Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Saturday, November 22, 2008

Kacang poi










Kacang poi yang ku cintai dari dulu ,kini dan selamanya.
tapi tak selalu ada peluang kerana di jual nun jauh di mata dekat di hati dan terasa di bibir macam nak gigit gambar ni.



Kacang poi ni jangan sekali kali memulakan untuk menguyah dia takut tak berhenti.Alkisah nya tentang kacang poi ni tak tau dari mana kerturunan nya.Tapi yang pasti dia sedap dan mengasyikan.kalau makan dia tangan macam spring tak bolih nak stop.
Paling sikit sesaorang tu bolih makan 1 kg dalam keadaan perut yang kenyang.Kalau lapar dengan bakul dia gigit sekali.Tak semua tempat dalam Malaysia ni ada.Mak ngah jumpa pusat jualan kacang poi ni kat pulau pinang. Tapi dia sorang saja yang jual kat situ dah pusing 17 kali dah. Apa lagi terberek emergency la makngah, terus beli 2kg.Pas tu paling sikit makngah beli la ni kan 5 kg macam beli beras.

Bila rasa nak makan kacang ni macam bolih meleleh air liur. Punya kuat lah perngaruh kacang poi ni.Memang rasa nak pepak dengan kulit kulit dia sekali atau nak suap dengan senduk nasi ,banyak sikit masuk dalam mulut.
Tu la perasaan makngah bila rasa mengidam kacang poi ni.
Tapi dulu dulu memang banyak di jual di pasar pasar minggu di utara sana .Tapi sesungguhnya dia juga merupakan makhluk yang pupus di negeri kita ni.

3 comments:

Unknown said...

kat mana tu dapat beli kacang poi? kat chow rasta ka? kalau balik alor star ni ada la kut.. kat kl ni takdak.. satni nak pi pasar malam kerinchi tgk ada ka dak kacang poi..

queen bee said...

tak dak kacang poi tu
kat sini.. hang kena p
cari kat tanjung.. dekat depan maidin
dia jual berkilo kilo..
dekat chow rasta tu kacang poi
tu kacang pol arab
tak sedap.tok sah beli.

Neyra Shazeyra said...

best sgt! baru ni mkn... rasa adicted. makcik beli kat penang >:P