Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Sunday, March 7, 2010

bibik


bibik ni pun nama nya su..tapi di tukarkan kepada cu...sudah bekerja puluhan tahun..masih bekerja lagi...anakdara belakang tu di bela sejak lahir......olih kerana sudah bekerja lama dia di naikan pangkat bekerja di hospital ..sebagai penolong dr....

setiap manusia yang telah menjadi ibu yang bekerja mesti melaui kesukaran untuk menjaga
anak2 dia..ila ada anak aja mulalah dia rasa susah nak letak kat mana bila nak bekerja nanti.nak bagi kat mk yang duk kat kampung jauh sangat ..takut nanti rindu pulak almaklum kan anak2...

.nak bagi kat mak yang duk kat bandar pun susah juga..almaklumlah nenek yang duduk di bandar ni mana bolih nak jaga cucu sepenuh masa..sebab nenek di bandar ni penuh dengan aktiviti tersendiri...jadi fikir punya fikir sang suami dan sang isteri ni pun bersetuju nak ngambil bibik...

mula2 dia orang try yang haram punya....pasal nak ambil yang ejen punya mahal..tak mampu pasangan ni..dia orang call kawan yang tahu kat mana ada bibik yang bolih bantu jaga rumah dan jaga anak2..cal sana..call sini..depa dapat lah sorang bibik ni..yang di rekem kuat olih kawan lama depa yang sentiasa ada masaalah bibik..tapi dalam masa yang sama dia bolih lagi supply bibik kat kengkawan dia...dan bermulalah perinterbiuan bibik ni...

isteri........bibik nama kamu siapa?
bibik........su...
isteri........su apa...
bibik...........sumanthi
isteri..........sudah kahwin?
bibik.........sudah cerei..anak ku satu..suami ku...ada lain pacar..
isteri.........sebelum kamu bekerja disini ..kamu bekerja dimana?...
bibik.........belum buk.. belum bisa di mana2..rumah ibu ni pertama...
isteri.........kamu pandai jaga budak?
bibik..........ah biasa aja....gampang...
isteri..........pasport kamu ada?..katepe ada?..
bibik..........duh buk..pasport ku lagi hilang di perjalanan..katepe ku ada..aku dari jawa tengah bu..aku tidak nipu....
isteri..........saya bukan kata kamu nipu..cuma tanya aja pasport kamu di mana?...
bibik....bolih aku mula minggu depan buk...
isteri....kalau kamu mahu kerja ini ..kamu kena mula hari ini..dan gaji nya ibu mula kan dengan 450 sabulan..setuju..
bibik.........ya buk gajinya lumayan..tapi aku mahu pulang dulu ke kongsi,,nanyain kakak ku...
isteri..........ok kamu pulang dulu dan bolih datang besok....
bibik........sambil bersalam dan mengucapkan asalamualaikom....

tunggu punya tunggu sampai seminggu tak nampak muka bibik tu.....kalau diikutkan perbualan hari tu bukan main berbudi bahasa lagi tapi tak kotakan janjinya.....
setelah 2 minggu sang isteri ni dah dapat pengganti saorang pengasuh yang berhampiran dengan rumah nya...hantar pagi ambil petang....

pada suatu hari minggu yang mulia..sang isteri ni teringin nak buka pintu belakang rumah..selalunya dia akan buka sebulan sekali..dan dilihat nya orang tengah berkemas dibelakang rumah jiran nya..di amati dekat..dah sah lah bibik yng mai interbiu dengan dia dah bekerja dengan jiran nya....

oooooooooo..bibik pun pandai p interbiu kerja..dan pilih2 mana dia nak duduk..dasar....dan bila kawan2 sang isteri berkumpul..mereka dapati semua bibik2 ni akan menjjawab soalan yang sama bila di soal..dan nama dia orang mesti ada su..kalau tak di depan ada di belakang...

semua yang datang kat malaysia ni ..di cerei..anaknya satu..tidak pernah bekerja..kerja kat rumah jiran pun bolih dang interbiu lagi...

Qb/ kalau qb interbiu qb nak tanya kamu sudah bercerei 7 kali ya ..nama kamu susanti kan..kamu sering ke malaysia kan...buka pertama...kebanyakan dia orang ni bercakap semua terbalik..jadi kalau kita nak soal pun kena terbalik juga...almaklum..yang datang tu merantau...masa interbiu cerei..lepas bekerja 3 bulan nak balik ..bagi tau laki dia sakit..nak hantar duit...menyampah....

No comments: