Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Friday, July 30, 2010

nasi lemak

hari ni hari lahir suami kesayangan kak b...pagi2 lagi kak b dah masak nasi lemak untuk dia..lauk kegemaran dia sambal kupang..sambal udang..sambal telur..namapak semua sambal kan..tapi tak kisah lah..dia suka..dia yang nak makan..

kak b rasa macam dulu2 lah...p takek daun pisang..ambil daun pandan ..kopek ikan bilis..belender cabai..masak sambal sampai 3 jam..seronok pulak rasa ..berbaloi..baloi..bila dia makn sampai tiga pinggan..anak2 kak b pun sama ..depa pun suka sangat nasi lemak kak b...kak b pun suka juga..jadi bila saja kak b malas nak masuk dapur..selalu kak b teringat nak buat nasi lemak..senang lauk dia semua sambal...

tapi kak b ni tak pandai nak buat nasi lemak tetek..macam mak kak b buat,,bila kak b bungkus aja dia jadi runtuh,,tak lawa langsung,,jadi kak b ambil daun pisang kak b letak aja atas pinggan lepas tu buh nasi lamak atas dia...baru lah terasa nasi lemak orang dulu..teringat kak bu buyung..nasi lemak kat sekolah rendah dulu..10sen aja..masa kak b darjah tadika..dia bubuh sambal sadin..sedap..nasi lemak dia ada biji rempah...kak b cuba nak buat tapi tak jadi pun..

tapi walau macam mana pun nasi lemak kak b sedap..nasi lemak mak kak b lagi sedap buyung...kalau kau rasa nasi lemak ..mak kak b..enko nak makan hari2..sambal dia ..phuh..dia masak 2 hari 2 malam...sedap..

Queenbeesaid...teringat nak makan nasi lemak ibundaku..nasi lemak ni khas untuk hari lahir suami ku yang tersayang hari ni.30 julai 2010..aku sayang kamu..hingga sampai akhir nanti..love QB..

Tuesday, July 20, 2010

70 kali sehari..

menci..menci..menci...ashik2 ulang2 ..tak dak cerita lain ka?..kak b sampai bolih hapal lagu2 dalam filem tu..bukan nya kak b ni pandai sangat buyung.. nak hapal lagu..kalau suruh kak b jadi pengarah kak b dah buat 77 pelem 2 tempatan..punyalah pandainya kak b ni buyung...

kak b buka aja teve tengok cerita yang sama..satgi buka lagi cereta yang sama...menci menci menci..kau tahu buyung kak b bayar mahal tau..tapi kak b dapat hampeh..menci kan buyung..tapi walau pun kak b tengok cerita pelem tu 7o kali sehari ..kak b tetap tak tau nama pelakon pelem tu buyung..

Saturday, July 17, 2010

tunggu sat no sat gi aku join hangpa

nanti sat kak b nak sembahyang asar sat..hangpa kat kedai kak leha ka?..dah mai ka kak mah ..kalau dia nak mai suruh bawak kain batek dengan kain ela..pasai nyonya kat pekan tu masih ambil upah jahit lagi...

hangpa panggil ika mai sekali..dia kata dia pun nak ambil juga kain baru kat kak mah..
sampai aja kak b kat kedai kak leha semua orang dah bereinpun nak pilih kai ela baru..kak mah cakap kain ni dari itali..korea jepun..ya ka..awat jauh sangat ..tak dak ka yang mai dari perlih ka,,teluk intan ka..

padan lah mahai..mai luar negeri...tak pa lah sekali2 apa salah nya..leps raya nanti banyak open house..jadi bolioh lah kita melaram..oiii hangpa ambil lah dua ka tiga helai,,bayar bulan depan..

dalam duk pilih baju tu..tunggu juga ika..mana dia tak nampak2..duk call tak angkat..kalau angkat pun on de way sungai way..his malas betui la ..aku ni ..dengan si ika ni..tadi ya ya sangat...ni tak sampai2 lagi..

dai tak akan sampai la ni..pasai dia janji nak bayaq kak mah bulan lepas ....sampai la ni tak bayaq lagi..kak mah nak cas late interest..macam bank kak mah buat kat laki kak mah..pasai lambat bayar keta...

Queenbeesaid...ooooooooo padan lah tak sampai....kalau hang tak bolih bayaq mai la juga ..pekena kopi..tak kan... kak mah nak suruh dia londeh kut....hilang dah sorang korum mengumpat buyung....

Friday, July 16, 2010

laki sayang


dia ni pakai gas setahun pun tak habis..makan kedai aja
...................................................................
tengah duk makan petang kat kedai kak leha ..kami dua ,tiga orang duk bersembang lah..macam2 isu..dari politik sampailah ke cerita hal rumah tangga nyamuk...punyalah duk bersembang sampai dah teguk 2 gelas kopi kampung tumbuk tak rasa nak balik lagi..sedap sangat ka kopi kak leha tu...

kat rumah ada kopi dari luar negeri lagi..mai dari kampung jawa..lagi sedap..tapi nak p juga kedai kak leha...apa dia manderem pun tak tau...nasib baik laki kak b suka kopi kak b...buyung...kalau tak kak b bawa ajalah tikaq bantai duk kat kedai kak leha...

dalam duk sembang2 tu ..kami pun ternganga juga dengaq cerita ika..dia habaq la ni laki dia sayang sangat kat dia..selalu puji dia..tak macam sebelum ni..selalu tak buat apa2..senyap aja..tapi la ni selalu puji dia...dia pun heran ..mungkin dia rasa lepas dia pakai peeling kut..muka dia lawa meletup...pas tu laki dia jadi bertukar...terus jadi sayang dan puji dia...

dia duk bersembang la..seronok duk habaq laki dia baguih ....kak b pun seronok juga dengaq cerita dia ,,tapi kan buyung...kami pun nak bersembang juga..dia duk cerita hal dia,,kak b pulak bila nak cerita hal rumah lawa kak b..

.kak b pun tanya dia ..apa yang laki dia puji ...yang buat si ika ni seronok sangat?...ika cakap.. laki dia kata dia pandai save sekarang ni...kak b tanya dia ..hang save apa?..save gas..dah 3 bulan tak beli....kak b pun oooooooooooooooooooooooo...padan lah..kalau hang kerap mai makan kat kedai ..10 bulan pun tak payah beli...lama2 esok hang tak payah masak..dia cari tukang masak baru....

eh eh kak b ni..awat kata macam tu...


Qbsaid....ko tengok tu buyung.... dia bangga kena puji (perli) ngan laki dia..kalau kak b kan buyung...duk perli kak b macam tu ..kak b angkat tong gas tu... hempuk atas jari kaki ....

Wednesday, July 7, 2010

mulut jahat...



kedai mamak tu lah..

.......................................................................
lapaq nya perut kak b ni..nak makan kat mana tak tau..nak masak malas..kalau masak pun bukan ramai sangat nak makan..kak b teringat la nak makan nasi arab tapi nak p tu jauh sangat dari ruma kak b..yang terletak di negeri indera puri...susah juga lah banyak kawalan keselamatan ..jadi kak b rasa nak p yang dekat dekat sudah la...

kak b pun terbeliak buji mata sebab datang buntang..swingg tuk tuk...kena kat otak kak b ni..dah ada idea dah...ok kak b nak p makan nasi beriyani kat mamak tu..dia masak pakai basmathi bukan beras hancur kau tahu...harga dia pun harga basmathi..rasa dia pun sedap lah juga almaklum tangan berbulu yang masak...

sampai aja estoren mamak tu kak b p q dulu..ramai orang kan..dah tu 4 dari 8 orang yang beratur tu nak makan nasi beriyani juga..eh ehe selera depa sama macam akak engkau ni kan...kak b pun dapatlah apa yang kak b order,,rasa rasa kak b ..kak b ni dah tersesat sikit..dah hampir menjadi adek beradek setan dah..sampai sebunbuun nasi lam pninggan akak kau ni.. buyung.....mamak tu ingat akak ni adek beradek tangan berbulu ka?..mesti kak b makan tak habis ni..kalau habis ..dah sah lah adek beradek al shatanirejami..

kak b pun makan lah pelan2...sebelah kak b pun ada orang makan juga..kak b sorang tak dak kawan..abang kau pun suruh kak b bungkus aja..dia duk berkebun malas dia nak ikut..tapi kak b lapar sangat kak b makan dulu..tak setianya akak engkau ni..buyung.. kan...yang abang engkau tu kat rumah mesti lapaq mengediq kan..akak engkau ni sumbat dulu...eh tak suka lah perangai buruk akak engkau ni..

dalam duk sumbat rezeki kat mulut ni..kak b..pasang juga telinga kiri kanan..nak dengar apa lah cite orang sebelah...oooo dia cerita kat kawan dia ..depa ni berdua..satu malika..satu lagi bella...yang bella ni baru kena buang kerja..pasal ambil hal boss dia berselingkuh kat dalam bilik opis..si bella ni p mengadu kat bini boss dia..sampai boss dia bercerai berai..macam tulah pengakuan bella kat malika..

aku kesian dua belah pihak ni..yang boss dia bercerai berai..yang bella ni kena pecat..pasai mulut dia jahat..dia bukan nak cari makan..dia nak cari pasal dan pelaga rumah tangga orang..akak kau ni buat andaian sendiri..kak b rasa si bella ni dengki kut kat geperen boss dia..,,eh akak makan nasi dalam pinggan ni habis kau..setan makan sama ka..duk dengar orang sebelah mengata..tak sedar aku segah..

kak b pun bangun dan minta diri nak keluar..maklum estoren mamak kan kerusi panjang.duduk kongsi2..kak b sempat tolih juga kat depa dua tadi..lawa2 anak dara mulut jahat tu...

QB said...kalau nak mulut jahat buat sampai ada master..baru ada ummph...macam akak engkau ni..kan buyung...

Sunday, July 4, 2010

pasar ikan


.................................................................................

kak b kekedai sebelah nak p cari santan segar ..dalam kepala otak macam2 nak buat ..nak buat kuih talam la..nak buat kuih seri muk lah..walau pun kak b bukanlah pakar sangat..tapi bolih lah..lebih sedap dari orang yang jual kat luar tu..puji diri akak....hari minggu kan..macam2 ada kat pasar..masa tu lah orang keluar nak beli itu ini..

tadi kak b dah suruh ah so tu pesiang ikan kak b. dan cuci sekali..bukan macam mak kak b dulu..beli .balik.pesiang sendiri..tapi sekarang balik cuci..dan masak..senang sekali...kak b p beli juga macam2 ..al maklum ..mengikut napsu serakah akak..macam 10 orang nak makan..tapi suka hati kak b lah..kan..

yang laki kak b ni..dah macam bawa bedozer dah duk ikut kak kak b..kak b beli lah apa benda yang ka b dah rancang..bila masa nak bubuh dalam teroli tengok dah penuh..alamak..abang kau pun sama nyoping dia..dengan ulaman yang segar dari ladang lagi..kata nya..kak b ah aha aje la...

tapi bila kak b fikir kan ..kita ni bila nak buat masak sesuatu kan..mesti banyak masa yang kita perlukan..sebab tulah macam jiran kak b kan..dia makan luar ..kata nya senang tak payah buat masa..betul juga kata dia..tengok macam kak b ni.pkul 9 baru p market..1 jam..balik rumah cuci tu cuci ni..1 jam..masak 1jam lagi..makan 1jam lagi..kemas 1jam lagi..eh eh betul la kata jran kak b..buang masa.lah..tapi tak pa ..

kak b suka buang masa ni..kak b dapat makanan bersih dan berkhasiat..hati puas..anak laki sehat walafiat..lagi pun kalau kak b tak masak..kak b nak buat apa..nak mengumpat pun nak ada group juga..yang mai mengumpat tu pun suruh kak b masak kau tahu...tak kisah lah janji akak suka...

Thursday, July 1, 2010

cendol kacang


sedap sangat terutama hari panas merelip
.................................................

bukan selalu kita nak makan makanan yang berlemak..lagi bila perut kita dah kenyang...ari tu napsu makan aku berkecelaru .aku tak tau nak makan apa..perut lapar..tapi taknak makan nasi ..jadi aku drive lah nak p cari yang bukan2..aku tengok ada lemang,takan lemang kut tengah hari buta ni..goreng pisang...taknak lah minyak2..kacang rebus..tak mau juga..pasal makan pun tak kenyang..

aku nampak dari jauh ..ramai orang duk beratur..tapi depa makan apa?..aku park keta aku..aku berjalan dekat 50meter juga..duk jenguk2,, apa benda yang seronok sangat..oooooooooo jaul cendol dengan tahu goreng..sedap ka?..aku beraturlah juga..apa salah nya..

sampai tern aku aku pun mintak 2 mangkuk...tapi aku nak makan sorang aja..kenapa aku beli 2 mangkuk..budak belakang aku pun duk ambil hal aku...bolih habis ke makchik?..bolih lah dek... tak dak masalah..kalau kat rumah mak chik makan dalam timba..ni setakat mangkuk takdak masalah....

aku benci budak tu...awat duk suka ambik hal orang tak tau..bukan di belanja pun..yang penting kalau celdol ni sedap aku tak payah beratur sekali lagi..kalau tak habis aku bolih bungkus....tapi aku habis kan juga ..sedap...