Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Tuesday, February 24, 2009

6 kali sehari ,semua nya tersedia...





lepas subuh p buat ayaq secawan..pas tu p lah pepak roti ka..minum oat ka..belum pun masuk perut benda makan yang duk pepak tadi ..dah ingat apa nak makan tengah hari ni....pastu pukul 10pagi..p jenguk kat dapoq..kut ada bihun semalam ka.dalam peti ais..oh..ada mai nak kan hang masuk dalam mekrowef...swiiiinng..thing...dah hangat bolih makan dah..
pas tu p lah tengok tv ka..buat la apa yang rasa nak buat untuk membunuh masa yang tidak berdosa..tuk..tuk.dah pukul 12tengah hari dah..oii awat ikan ni tak lembek lagi..dah rendam 2jam dah..awat ketegaq sangat ni...tangan duk tekan badan ikan tu sambil duk beletiaq....
masa duk tekan ikan tu perut duk segah punya kenyang..tapi duk ingat dah nak masak apa sat gi....
pung pang..pung pang..siap masak dah ..jam menunjukan tepat pukul 1pm..la dok tumis tu tumis ni..tak sedaq sampai dah jadi 5 macam..penuh meja untuk makan tengah hari..masa dok suap nasi kemulut..... masa tu dalam kepala hotak duk ingat..... petang ni kalau buat lepat pisang mesti ummp punya..pisang yang beli 3 hari lepas dah ranum sangat...bolih bancuh cucuq udang sekali ..buat kawan dia..buat kopi o ayaq mendidih ...baru kena dengan lepat dan cucuq tu...
masa duk tengah hirup ko pi o..mulut pun penuh dok menguyah cucoq...hangpa duk sat na..aku nak bawa keluaq ayam sat dalam freez..pasai depa kata nak sup ayam malam ni..depa nak makan bihun sup...la cabai melaka tak dak pulak..ha.. tak pa lah ..nanti kirimlah kat sapa 2 yang nak balik rumah nanti..
lepas pukul 9mlm..semua dah berehat tengok tv ..pasal perut pun dah kenyang...yang isteri ka..ibu ka...dok kat dapoq lagi dok tum tam ..tum tam...dok p panas kan lepat pisang tadi..dan duk kepit roti nak bagi makan..anak dan suami..yang dok tengah berehat atau pun duk buat home work....

Tengok tu pengorbanan saorang isteri atau ibu yang sepenuh masa duk kat rumah...dia orang macam ada 25 jam sehari.dan 8 hari seminggu...tidak ada kebahagian untuk dia kecuali apa yang dia buat di hargai..apa yang dia masak di makan habis..kalau dia pakai fikiran dia 10..7dari sepuluh hanya lah untuk family dia...itu hanya masakan ..belum lagi 100 benda remeh dan temeh keluarganya yang lain..dan kadang 2 pengorbanan saorang ibu atau isteri tidak langsung di indahkan....tetapi mereka tetap melaku kan apa yang mereka lakukan..hanya untuk kepuasan mereka...dan untuk melihat anak atau suami mereka tidak lapar...di depan mata mereka...sayangilah mereka ..dan jangan sekali kali membiarkan makanan yang mereka masak..menjadi habuan palastik sampah...hanya perlu kurang sesaat untuk buang..dan bayang kan bila nak prepare berapa lama mereka ambil..dan juga di sediakan dengan hati yang cukup iklas...demi keluarga...
so untuk anak2 atau suami..berilah keseronokan untuk ibu atau pun isteri..jangan benarkan dia masak atau apa saja..2 hari semingu..sama ada anak itu masak untuk ibu nya,,atau suami masak untuk isterinya.....atau pun pun ajaklah.. ibu atau isteri itu keluar makan ..kalau tak dia orang akan terus memasak macam putaran jam....

2 comments:

Md Farris said...

home sweet home :((

queen bee said...

home sweet kitchen la buh... bila ingat lapaq saja..