Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, March 22, 2011

bihun bebola

bihun ni dah tinggal gambar ..memang sedap walau pun tak ada daging atau ayam atau udang..tetap menarik ..bolih juga di hidang kan kepada tetamu..jangan lupa buat kicap dan cili api ..untuk membangkitkan keenakannya...makan semasa panas..minuman yang sesuai untuk dikawankan dengan bihun ni adalah teh o ais limau.....
kak b ni bila perut lapar dan malas nak keluar makan...selalu kak b akan tengok apa aja ada dalam peti ais..nanti kak b akan reka menjadikan makanan segar dari ladang..hari ni kak b penat duk p mengemas rumah yang kak b tinggalkan tak jauh dari rmah kak b duduk...penat duk p mencuci dengan abang aji..balik pun dah tak larat nak buat apa pun..nak p beli bungkus pun takut tak sedap nak makan ..olih kerana kak b ni rajin yang super kak b pun pasang gear 4 dan terus p dapur nak masak..ko mampu macam kak b ni..dah penat masih bolih pasang gear lagi....mesti ko tak mampu kan.....eh eh kak b terpuji diri ke??..
 
olih kerana kak b dah terpuji diri ini..denda nya adalah ....kena bagi resepi yang kak b nak masak ni...hari ni murid2  kita buat bihun berbola...bihun apa??murid2 ..bihun berbola...ok..semua orang yang nak masak bihun ni  sila ikut resepi ni...bismillah....jom masak...

secekak bihun direndam dalam air sejuk(bukan ais)
2 batang sawi di potong 2
sedikit kobis..cili api..bawang putih di tepuk sahaja..
dan aneka bebola,seperti..bola sotong,bola udang,bola ayam,bola ketam..dibelah dua..

bahan untuk rencah..kicap pekat,kicap cair,kicap tiram.minyak 2sudu..
lada sulah...

cara nak menyiapkan bihun tuuu..
panaskan minyak...masukan bawang putih..di goreng2 sampai kuning
masukan semua bebola,dan kicap2 rencah..masukan bihun..masukan sayur..dan lada sulah..
semua bahan digoreng sekali ..tunggu sehingga bihun lembut dan  bolih lah dihidang kan...selamat mencuba..dan jangan lupa ajak kawan2 mai rasa sekali,,gerrrrrenti sedap....

No comments: