Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Thursday, March 5, 2009

takut tapi rasa selamat

bila sampai saja kat pulau tu..mak senah melangkah ke atas batu yang cantik2 tu..kaki kanan melangkah..senelum masuk kaki kiri mak senah ada merasa sesuatu..yang tak di undang,,di keliling mak senah..bulu roma nya merinding..tapi mak senah memang keturunan pendekaq...dia pijak kaki dia rapat2 .dan berseru..wahai penjaga pulau..aku orang baru di sini..tapi yang mengundang aku adalah anak cuu kamu...jadi aku memijak kaki ku disini adalah atas undangan..jadi tok nenek di sini kena lah menerima aku dan kawan2 ku sebagai tetamu di sini..
mak senah masih merasakan ..rindingan bulu roma nya masih menegak..dan mak senah merasakan mungkin tak di terima menjdi tetamu di situ...tapi mak senah melangkah juga ..mendaki satu persatu batu di situ..sampai lah mak senah sampai ketanah datar...bila saja sampai ketanah datar..mak senah sudah merasa rindingan nya surut..tahulah mak senah yang dia sudah di terima sebagai tetamu di situ..mungkin mak senah dah enter password..dan dah di terima sebagai member di situ....tetapi sungguh sunyi ..hanya kedengaran bunyi yang original dari hutan yang gelap gulita...sampai tak nampak apa..hanya pelita minyak tanah saja,,yang ada .di situ..
bila dah malam mak senah pun rasa nak pegi bilik air..katakan sajalah bilik air..bukan ada bilik pun..bolih pilih pokok mana nak p duk..lagi pun dalam gelap apa pun tak nampak..
jadi mak senah pun rasa seram sejuk..elok saja mak senah nak berlabuh..mak senah macam dengar suara yang aneh..dan rasa nya tu bukan suara biasa.tapi mak senah sekali lagi ..mengingatkan suara itu yang mak senah datang kesitu..berniat baik.dan langsung tak ingat benda yang akan membuat tok nenek di situ tak gemar...

memang kita kena bercakap dengan depa...supaya depa tau.. apa yang nak kita bagi tau..tapi lepas tu sekitar pukul 1 pagi mak senah tak dengar apa pun..semua orng dah mula nak tidur..jadi mak senah pun tidurlah dengan nyenyak nya..seperti ada orang menjaga keamanan disitu..tampa di usik..rasa begitu selamat....walapun pondok itu tidak ada pintu..dan dining dia berlobang lobang..dan bolih nampak apa saja dari luar dan dalam..malam tu pun hujan sangat lebat....jadi rasanya macam tidur dalam ekon lah juga..bolih tarik selimut..mimpi pun indah .tapi lup mimpi apa

4 comments:

Md Farris said...

cek lasak jugak.. tapi.. tak besa pi camping berhari hari.. picnic biasa la.. bawak oren bancuh.. bihun.. berapa kali mak bi puh kiri kanan.. lari jauh no nak pi buang bahan buangan..

queen bee said...

la memang la jauh kat dalam laut.tak la jauh sangat..15 langkah aja...lain kali nak ikut mak b bawak p....kita naik bot laju..kat farris mak b bagi sampan kayuh...pasai nak uji bolih tak jadi menantu mak b..

Md Farris said...

memang mak bi silap.. cek high school dulu persatuan perahu panjang (perahu naga)..

queen bee said...

hang jangan dok takbur...depa kata ombak kat pulau tu kan..peninggalan anak cucu..tok haji sunami...perahu naga ramai dok berkayuh..ni hang kena kayuh sorang2..bolih kuruih tau..