Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Thursday, May 7, 2009

bapa datang lambat


tu naikbelakang lembu tu nak p mana....cek jangan bawak lembu balik
rumah ok ..popo takut lembu tu ligan pop...

seawal pukul 7.30am.aku dah bangunkan cucu kesayangan ku..anna anna..bangun sayang kita nak pergi sekolah..gud morning kukun ponpon...setelah siap kami dua bercucu pun p lah kesekolah sri cerdik dekat gunung lutung..setelah ciuman di beri ,aku meninggal kan anna dengan cikgu dia..aku pun buat lah kerja2 aku yang dah di jadual kan...
la.... dah pukul 11.30 dah'' ni...aku mesti pergi ambil anna dari sekolah.. so aku pun menujulah ke sekolah sri cerdik itu...
.. aku tak sunyi lah minggu ni..kerana anna tingal di rumah ku ..menemani aku..dan upah nya aku membabysitkan dia..aku happy kerana dia cucuku..
dan anna tahu yang dia akan bersama popo nya hingga hujung minggu..anak yang berusia 6 tahun itu begitu petah berbicara...tak sunyi aku bersama dia...dan pandai mengambil hati sesiapa saja..
sesampai aku di sekolah nya..aku melihat dia menarik beg sekolahnya..dengan muka yang tidak senyum macam semalam dan sebelumnya..dia berjalan slow...semakin dia menghampiri aku semakin laju air matanya mengalir...aku pun merasa hairan dan menunggu dia di dalam kereta dan begitu ingin tahu ..apa jadi kat budak ni ..dia terkencing dalam seluar kah..atau dia bergaduh dengan kawan ka? tak mungkin sebab orang nya brdispilin dan mengikut kata...
sesampai dia di repi kereta dia terus menagis bila cikgu dia mengadu.....
'''puan cucu puan tadi dia nak naik bas sekolah dengan kawan dia..nasib baik saya nampak..dan nasib baik juga bas tu tak berjalan lagi...kalau tak mesti bas tu bawa dia pusing2 dan tak tahu mana dia tinggal..." ....oh ye ke jawap ku dengan mulut manis ..tapi mata dan bibir ku berketap rapat memandang anna..yang dah meraung tapi masih dengar cikgu dia duk mengadu....tadi dia beritahu i papa dia datang lambat so dia nak balik naik bas..(bila pulak papa dia nak datang ambil dia.... kan papa dia kerja pada hari tu..) aku tahu dia memang teringin sangat nak naik bas sekolah yang meriah dan ramai kawan2 dia...tapi dia masih kecil dan tak kan faham... kenapa dia tak bolih pergi bersiar siar dengan bas tu...dan kenapa bas tu tak bolih hantar dia balik....(kalau dia naik bas tu dah tentu dia akan di hantar balik kesekolah...tapi itu bas sekolah dia ..kalau bas sekolah lain..susah kita dibuatnya,,bolih jatuh jantung aku...dan ingatlah sesiapa yang ada anak kecil masih di pra sekolah,,, jangan lupa pesan kat cikgu kalau lambat pun ..saya akan talipon cikgu..atau saya tak sewa bas sekolah untuk anak ini.

No comments: