Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Sunday, March 15, 2009

tepak sireh

macam mana depa bawak tepak sireh nak p minang ni?..semua muda2..pastu bukan semua melayu pulak tu..tapi nak ikut adat melayu...dapat buat sekerat saja lah...kira halal lah...tok nenek kata anak dara tak bolih ikut p meminang..takut nanti kena kawin dengan anak raja ....anak raja gula....



ini adalah adat yang paling ringkas untuk peminangan...di antara..fikri dan intan...di Bemban Melaka..perjanjain di antara pihak lelaki dan pihak perempuan berjalan selama 20minit...dan kedua2 pihak bersetuju dengan iklas dan puas hati untuk mendakan pernikahan tahun depan..




dah nak sampai rumah pengantin pun dok susun lagi tepak sireh tu...tu .. tok po dok jampi apa tu..tok sah dok jampi la orang dah letak harga siap dah..tak dak depa nak bagi turun haeh..yang mak pengantin tu dok kalut juga nak pastikan yang hantaran dia semua perpek...pasai dia tu memang tukang dok buat hantaran orang..jadi untuk anak dia ..dia kena pastikan tak dak cacat cela...


pasai apa kena buat tepak sireh?..pasai apa nak buat macam orang dulu2?..orang dulu2,.tak dak cwingam nak pepak.sebab tu depa pepak sireh,gambiaq,kapoq dan pinang..tapi apa kena mengena dengan tepak sireh dengan pertunangan atau perkahwinan orang melayu?..mesti nak bawa tepak sireh..bila kita tanya kat orang tua2..nanti depa jawab ..kita kena ikut adat takut nanti tok nenek marah...kita tak bolih langkah adat..mesti kena ada tepak sireh..kalau tak tak beseri nanti...tapi kenapa kita tak letak gong sekali ..sebab gong,lembing,keris,tikakq mengkuang pun melambangkan orang dulu2 juga ..kepunyaan tok nenek juaga...
pasai apa yang p meminang tu tak pakai capal,tengkolok,seluar dan baju silat juga macam orang dulu2..lepas tu depa kena bawak sekali api jamu(api yang di buat dari batang buluh ada sumbu yang api dia tersangat cerah) juga api orang dulu2...yang bolih suluh dan bakar satu kampung..
mana bolih depa ambil tepak sireh saja..dengkilah yang lain2..tinggal kan depa..nak kata tepak sireh tu lemah lembut..ada lagi yang lemah lembut lebih pada dia..bunga meloq.bunga melati.bunga mawaq..bunga seroja..nak lembut lagi ..tepung talam,tepung bungkus,agaq2 mengetaq,semua lembut lembut...tapi depa nak juga letak tepak sireh di depan.
bila kita tanya orang tua2..depa tetap tak nak habaq yang lengkap..depa mesti akan kata ..tu adat..kita kena ikut adat..
ok lah kita ikut lah adat jangan dok tanya dah depa..nanti depa seru tok nenek mampuih kita,,kena sumpah..takut juga bila kita kena sumpah tok nenek nanti ...kita kejung...depa akan pakai sireh juga nak berubat kita..tok bomoh pepak sireh dan kengkawan sireh..pas tu semboq kat kita..TAAAAAAAAAK MAUUUUUUUUUUU....

No comments: