Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Thursday, April 21, 2011

cek tak lapaq barang dia..cek bolih beli lain..

kak b kat mana ni.....?.....jauh ka?....kalau dekat mai sat kat rumah ada hal sikit nak bincang.....bincang apa salbiah oii...hang ni hari2 nak bincang..tapi benda yang sama tak bergerak pun tak larat kak b nak p kat hang .........laaa mai lah kak b oii...cek ada hai ni nak minta tolong kak b..kan kak b ni suka tolong orang.....ya lah salbiah oii..memang lah suka tolong orang..tapi tak lah macam superman..ada masaalah aja terbang...oklah sabiah oii...petang ni kak b sampai...
barang lama pun kalau kita jaga nampak sentiasa baru

kalau dah buruk ..jangan buang ..basuh bersih2 cat balik..sayang barang elok lagi nak buang buat apa kan...


sentiasa jaga  dan kemas ...mesti tahan barang2 kita

walau pun perabut kita tak mahal mana..tapi kita sentiasa bersihkan habuk ..mesti nampak baru sentiasa...

hari tu masa cek keluaq rumah ..cek tak lapaq lansung barang2 dalam rumah tu..cek ingat nak beli lain...konon2 cek nak simpati..cek keluaq selai sepingang...biaq orang kesian kat cek..bila cek cerita pasai laki cek orang yang dengaq mesti meluat kat laki cek...depa ingat laki cek la yang jahat..macam halau cek sehelai sepinggang..tapi cek tengok laki cek ok aja..dia duk aja kat rumah tu tak kisah dengan barang2 cek...cek dengki dengan bini baru dia...dia tak malu ka duk dengan barang2 cek...dia suka lah cek tinggal kan rumah tu... ..dia masuk cuci kaki aja...cek yang penat2 angkut barang2 tu..dia mai pakai aja...dia jahat kak b oii...cek meluat kat depa laki bini..cek doa depa bagi hancuq..biaq  padan muka depa.....

salbiah oii..dah habih ka cerita hang ni...hang ni tak ubah perangai merengkam hang..sampai la ni hang duk merengkam dengan bekas laki  hang..hang tu dah becerai 8 tahun dah tapi hang duk gangu bekas laki hang lagi...yang kak b tau hang yang nak bercerai sangat dulu...hang yang tak mau rumah tu dengan isi dia sekali.....la ni hang nak geram dengan bekas laki hang kenapa?...lepas tu hang nak p ambil barang kat rumah dia...rumah la ni hang dah penuh barang ..kalau hang ambil hang nak buh mana barang2 ni?...kak b tengok depa jaga barang hang.elok aja.....kan depa tu jiran kak b...kak b tengok depa ok aja..rasanya depa takdak masa nak pikiaq tentang hang tau....atau tak ingat pun kat hang dah...

awat kak b ni..masuk belah depa ka?..macam marah cek aja?...tak lah ...kak b ni..nak nasihat hang supaya hang jangan duk buang masa duk pikiaq benda yang sama ..dah bertahun...binalah hidup baru..hang pun berhak mendapat kebahagian....jangan buang masa duk lorat hidup bekas laki hang tu...dia terus menuju puncak..yang hang satu anak tangga pun tak larat nak melangkah...jangan duk doa orang benda yang tak baik..nanti balik kat kita...minta yang baik2..hang dapat pahala tau..hang tau dak pahala tu apa??...ni salbiah oii..hang jaga lah laki hang yang sekarang ni..takut2..kalau hang duk lorat bekas laki hang satgi..hang lupa nak bahagiakan diri hang dan  keluarga hang sekarang...masa kita semakin pendek...kita terima ajalah apa yang ada dan bershukur lah....yang lepas tu biar lah dia berlalu pergi....baguih lah depa pakai barang hang..kalau orang lain depa dah bakaq kut barang hang...depa pun mampu nak beli barang lebih pada tu lagi...tapi depa tak mau zalim dan membazir....

hang jangan lah ambil hati na salbiah...kak b sayang hang lah... kak b bagi nasihat .......bukan kak b masuk sebelah mana pun..dua2  kawan kak b...kak b nak tengok semua ok....                                                                                                                                                                                     

No comments: