Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Wednesday, November 3, 2010

hujan.hujan.

huee hueee huee mengeletaq kak b ni ...dari semalam sampai hari ni rasa macam duduk kat negeri sejuk2
masa kecik2 dulu kalau hujan macam ni mak  ngan ayah buat sampan kertas bagi kami main adek beradek..pandai depa tak payah keluaq duit .tapi kami adek beradek seronok sampai lupa nak makan...
aja...duit api dah save dah tak payah econ..tak payah kipas..tak payah ais batu...peti ais pun bolih tutup dah..pasai semua benda tak basi ..negeri sejuk la katakan..che che che ..kak b pun berangan lah yang air hujan tu macam salji aja..terbang melayag layang di ruang angkasa...tapi cayaq bila sampai kat depan kak b...
tapi bila hujan macam ni kan...kederat pun tak sampai gear tiga...buat benda semua ikut irama..longlai..lemah lembut.dan semua aktiviti jadi macam lagu mak inang...semua gemalai..yang laju bila makan..macam lagu disko..apa dak nya bila hujan perut kita sentiasa lapaq..makan tak sampai 2 jam lapaq lagi..satgi nak makan tu..satgi nak makan ni...tak kerin tangan duk masak makanan yang lazat2..masak seniri pasai tak bolih keluaq lah tu...tapi kak b memang suka masak seniri..sedap..semua secukup rasa...

laa..kawan2 mengata pun tak cal pulak pagi ni..ni semua rasanya pasai malas nak keluaq la tu...depa tak p merket ka?.. duk kat rumah duk masak macam2 lah tu....  tak habis lagi  ka barang2 dapoq depa? tak kan auto refill kut?..tak palah tak duk kacau depa..biaq lah dapa  menikmati musim saljan yang indah ni...tapi macam mana pulak kak b ni..takan nak duk sengap saja..makan dah nak meletup perut..nak buat apa semua dah siap..yang tak siap nak mengata saja lagi...

lepat pisang lah yang paling senang nak buat.. layoq daun,.belender pisang..masuk tepung gandum, gula,santan.balut dan kukus..senang sangat..
kak b pun kata tadi tak nak kacau kawan2 tapi ..tup tup ada semehes pulak masuk ni...dari mana pulak ni?..la dari jariah...semehes nya berbunyi begini..  " b oii aku nak masak mee kuah petang ni..hang mai la makan kat rumah aku..kawan kita adalah 3 ka 4 orang nak mai sekali...lagi pun aku nak terima kasih kat hang ..kerana tak marah anak aku gosok lengan baju hang sampai terbakaq mai la"

kak b nak jawab apa ni..kalau tak p tak patut sangat..dia dah sungguh2 panggil..nak buat majlis terima kasih pasai aku tak marah anak dia..baik juga hati dia..dia tak mau kita simpan hati...oklah .kak b pun semehes " tq..aku p lah ...hang nak apa2 dak ?..lepat pisang ada ni..aku bawaklah sekali.." dalam hati aku ingat bila hujan semua nak duk rumah..rupanya nak keluaq juga..tak dak program kita buat program....tapi tak nak mengata lah musim hujan..takut petiaq....

No comments: