Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Monday, June 6, 2011

ajaq anak2 na cek bila p tempat makan...jangan bagi orang meluat...

hujan lebat pagi ni..kak b terbangun pukui 3 pagi..mata tak bolih nak  pejam balik..ashik duk klip popo..klip..pop...apa lah kak b nak buat pagi2 buta ni..kak b buka pintu beranda kat bilik kak b..kak b tengok huja ayaq hujan duk duk melimpah merata..kak b rasa damai sangat..dengan sejuk pagi...kak b tau dah kalau dia hujam malam sampai pagi dia mesti terang benderang esok..atau pun panas terik...

olih kerana kak b tak bolih tidok kak b pun buka lah cerita video yang kak b beli belambak tak dan nak tengok...kak b pun pasang lah cerita tu..kak b tengok sorang2 nak kejut abang aji kesian tengok dia tidoq nyenyak...nak kejut anak dara sorang tu..nampak dia macam baru tidoq aja...tapi kak b sunyi pulak tengok sorang2..kak b pun gerak dia..tengok sekali...bila dah bangun awai ni ..perut pun keroncong awai lah....lepas subuh aja kami pun keluaq lah p cari sarapan..kami pilih lah kedai yang kami nak p sarapan..akhir sekali kami pun masuk  lah dalam kedai kopi tiam ni...

abang aji biasalah dia ni kalau ada roti canai dia dah ok dah..tapi ari ni kami sarapan bertiga ada anak sedara dari paris mai kat rumah..jadi dia nak makan makanan melayu..kami oderlah soto,,roti canai ,,nasi lemak..kami makan sambil duk bersembang lah pelan2..tiba dengak anak2 kecil bising berlari kesana ..kemari..tolak kerusi orang...menempek..bising sangat..kak b dengan abang aji tak bolih nak telan langsung makanan..kerana terlalu bising...ada kut kak b tolih dekat 5 kali kat mak ayah dia..depa buat tak tau..saja..sampai abang aji teguq anak kecil tu..:::adek..diam sikit sayang atuk nak makan ni bolih tak...budak tu macam tak kisah...

kak b pandang lagi emak ayah dia..dia masih buat tak tau..macam mana ada manusia macam ni..ni?...dia buat kedai orang ramai macam kat rumah dia...kalau kat rumah dia nak buat padang permanian ka..tadika ka..lantak lah..ni tempat orang nak santai makan..dan nak rilek...awat dia tak belajaq ka cara nak jaga  anak2 dia...ni main belasah aja... meluat kat b ..geram pun ada...rasa nak p rotan mak dia..pasai tak reti nak ajaq anak dia...

bila kita p makan kat luaq macam ni anak2 kita kena jaga ..jangan sampai menggangu orang lain..

jangan mak ayah ashik nak tumpu makan aja ..anak2 tak kisah nak buat apa

orang yang p makan kat kedai makan ni semua nya..nak selesa dan tenang..

orang akan menjeling kita ..kalau nak2 kita tak duduk diam..orang menyampah..

ajar adab makan..biar dia bersopan selalu

biar dia enjoy sama kita...asal kan dia faham di mana dia berada,,

kita jadikan dia kawan ajak dia berbual bersama kita ..supaya dia tak boring..

sebelum kita keluar ..kita pesan kat anak kita ..dia mesti behave..mesti dengar cakap..bila di kedai makan atau di mana2 aja..

dalam kereta sebelum sampai kedai makan ..tanya siap2 dia orang nak makan apa...dan pesan lagi supaya dia orang beradab di kedai mkan...

sebelum sampai kedai makan..buka menu kesukaan anak2 ni..supaya dia orang tahu kat mana dia otrang nak pergi..dan tak akan tanya kita banyak2 kali..

depa berdua ni..dah besaq panjang dah..dulu depa cukup behave....kalau tak memang lebam kak b cubit...bershukur lah depa tak buat perangai tak tentu hala ..masa kecik2 dulu...
kak b pun pernah beranak kecik..kal;au dulu anak kak b tak duduk diam..atau pun bercakap yang mengarut..yang bolih mengangu suasana orang lain..depa mesti dapat ketam batu...bershukur lah depa tak buat macam tu dulu..dan garang kak b pun bertempat...

No comments: