Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Saturday, February 7, 2009

makan di rumah.... makan kenduri...

nasi tomato prunes dengan korma ayam,korma telur,acar rampai,rendang daging dan masak merah udang..huihh sedappp nya..lunch ari nii..tak payah p kenduri la...mai la makan sekali..

La malam ni kenduri.. tak tau apa dia orang nak jamu qb anak beranak ni..tapi tak pa ..dah lama teringin nak makan nasi tomato..aku pun pang pang.. pum pang,,dah siap...hah lega tak sampai setengah jam dah siap nasi kenduri ..walau pun aku tak buat kenduri,tapi makan nasi kenduri.... pasal apa kita mesti tunggu orang buat kenduri baru dapat makan nasi kenduri.

..
pasal nya kalau p kenduri bolih tengok pengantin..bolih jumpa kawan lama..bolih tengok bilik pengantin..bolih mengumpat ..bolih mengata..bolih tunjuk gelang.bolih tunjuk anak dara depa..bolih tunjuk anak teruna depa..bolih banding kan kenduri kak bedah ka yang besar.... atau kenduri kak leha ka yang tak cukup lauk.....pasal nak lawan kak bedah panggil orang ramai ramai tapi budjet kurang..janji mesti lebih besar dari kenduri kak bedah..
bila dah sampai rumah orang kenduri ...mula lah nak tengok baju yang kawan2 dia orang pakai..

kes mengata tunjuk dengan mulut..

.eh noni..aku rasa lijah tu pakai baju bulan lepas kenduri rumah bang din..kalau tak percaya hang tegok gambar dalam hen pon aku ni...la hang ni kak biah oiii sampai macam tu sekali ....hang punya nak lorat orang punya pasai...biar la dia nak pakai 10 kali pun kak biah peduli apa?...


dak la aku bukan nak peduli sangat noni ooii..tapi dia tu duk cerita kat aku p jakarta sampai banyak kali ..p soping baju sampai penuh almari...tu la yang aku heran noni ooiii ..pasai apa pakai baju yang sama ..mai kenduri yang aku pun kena jemput juga...mungkin al mari dia kena kunci kut kak biah oiii
pasal tu dia pakai baju tu jugaa..jom la makan nanti orang lain nak duduk pullak tempat kita ni...

kes mengumpat pasal bilik pengantin....

oooiii dahlia hang tengok dak bilik pengantin tadi?...haa tengok la kak pura ooiiii..pasai apa?...pasai apa warna merah..lepas tu pulak kain satin biasa saja...awat tak buat kain sutera....suruh tempah kat aku tak mau,,nu .....p buat kat nyonya mana pun tak tau..pop pek pok pek,,kak pura dok komplin..lawa lah kak pura ooi..fesen baru la tu..ada ropol2 lagi...yang kak pura dok dengki buat apa..kak pura tu jahit cadar kahwin saya dulu pun macam cadar asrama saja ..tapi saya tak kata apa pun...saya repair bagi elok juga....
alah mak hang tu dahlia bagi dua ratus ringgit nak cadar harga seribu...padan la dengan harga tu..dapat lah cadar asrama...malas la nak cakap ngan kak pura ni..semua tak kena..padan muka dia kak leha tak tempah kat dia.....dok perasan sangat dia tu jahit cantik....dahlia cakap dalam hati saja tak berani...takut kena tampaq dengan kak pura....

kes perut busuk tak bolih tengok pengantin bahagia

cek tak mau p kenduri mak chik leha tu.....cek tak suka tengok muka anak jantan dia tu..dulu janji nak kahwin ngan cek pas tu kawin ngan janda anak dua..buat kenduri besaq 2 pulak..cek ni dah la lawa..pandai macam 2 ..semua ada kat cek..tapi dia nak menikah juga dengan janda tu...janda tu bukan lawa mana pun.tapi kuat bomoh..bomoh sana ..bomoh sini..nak pikat bekas tunang cek...
yang tunang cek pulak mesti dah kena ilmu janda tu....sampai nama cek pun lupa..muka cek pun tak nak tengok..benci sangat kat cekk..tunggula .cek nak buat depa bagi becerai juga..padan muka mak cik leha tu..nak sangat menantukan janda tu...baru hang pa kenai nu siapa mariam...

oiii mariam hang dok bersiap apa lambat sangat nii...mak tunggu dah masam dah kat bawah ni...cepat nak p kenduri mak cik leha hang ..cek meluat kat pengantin jantan tu mak ooii..pasai apa yang hang dok meluat kat dia...lupa kan lah kisah lama hang tu mariamm ooi..hang pun perangai bukan elok sangat lagi 3 hari nak menikah masa tu hang duk kilik jantan lain lagi..sampai tak jadi menikah dengan dia..pastu hang duk tuduh janda tu pikat mi....hang yang salah...jangan duk buat perangai busuk perut hang tu mariam oii.... depa tu saudara mara kita ..jom p juga buat muka teball....mak tu lah buat muka tebal..cek laku lagi tau...jom kita p salam pengantinn..tak mau..mak p lah..cek duk tnag ni,,,ketegaq padan mi tak mau kat hang....

kes tak cukup lauk dan duit salam

awat tadi 5 macam lauk la ni tinggal 3 saja ..panggil orang ramai 2 makanan tak cukup..shuhh..shuhh..limah mulut hang tu kuat sangat...nanti tuan rumah dengaq...biar dia dengaq panggil orang makan tapi makan tak cukup makanan..duit salam ambil dah..patut tadi aku bagi rm5 saja ..kedekut betul....penat aku mai jauh pulak tu makan tak seberapa...tak pa hang ada 3 anak dara tak menikah lagi kak leha ooi..aku tobat tak mau mai dah kalau hang panggilll..hang bukan buat kenduri tapi buat bisnes duit kerok..duit salam....dah la menantu hang tu janda,,nasib baik lawa ....

tu lah salah dua tiga dailog kat rumah orang kenduri..pasal tulah tak mau makan nasi kat rumah ....nak p juga rumah kenduri.....panggil kata macam2 kat tuan rumah..tak paggil kata lagi 10 macam..tu dah jadi adat kita orang melayu..kalau tak mengata atau mengumpat dia akan mati hari tu juga,,,,,





3 comments:

Md Farris said...

lapaq aih.. meleleh cek diperantauan ni..

queen bee said...

hang dok p merantau buat apa...awang oiiii....balik lah ...mai pekena nasi kenuri..boleh p mengata sekali

queen bee said...

hang dok p merantau buat apa...awang oiiii....balik lah ...mai pekena nasi kenuri..boleh p mengata sekali