Follow by Email

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Thursday, March 5, 2009

Pulau Pisang yang tak ku lupai...

tengah siap meja makan .....untuk makan tengah hari...meja tu bawah pokok petai..kalau nak ulam rabut saja..tak payah p timbang...latar belakang.. memang macam rumah tok batin dan pengikut nya...jangan duduk kat batu yang 3 tu..pasai tempat tu mak senah buat lesung tumbuk cabai.. kalau ketegaq nak duduk juga..hang kena p berndam kat ayaq masin 2 jam..nak hilang pedih punggung...tapi kalau musim durian mej tu penuh dengan durian dan brmacam macam lagi...katanya...mak senah pakai baju silap....patut nya kena berkemban..supaya nampak betui macam bini tok batin...


ni lauk kami ..hari kedua..adaalah juga 3 macam..kalau masuk hari kelima..pinggan tu pun kami pepak buat nasi..tapi kalau tak bawa cukup makanan ..pandai reka macam manapun..tak sampai seminggu rasnya bolih jadi kepala besaq pinggang kecik ..perut boroi..pasai makan batu...


ha nak mai sngat mak senah ni ke pulau pisang..belum samapai 2 jam bekeredek nyamuk gigit dia..mungkin depa ucap selamat datang kut kat mak senah..belakang mak senah ayaq tengah pasang,,sat gi mak senah nak p berenang ..celah pokok bakau...tapi nak bawa pelampung juga..takut hanyut..pasai nak bagi masin badan .biaq nyamuk kena darah tinggi kalau gigit mak senah..baru depa tau..depa tu orang pulau... pikiaq dalam pulau tu sja..ingat kalau depa gigit mak senah ..mak senah nak tinas depa satu2 ka..dak aih mak senah spray depa macam depa buat demonstrasi..semua pedih mata..ha.nak melawan raja mengata...kena hangpa...



mak senah dalam kepayahan dia bolih p buat sambal petai ikan bilis....petai tu baru saja petik ...mana pernah bayangkan...yang bila saja nak makan petai.... bolih p rabut saja kat pokok..pokok dia rendah pulak tu..cabai tu mak senah tumbuk atas batu yang brsepah kat situ..teror dak mak senah kau..dalam pulau pun dia bolih buat ..resepi hari ini...hush..sambai tu sedap sangat..sampai semua yang makan nasi tu tambah 4 kali....memang lah makan apa pun kat pulau mesti sedap..pasai makanan tu sja ada..dok jenguk juga kut ada nasi kandaq pelita ka..kayu ka..zubaidah ka..bolih p singgah ...ni tak dak apa pun kat situ...kalau nasi habis..pucuk kayu pun kena pepak...




batu tu semua macam kek lapis indon..nmpak sedap sangat..rasa nak pepak satu2. kalau benda tu dekat mesti mak senah paksa laki dia bok balik rumah..pasai laki dia janji sanggup buat apa saja untuk mak senah..tak payahlah..renang lautan api...tak payah lah daki gunung berapi..angkut saja batu batan tu bok balik rumah..mak senah bolih buat land skap..yang lebih bolih jual..dapat duit bolih beli ubat sakit pinggang wak rasid...pasai patah pinggang dok angkut batu pulau....tapi tu semua anganan katun mak senah...tak mungkin akan jadi kenyataan..

mak edah tu dok pikaq macam mana nak buang air nanti....dia tu pelek.. tempat macam tu pun kerap nak buang...air kecik ..besaq..sekerat.panjang ..pendek..semua ada kat dia..sampai mak senah gempaq dia..kata ada orang jenguk.tapi macam bukan orang .biaq dia takut..biaq dia kunci tak jadi nak buang apa pun...tapi memang sungguh dia amat penakut..jadi berjaya lah mak senah kunci dia..dan tak menyusahkan mak senah lagi....


mak senah tu dok diam kat situ buat apa tu..belakang dia cantik sangat akaq pokok bakau...dia tengah puh kiri..puh kanan..berkat doa baginda ali...dia tengah jampi tok nenek..supaya jangan kacau depa semua..yang mai kat situ...mintak maap na..tok nenek yang menjaga kawasan pulau ni..kami anak cucu nak tumpag mai seronok 2.....jangan dok tegoq kami macam sang gedembai...na.... kami semua baik..tak dak rosak akhlak...


dapa ni makan tak sedaq dunia..mesti dok cereta masa kecik 2 dulu...pasai la ni depa dah tua...jadi injin otak lambat sikit nak pick up....jadi depa ambik masa lama sikit nak cereta pasai dulu2..tapi depa seronok sangat bergelak ketawa..batu yang depa buat bangku tu.. tu macam sofa dan meja yang memang di sediakan olih..alam semula jadi...cantik dan bersih...
rasa macam cameron higland pun ada..nampak macam tok batin nak ambik ubi kayu rebus...celah pelantaq pondok tu...macam mana dok elok2 kat bandaq p bagi menyusahkan diri..tempat yang tertinggal macam dulu2 50 tahun lepas...tapi semua bahagia kat situ hidup kami seadanya....buat lah macam zaman batu...

4 comments:

Md Farris said...

cek suka sambai tomeh.. ikan bilih ok.. tapi cek tak makan petai.. kaih tepi saja.. tapi kuah kena banyak.. cek hantu kuah..

queen bee said...

nanti mak b buat kat cek masak asam tomeh ikan kembung..buh kacang lendiag..pas tu cek makan nasi panahs..

Md Farris said...

sedap.. macam portuguese grill..

Azfa said...

sambai petaiiiiii... my feveret......