Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Monday, March 16, 2009

betui punya kopi tiam lo...

cawan kopi tiam yang dah lebih 200 tahun ..dari keturunan tok nenek..tak tau sebelah mana..
cawan dia lebih tebal dari cawan kopi tiam yang ada bersepah di tmpat kita...selalu nya cawam ini akan di rebus dahulu sebelum di sediakan kopi nya...air didalam cawan ini akan tahan panas nya ..hingga kita habis hirup kopi....rot kapit akan di sediakan sekali..tapi di kedai apek tua ini ..dia punya sepesel ialah roti kukus..kaya buatan sendiri...mmm.sedap..air kopi tak payah tunjuk.pasal kat rumah kita pun ada...

o Opis apek yang di n perbuat dari kayu chengal yang juga..lebih dari 200 tahun..dok elok lagi..tu kalau orang gila barang antik dia p curi bawa lari..mesti punya..pasai dia nak buat pak poi..kat kuboq china.......jangan buat dosa tau...ras macam cereta p lamlee pulak....
apek ni adalah pak angkat aku...kalau aku p kedai dia ..dia tak nak ambil duit..dia kata ..aku bawa ong...dia buat kopi aku minum rasa..macam kopi o.lah...nampak tak teko yang dekat tangan dia tu..itu lah yang buat kopi jadi sedap...rasanya baju yang dia pakai tu..puluhan tahun kut..tak kan lebih seratus tahn..reput la..kan..lantai tu pun lama mungkin lebih lama dari cawan tu..tapi masih kuat dan utuh..panjang pulak tu..mungkin dulu2 pokok tinggi melangit.so depa dapat papan lantai yang panjang..apek tu umur dia 90 tahun lebih dah...

yang ni sepesel betui..air nanash yang di masak sendiri juga dari kebun sendiri..dan disejuk kan dalam peti aih..memang sedap tak terkata lah ada nya..gelas tu pun sepupu cawan kopi tadi ..panjang juga umur nya..pesyen nu gelas dia..macam orang dulu2 dia buh agar2 warna merah...uih sedap nya...

meja dia lagi lah pesyen..cukup lama ..cukup lama..marble dia mai terus dari negeri china..pada zaman tok nenek kita dahulu kala...kerusi dia pun di import has...semua nya dari negeri china ada nya....berapa kali di naiki air dia tetap utuh...untuk pengatahuan semua kedaai ni terletak tidak jauh dari kuala......pelangan yang p kedai dia kebanyak kan .tidak berbaju..dan kadang2 tidak berkasut...sebab dekat dengan laut...dan seluar pun bolih senteng tinggi.takut tengah minum banjir.....
t

3 comments:

bby said...

apek nih masa muda mesti ensem nih!! mai kopi secawan.....

queen bee said...

hang ni kan bby .tak kenai orang bekeredut ka cekang ke..dia tu apek.tau dak ha..nah secewen..

bby said...

ala mami.. bby ckp masa apek tu muda lah.. dah tua2 ganyut ni mami pun x selera!! (nangis sgt2)