Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, January 12, 2010

bakar ,bakar,bakar..

cakap saja pasal bakar ni..macam2 orang bakar..bakar sampah...bakar roti bakar ikan..bakar kuih..bakar hati..bakar perasaan....itu semua yang lembut lembut...

ini yang keras2..bakar rumah.bakar hutan.bakar orang ,laki bakar bini..bini bakar laki..bakar diri..bakar kereta,bakar rumah mak mentua..bakar rumah abang saudara..bakar gerai jiran pasal grai dia tak laku..bakar tanah haram..pasal nak dapat penempatan baru...bakar kilang pasal tak dapat bonos..bakar kedai runcit pasal barang naik harga.

itu semua bolih di selesai dengan kumpulan kecil sahaja..macam bakar rumah mak mentua..kita hanya perlukan ayah dan ibu kita dan mak mentua yang nak kautim ....selesai...

.bakar baju laki.kita perlukan kawan laki untuk mai sama2 laki kita memujuk dan menipu kita..dan kita tahu dia menipu ..tapi yang terbakar hanya hati kita..tapi tak apa..laki kitakan..selesai...

...kita bakar rumah setinggan..kita hanya perlukan hanya wakil rakyat untuk menyuarakan di parliment... dan kita dapat penempatan baru..dan ada toke yang sanggup buat rumah kecil bagi kita..toke dapat rumah besar banyak2...toke suka.. kita seronok..wakil rakyat buat kenduri...selesai.........

kita bakar gerai jiran..kita hanya perlu polis datang dan tangkap kita..mak pak kita akan menagis meraung dan datang ke lock up...jamin kita . gadi tanah kebun tapi bolih selesai... banyak lagi yang bolih selesai...

TAPI>>TAPI>>TAPI>>>>TAPI>>

jangan bakar masjid,surau,tok kong.kuil.dan gereja..ini semua susah nak selesai..pasal dia melibatkan isu ugama..walau kita nak selesai macam mana pun memang susah dan akan berlarutan..dan berbuku di dalam hati sanu bari.. kita sayangkan kawan2 kita yang semuanya berlainan ugama..kita selesa hidup bersama..jangan lah ada syaitan yang akan memecahkan ke iklasan kami bersahabat...

..islam sayangkan masjidnya walau pun buruk dan duduk di hujung kampung..kerana disitulah kita mengadu masaalah kita kepada yang maha esa... atau meminta sesuatu yang ada didalam hatinya bila dia bersembahyang di situ...

tokkong pun tak bolih di permainkan..walau pun penganut nya mata merah berair..kerana tok kong itu kecil.dan colok lebih banyak dari tingkap..tetapi memang tempat mereka beribadat..jadi jangan usik atau di bakar...nanti mereka bolih marah..kerana mereka sayangkan tokkoong mereka..

kuil juga jangan di sentuh..walau pun di bertenggek di celah pokok..kerana dari kuil yang bertenggek tu,,penganut nya banyak mendapat rstu dari sami..dan banyak yang berjaya jadi lawyer dan tauke surat kabar yang berjaya ,,hasil dari berkat nya doa tok sami....

terakhir sekali gereja..gereja..dari situ lah tempat yang menjadi ketenangan penganutnya..mereka meminta apa saja dari tuhan nya,,dan mereka sayangkan tempat ibadat mereka..jadi apa bila tempat sesuci salju tu di bakar..mereka menjadi sedih.

.kerana mereka orang yang berugama..jadi mereka hanya bersedih.dan tidak memberontak.mereka semua nya berserah kepada tuhan mereka..bila tempat ibadah mereka di bakar olih orang yang juga ada agama dan sayangkan ugamanya....seperti mereka menyayangi ugama mereka...

tetapi mereka juga tahu hanya segelinter sahaja yang jahat macam jin afrid,,sebab itu lah mereka cool...aku sangat menghormati mereka dan ugama mereka yang mengajar bertenang dan menerima dugaan..

.......>>>QB>>>>>mereka tak pernah mengkeristian kan aku..walaupun aku lebih berpuluh kali mengikut mereka ke tempat ibadah mereka..walau pun fikiran aku masih muda suatu masa dahulu..semuda 10 tahun..mereka memberi tempat duduk untuk aku..dan aku bolih tunggu kawan aku bersembahyang hingga selesai...dan aku masih penganut ugama islam sejati....terima kasih ALLAH.....tapi aku sedih bila kawan aku tak bolih masuk kedalam masjid bila ikut aku pergi mengaji..di hanya bermain di tangga masjid...

No comments: