Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, January 27, 2009

SELAMAT TAHUN BARU CHINA

KONG HEE FAT CHOY>>ANG PAW LO LOY>>..Bila tiba malam tahun baru china,aku mesti teringat masa kecil ku. Aku menanti hari kegembiraan itu dengan penuh kebaikan yang aku lakukan.

kena buat kelakuan baik ,tak bolih pukul adek,tak bolih tidur lambat,tak boilh makan nasi minum air dalam masa yang sama,tak bolih pergi main balik magrib.tak bolih punggah baju yang mak dah susun,tak bolih try baju baru untuk kong hee fat choy 10 kali satu hari,kena tolong mama bila diperlukan,dan tak bolih muka masam bila di suruh pergi ke kedai. SEMUA NYA PASAL AKU NAK P MENYAMBUT TAHUN BARU CHINA DENGAN SEPUPU AKU DAN KELUARGA MAK AKU DI SEREMBAN..ANG PAW,,,, ANG PAW ,,,,ANG PAU,,,KUEH PAW.



Pada malam tahun baru tu ,aku tak sesama dia orang bermain merchun.Tapi aku di belakang dapur nenek aku .Aku lihat mak mak sedara aku sibuk di dapur,kehulu kehilir mengemas sisa sisa makanan yang kami sekeluarga makan besar tadi..

Makanan kegemaran kami adek beradek adalah ayam masak ponteh,Nenek aku pandai masak

ayam tu.Memang masakan tadi mengembung kan perut aku yang montel ni.Umur aku pada masa tu 10 tahun..Kenapa tiba tiba aku jadi sepi di malam tahun baru tu.Aku pun tak tahu semua orang berkumpul di depan memeriahkan malam kebesaran tu.

Dan sedang ku duduk saorang diri ditengah rumah tu ,yang ada pintu tengah dan boleh keluar.Aku pun keluar di taman nenek aku.Aku nampak ada galah, ada pisau dan pokok betik..JENG>>JENG>>....Apa aku buat..Aku buat benda yang akan menaikan kemarahan tok nenek aku..HAAIIIIYYAAHHH...Siapa kait buah betek muda Gua hhaah?...Gua mau simpan betik tu..

Ni mesti kerja anak pompuan si YOK LOON tu..YOK lOON ada lah nama iibundaku sebelum dia memeluk ugama Islam.. YOK LOON""""YOK LOON"""Lu tengok apa anak lu buat malam malam buta ni..Bayangkan kalau betik tu jatuh atas kepala dia macam mana? .Besok kita mau tahun baru Mama tak nak cucu mama masuk hospital...

GUA mau angkat balik itu ANG PAW yang gua bagi sama dia...Biar dia rasa tak ada duit..Kita esok pergi jalan tinggal dia kat rumah sorang .Biar dia tak dapat ANG PAW..

POK PEK... POK PEK...baba Melaka tu beleter kat aku....Memang tak seronok langsung tahun baru yang dah jadi buruk kat aku..Dan kelakuan aku yang buat baik sebelum tahun baru tu pun rugi macam tu saja ...Semua hanya kerana aku yang tiba tiba jadi boring dan buat benda yang nenek aku marah,,HISH HISH>> Aku akan jadi baik lagi tahun depan.......

Sekarang sama ada anak aku, anak buah ,aku atau cucu aku mereka akan semua dapat ANG PAW .Walaupun mereka tidak berkelakuan baik seperti aku dahulu...

KONG HEE FATT CHOY AKU UCAP KAN KEPADA SAUDARA MARA AKU DAN KENGKAWAN AKU YANG LAMA TAK JUMPA.SEMOGA TAHUN BARU INI MEMBAWA KEMEWAHAN,KESEHAHATAN,KEMAKMURAN DAN PANJANG UMUR ..... UNTUK SEMUA WARGA KETURUNAN CHINA DAN SEWAKTU DENGAN NYA..

2 comments:

Md Farris said...

saya beranak tahun tikuih.. happy lunar new year!

queen bee said...

Mak bee beranak taun rimau putih...
chengeiii sangat...tapi hati baik