Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Sunday, October 31, 2010

kebaya siam

ni b aku nak bgi tau hang ..anak aku dah selesai habis dah diploma..diploma apa dia ambik jariah?...alah diploma pereka pesen dia pandai tau..hang suruh lah dia buat baju apa pun dia bolih..dia pandai jait sekali tau b...

la besaq dah anak hang noo..pandai pulak tu...baguih lah..bolih lah dia jait baju aku noo jariah...bolih hai b oii..hang suruh lah dia design baju terletes sekali..dia mesti pandai punya aku gerenti..nanti dia buat hang nampak muda b...betui ka..baju pun bolih nampak muda ka jariah?..

aku pun duk terpikiaq juga kain yang aku beli mahai lah juga..memang kena orang pandai buat baju aku ..kalau tak mesti tak berbalui..atau aku akan merengkam...aku sayang sangat dengan kain tu..bayang kan dah 5 tahun beli ..tak buat baju lagi..takut orang reka tak betui...

tapi nasib baik jariah mai promote anak dia yang pandai jait apa saja..aku percaya lah ..siapa tak kenai jariah..kalau iklan no wahid...tapi aku termakan juga pujuk dia...
duk esok..lusa..aku pun bagilah kain ..p jumpa liza anak jariah..dia pun rekka lah baju tercantik sekali untuk aku..aku pun senyum lah..duduk senyum..malam senyum..masak senyum.dukteringat nak pakai p kenuri kawan kat tempat mewah...
duk urut dada mak b ni..duk sabaq..nak kebaya nyonya jadi kebaya siam....depa duk suruh sabaq sabaq..nak buat apa lagi..sabaq ajalah..dah nak raya haji...sedihhhh...nak buat macam mana orang baru dapat lesen jait baju..tak palah ..bagi semangat kat depa..baju bolih cari..persahabatan penting

lepas 2 minggu..jariah call..b oii..baju hang dah siap mai la ambil..aku pun seronok lah..walau pun 2 minggu siap juga baju aku..nak pakai pun 2 minggu lagi...salamualaikum ..mualaikum salam mak b..mai la masuk..ni baju mak b..p lah trai...tengok lah apa kurang bagi tau..

aku pakai kain dia ..elok terletak..aku trai baju dia..elok juga terletak..tapi aku rasa tangan aku berangin..pasai apa?..rupanya lengan baju tu pendek..awat lengan baju ni pendek?..masa dia reka lengan baju panjang..mana elok kalau lengan pendek..bukan baju siam..baju kebaya...

muka aku dah merah padam ..nak menangis dah..muka aku dah sebek dah...aku pun keluar dari bilik salinan...bukan hari tu design dia lain ka?..awat ni jadi lain?...ni aku nak habag kat hang b oii..semalam elok lagi baju ni..hari ni baru jadi cacat..pasai apa jariah oii..tadi pagi liza gosok ..terbakaq sebelah lengan dia..minta maaf na b...tak sangka...

aku maaf kan lah anak hang jariah oii...tak pa lah dia baru belajaq..tak kisah lah..kain kat rumah pun masih banyak lagi...tapi dalam hati aku menangis..kecewa..baju kebaya aku jadi kebaya siam...aku tak patut  pikaq pasai baju tu... sampai lupa banyak lagi baju yang tak pakai..tapi pasai apa aku tak chengei..depa jampi embuih apa kat tengkok aku...aku baik aja ..tak marahhhhhhhh....

Thursday, October 28, 2010

tak pakai kena zakat

sibuk juga kak b pagi ni....tak sat ni kawan call nak mai rumah nak makan tengah hari...dia dah habaq dah...ooi kak b..kami nak mai makan tengah hari ni rumah ka b...kami nak makan ikan bakaq ayaq asam tau..siap bagi resepi lagi....

kak b pun seronok lah sangat ..pasai orang nak mai rumah kita..paa lagi nak mai makan besama kita..rezeki tu...bukan susah pun barang semua dah siap ada dalam lemari es..ambil , masak,makan..3 step aje..
orang minta nak makan ikan bakaq aja..tapi kak b biasa lah..kalau bukak lemari es tu..mula lah merepek..nak masak tu lah..nak masak nilah..last2 makanan al pembaziirun....
pedekan cerita yang pendek ni..kawan pun mai lah makan..sampai kenyang ..maklum lah kak b masak lazat lazizun..dah depa kenyang baru depa nampak bunga pinggan kak b....
la kak b oi..beli pinggan baru ka..padanlah sedap sangat makan tadi..

kak b pun dengan senyum kambing menjawab..hangpa dah lantak sampai nak tebeliak biji mata baru nampak pinggan aku yang mahai ni...sebenarnya pinggan ni dah lama dah duk sembunyi dalam cabinet..kak b bawa keluar lah pakai..kata orang tua2 kalau kita simpan lama2 nanti kena zakat...jadi kak b pun bawa lah keluar pakai...

nasib hangpa lah nak dapat makan pinggan mahai kak b ni...tapi bukan pasai pinggan yang buat masakan kak b sedap..ayer tangan kak b ni..tadi masak pakai belanga tanah aja..bukan periuk 5 ribu hengget pun...
set ni kalau nak basuh kena bismillah dulu..takut terlepas berkecai.mahai saja...lambung gerenti tak pecah tapi kalau terhempas mesti berkecai...
kak b duk pikiaq juga..kalau kena zakat..mestilah bagi sebahagian dari set pinggan tu..macam mana pulak kan? tak  cukup lah set dia nanti...tapi kalau kak b nak bagi zakat ..kak b bagi lah satu set..lawa sikit...kan..buat apa duk bagi tak set..kesian kat si penerima zakat..

Wednesday, October 27, 2010

senja permai

angin duk sepoi2 bahasa dan gila2 bahasa....aku cukup selesa di tepi pantai yang cukup indah...tapi dah petang..dah dekat nak senja dah...punggung aku makin berat nak angkat ..nak bergerak ke kereta yang tak jauh dari tempat duduk aku..

kerana angin sepoi2 bahasa tu lah buat aku makin nak duduk dan tak mau bangun....tapi aku pegang juga cakap2 orang tua2 dulu...hangpa jangan duk kat luar rumah bila senja..taku hantu sorok hangpa dalam hutan...masa tu aku kecil lagi..tapi terfikir juga aku masa tu..macam mana hantu nak bawa p dalam hutan...kuat ka dia nak angkut aku..sedangkan kita tak nampak dia...tapi aku kan budak masa tu ..tak nak lah aku fikir kan yang tak sampai dek otak aku..

tapi ni lain pulak senja menghampiri lagi setengah jam..aku makin seronok ni...tapi aku tak blih melepasi senja..jadi aku pun pun betul2 menghayati keindahan pantai dan bendang ketika mata hari nak terbenam....dalam siulan angin yang begitu merdu...aku juga terdengar siulan kecil ..rasa nya suara budak kecil...aku toleh kekiri aku..aku lihat budak berumur sekitar 5 tahun...

datang menyapa aku...makcik ni datang sorang ka?...makcik dari mana?...dah makan ka?..kuih kat situ dia menunjuk salah satu gerai yang ada..sedap mak yang buat...
banyak nya soalan dia...aku pun menjawab satu persatu dengan soalan yang di ajukan.....aku lihat budak ni macam teratur juga pakaian nya..tapi anak siapa?..dah dekat senja... kenapa masih di tepi pantai..mana mak dan ayah dia?.....

aku pun tak kisah sangat lah tentang dia..kerana pada aku anak  kecil ini mungkin anak2 yang sudah biasa bermain di pergigian pantai..
hampir 10 minit nak senja ...aku pun bangun untuk meninggalkan pantai yang indah tu kekereta aku...10 langkah aku berjalan aku melihat saorang ibu muda menangis di tepi pantai tadi teresak esak...aku pun dengan perasaan nak ambil tahu tentang keadaanya..menghampiri ibu muda itu....adek kenapa menangis kat sini...dah nak senja dah...jom lah kita balik....dia tidak menjawab..dia hanya memandang aku dan terus menangis teresak esak....

aku jadi cemas ...dan ingin meninggal kan tempat tu...sebelum aku melangkah sebanyak 3 langkah...dia bersuara..Kak !...ada nampak anak perempuan saya?...dah 3 bulan saya kehilangan dia di sini.....aku pun berfikir eh! eh!..anak kecil tadi ka?...tapi dah tak nampak dah.....aku diam dan tak jawab soalan dia...aku pun tak tahu kenapa....

gambar budak comel ini tak ada kena mengena dengan cerita QB....ini comel sangat yang ni pun ramah juga...
aku terus berlalu kekereta...dan bergerak keluar.....dalam kepala aku teringat cerita 3 bulan lepas.... ada anak kecil dan ibu muda lemas di pantai yang sama...aku tak tahu ada kena mengena atau tidak dengan cerita anak kecil tadi dan ibu muda itu....tak nak fikir..masih nak menghayati keindahan pantai ni...

