Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Wednesday, February 18, 2009

mai makan sekali..

yang lala ni lagi senang masak ..hangpa beli lala satu kilo..balik rendam ayaq garam..pasai kita nak bezakan dia... yang mana busuk yang mana elok..kalau busuk dia tekatup..kalau elok dia terjelen..jadi hangpa kutip naik yang terjelen tu...basuh besih dan kering kan.. ambil halia besaq ibu jari,bawang putih 6 ulas..bawang besaq sebijik..tak keralah besaq mana pun..lepas tu belende sampai lumat.. tumis sampai garing dalam belanga...hangpa lempaq lala tu masuk dalam belanga..masukan satu senduk tiram,satu senduk cili saus dan sedikit perasa.. katok serai..buh dalam belanga tu..hampa tutup selama 4 minit yang api dia mesti deras.. hangpa buka tudung tu..hangpa..makan lah apa tungu lagi ..dok panas2..sedap..hidangan untuk yang suka makan ..dia bolih makan sorang2..yang nak kongsi bulih makan 6 orang...



..................................................................................




oiuh sedap nya ikan bawal itam masak masam masam manis pedas...uih memang sedap sangat...


............................................................................


senang saja nak masak ...10minit pun dah kira cukup lama..hangpa tumis halia,bawang merah potong dadu.bawang putih cincang sikit..dah kuning semua bahan tu masukan cabai mesin,cili saus.garam ,gula,serbuk perasa sikit aje.. masuk kan sikit nanas dan timun cincang ..kalau tak dak tak apa..rasa dia pun sedap juga..buh ayaq satu senduk..jangan lupa buh cabai melaka secekak bagi pedas betui2..dah dia mendidih blup..blap..blup..blap..hangpa cedok tuang atas ikan bawal yang dah goreng gareng...makan dengan nasi hangat2 ..kawan kan dia dengan sayur campuq..p cuba la ni juga...

3 comments:

Md Farris said...

lala cek tak makan.. bawai makan la mak bi.. cek ni makan ayam daging ikan saja.. kambin.. udang.. sotong.. ketam..pari.. kerang.. lala.. semua cek tak reti makan.. bukan alergy.. tapi tak reti makan.. cek suka mee kuah udang.. bukan udang..

queen bee said...

La awat rugi sangat hidup hang ni...awang ouii..benda sedap dalam duia ni hang tak makan..awat mak hang biar hang tak makan dari kecik..dia patut godam hang.. paksa makan juga makanan sedap tu..tak pa ..nanti raya.. mai rumah mak b kita makan mee kuah udang.udang hang bagi dekat dW..

Md Farris said...

ambik la kat hangpa udang.. cek ada teloq rebuih dengan kuah cabai sudah.. tou-kua pun cek tak makan..