Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, November 3, 2009

bakaq2


depa ni keluarga uluq sentap yang setiap bulan pergi berkelah di kawasan rumah tuk batin durian burung
depa juga hampir di rebus oleh tok batin kerana tidak ikut adat istiadat orang2 original di situ..
tetapi depa sudah pulang dengan selamat...kita gembira..

bila kita rasa tak selera..kita jangan susah..kita panggil anak2 saudara mai makan sekali..kita buat macam pegi bekelah,,kita buat bakaq segala haiwan yang berkaki satu sampai berkaki sepuluh,kita makan puas2..kita makan banyak..

lepas tu kita rasa masih ada yang lebeh lagi kita panggil pulak jiran kita mai berkelah dengan kita.kita masak nasi banyak2 .tak cukup beras kita suruh dia bawa mai sekali..tak cukup belacan kita suruh dia singah kedai..kita nak seronok 2..bukan nak dera.

kita buat macam dulu..orang dulu kalau p berkelah.depa mesti buat behoon..buat sandwich ala kampungan yang perah asam limau tu...depa buh sardin ,bawang ,tomato,timun,cabai dan lain2 lagi..
pas tu depa kepit roti...bawa p berkelah..depa masak nasi lemak..buat ayaq kopi buh dalam plask ayaq panas..bila sampai ayaq kopi panas jadi ayaq kopi ais..

emak2 dulu kalau nak p berkelah depa mankit tidoq pukui 4 pagi nak prepare barang2 yang nak bawak.tikaq, kain ,nak adang masa salin baju..depa bawak parang kut2 nak tebas kayu atau kut jumpa durian orang jatuh ka, tengah jalan senang nak buka..
nak beli tak dak tuan .. kira halai lah..

lepas tu anak2 pula bila nak p berkelah depa tak bolih tidoq malam..tapi tak berani nak p dapoq,takut kena katok dengan senduk,,pasai depa mesti p menyebok..

tapi depa tau walau macam mana seronok sekali pun nak p berkelah....depa mesti melalui perjalanan yang tak seronok dan tak selesa..kerana sepanjang perjalanan tu..depa terpaksa berhimpit himpit..macam ikan sardin juga..bayang kan satu kereta bolh sumbat 11 orang...
siapa pun tak berani nak komplin...sebab takut kena tinggal..pasal cakap pandai sangat..

tapi bila sampai tempat berkelah..selalu lupa dunia.tu la ada yang banyak tenggelam sampai kembung..atau sesat sampai berejam dalam hutan..atau termasuk dalam perangkap beruang...atau banyak lagi yang tak seronok akan belaku jika tidak dengar cakap mak pak....

selalu nya lepas berkelah mak pak akan siapkan duit sedikit untuk di sedekah kan kepada doktor..dengan iklas...kerana anak2 yang lupa diri.... pasal pergi berkelah setahun sekali.....





sama juga walau pun berkelah di kawasan rumah(meriah mak)yang baju merah tu baru habis baca doa..amin amin ..ayam...


di sini pun boleh bbq...tak payah di hutan kan..kalau kat hutan di panggil berkelah..kalau macam ni di panggil berenak enak....dah tentu tak sesat..atau kembung dalam tasik..


bolih jadi penari inang sambil berbbq..yang depan tu orang burma sesat..tapi dah masuk islam...

makanan untuk 50 orang tapi dimakan oleh 20 orang...budak gemok yang kita nampak ni boleh menghabiskan ..saekor ayam pencen dan sekilo daging kerbau...dan dia masih lapar...anak siapa ni?..........

No comments: