Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Wednesday, March 16, 2011

tanah kapoq

masa nak tanam  pokok dulu dalm  anganan ku ..ingin taman macam ni..tapi apa kan daya anganan ku musnah..kerana tanah yang silap....tapi masih tak putus asa...
pagi petang..pagi petang ..depa ni siram pokok..bubuh baja lah..belai lah..sembur racun lah..tengok pokok depa sehat..bunga pun cantik2..yang kak b ni dengan abang aji pun sama juga nak tanam pokok yang subur macam depa juga..tapi kami ni hari siram esok hujan tak siram..dah tanam pokok dekat 5 tahun pun duk macam tu juga terbantut..

tanam bunga pun sama..lepas berbunga sekali dia terus mati..pokok buah pun tak jadi..frust rasa..macam2 buat kat pokok2 tu tapi tak jadi juga..pening dah kepala duk pikiaq..nak tanaman subur dan cantik..tengok orang punya lawa2 rasa geram juga..depa pun buat sama macam kami juga..tapi depa punya pokok 5 kali ganda subur .besar dan cantik...

kak b dah jemu duk pujuk pokok tu..ketegaq  sunnguh ..langsung tak dengaq cakap..kak b pun dah buntu,,tiba2 abang aji panggil sorang yang pandai pasai tanah taneh ni..eh eh panggil tok bomoh ka abang aji ni?..ya lah tok bomoh tanah..dia pakar pasal tanah..dia mesti bolih selesai masalah kita..mesti punya..
hui..yakin sungguh pak aji ni..jangan main 2 pak aji oii..nanti kena ligan dengan jin tanah pulak..

kak b duk perati orang yang pakar pasal tanah ni..dia buat lubang bulat..dia korek tanah tu..sampai berpeluh2..lepas tu dia ambil tanah tu..dia cium2..eh eh apa orang ni buat ni?..dia nak jampi bagi tanah tu suboq ka?..lepas dekat 15 minit dia teliti tanah tu..dia bagi tau..huiii..ni bukan main2 ni..bukan senang nak pindah ni..

ha pindah..dalam hati kak b ..nak pindah siapa ni..nak pindah jin ka?..hee seram juga kak b ni..pastu dia call...tanya berapa harga?..eh eh ni tanya harga pulak ni..apa benda yang dia buat ni..abang aji ni betui ke panggil orang ni mai cek pasal tanah ni....kak b pun dia aja ....saja tengok apa dia nak buat...

lepas dia selesai teliti pasal tanah tu ..dia pun cuci tangan dia dan kotoran yang melekat dekat kaki seluar dia..dia pun panggil lah abang aji dan kak b..nak bagi tau pasal apa tanah kak b ni tak suboq langsung...ce cite cecite..apa hai nya...macam ni kak b oii..tnah ni kena pindah atau buang..pasal tanah ni dulu ....ha?...tanah kuboq ka encek?..kak b mencelah..bukan kak b oii..tapi tanah kapoq..orang yang bagi tanah kat kak b ni dulu pekena kak b..dia bagi tanah yang campoq kapoq..sebab tu kak b tanam apa pun tak jadi...ooooooooooooo..pasai tu ka..ingat ka pasai  jin tanah...

kak b pun tengok la muka abang aji yang kecewa lara tu..dia lah yang nak tambak tanah sangat..konon2 nak tanam tu dan nak tanam ni..tapi bagi orang pekena aja..sampai hati depa makan duit kami macam tu aja..kalau depa sengaja buat naya ..depa terima lah apa saja yang nak datang kat depa..jangan duk beletiaq lah cik b oii ..yang sudah tu sudah lah...kita tukaq tanah lain..kata abang aji..dia pun pening langau  dah... dengaq kak b duk beletiaq,,,,pok pek pok pek....

No comments: