Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Thursday, October 28, 2010

tak pakai kena zakat

sibuk juga kak b pagi ni....tak sat ni kawan call nak mai rumah nak makan tengah hari...dia dah habaq dah...ooi kak b..kami nak mai makan tengah hari ni rumah ka b...kami nak makan ikan bakaq ayaq asam tau..siap bagi resepi lagi....

kak b pun seronok lah sangat ..pasai orang nak mai rumah kita..paa lagi nak mai makan besama kita..rezeki tu...bukan susah pun barang semua dah siap ada dalam lemari es..ambil , masak,makan..3 step aje..
orang minta nak makan ikan bakaq aja..tapi kak b biasa lah..kalau bukak lemari es tu..mula lah merepek..nak masak tu lah..nak masak nilah..last2 makanan al pembaziirun....
pedekan cerita yang pendek ni..kawan pun mai lah makan..sampai kenyang ..maklum lah kak b masak lazat lazizun..dah depa kenyang baru depa nampak bunga pinggan kak b....
la kak b oi..beli pinggan baru ka..padanlah sedap sangat makan tadi..

kak b pun dengan senyum kambing menjawab..hangpa dah lantak sampai nak tebeliak biji mata baru nampak pinggan aku yang mahai ni...sebenarnya pinggan ni dah lama dah duk sembunyi dalam cabinet..kak b bawa keluar lah pakai..kata orang tua2 kalau kita simpan lama2 nanti kena zakat...jadi kak b pun bawa lah keluar pakai...

nasib hangpa lah nak dapat makan pinggan mahai kak b ni...tapi bukan pasai pinggan yang buat masakan kak b sedap..ayer tangan kak b ni..tadi masak pakai belanga tanah aja..bukan periuk 5 ribu hengget pun...
set ni kalau nak basuh kena bismillah dulu..takut terlepas berkecai.mahai saja...lambung gerenti tak pecah tapi kalau terhempas mesti berkecai...
kak b duk pikiaq juga..kalau kena zakat..mestilah bagi sebahagian dari set pinggan tu..macam mana pulak kan? tak  cukup lah set dia nanti...tapi kalau kak b nak bagi zakat ..kak b bagi lah satu set..lawa sikit...kan..buat apa duk bagi tak set..kesian kat si penerima zakat..

No comments: