Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Friday, March 20, 2009

huis..ikan sepat goreng...

nasi di panas berasap ,timun rangup,sambai belacan pedas sedap.kari sembilang,kari ayam kampung,siput lala dan ayam kicap pekat...ikan sepat tak siap lagi dok dalam belanga lagi...

aku nak pilih ikan sepat nak suruh depa goreng gareng..pasai nak pepak dengan tulang dia sekali..periuk besaq tu depa boh kari semua..macam macam kari ada...

tali air di tepi kedai tu cantik dan melegakan hati..teringat juga masa aku kecil aku pernah jatuh parit..ni lah parit orang utara panggil..kita kena lintas parit ni untuk pa ke kedai mat pau...dia tukang masak yang masakan dia macam mak kita...
seketui sudah lah badan ikan sembilang ni..pasai banyak lagi lauk lain nak makan..kalau bolih nak makan semua yang ada kat situ sebab sedap semua....dia buat kari ni macam mak aku masak lah...serupa..kut telinga pun bolih rasa bau dia...nasi hangat2 tuang dia kat atas..phuih mesti terangkat punya...
dia ni nak tidoq ka nak pilih ikan...ikan keli ,sepat,burung, ayam,pari dan masam macam lagi..bolih p gtill kat situ..semua cicah ayaq asam....yang kat piring aku pegang tu sepat..
ni nama dia juga mat..tapi tak tau mat apa...dia ramah duk melayan pelanggan kat situ..tapi malu nak ambil gambar...dia rajin dok keliting depan belakang kedai....dia salah saorang penyambut tetamu di kedai ..kari koner..
ni lah lauk kami untuk makan malam kat kari koner tu...ni mesti mengah..rasa macam untuk makan 4 orang tapi makan 2 saja...
ni yang buat aku kona patah balik ..pasai ikan sepat goreng saja..nasi hangat2 +gulai ikan sembilang +ulam sambai belacan+sepat goreng boh kicap lemak masin..phiuh..makan sam pai senak...sapa lalu belakang pun tak nampak dah...kalau hangpa nak aku tegur hangpa ..lalu kut depan ook..lapaaaaaaaaaaaq..nak makannn..

krohhh..kroh.. ..yang ..yang..mangkit..mangkit.kas...tidoq apa lah.sesangat dah nak sampai parit buntaq dah ni..nak kona ka dakni..kas la perut duk krup krap krup krap..sat gi kalau aku kona baring ..yang baring pun bolih tidoq.....
pasai apa dia tak mang kit lagi ni ...nak p makan ka dak..kat parit buntaq tu..aku nak makan ikan sepat goreng dengan gulai ikan sembilang..memang sedap.. sambai belacan dia pun kau punya....
tak pa sat gi aku sampai depan kedai tu aku brek mengejuk mesti pak ngah hang mangkit...dia pun lapaq juga..tapi dia letih sangat amat..biaq lah dia tidoq..sat gi aku gera lah dia mangkit..
sapa pulak duk semehes aku ni ..dok bawak keta... susah nak tengok...
huih..dah lepas simpang bandaq baru ni...masa kita nak kona..masa tu lah depa nak semehes...tapi aku nak p juga kat kedai yang nama dia tu "KARI KORNER"...sweeeeethkk...aku kona keta masuk kut jawi..lalu kut sugai bakap..terus p arah parit buntaq....lip lip lipp..bagi signal masuk kiri...berenti..op.op..celek pulak pak ngah hang ni...tau pulak bila dia bau gulai nu...

2 comments:

Md Farris said...

tudia aih gulai ikan dia cicah roti benggali best nih..

queen bee said...

memang best cek ooi..mak b cicah dengan tepek nyok..dok esok nya ..lepas peram semalm...