Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, March 16, 2010

hari tanpa plastik



bayang kan pinggan mangkuk ni tanpa bek plastik..bila sampai rumah mesti jadi abu...berderum derang..yang serpeh bolih buat mai jengket..jengket.oi.jengket


duk p mai..pi mai.. tak tau nak p mana?..memang manusia ni kalau dia ada duit lebih sikit ..dia mula lah nak keluar rumah nak p tengok apa lah ada kat luar tu ..yang bolih korek duit dalam poket dia..termasuklah diri ku sendiri..

aku round satu rumah..tengok apa benda yang aku nak top up..la semua ada apa yang aku nak p beli ni..kasut duk ada lagi.yang beli tahun lepas pun ada yang pakai sekali aja..pasal dia gigit tumit..pas tu tak pakai sampai la ni..tengok tudung..eh .eh.. aku bukan pakai tudung sangat..yang ada tu satu laci..pakai bila nak p kenduri kendara aja..hand bag..ni yang tak boih tahan ni..duk selak2..ada banyak lagi ..hand bag aku.campur hand bag anak2 dara aku..so tak payah lah masuk dalam senarai membeli membelah....

ok ,,,aku punya dah cukup..tak payah beli dah..aku jenguk dalam lemari laki aku pulak...aku jenguk dalam laci dia..dalam lemari dia..nampak macam tak kalah juga..banyak juga barang dia..bila dia beli aku puntak pasti..yang pasti dia pun banyak barangan bermutu...ni yang tak best ni ..aku kena keluar tanpa tujuan yang nyata..

aku pun start lah kereta yang aku sendiri tak tau nak p mana..dan sesungguh nya tanpa tujuan..aku duk fikir pasai apa aku ni macam hilang akal..selalu aku akan keluar hanya dengan tujuan sahaja..ni hari isnin... mula minggu aja aku dah gelong keluar tanpa tujuan..aku malu pada diriku..

sampai aja kat tempat yang bukan sangat nak di tuju..aku pun mula lah berjalan jalan...aku lihat tu da..aku lihat ni..aku lupa yang tadi dalam senarai aku tak ada apa..tapi selepas aku berjalan satu jam ada juga benda dalam troly aku..aku tak rasa berdosa pun dengan ikrar aku yang mengatakan aku tak mau beli apa2 dalam minggu ni..tapi awal minggu aja aku dah start,,,tak adil sungguh diri ku ini untuk diri ku,,,tak pa lah,,aku yang buat janji untuk diri ku,,aku juga yang memungkirunya,,,eh,,ehe,,puisi pulak aku..

sampai aja aku kat counter...aku pun bayar lah barangan yang aku beli...lepas tu aku tengok aja cahier tu bagi barang kat aku..dengan senyum dia bersuara..HARI INI HARI BEBAS PLASTIK.....oooooooooooooooooo......so kak kena heret lah benda ni semua jalan satu supermarket ni ya dek?..aku pun bawa lah barang2 tu terkontang kanteng..cashier tu memnadang aku tanpa belas kasihan langsung..tapi aku bangga kerana menjadi warga yang menyanjung alam sekitar.......

No comments: