Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Sunday, April 12, 2009

Trangganu cakne...makang..makang..


cantek nya masjid depa..lip lap lip lap....

comel nya orang depa ..debab debab....pasai makanan depa sedap2,,tu depa sehat2 walafiat...(tu nak tunjuk hepon ka..nak tunjuk ais kacang...atau pun nak junjuk jang tangang...)
"""pergi kepasar mencari ikang"'jom makang""'

ni makang lagi bila nak stop mat ganu oooii....tempat kami makan tengah hari,,makanan minang..sedap dan sendat perut.makan sampai lupa nak suap kut mana ,,pasai makanan berlumba nak masuk mulut....(saaorang sahabat dari besut yang pakai kopih putih tu..)

kat sini ada dua pilihan bolih makan dalam pinggang..atau bolih makan dalam bungkusan daun pisan..sedap nya ayam kampung dia lembut isi...yang aku suka kat sini ialah rendang daging dia..ooih bolih bunuh diri punya sedap.aku rasa menyesal tak ta pau balik untuk sambung makan malam...kat rumah adek kesayangan aku mat ganu dan cek yah.....



oiiih uncle san tengah menikmati makanan yang bolih tersedak cabai ..dan sakit kerongkong..pedas..tapi dia tak perduli ..pasai dia lapaq terketaq ketaq...lepas kenyang makanbaru sepuluh minit..mat ganu dah bagi tau .."kak lepas ni kita on de way balik rumah kita singgah p makan ICT...oii aku ingat ni mesti cangih ni..ada macm teknologi sikit..apa benda nya..

baru habis lunch tak dan 3 jam depa p makan lagi..tak dak kerja lain ka depa ni..tapi nak buat macam mana adek dia heret,,nak suruh juga makan ICT>>>>
'''depa ni dok polok apa la..macam sedap sangat lah tu'''..ratah lauk rupa nya macam kucing....yang dalam mulut tak habih lagi dah capai yang lain........bolih ka depa perabih makanan tu..la lupa..mat ganu ada sama ..satgi habih..dia ratah pelan2..sama naik ngan kak dia....


ni tengah hari cukup sedap ni ais kacang meneneh..meriah nya macam kain batik juga nu...


'''''''''''''''ICT"""""""""""""
yang ni ICT..ha.. fresh sesangat...sedap sampai makn 7ekor sorang..tak begerak lepas makan ..kucing pun tak makan 7 ekor sekali..ICT tu ialah singkatan dari."""".ikan celup tepung.'''''''..la ikan celup tepung ka ingat ka tenet..internet..



ni mat ganu..dia tau semua tempat makan kat trangganu..cakap saja nak makan apa .......mesti dia tau mana ceruk nak p..tengoklh dia pun dah macam mangkuk tingkat..macam adiq beradiq...tapi mangkuk tigkat adiq beradiq lagi tinggi...yang si comel tu hafini..peminat ABC..


ni masa aku bangun pagi ...tengok siap dah tersaji kat ruang makan rumah mat ganu..apa lagi tibai la..benda sedap....kata mat ganu nasi dagan ni..nasi yang terenak di ganu kita...sebab ikan aye dia sedap dan lembut,,gulai dia pun sedap .(ikan aye tu ikan tuna putih )...ada laksam..ada ketupat palas goreng...kuih apam beras.. nasi dia lembut dan wangi......kami pung ambil lah pinggag nak makang...nanti lepas makang nak gi jalang2..kat pekang..nak gi pasar payang..(asal nye payung ke?..payang tu..nak kena tanya mat ganu esok..)lepas tu malam tu kami p makan bihun sup kembodia...sedap juga...rata 2 kedai yang kami kunjungi semua nya menghidang kan makanan yang enak2 di sekitar trangganu..dan kebersihan juga terjamin...memang sungguh unik kuala trangganu tu..nampak persekitaran dia sungguh aman dan meriah..walaupun.di setengah tempat yang kulawati sudah berangsur suram kerana bahananya kemelesetan ekonomi..tapi di trangganu tetap hidup walau pun sudah sampai pukul 10 malam...nak gi lagi..nak jengok pantai dia pulok........

2 comments:

bby said...

mami.. bby x mam ikan... huhuhu.. kct (ketam celup tepung) ada dak?? (nangis kempunan)

queen bee said...

bby makan kedam dengan pelaya,,kepit sampai reput kulit dia