Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, April 21, 2009

kuih lopis tok po



kuih lopes yang dah siap terhidang tinggal nak ngap aja..tuang gula atas dia ..ambil garpu cubit pulut pelan..pas tu ngapp..rasa bolih makan sampai setalam .....meleleh ayaq gula kut tepi mulut..macam tires aja..punya lah sedap kuih ni..cuba lah..

cara nak buat kuih lopes..mula2 ambil daun pisang kat belakang rumah..(kalau tak dapat kait daun pisang tu kita tebang pokok dia)....pastu kan.. kita p layoq dia sampai lembut..supaya senang nak balut..nanti...tok po sedang melayoq daun pisang sambil menyanyi lagu saloma...:;jiwa rasa gelora....kasih pada teruna.."


lepas tu rebus ayaq gula dari melaka dan campurkan gula pasir yang mai naik bas dari kedah...campur 3 helai daun pandan yang di tanam di dalam pasu dekat tangga rumah kampung tuk pak ya....dan di bubuh di atas dapur kayu...rebus selama mana yang cek suka ..jangan bagi hangit sudah..takut tak siapa nak makan nanti...

rebus air gula merah dan pasir sampai jadi macam puting beliung tengah mengamuk..biar dia bertali macam tali rapia...biar dia berbuih macam orang tak cukup oxijen...baru di sejukan..dan di sorok dulu di belakang pintu....



pulut yang putih melepak di hantar ka spa..untuk di lulur dengan daun pandan ...dan seterus nya di tanak hingga masak ..supaya pulut itu cantik dan berseri .....


pulut yang telah keluar dari spa..akan menjadi lembut..halus ..licin.dan berseri...


selepas itu kita akan balut pulut yang lembut itu..dengan daun pisang..ini nama nya rawatan melansingkan badan..sesuai untuk orang yang lemaknya degil....dan dia akan cukup berkesan...

kita kena ikat dia ...takut dia akan terlepas keluar apa bila kita masukan dia kedalam peeriuk sauna nanti..sebab dia akan melupur kepanassan..
jika ukuran yang dia mahu 45..40..60..kita tak payah ikat..tapi kalau dia mahu34..28..45..kita kena ikut cara ini...jangan silap langsung....

tok po sedan mengikat pulut mengikut ukuran yang di minta...


pelajar di akedemi lopes tok po sdn bhd... sedang mempamerkan pulut lopes yang sudah di ikat..tinggal masa saja nak rebus dengan penuh kekekjaman..manusia,,,


masih ada lagi yang tinggal untuk direbus..mungkin lelaki di rebus dahulu..kerana mereka kulit tebal...perempuan kulit nya lembut sekali..di celurpun sudah menjerit satu kampung..pelajar yang bernama cik siti wan kembang tu..begitu khushuk mendengar ajaran dari tok po...

oh dia belajar ikat kepala hantu pocong rupa nya...



ini lah kuih lopes yang sudah tersedia untuk menghadiri jemputan tari menari....mereka akan menari seperti hantu cina..sebab tok po sudah mengunci kaki dan tangan mereka...mereka ingin jadi hantu:" harum sundal malam"..tetapi tok po jadikan mereka hantu :pocong;dan sesunguh nya mereka ingin membalas dendam kat tok po ada nya'''''''

tok po dengan bangga mempamerkan lopes di sequira nya...



selepas majlis tari menari lopes itu di dapati..tidak pandai melengggang dan lenggok..mereka tidak dapat berbuat demikian kerana mereka di kunci olih tok po...olih kerana mereka di perlecehkan ..jadi mereka terasa malu..lalu membunuh diri secara kumpulan....dan bila itu terjadi maka gembiralah tok po itu... senang lah tok po memotong mereka beramai ramai..dan di golek kan jasad mereka kedalam kelapa parut yang putih sahaja..tok po mencampurkan sedikit garam supaya mereka manjadi sedap dan enak,,tidak lah kita terasa macam makan arwah lopes yang tawar dan hambar...

lopes siap terhidang dengan ayer teh o kurang gula..kerana gula lopes terlalu manis sesangat.....sekia lah resepi lopes..silalah mencuba....

4 comments:

bby said...

sedap gila.. x puas mamam, nak tapau malu.. popo.. nak lagi!! (nangis sg2)

Md Farris said...

tak malu.. huh..

mak bi.. mi rebuih plis..

queen bee said...

la fariss ni //kita bagi dia lopeh dia mintak mee rebuih....awat budak ni..ketegaq sangat..hang sumbat lah lopeh tu dulu

queen bee said...

bby cakap ustazah buat lopeh pun sedap juga kan..kita buat lagi minggu depan