Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, April 14, 2009

kuih kampung


ha..mai la..cek oii...(yang baju biru tu tuan rumah yang banyak kuih... mr pilus nama dia).. minum kopi kampung ni..kopi zompi kampung pisang..memang terkenal di seluruh kampung tu....tapi tuan rumah tu ajak minum ka....atau pun nak tunjuk cawan dia yang lawa tu..mai kita zoom....oi dak aih.. dia iklas ajak kita minum....mai la minum kalau tak mau cek makan sorang..yang baju hijau tu tetamau dia..orang kenyang minum kopi makan kuih..dia kenyang sorat habaq....

jom minum dulu..p tambah kopi lagi..kat luaq tu hujanlebat..tok sah duk balik lagi ada cerita baru ni...kalau tak dengar mesti tak sah..tak tau la sah apa..yang pas ti mesti cerita panas terkini...biasalah kan mak b.......
yg pompuan ni dia minum kut mulut ka kut hidung dia..cawan nak sama besaq dengan muka dia...tak tau..dia nak p mana tu... kalut sangat minum kopi tu..jangan macam tu mak b oii takut tesedak...sat gi...tunggu dulu lah ...hujan tak berhenti lagi...



buboq kacang...kuih ubi nyoq muda..pulut inti..nasi lemak..apam tembam..pau kemek.kuih cara..nasi lemak.lapat liat..pulut dakap..kuih lapis..dll....


yang tersengeh duk tingkat atas tu...kuih ubikayu kuning... campoq nyioq muda... sedap juga ..selama ni tak pernah jumpa pun ...bila dah jumpa terus beli... tapi tak dan nak rasa sedap ka dak..tak tau..nampak macam sedap .....makanan ini untuk 5 orang..habis ka depa makan tu......macam nak buka puasa aja..


lawa nya cawan dia..aku rasa nak pepak masuk dalam perut sekali..tapi bolih ka masuk cawan tu sedangkan kuih yang di hidang kan olih t.nina tu banyak sangat...kopi dia pun kopi kampung ..punya lah likat manis..huii bolih potong kaki...yang aku suka kuih tu... aku tak tau nama dia yang kat sebelah karipap tu..macam donut pun ada..ooo ok aku ingat dah nama dia kuih cucoq kembung..cicah dengan kuah kacang..sedapp..tak caya cuba..tapi kuih tu kebnyakan nya di lahirkan di utara pasai selalu kena angin jadi dia kembung.....tingkat atas kuih tu kuih pau kampung dalam dia inti nyoq..sedap juga manis yang lazat..kuih cara tu ..aku tak tau pasai apa dia dipanggil kuih cara..mungkin kuih tu prnah jadi juru acara satu masa dahulu sebelum di sumpahmenjadi kuih cara..sebelah kuih cara yang warna pink tu kuih rumah plet pasal dia bertingkat...sebelah nasi lemak tu kuih lepat liat yang kena bungkus dengan daun pisang.. dia di panggil lepat liat pasai satu masa dahulu dia terlalu pemalas tidak suka bekerja..sebab tu orang gelar dia :BLAOQ LIAT;(cakap utara baloq liat tu penyegan atau pemalas yarabi) sebelah dia pulut dakap rasa nya dia berasal dari keturunan raja siam...sebab kat siam dia bersepah kat mana2..pasai dia ingat perangai dia elok sangat.. dok berdakap saja orang tak leraaikan dia.....tingkat yang atas sekali nama dia pulut inti..pulut campur santan..boh inti nyoq manis dan balut ngan daun pisang....pulut dok bawah inti dok atas...inti denga pulut selalu begaduh..pasai inti nak dia di panggil inti bin pulut..tapi pulut nak dia dipanggil pulut bin inti...kalau aku bin kau kenapa aku duk di atas kepala kau..kata inti kepada pulut...mana aku nak tau bukan aku yang bagi nama..manusia yang bagi nama...terima ajalah..kata pulut..nasib baik aku junjung kau..kalau aku telan kau kau mesti duk dalam perut aku..kau nak..kau nak..cakap banyak pula kata pulut...


tengok memang tak elok perangai pulut dakap tu kan..dia berdakap berpasangan pulak tu
tetap tak mahu berpisah..sebab tu lah bila kita nak berkasih kasihan kita kena ikut rasmi pulut dakap..tak berenggang walaupun dah nak kena telan..

6 comments:

bby said...

nyum.. nyum.. sedapnyer.. kuih kesukaan bby ialah kuih lopes.. nyum.. nyum.. terutama kalu ustazah sofea yg buat!! nyum.. nyum..

Md Farris said...

duk aloq staq ni.. takat kui mak bi tu.. celah gigi saja.. huahuahua..

queen bee said...

hamboi..hang,,md paris oii..eksen dengan mak b no...mak b pun ada kuih alaoq setaq..tapi tak nak pose takut md sani merana lapaq kat perancis tu...hang setia kawan lah sikit..

queen bee said...

bby mami suka makan kuih lopes d sukira..minta ustazah sofea tolong buat kan..rasa terlioq//pulut.dengan daun pandan mami ponser ok...mmm nyumm nyumm

Czar said...

dok aiiihhh

xpe xpe

x merana

nanti balik mau makan puas².

huhu

queen bee said...

bila pulak sani ni tukaq nama//p ke czar pulok,,,,