Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Monday, March 2, 2009

banana island...

wak rasid berdiri bangga di depan pondok datuk nenek nya..yang sudah melebihi 100tahun....tapi masih utuh dan masih bolih berteduh untuk hujan dan panas....yang heran nya dinding dia berlubang tapi hujan tak tempias..lebat pulak tu..kalau ia pun sintenglah seluar tu bagi sama...dah nampak sunguh dah betui2 macam orang pulau......





wak rasid tu tengah nak park bot pak sedara dia....yang sorang dok hujung tu tengah ikat tali bot kat


akar bakau takut nanti bot tu hanyut..kami jadi orang pulau selamanya..tak bolih balik.. jangan.lah macam tu no... kesian kat mak senah..tak bolih nak melaram baju lip lap...tak bolih nak p salon...banyak benda tak bolih..kecuali pakai listik.pasai kena makan sireh...merah mulut hari2...tak mau haih mak senah dok macam tu..mak senah sanggup nak berenang balik..hanya untuk dok p mengata ..dengan kawan kat kopi tiam..


tengok lah pasangan wak rasid dan mak senah bergembira di pulau yang cantik lagi aman ....
dan bercanda di tepi pantai...macam anita dan sudir....


yang langsung tidak tercemar ..dan juga tidak mempunyai binatang buas...dan juga manusia buas..langsung tidak berubah walaupun sudah beratus tahun







mereka sempat mengepost gambar sebelum hujan turun dengan lebat nya selepas 10 minit...nasib baik lah hujan turun ...maka mereka pun ada lah air lebih untuk bermandi manda...kalau tidak mereka kenalah bermandi manda dengan air masin....doa mereka termakbul untuk mendapat punca air tawar....hang selalu nasib baik mak senah oiu....aku jeles kat hang..


his his.. aku ni nak p ka..pulau pisang tu..dah sah tak dak kemudahan kat situ..lepas tu kalau aku p pun...dah tentu muka aku akn jelaga..kena sunburn.....p..tk..p..p.tk..p...ok aku kena p..tu lah yang bermain di fikiran mak senah..yang wak rasid tu duk la ajak bini dia..p dah lebih 13taun..tak p jugak..pasai dia senang saja ..mak senah tu takut nak naik sampan yang tak cukup.. acara2 keselamatan(ciri2 keselamatan)...la ..hai..tau saja lah sampan orang kampong..depa main pakai naik saja tak kira dah .nak kembung ka,nak medak ka..kalau tenggelam kat tengah laut tu..hish takut la mak senah nak ikut wak rasid hang..
tapi dalam dok takut2 tu..gatai juga mak senah nak ikut laki dia p ..kat pulau tu..yang kata nya..pulau tu tok wan dia punya..depa ada kebun kat situ..kalau dulu ada pokok durian berbuah sampai beribu ribu lemon..satu pokok sahaja..yang di panggil :galacheng; bahasa depa la bugis..


lepas tu katanya kalau mempelam memang tersangat la sedapnya...kalau kuinin tu tak akan ada ulat langsung yang berjalan macam kereta api..dan kalau petai tu makan bila buang air ..tidak berbau petai langsung..dan kalau nak makan lauk..tak payah la susah payah sangat nak tangkap ikan..kita bolih p masak nasi dulu..pas tu.p lah mengail ikan.nescayalah kita akan bawa balik sebakul adanya..

maka bila saja mendengar cerita yang macam dongeng tapi benar itu......mak senah pun bersiap sedia lah untuk berlayar ke pulau itu....wak rasid pun p lah kedai tayar untuk mencari pelampung hitam ..dan dapatlah dia tiga bijik..jadilah untuk menyelamatkan mak senah dan rombongan nya jika terjadi bot karam adanya.....jadi pada hari yang mulia lagi cerah dan bijak sana itu..mak senah dan rombongan nya seramai 7 orang itu pun memulakan lah pelayaran ala2 tun teja..tetapi menaiki bot yang cukup laju..mak senah tu pula telupa lah nak bawak sun block ..maka tersangat lah susah hati nya kerana takut rupanya bertukar menjadi dayang senandung adanya..kesusahan hati mak senah bolih di rasakan olih wak rasid suami kesayangan mak senah..jadi dengan pantas wak rasid menghulurkan kain pelekat nya untuk menjadikan sun block mak senah...apa lagi gembiralah mak senah menutup seluruh mukanya seperti zoro..kerana takut matahari yang betul2 tengah hari...kesah nya...

beeeruuuuuuuuuuummmmmmmmm bot wak abas pak sedara wak rasid meluncur cukup laju..sampai topi wak senah terpelanting kedalam laut....macam kena angin helikopte adanya..mak senah ,wak rasid,wak mamin,mak edah,wak abas..dan dua orang lagi bodi gad wak abas kelihatan cukup seronok...
mngkin di dalam fikiran 2 bodigad tu ingat ..padan muka depa ni .dok elok2 kat pekan nak p pulau..buat apa tak tau ..nak cari susah saja..kut la dalam fikiran depa macam tu..mana nak p tau..tapi muka depa baik..depa gelak dan seronok sepanjang perjalanan..mungkin juga depa ingat macam pelek juga ..mak senah ni..nak bawa dia p.... sampan sampai penuh dengan makanan..nak p pulau yang kurang kemudahan tu ..p simple2 sudah la..ni bawa satu dapoq makanan...bila dia nak masak?..bila dia nak enjoy..hish..mak senah ni pelek lah..nasib baik dia tak bawak peti ais ka,periuk nasi karan ka..mungkin juga depa pikiaq macam tu..tak kisah lah depa pun niat baik sebab tu depa nak p jadi bodigad sepupu depa ..wak rasid hang lah..

tapi sungguh juga yg mak senah pun...heret bayak makanan tu nak buat apa..kata nak idup macam orang dulu2..ni bawak makanan sampai berampun sampan..dah lah dia bawak bantai,tilam,tikaq,kelambu..nasib baik dia tak bawak kipas angin sekali.kalau tak ..tak tau nak cet karan kat mana....
dalam perjalanan tu mak senah dan rombongan nya bergurau senda dan bersuka suka lah..banyak lah cerita2 dulu yang di ceritakan olih sepupu wak rasid yang juga lebih 40 tahun tidak kesana..abang min dulu duduk kat sana bertahun tahun tau...seronok..tapi masa kecik lah..tapi abang min tak pergi sekolah..abang min mengaji quran saja..ngan nenek...
abang min ni memang tangang la di tinggal pulau tu terus tak balik..dasar..rupanya dia kesana hanya musim buah buahan....
tapi memang tinggal nya kat pekan benut..pontian johor...baik orang nya..yang sudah menduda lebih 15 taun..kerana kematian isterinya...
wak rasid pun ada kenangan tersendiri..dia juga tidak pernah menjejaki tempat itu setelah dewasa adanya...juga sama lah taun nya seperti abang sepupunya...masa kecil nya terlalu indah di pulau itu.yang sekarang terliur lah sangat singapura akan pulau itu..setelah mereka menawan pulau batu putih adanya...dan di pulau pisang milik negara kita itulah jugalah terletak rumah api milik pulau singa itu...di atas puncak bukit d pulau pisang... minta2 jangan lah mereka menawan pulau yang cukup menawan itu...pulau itu kelihatan cukup pulau kerana tidak di sentuh langsung olih arus kemodenan atau kekampungan...
setelah mak senah dok mengelamun ..apa ada kat pulau tu nanti..tiba2 injen bot telah d perlahan kan olih wak abas......kerana di depan bot itu kira 300m ada orang pasang pukat tunda...yang lingkaranya terlalu luas,,kira2 sebesar mid valley....dan dia terpaksa mengelak takut terlanggar...selepas 40minit perjalanan ..nah sekarang terbentang luas pulau pisang di depan mak senah.....oi..oi...oi..ye..ye..yehh.dah sampai wak rasid bersorak...so welcome to banana island my love...dan menghulur tangan kat mak senah isteri kesayangan nya...

mak senah pun dengan senang hati memeganglah tangan wak rasid nya..dan mereka berdua.bersama rombongan mak senah pun turun lah dari bot sarat yang di nahodakan olih wak abas ....dan juga tuan punya kebun..yang juga anak kepada tok wan wak rasid itu...


...bersambung ....cerita wak senah menyesuaikan diri di pulau yang serba kekurangan itu...susah juga dia ...padan muka nak p sangat..............tunggu tau..lagi seronok...

3 comments:

Md Farris said...

lama dah cek tak mandi laut.. tgk laut pun takdan.. bess no pi pulau.. nanti nak pi la.. confirm mak bi dah serik takmau pi..

queen bee said...

dak aih..mak b tak serik..mak b nak p lagi..musim buah durian ni..depa nak buat tempat tu lawa..dan ada kemudahan ..sumber air tawaq..

queen bee said...

kalu cek nak p.habaq na..cek kena bagi pekebai badan..belajak jampi tok nenek sikt..tempat tu keras..