Wednesday, October 20, 2010

tua saja

ni hang duk sini sat na..makngah nak p beli makanan..iya nak makan apa biar makngah p beli....tapi iya dengan kakak kena duk kat sini tau tunggu mak ngah...aku pun p lah beli makanan yang dia orang nak makan...meja untuk 6 orang tu tak jauh dari gerai yang aku beli makanan....

selepas dapat makanan aku pun bawalah makanan tadi dalam talam untuk di beri kepada anak saudara aku...elok aja aku sampai kat meja aku lihat anak saudara aku berdiri di tepi meja... yang sorang lagi masih di kerusi ...dan meja yang aku ambil tadi di penuhi satu keluarga ...rasa aku sopan juga dari pakaian nya...

aku pun letak talam dan ..bagi salam kepada keluarga sopan tadi...dan aku tanya anak saudara ku...macam mana tadi dia duduk dan sekarang dia berdiri ......anak saudara tu bersuara..makcik ni kata kamu dua p lah duduk kat situ...dia suruh kami bangun....

dengan mulut manis ..aku pun berkata kepada keluarga sopan tadi..kalau cik nak duduk selesa anak beranak ...duduklah  makan kat rumah ...macam mana cik sampai hati menghalau anak kecil yang berumur 6 dan 7 thun ni ketepi..semata mata nak selesa sekeluarga,,,,

apa cik rasa ?..sekarang saya nak halau cik p duduk kat mana2 ..........cik suka tak?....tapi ..saya manusia yang berakal...tak akan termampu nak halau macam tu ...walau pun cik ni orang dewasa....cik duduk lah tempat ni ..bayak lagi tempat yang saya bolih bawa anak kecil ni duduk....

sedih hati aku melihat perangai manusia yang buta perut ni..buta hati...tak salah aku ..aku tadi nampak dia baru saja keluar dari pintu surau....tak sempat doa dia tadi nak sampai  kelangit...dia dah buat bagi sakit hati orang.....lepas saja aku dapat meja yang lain ...dan makan dengan anak saudara aku...aku lihat keluarga sopan ni malu2 lalu depan aku...kasian juga aku rasa orang yang penting diri ni...sekarang dia buat depan anak2 dia..lain kali anak2 dia buat depan cucu dia....


Tuesday, October 5, 2010

bila silap masuk majlis

lekas la yang oii..b dah siap ni..yang tengok ...lawa dak b pakai..b alim sikit ari ni ..kan kita nak p majlis doa selamat dan jamuan raya...dalam duk bersiap nak pergi ...cek terlupa langsung yang sekarang ni duk peturun semua..kurang2 pun satu saiz...amboi ...awat abang lawa sangat macam orang nak p menikah..kita nak p doa selamat aja..lawa kalah pengantin..cek kerling aja kat laki cek...
ala sekali2 aja...mana ada sekali2 ..bulan ni dah 6 kali abang pakai lawa..bukan ka bulan ni bulan raya..baiaq lah abang pakai lawa..nanti kalau orang tengok ..orang kata ..pandai dia jaga laki dia....
tu ka abang..ha ok lah ..malam satgi nak tidok pun abang pakai lawa2  ok..pasai kalau abang tak pakai baju abang bila lagi nak menerai..umuq bukan semakin singkat..kita enjoyyyyyy...

ok dah siap semua ..kami pun nak bertolakla..gps pun dah set dah..tali pingang keledar pun dah tarik elok2 takut baju kerdut..maklum nak kelihatan sentiasa elok ....yang cek sebelum duduk punya susunlah baju biaq bila bangun nanti nampa kejung aja...eh abang .. mana bekai yang cek nak bawa bagi sahabat kita ni..abang tak amabil ka kat tepi pintu tadi...cek tak nampak pun dalam kereta ni...abang dah ambik dah  buh kat belakang bonet..ooooo..ok bismilah..kina nak bertolak..cek pun tet..buka radio..sambil denganq lagu sambil bersembang..cek nyanyi lagi deras daripada radio tu..kadang2 cek tutup ..konon2 suara cek lagi sedap..janji laki cek tak mengantuk duk bawa kereta....

bila amy dari gps cakap...ariving at distination...cek pun tengok kut luaq...oiii besaq nya dia buat tahun ni..tak kata pun nak buat besar besaran...sampai 5 khemah...kenuri kawin ka...kalau habag nak buat besaq cek hantaq hadiah pakai lori....abang parking la kat situ bang..teduh sikit..pas tu senang nak pusing....tak payah lah sampai masuk dalam khemah....

kami pun keluaq lah dari kereta..sambil duk pebetui bajulah..tudunglah.ketayap lah..jamlah.barang kemaslah...cek p belakang bonet ambil lah bekai yang nak bagi kat sahabat ni...cek dengan laki cek..melalui stu khemah..ke satu khemah..tapi cek tengok semua orang tu  tak kenai cek..laki cek pun... depa tak kenai walaupun dia pakai lawa...cek jalan lagi..smbil senyum manis campuq kelat..sampai depan pintu cek bagi salam..salam mualaikom..ni rumah siti nurhaliza ka?....depa jawab salam dan kata...ni rumah siti juga..tapi siti nurbayah...ooooooooooooo...mana rumah siti nurhaliza?...ni belakang rumah ni...tak payah patah balik pi terus aja....tapi kan kak..masuk kak.. kan ..seawai ni..dah 17 orang dah silap mai rumah kami....ya ka dek..sambil pandang bekai kat tangan dia...tak kan aku nak ambil balik kut....kak ambilah  balik bekai ni ..bukan saya punya...tak payah lah dik.adik simpan lah bekai tu..dan selamat berkenalan....
macam tu lah bila silap rumah selalu rasa tebai muka.....
abang oiiiii yang abang duk bersalam tu abang kenai ka..nampak ramah duk bersembang...ya lah dia pun silap rumah macam kita....ooooooooooo ya ka......menciiiiiiiiii lah...macam kita mana bolih silap dah mai 7 tahun lepas.....

Saturday, October 2, 2010

salah bajukah? salah cek?

ni baju baru mustahil cek tak bolih pakai..mustahil..ah ah ...tak bolih terima akak tau...kenapa baju cek yang baru saja dua bulan tempah tak bolih pakai .tunggulah.. ahso yang buat baju ni..cek nak p hingaq kat dia..nak tanya ..
ukuran  anak dara mana yang dia tukaq bagi kat cek?..cek merengkam sangat ni..mesti nak p subuh2 sepiee...dah lah kain cek datang dari africa..renda dari cina..tak masuk kancing baju lagi..kenapa dia buat bila cek pakai nampak perut...mennnnnnnnnciii......oh oh memalukan diriku di depan cermin yang terseregam indah.....
cermin yang tidak di photo shop...ah..cek menagis tersedu tanpa irama..duk esok cek p jumpa ah so tukang jahit..tak kan hang tak tau jait baju aku ..dah 30tahun dah duk buat...awat hang dah rabun ka..tua pun tak jauh lah sangat dari cek..cuma almaklum die tak mengebat macam cek..jadi cek terserlahlah..eh eh terpuji diri sendiri....

ini dailog dia..den gan cek...kir cerpenlah...

cek....ah so lu apa bikin wa punya baju?..silap ukur ka.?
ah so..mana bolih silap ukur..wa sudah lama bikin lu punya baju...
cek....lu tengok wa sudah taruk dia punya kancing..sampai perut sudah tak bolih kancing....

ah so..ooooo ya lah..apa sal ini macam.aa?..itu hari lu ada try ka..mari wa kasi ukur sekali lagi..hai ya semua sudah naik 2 inci oii ..ini bukan gua punya salah..lu punya salah..lu makan banyak...

cek... dengan hati luluh dan sedih ..cek pun tengok lah ukuran tu..dan sesungguhnya memang badan ku yang naik...cek seha tak pakai awai awai..sebab nak tunggu raya.
tapi kalau cek duduk sebelah gajah cek rasa kecik aja....
kenapa kat kaki tak nak gemuk..yang gemuk..pinggang ..punggung..perut...menciiiiiiii tau...
lepas raya cek tak bolih pakai..sedih nya cek..mulut cek jahat makan tak berenti...cek kena tunggu 1 bulan lagi nak perturun lemak lembu...mennnnnnnciiiii..pakai lah t,shirt...nak lindung perut.....mennnnnnnnnnciii.... ..ya tuhan kau jangan lah menjjadikan napsu ku kepada makanan sahaja..cabangkan lah ia beraneka ragam...supaya aku bolih meringankan berat badan ku...aminnnnn...