Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Thursday, June 3, 2010

dokong



lain kali nak beli buah beli yang segar macam ni baru lah puas hati dan rasa suci masuk dalam perut kita..

...............................................................................
panas nya hari ni..tapi kan panas hari hari..rasa nak bukak kepala nak bubuh ais dalam otak...supaya akau arasa sejuk aja...leppas aja aku makn tengah hari aku memang rara nak makan buah buahan tempatan..

dar jauh aku dok perati satu lori ksatu lori depa duk jual buah buahan tempatan..
aku pun "stop stop sayang"..kita beli buah dokong ..tadi aku nampak 3 kilo 10 henggit..bila aku tanya dia dia kata sekilo 10 henget..mana satu yang bwtul ni..tukang jual buah kata yang 10 hengget tu rambutan ...aku pun "oooooooo"..nasib baik aku tak brek ermergenci..kalau tak habis tayar aku rosak..

aku pun suruh lh tukan jual tu timbang 1kilo..akutak keluar pun dari dalam kereta...lepas dia bagi kat aku .aku pun simpan llah dalam keeta ..tak usik pun sampai balik rumah..sampai aja kat rumah aku pun bawa keluarlah nak makan..tengok tengok dokong dia bukan yang aku tengok tadi..separuh nya dah tak berapa elok lagi untuk dimakan...

aku frust lah juga pasai apa duk buat macam tu..benda makan ..kan ke tak elok menipu..yang jual tu pulak ada lah orang melayu....jangan lah nak untung lebih dengan memberi benda yang langsung tak membuat orang besyukur...

tak palah aku pun makan lah yang elok..yang tak elok aku buang..kira hallal lah kat dia..lagi pun aku bukan nya makan bolih habis sekilo..esok bolih beli lagi..tapi aku nak pilih sendiri...tak nak percaya dekat tukang jual buah lagi..tolong pili kat aku..

No comments: