Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, December 8, 2009

peti ais


yang anak dara ni ..aku suruh dia p beli peti ais ..dia p beli mesin jahit..sekarang mesin jahit tu dah duk kat rumah..satu apa pun dia tak jahit...tekun betui dia belajar masa kat kedai tu..tapi bila balik rumah nak masuk benang pun dia tak reti...

Aku cukup bermurah hati nak memberi sedekah kepada sesiapa yang memerlukan..jadi aku pun tengoklah disekeliling rumah apa benda yang patut di sedekahkan.jenguk puya jenguk.jenguk punya jenguk..mata aku tepaku dekat peti ais aku..dalam hati aku berkata..haih'' tak kan nak bagi sedekah peti ais kut?..tapi apa salah nya nama pun sedekah kan..

jadi aku pun keluarkanlah isi yang didalam peti ais tu dan bersih kan nya..aku pun panggil lah lori mai angkat..lori pun.. p lah bagi dekat alamat yang aku tulis tu..jadi selepas peti ais tu di bawa pergi aku jadi apa?..ha ha ha aku jadi bodo..pasal aku tak beli peti ais ganti lagi..barang yang aku punggah tu nak letak kat mana?..

.aku pula mula packing barang2 yang bermutu tinggi dan rendah untuk di sedekahkan juga ..tapi di mana ya..tentu lah ke rumah sanak saudara yang terdekat...

aku pun sebok lah kring sana kring sini ..minta sesiapa yang ada ruang lebih dalam peti ais depa..aku nak bagi lah barang2 aku tu..

lepas tu.. aku pergi lah.. jalan2 sampai la 2 minggu..tak ingat dah pasal peti ais aku tu..aku p sana ..p sini..cerita peti ais langsung tak dak dalam kepala otak aku..
nak ingat apa lah kat peti ais tu kan..bukan kawan2 rapat aku pun..walau pun satu hari aku buka dekat 2okali...

bila dah habis jalan2 cari makn ..aku pun balik lah kat rumah..selalu nya bila balik rumah aku akn buka peti ais..dan aku pun buat benda yang sama.
aku berjalan kedapur dan buka lampu..sebab malam baru sampai rumah..aku p ambil cawan dan pusing ke belakang aku..kerauuuuuuuu..kerip..menjerit aku..mana p peti ais aku..miyaaaaa..mana peti ais mami..hangpa buh kat mana?..

aku bolih terlupa sesaat yang aku baru saja sedekahkan peti ais aku kat alamat yang di tuju....
la aku nyayuk ye ye ye ..aku nyanyuk ye ye..
miyabergegas turun dan tanya aku..peti ais mana?..bila mami beli peti ais baru?...

aku pun terkakah kah kah..kelakar rasanya cara lawak bodo aku untuk aku..bodokan aku?.
duk esok tu aku pun p lah shoping peti ais..dah seminggu aku shopping belum jumpa yang aku nak..
laki aku kena p pasar setiap hari kerana tak dak tempat simpan ikan..yang ada hanya peti ais kecil untuk simpan makanan ringan dan buah buahan...itu pun nasib baik lori penuh hari tu..kalau tak yang kecik tu pun aku sedekah sekali..

hari ni 7/12/09..masih tak jumpa peti ais yang aku suka lagi...esok aku mesti p beli peti ais bawa balik..bukan p shoping2 lagi...
kita tunggu dan tengok peti ais qb yang baru..tak tau kat kedai mana lagi ni nak p beli...tunnnnnguuuuu...

(peringatan kalau baik hati sangat..jangan bagi barang yang kita perlu.. sampai kita pasti kita tak akan menggunakan nya dalam waktu terdekat)

1 comment:

bby said...

muahahaha.. mami ni kelakar la..