Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, May 19, 2009

gerai nasi lemak politik makchik


hah???? tok sah duk berebut kerusi pengantin ni ..ada sampai 4 kerusi kat situ..pilih lah yang mana nak duduk......
duduk lah sampai lenguh..duk berebut buat ape nye yeop oii..bersandinglah elok2 kat situ..jangan sampai rase nak mengelesior..tak dapat teman nak menolong..tak ada kipeh? hah..pi cari kipeh 10 ketui....kalau tak cukup..pegi beli kipeh satey..baru le mike seronok kan... bende lebih.. tak payah nak berebut...duk buat penin buat ape?..teman bolih jadi tukang kipeh..


dari jauh aku nampak gerai nasi lemak..di bawah pokok..redup tempat dia.aku lihat ada satu meja panjang.yang dah penuh makchik2..yang baru balik dari sekolah dan kedai runcit..singgah kat situ....aku lihat mereka begitu rancak berbual isu semasa mungkin..aku hanya meneka..
lagi pun tu bukan tempat aku..aku kesitu pun kerana pergi mengambil pekerja untuk membuat pondok kat rumah ku..jadi sambil lalu ada pulak nasi lemak bolih lah ku singgah..aku pun turun untuk membeli nasi..aku lihat tak banyak bungkus lagi nasi lemak yang tinggal..tapi kuih msih lumayan banyak nya..dan makcik yang ramai tadi ..7 orang tak masuk makcik nasi lemak...semua menoleh ke arah ku..dan yang pasti toke nasi lemak hanyalah saorang saja..tapi kenapa mereka semua menoleh kepadaku..dan aku dapat melihat tangan mereka ada kena mengena dengan kedai nasi lemak tu.ada yang susun kertas,kopek telor ,potong timun,lap daun pisang.dan yang tak dak kerja sekali susun getah buat gelang...dalam hati ku eh.eh..ramai nya toke dia..
oo padan lah semuanya menoleh ke arah ku pasal tak ada tv kat situ..kalau ada tv mesti dia orang toleh tv..rupa nya...bukan aku jelita atau apa saja yang pembaca fikir kan...aku tahu kenapa dia semua menoleh kearah ku ...kerana... punya lah tak ada kerja nya ..mak cik2 di situ so apa saja benda bergerak.. dia orang akan toleh..tak kisah lah kucing berjalan ka.orang lalu buang sampah ka..orang naik motor ka,,orang sidai kain ka,,semua jadi hiburan iklan untuk orang yang banyak masa ni..hush hush..aku jeles betul kat dia orang ..kerana banyak nya masa dia orang sampai kosong otak tak payah nak fikir macam2..seronok nya jadi dia orang kan..yang paling seronok kat situ tanpa makchik2 lain sedar..adalah toke nasi lemak yang untung..sebab dia takpayah ambil pembantu,,dia hanya perlu bagi kerusi meja untuk dia orang mengumpat dan dia join sama..kerja dia jadi ringan..dan dia tak sunyi..win win situation..
tapi sebelum aku berlalu pergi.... meninggalkan gerai nasi lemak tu..aku sempat memberi senyuman yang cukup manis kepada mak chik2 tu semua..dia orang pun membalas ..lebih manis dari senyumanku...dan selangkah aku berjalan aku terdengar..mereka membahas kan tentang politik negeri perak..dalam bahasa perak...oiiii dalam hatiku ..padan lah ramai... ada usul rupanya...
antara dailognya adalah....oh ye ke..ate deme ingat ape..ropenye deme tu duk berebut kerusi ke..udah le ...tok sah lah duk berebut kerusi tu..buat malu aje..bukan nye mahei sangat kerusi tu..udah diskaun 50%..ate beli le sorang satu..malu bebenor..teman memikiorkan nya...eh udah la hei..marah abang chor aku beletior kat sini...

No comments: