Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, April 28, 2009

lopes tok po folow up



gambar ini di ambil sebelum teratai tebang pokok pisang qb...sebab nak buat kuih lopeh..tapi pokok pisang tu pun macam nak mati aja....qb pun p lah tolong dia asah parang dan kami sama2 tebang pokok pisang tu..ah aku sudah menjadi pembunuh ..hanya kerana teratai nak buat kuih lopeh tok po...


gambar pokok pandan ini juga di ambil sebelum teratai cabut semua rumpun daun pandan...yang dah cantik naik segar..aku sedih terpisah dengan rumpun pandan ku...kesian suami kesayangan ku .....yang bersusah payah menanam daun pandan itu..tapi dia juga reda demi teratai adik ipar kesayagan dia.. nak buat kuih lopeh tok po...


mari kita baca kisah teratai selapas dia membaca blog qb...dia berkobar kobar nak buat kuih lopeh tu juga..macam tok po..lalu dia pun ikutlah satu persatu..apa yang di ajar didalam blog ini...dia begitu tekun dan sabar...jadi dia pun talipon qb nak buat seratus gulung .kata dia dia nak buat kenduri...dia pun start lah buat dari pagi selasa sampai pagi rabu......dalam masa dia duk buat lopeh tu.. dia rasa penat buat sorang2 lalu dia rasa nak berkawan..sambil mengumpat kat qb la tu...supaya tak terasa penat snagt...


dia pun memangil makyung habibah habibi(mcm cite snetron indon nama dia)..untuk tolong dia... makyung pun mai lah membantu dia dengan jaya nya.....mak yung pun buat lah kerja dengan cekap....seperti operator kilang demi menolong adek ipar kesayangan dia...mereka pun bertungkus lumus..menyiapkan kuih lopeh itu..tapi betul kah depa buat seperti yang di ajar olih tok po...r..rasa nya macam merepek saja..mai kita tengok apa depa buat? yang kalut sangat sampai tak tidok 2 malam...


la apa teratai buat ni...dia betul dah merepek..mana ada buat lopeh bungkus dalam daun paslas...sakit kah dia ni...?,jadi macam tu....dia dah penat..dia buat lopeh ka dia buat ketupat daun palas.....

la padan lah teratai merepek ,mengigau.macam2.......rupa nya tok po(tok guru lopeh) dah letih lembek dah..sampai kena repair dulu sistem dalaman tok po.kesian tok po...betui ka teratai buat 100 kuih lopeh.ntah ntah..dia buat lemang sekali kut...suspek suspek..

pesanan :untuk teratai...baca habih dulu no..cara membuat kuih lopeh tok po......jadi cerdik sikit... sebelum rebuih pulut 19 kilo sat gi patah pinggang duk balut kuih tu....dan juga pembaca2 yang lain jangan ikut apa teratai buat...talipon dulu tok po..baru p rebuih pulut... akhir nya teratai jadi gembira kerana kuih lopeh yang dibuat olih nya habis licin di makan olih adek beradek nya...

No comments: