Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Thursday, August 13, 2009

flu babi



minum lah bayak air...dan ambil vitamin secukup nya..yang lain kita serahkan kepada Allah..yang maha mengetahui di langit dan di bumi...
.........................................................................................................................................................
Ya tuhan kau jauhkan lah kami semua dari wabak yang tidak mengenal sesiapa kami ..keci,besar,tua,muda,perempuan ,lelaki...dan lelapuan..hanya doa sahaja yang dapat kami panjatkan kepada mu yang maha pengasih lagi maha penyayang...kau letakan lah dinding kebal untuk melindungi kami semua...tak mengira siapa pun kami ....AMIN>>..

Kita mesti peka dengan penyakit ini...

1,,kita tak tahu macam mana bentuk penyakit tu..
2..kita tak nampak bila dia berdepan dengan kita...
3...kita tak tahu sama ada kita dijangkiti atau kita rasa kena sakit tu..
4..kita hanya di beritahu ,,demam panas,batuk.sakit tekak..dan lain2 ..
5..sebab demam ,batuk,sakit tekak...memang biasa bila kita jadi lemah atau kena demam biasa..mungkin dalam kehidupan kita kita sudah berpuluh kali kena demam..cuma kita di beri nama macam2..demam panas,,demam.kura..demam selsema....demam terkejut..demam bentan dan bermacam2 demam....walaupun kita rasa kita demam seakan sama saja.tapi bila demam badan kita lemah..kepala kita pening..mulut kita pahit dan tak selera nak makan...muka kita merah...badan seram sejuk...tapi selepas kita makan ubat kita akan baik paling lama pun 5 hari.. sekarang ni... kita tak tahu dah demam apa..semua dah bercampur aduk...jadi kita kena jaga kebersihan diri kita dan keluarga..dan setiap orang perlu berdoa.di jauh kan dari flu babi..yang menjadi ancaman...
mencegah...
1,,sentiasa jaga kebersihan diri dari hujung rambut ke hujung kaki..
2,,elak kan keluar rumah dan bersesak jika tak perlu.....
3 makan makanan yang di masak sendiri dah tentu bersih..
4..jangan window shopping..
5,,jangan berkumpul di tempat tertutup yang tidak ada angin keluar masuk (seperti dewan..cinema...kalau dalam kereta sembur anti kuman..
6..jangan blind date..
7..jangan bawa anak keluar bermain main di tempat yang ramai orang pakai musk..
8.kalau rasa nak demam dapat kan ubat di fharmasi dulu..takut nanti baru rasa nak demam dah pegi hospital terus kena demam..pasal yang dah pergi hospital tu memang dah demam..kita tak nak dijangkiti kerana kita pergi menyerah diri..
9...jangan berpeluk dengan kawan lama..takut kita atau dia tak berapa kuat anti body...
10..jangan duk sebut sangat nama flu baby tu..
11..buat sembahyang hajat beramai ramai..untukmenghalaukan wabak itu....
7...sekian lah pesan QB..kalau ada lagi yang perlu di tambah tolong lah tambah dan tokok..
sebab ini kepentingan kita bersama....

2 comments:

bby said...

selsema burung dah ada.. selsema vavi pun dah ada.. pasni mesti selsema lembu atau selsema hanjing!!

queen bee said...

selsema hanjing kangsung tak bolih keeluar rumah..pasal dia jadi selsema anjing gila...