya dia tak nampak aku..jadi aku pun rasa tak payah lah pergi kat dia..pertama aku tak jumpa dia lama..kedua kalau aku p kat dia aku kena duduk lebih kurang sejam..pasal dia pun kaki mengata macam aku juga...jadi aku pun tak cukup masa sangat..nak p join ka ?.tak pi ni?..aku tunggu kut kut 2 minit lagi dia toleh belakang..tapi dia betui tak perasan aku..jadi aku pun capai handbag aku..dan bagi signal kat zana ..jommmm....

bila dah masuk dalam kereta..aku rasa menyesal pulak tak p sapa dia..awat aku buat perangai macam tu..apa salah nya p tanya habaq ..bukan nya lama sangat pun..macam lah aku ni kalut nak p ligan kapal terbang...tapi tak pa aku ada no talipon dia..esok aku call..sebab hari aku penat sikit du berebut paking dari pagi sampai petang....

Friday, June 4, 2010

p market makan kat luar..,



kt mana saja kita makan kalau ramai ramai mesti berselera..tu tengok yang tengah bubuh lauk kat orang la ni badan dia dah 2 kali lipat dah..perut dia berlipat..

...............................................................................

aku kepasar pagi pagi buta nak cari ulam ulam kampung..nasib aku kira baik juga pasal aku duduk pun bukan llah tengan bandar sangat..jadi untuk menjadi orang orang kampung bukan lah susah untuk aku..bila aku teringat nak makn maknanan kampung aku ak payah nak fikir ..kat mana nak cari ..ulam ulaman tu..

aku lewat satu persatu gerai kat pasar tu..heyyehh aku nampak ikan sepat ,,ikan puyu..ikan keli aku tak nak..pasal aku tak suka ..aku nampak siput belitong..siput sudu..siput tak tau nama dia..ikan sepat dengan ikan puyu aku nak bakar pakai arang putih...sedap..

aku pun p lah kat wak jawa ni..eh eh cantek nye siput belitong ni..dia hairan dan lihat muka aku..siput belitong?..ah ah..ni lah siput belitong tu..ooooo ni namanya siput sedut dek..ooo yelah ..ok bagi 2 peket kat saya..sau peket berapa..yang ni satu peket 5 ringgit..2 peket 8 ringgit...ok bagi 2 kat saya..

ooohh..wak ni dah pandai berniaga macam supermarket dah..ada offer lagi..aku ke kedai sebelah pulak ... dek ikn sepat ni sekilo berapa?..yang ni rm16 ...la mahai juga ikan kampung ni no..tak pa adek bagi ikan sepat sekilo..ikan puyu sekilo..adek pesiangkan siap siap ok..

aku dah dapat dah apa aku nak..aku pun balik lah ikut gerai gerai tadi kekeretaku..dalam kereta aku dah mula nak rasa buat tu buat ni...sampai aja aku kat rumah aku pun keluarkan lah barang barang yang aku beli tadi...baru aku nampak banyak nya aku beli.. nak bagi makan kat siapa ni..

aku pun mula lah call sana call sini..panggil anak menakan taulan mai ramai makan..tapi depa semua sebuk..jadi aku bersih kan semua simpan dalam peti ais..besok nya semua dah janji nak mai makan dengan aku...

oiii tok wan jom kita pi makan nasi kat luar...pasai apa p makan kat luar kan tadi B p market..malas lah nak masak nanti tak habis..B nak masak apa ?..nak masak kampung kampung la..tapi untuk 15 orang....kita p makan kat luar ajalah Yg...ok jom lah kita p..dah lapar dah ni..jom..ye ye ye..esok mai makan ramai...aku nak p market lagi...

Thursday, June 3, 2010

dokong



lain kali nak beli buah beli yang segar macam ni baru lah puas hati dan rasa suci masuk dalam perut kita..

...............................................................................
panas nya hari ni..tapi kan panas hari hari..rasa nak bukak kepala nak bubuh ais dalam otak...supaya akau arasa sejuk aja...leppas aja aku makn tengah hari aku memang rara nak makan buah buahan tempatan..

dar jauh aku dok perati satu lori ksatu lori depa duk jual buah buahan tempatan..
aku pun "stop stop sayang"..kita beli buah dokong ..tadi aku nampak 3 kilo 10 henggit..bila aku tanya dia dia kata sekilo 10 henget..mana satu yang bwtul ni..tukang jual buah kata yang 10 hengget tu rambutan ...aku pun "oooooooo"..nasib baik aku tak brek ermergenci..kalau tak habis tayar aku rosak..

aku pun suruh lh tukan jual tu timbang 1kilo..akutak keluar pun dari dalam kereta...lepas dia bagi kat aku .aku pun simpan llah dalam keeta ..tak usik pun sampai balik rumah..sampai aja kat rumah aku pun bawa keluarlah nak makan..tengok tengok dokong dia bukan yang aku tengok tadi..separuh nya dah tak berapa elok lagi untuk dimakan...

aku frust lah juga pasai apa duk buat macam tu..benda makan ..kan ke tak elok menipu..yang jual tu pulak ada lah orang melayu....jangan lah nak untung lebih dengan memberi benda yang langsung tak membuat orang besyukur...

tak palah aku pun makan lah yang elok..yang tak elok aku buang..kira hallal lah kat dia..lagi pun aku bukan nya makan bolih habis sekilo..esok bolih beli lagi..tapi aku nak pilih sendiri...tak nak percaya dekat tukang jual buah lagi..tolong pili kat aku..